Autor |
Zpráva |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Podporují učebnice čtenářskou gramotnost? |
 |
|
Čerstvá víkendová zkušenost: moje neteř, 6. třída, údajně problém, že nerozumí látce. Ukázalo se, že nerozumí jen svým poznámkám v sešitě - zkrátka si je zapsala tak, že už nevěděla, co znamenají. Když jsem se ptala, proč se nepodívá do učebnice, že to tam má, tak mi řekla, že s učebnicí nepracují - paní učitelka jim vypráví podle učebnice a oni si zapisují poznámky do sešitu.
Podívaly jsme se do učebnice a tam všechno hravě načetla, pochopila a zpracovala.
Proč někteří učitelé nepracují s učebnicemi a nevedou k tomu děti? Je to přitom jedna z nejdostupnějších věcí, co mohou udělat pro čtenářskou gramotnost. Nebo je v tom nějaký háček? Že by ta obtížnost? Nezajímavost textů a zpracování?
Čerstvá víkendová zkušenost: moje neteř, 6. třída, údajně problém, že nerozumí látce. Ukázalo se, že nerozumí jen svým poznámkám v sešitě - zkrátka si je zapsala tak, že už nevěděla, co znamenají. Když jsem se ptala, proč se nepodívá do učebnice, že to tam má, tak mi řekla, že s učebnicí nepracují - paní učitelka jim vypráví podle učebnice a oni si zapisují poznámky do sešitu.
Podívaly jsme se do učebnice a tam všechno hravě načetla, pochopila a zpracovala.
Proč někteří učitelé nepracují s učebnicemi a nevedou k tomu děti? Je to přitom jedna z nejdostupnějších věcí, co mohou udělat pro čtenářskou gramotnost. Nebo je v tom nějaký háček? Že by ta obtížnost? Nezajímavost textů a zpracování?
|
|
|
 |
Napsal: pon 19. zář 2011 13:57:26 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Čtou děti knihy? |
 |
|
Možná jsou texty v učebnicích náročnější, ale žáci musí pracovat s odborným textem a s textem, kterému hned na poprvé neporozumí, tím se ho učí analyzovat a učí se ptát. 
Možná jsou texty v učebnicích náročnější, ale žáci musí pracovat s odborným textem a s textem, kterému hned na poprvé neporozumí, tím se ho učí analyzovat a učí se ptát. :)
|
|
|
 |
Napsal: ned 18. zář 2011 20:45:50 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Podporují učebnice čtenářskou gramotnost? |
 |
|
Díky za téma. Dělala jsem diplomovou práci s názvem Zadání cvičení v učebnicích ČJ pro 4. ročník (uff). Kromě spousty teoretických východisek z ní jasně vyplynulo (před 10 lety), že zadání cvičení delší než 3 řádky (která bychom asi rádi viděli) děti absolutně nezvládají zpracovat (tedy mluvím o čtvrťácích ZŠ). Souhlasím s paní Luďkou, že to prostě děti neumí a učitelé nevyžadují. Na druhou stranu - která učebnice by něco podobného podporovala? Takže trochu začarovaný kruh...
Díky za téma. Dělala jsem diplomovou práci s názvem Zadání cvičení v učebnicích ČJ pro 4. ročník (uff). Kromě spousty teoretických východisek z ní jasně vyplynulo (před 10 lety), že zadání cvičení delší než 3 řádky (která bychom asi rádi viděli) děti absolutně nezvládají zpracovat (tedy mluvím o čtvrťácích ZŠ). Souhlasím s paní Luďkou, že to prostě děti neumí a učitelé nevyžadují. Na druhou stranu - která učebnice by něco podobného podporovala? Takže trochu začarovaný kruh...
|
|
|
 |
Napsal: stř 14. zář 2011 21:02:11 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Podporují učebnice čtenářskou gramotnost? |
 |
|
Děti nečtou, a to ani učebnice. Co s tím? Smířit se, bojovat, je to normální...? Není to i vina učebnic? Ve vedlejším tématu k tomu padlo hned několik postřehů. David Michálek píše: Ano, některé děti knihy čtou. I když s dětmi čteme texty, rozebíráme je, dostanou něco přečíst na doma a pak to vysvětlit, tak z hlediska učení velmi málo dětí si přečte učebnice. Většinou to okomentují, že se jim to číst nechtělo a že je to moc dlouhé. Má tudíž cenu, aby škola kupovala učebnice, když se děti z nich neučí? Nebylo by lepší, kdyby si učebnice kupovaly? Jednak by si i učebnic koupených za své peníze vážily více a měly k nim jiný vztah. Luďka Roubíčková píše: Učebnice děti nečtou, protože jsme je to neučili. Pro učitele je jednodušší a rychlejší učivo odvykládat, než se v hodině "zdržovat" prací s textem. A hodiny češtiny to nezachrání. Jak z toho ven? Radek Sárközi píše: Nevím, zda znáte výzkum pana prof. Průchy. Analyzoval české učebnice pro ZŠ a vyšlo mu, že jejich jazyková náročnost naprosto neodpovídá věkové skupině, které mají být určeny... Na rozdíl od beletrie pro děti a náctileté, jejíž jazyková náročnost byla v pořádku. Myslím, že je nyní vše jasnější  Mgr. Zdeněk Sotolář píše: Analyzoval někdo také učebnice pro SŠ?
Chci jen říci, že rozdíl mezi deváťákem na ZŠ v červnu a prvňákem třeba na gymplu v září je - dva měsíce.
Ještě mě udivuje, že naši čtenářsky negramotní žáci se tak snadno vyrovnávají s vyhláškou o silničním provozu. A dokonce i žáci s dyslexií. Že by to bylo v motivaci?
Mgr. Zdeněk Sotolář píše: Radek Sárközi píše: Nevím, zda znáte výzkum pana prof. Průchy. Analyzoval české učebnice pro ZŠ a vyšlo mu, že jejich jazyková náročnost naprosto neodpovídá věkové skupině, které mají být určeny... Na rozdíl od beletrie pro děti a náctileté, jejíž jazyková náročnost byla v pořádku. Myslím, že je nyní vše jasnější  Vida, a že všechny mají onu slavnou doložku MŠMT. Jakpak se asi přiděluje?
Děti nečtou, a to ani učebnice. Co s tím? Smířit se, bojovat, je to normální...? Není to i vina učebnic? Ve vedlejším tématu k tomu padlo hned několik postřehů.
[quote="David Michálek"]Ano, některé děti knihy čtou. I když s dětmi čteme texty, rozebíráme je, dostanou něco přečíst na doma a pak to vysvětlit, tak z hlediska učení velmi málo dětí si přečte učebnice. Většinou to okomentují, že se jim to číst nechtělo a že je to moc dlouhé. Má tudíž cenu, aby škola kupovala učebnice, když se děti z nich neučí? Nebylo by lepší, kdyby si učebnice kupovaly? Jednak by si i učebnic koupených za své peníze vážily více a měly k nim jiný vztah.[/quote]
[quote="Luďka Roubíčková"]Učebnice děti nečtou, protože jsme je to neučili. Pro učitele je jednodušší a rychlejší učivo odvykládat, než se v hodině "zdržovat" prací s textem. A hodiny češtiny to nezachrání. Jak z toho ven?[/quote]
[quote="Radek Sárközi"]Nevím, zda znáte výzkum pana prof. Průchy. Analyzoval české učebnice pro ZŠ a vyšlo mu, že jejich jazyková náročnost naprosto neodpovídá věkové skupině, které mají být určeny... Na rozdíl od beletrie pro děti a náctileté, jejíž jazyková náročnost byla v pořádku. Myslím, že je nyní vše jasnější :-)[/quote]
[quote="Mgr. Zdeněk Sotolář"]Analyzoval někdo také učebnice pro SŠ?
Chci jen říci, že rozdíl mezi deváťákem na ZŠ v červnu a prvňákem třeba na gymplu v září je - dva měsíce.
Ještě mě udivuje, že naši čtenářsky negramotní žáci se tak snadno vyrovnávají s vyhláškou o silničním provozu. A dokonce i žáci s dyslexií. Že by to bylo v motivaci? [/quote]
[quote="Mgr. Zdeněk Sotolář"][quote="Radek Sárközi"]Nevím, zda znáte výzkum pana prof. Průchy. Analyzoval české učebnice pro ZŠ a vyšlo mu, že jejich jazyková náročnost naprosto neodpovídá věkové skupině, které mají být určeny... Na rozdíl od beletrie pro děti a náctileté, jejíž jazyková náročnost byla v pořádku. Myslím, že je nyní vše jasnější :-)[/quote]
Vida, a že všechny mají onu slavnou doložku MŠMT. Jakpak se asi přiděluje?[/quote]
|
|
|
 |
Napsal: stř 14. zář 2011 20:44:27 |
|
|
 |
|