Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Kolik je na jedné ruce prstů?:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - Metody VUR - máte nějaké osvědčené
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: Metody VUR - máte nějaké osvědčené  Odpovědět s citací
Hezký den, i já jsem "prázdninovala" (čím víc odučených let, tí víc potřebuji od školy vypnout). K metodám konkretněji. Já učím na málotřídce a máme spojené ročníky - a veškeré aktivity realizujeme společně 1. - 5.ročník. Od roku 2004 s vyjímkou dvou školních roků realizujeme školní projekt Nadace Partnerství "Škola pro udržitelný život", kdy společně s partnery řešíme nějaký problém školy a obce - a budujeme (např. řesení odpadů v obci, výsadba aleje a osazení vesnice lavičkami, naučná stezka apod.). Další část VUR tvoří naše jednodenní dny integrované výuky nebo projektové dny, případně slavnosti, které jsou pevnou soušástí našeho ŠVP. Sem patří třeba "Den jablek, den brambor, Strašidlení, Den bez aut, Dne bez tabáku, Dern vody, samozřejmě Den Země apod. Takové "Dny" už jsou tradicí - děti pracují zpravidla ve skupinách a pracuje hodně metodami dramatické výchovy, využívá se "kritické myšlení", pátrá, hledá, třídí...Dost těch věcí je také o emociálním prožitku - vše by mělo být v rovnováze. A řekněme třetí pilíř v působení naší školy je ten "běžný život" - třídění odpadů (včetně kompostování zbytků potravin), péče o zahradu i budovu školy, šetření vodou a energií, zajištění pitného režimu (vaření čaje ). A samozřejmě chceme žít v "udržitelné" obci - takže hodně působení školy navenek - a tím se oklikou vracím k programu "Škola pro udržitelný život", kde jsem se naučila nejvíc. Pro mne podstatné je hlavně to, že VUR, není jen o přírodě, ale i o lidech - ten komunitní rozměr, nesmí chybět. Musí vždy vycházet z toho důvěrně známého a děti by měly zažít to, že něco dokáží, že jejich činnost něco může zlepšit, že to "přeleze" i za bránu školy...
Příspěvek Napsal: úte 17. srp 2010 20:46:38
  Předmět příspěvku:  Re: Metody VUR - máte nějaké osvědčené  Odpovědět s citací
Ireno,
díky za pěknou inspiraci pro ostatní. Nešlo by Váš program výuky rozpracovat podrobněji a napsat do DUMu nebo jako metodický článek?
A ještě poznámku: nebylo by dobré se zaregistrovat? Přináší to možnost si vyměňovat maily s lidmi, kteří mají stejný názor na výuku.
Příspěvek Napsal: pát 30. črc 2010 19:55:55
  Předmět příspěvku:  Re: Metody VUR - máte nějaké osvědčené  Odpovědět s citací
Ahoj,
učím na střední škole matematiku, ekologii a chemii. V letošním roce jsem ukončila skvěle připravené specializační studium Koordinátor EVVO ( Lipka Brno). A úplně jsme změnili výuku ekologie! :lol:
Pokusím se vám nastínit jak.
V září jsme začali terénní exkurzí v nedaleké evropsky významné lokalitě. Inspirovala jsem se návštěvou Horního Maršova během studia a výukovým programem, který nám předvedla H. Kulichová. Děcka dostanou pytlíky, rozdělí se do skupin( většinou po pěti) a prochází danou lokalitu, kde řeší postupně úkoly. Za správnou odpověď dostávají drahokam. Odpadá courání, není to jen vycházka, dávají pozor, protože každý chce získat drahokamy! :P zajímavé je, že nezáleží na věku, soutěží malí i velcí. Učím také žáky nástavbového studia, ti mají i 20 let a reagují jako žáčci z osmé třídy. Dokonce i naši učitelé si zasoutěžili a já jsem z povzdálí sledovala, jak se dohadují při řešení úkolů. ;)
Ne terénní exkurzi navazuje práce ve skupinách ve třídě. Vytvořili jsme tři sady pracovních listů ke zmíněné lokalitě. Každá sada má 10 stran. Pracují s internetem, s odbornou literaturou, oslovují svoje příbuzné, prostě hledají potřebné informace, kde se dá. Naučí se rozdělovat úkoly a spolupracovat spolu. V závěru prezentují výsledky práce před kolegy.
Součástí je také dotazníková akce, kdy navštíví obyvatele v okolí školy, údaje z dotazníku vyhodnocují graficky, na počítači.
Uspořádali jsme v rámci této výuky také několik přednášek, navštívil nás ekolog, entomolog,paní z muzea,...
Závěrem proběhlo hodnocení této výuky žáky, formou dotazníku. Hodnotili také svoji práci a práci svých kolegů ve skupině.
Můžu říci, že jsem na tuto formu výuky nezaznamenala ani jeden záporný hlas. Děcka pracovala nadšeně, připravovala se i doma, každý chtěl být nejlepší. Starší žáci se ptali, proč se také takto neučili.
Výuka trvala od září do prosince a už se těším na školní rok 2010/2011 Irena
Příspěvek Napsal: pát 30. črc 2010 10:11:56
  Předmět příspěvku:  Re: Metody VUR - máte nějaké osvědčené  Odpovědět s citací
Objevil se článek o aplikaci TUR ve výuce zde.
Příspěvek Napsal: úte 27. črc 2010 18:12:18
  Předmět příspěvku:  Re: Metody VUR - máte nějaké osvědčené  Odpovědět s citací
PhDr. Tereza Vošahlíková píše:
Dobrý den,

tedy pár postřehů: když jsem před rokem přijela na Leuphana Universität Lüneburg, zavřela jsem se do knihovny a nevylézala, je tu tolik zdrojů literatury k VUR, že jsem záhy měla deset dalších témat na dizertaci..nakonec jsem zůstala u předškolní výchovy a vrhla se na návštěvu MŠ zapojených do programu Kita 21 (trochu podobný programu ŠUŽ).
Chvilku mi tedy trvalo poprat se s odbornou němčinou a pak už jsem si opravdu lebedila na seminářích mé školitelky prof. Stoletenberg (jednou ji přivezu do Čech;) - ona totiž neučí, ale kouzlí - provokativními otázkami vede diskuzi, iniciuje mezinárodní pomoc, přestavuje učebnu...
Na Univerzitě je v rámci společného prvního semestru všech studentů (nezávisle na oboru) řada přednášek a seminářů týkajících se udržitelného rozvoje. Předevčírem jsem zrovna byla na přednášce o lingvistickém původu sousloví. Myšlenka, že "udržitelnost je to, co nás drží, když už nic jiného nevydrží" se mi dost líbí :)
Je vidět, že VUR je v Německu už pěkně zakořeněné (o srovnání stavu implementace s ČR bude i má dizertace a určitě se o výsledky podělím), což může být naděje, že jednoho krásného dne tak tomu bude i u nás...


Terezo, díky moc!
A protože to je opravdu odbočka, jak jste správně odhalila :-), založila jsem nové téma, kde se Vás s dovolením ještě trošku vyptáme. To víte, zase tolik možností popovídat s někým, kdo vidí sousedům pod pokličku, nemáme ;) .
Příspěvek Napsal: čtv 10. čer 2010 21:50:44
  Předmět příspěvku:  Re: Metody VUR - máte nějaké osvědčené  Odpovědět s citací
Ivo, díky, že jste se vrátila k původnímu tématu diskuze a za všechny konkrétní tipy, kde a u koho čerpat inspiraci..je vidět, že program ŠUŽ je kvalitně připravený, což je skvělá zpráva jak pro organizátory, tak pro ty, kdo do zapojení do něj uvažují..
Také souhlasím, že možnost seznámit se s nápady ostatních škol, může být velmi obohacující..
pro zájemce by mohly být zajímavé anotace projektů
http://www.nadacepartnerstvi.cz/skola/s ... jektu-2009

Mě napadl ještě velmi oblíbený kurz Respektovat a být respektován, který učí jedné ze zásadních kompetencí pro udržitelné jednání, tedy respektu k druhému i sobě samému.
Příspěvek Napsal: stř 09. čer 2010 9:55:05
  Předmět příspěvku:  Re: Metody VUR - máte nějaké osvědčené  Odpovědět s citací
Terezo, reaguji na Váš dotaz (koukám, že jsem "zaspala", že moji odpověď předstihla další diskuse :)
Inspirace k metodám VUR - prvopočátek byl na školeních ŠUŽu, pak jsem se stala konzulantkou ŠUŽu - zájemci o realizaci projektu mi posílali ke konzultaci své projektové záměry, některé mne obohatily o něco nového, při pročítání některých z nich mne naopak napadaly nové nápady, náměty. Byla jsem také hodnotitelkou grantů v Partnerství pro Kolínsko - opět zdroj inspirací. Faktem je, že za vším je schovaná Nadace Partnerství, která propaguje komunitní spolupráci. Další "školou" bylo mé vzdělávání v rámci specializačního studia EVVO - opět smekám klobouk před pedagogickými dovednostmi, umem našich lektorů (zvláště Hanky Kulichové ze SEVERu, Aleše Kočího z Divizny). Pak také moje vzdělávání v metodách kritického myšlení. A nakonec jaké přínosné vidím vzdělávání sborovny v ekologické výchově (zajišťoval SEVER), v rámci tvorby švp s lektorkou Kateřinou Žežulovou - na vlastní kůži jsme si vyzkoušeli spoustu vyučovacích metod, naučili jsme se je používat - všichni. Všem jmenovaným touto cestou děkuji :D
No a samotná realizace projektu - to už je jen skládanka toho všeho, co umíme, co vidíme jako vhodné, přínosné...
Iva
Příspěvek Napsal: úte 08. čer 2010 20:52:15
  Předmět příspěvku:  Re: Metody VUR - máte nějaké osvědčené  Odpovědět s citací
Dobrý den,

tedy pár postřehů: když jsem před rokem přijela na Leuphana Universität Lüneburg, zavřela jsem se do knihovny a nevylézala, je tu tolik zdrojů literatury k VUR, že jsem záhy měla deset dalších témat na dizertaci..nakonec jsem zůstala u předškolní výchovy a vrhla se na návštěvu MŠ zapojených do programu Kita 21 (trochu podobný programu ŠUŽ).
Chvilku mi tedy trvalo poprat se s odbornou němčinou a pak už jsem si opravdu lebedila na seminářích mé školitelky prof. Stoletenberg (jednou ji přivezu do Čech;) - ona totiž neučí, ale kouzlí - provokativními otázkami vede diskuzi, iniciuje mezinárodní pomoc, přestavuje učebnu...
Na Univerzitě je v rámci společného prvního semestru všech studentů (nezávisle na oboru) řada přednášek a seminářů týkajících se udržitelného rozvoje. Předevčírem jsem zrovna byla na přednášce o lingvistickém původu sousloví. Myšlenka, že "udržitelnost je to, co nás drží, když už nic jiného nevydrží" se mi dost líbí :)
Je vidět, že VUR je v Německu už pěkně zakořeněné (o srovnání stavu implementace s ČR bude i má dizertace a určitě se o výsledky podělím), což může být naděje, že jednoho krásného dne tak tomu bude i u nás...
Příspěvek Napsal: úte 08. čer 2010 17:24:29
  Předmět příspěvku:  Re: Metody VUR - máte nějaké osvědčené  Odpovědět s citací
Dobrý den Terezo,

přinášíte zahraniční vítr do naší debaty, to je výborné, díky!

Vaše studium nás moc zajímá - jak se studuje VUR v Neměcku a jak se tam vyučuje? Nechcete nám napsat pár postřehů?
Příspěvek Napsal: úte 08. čer 2010 15:25:12
  Předmět příspěvku:  Re: Metody VUR - máte nějaké osvědčené  Odpovědět s citací
I já přeji krásný den z Lüneburgu,

právě tady sleduji projekty s dětmi z MŠ a s prvním stupněm ZŠ a zcela s Vámi souhlasím, že malí nebo se speciálními potřebami vůbec neznamenají překážku pro VUR.

Jak jsem tedy pochopila, nejvíce Vám dávají různé semináře a příležitosti naučit se něco nového, "nezávisle na škatulce" odkud metoda pochází, ale zda Vám ve výchově funguje..?
To se mi osobně na VUR líbí, člověk se může nechat inspirovat napříč obory a vybírat metody, které ho spolu s dětmi baví a podívat se tak na zoubek i dost náročným otázkám..nebo naopak "záludně jednoduchým."

Dala by se fungující metoda ve VUR nějak popsat? Jak vypadají metody použité ve VUR, které měly u Vás největší úspěch (s jakými dětmi)?

PS: moc si Vašeho času diskutovat vážím, dovedu si představit, že zkušeností je na světě spousta a je škoda, když není čas poslat je dál
Příspěvek Napsal: úte 08. čer 2010 13:58:57


Přejít na:  
cron