Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Kolik barev je na české vlajce:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - Znají učitelé techniky, jak rozvíjet ČG u žáků?
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: Znají učitelé techniky, jak rozvíjet ČG u žáků?  Odpovědět s citací
Ivona Ožanova píše:
Dobrá je metoda Jolly Phonics. Žáky motivuje a je efektivní.

Zatím jsem o této metodě neměla ponětí. Našla jsem jen slovenskou webovou stránku.
Co na této metodě oceňujete? V čem je unikátní?
Příspěvek Napsal: pát 31. led 2014 18:43:49
  Předmět příspěvku:  Re: Znají učitelé techniky, jak rozvíjet ČG u žáků?  Odpovědět s citací
Dobrá je metoda Jolly Phonics. Žáky motivuje a je efektivní.
Příspěvek Napsal: pát 31. led 2014 14:51:28
  Předmět příspěvku:  Re: Znají učitelé techniky, jak rozvíjet ČG u žáků?  Odpovědět s citací
:-), díky.
(Mimo téma, moderátoři prominou: znáte scénku z Báječných let pod psa, kdy Kvido má paní Šperkové ukázat, jak krásně čte a je adeptem na recitátora. Přečte větu: Ema mele maso - a povídá: "Ema mele maso? Co to je za kravinu?" :-)).
Syn doma s nadšením čte cokoliv, už jen z pouhé zvědavosti a hrdosti, že si to přečte sám. Třeba nápis na pytlíku s rýží :-). Ema ho nechává značně vlažnějším :lol: .
Příspěvek Napsal: ned 22. led 2012 20:49:58
  Předmět příspěvku:  Re: Znají učitelé techniky, jak rozvíjet ČG u žáků?  Odpovědět s citací
Přesně tak. Proto cítím někdy i určitou nedůvěru vůči všelijakým speciálním technikám kritického myšlení a čtenářské gramotnosti.
Příspěvek Napsal: ned 22. led 2012 14:15:27
  Předmět příspěvku:  Re: Znají učitelé techniky, jak rozvíjet ČG u žáků?  Odpovědět s citací
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Myslím, že ani máma, ani Ema, ani hromady namletého masa nejsou tím skutečným pachatelem. Naše generace je tím vším přece odkojena a není masově postižena čtenářskou negramotností.

:lol: :lol: :lol: Máte pravdu.
Ale s námi ještě rodiče hodně mluvili, četli nám i si (neměli počítače), hráli s námi hry atd.
O čtenářské gramotnosti se, pokud vím, tehdy nemluvilo, a přesto ji (snad) máme.
(Syn právě dokončuje seminární práci na téma Irwing: Modlitba za Owena Meanyho - 600 stran; mateřské srdce se tetelí, po dlouhé době - už je mu skoro 20 let - máme téma na delší rozhovor.)
Příspěvek Napsal: sob 21. led 2012 23:16:55
  Předmět příspěvku:  Re: Znají učitelé techniky, jak rozvíjet ČG u žáků?  Odpovědět s citací
Myslím, že ani máma, ani Ema, ani hromady namletého masa nejsou tím skutečným pachatelem. Naše generace je tím vším přece odkojena a není masově postižena čtenářskou negramotností.
Příspěvek Napsal: sob 21. led 2012 19:02:10
  Předmět příspěvku:  Re: Znají učitelé techniky, jak rozvíjet ČG u žáků?  Odpovědět s citací
Rád bych upozornil na kurz "Čteme s nečtenáři a učíme je kriticky myslet - základní kurz, zima a jaro 2012": http://www.kritickemysleni.cz/codelame_ ... 1323630717
Příspěvek Napsal: sob 21. led 2012 1:51:51
  Předmět příspěvku:  Re: Znají učitelé techniky, jak rozvíjet ČG u žáků?  Odpovědět s citací
Když jsem učila prvňáčky, bylo nepsaným pravidlem, že jsem se po přečtení téměř každé věty zeptá na obsah přečteného. Později jsem tuto "povinnost" s radostí přenechala žákům.
Souhlasím s Janou, že když Máma mele maso, tak to jde trochu obtížněji, ale dá se to (spíš je důležité ohlídat, aby vše pak nespadlo do nudné rutiny).

Otázky se většinou opakovaly - děti používaly primárně tzv. slabé otázky, tj. ty, které se ptají na zřejmé a jednoduché věci z textu: Kde? Kdy? Kdo? apod.
Na nástěnce objevil první plakátek s nabídkou pomocných slov...

Poději musel nutně vzniknout druhý plakátek s nápovědou náročnějších otázek. Šikovné děti začaly využívat už na konci 1. třídy. Otázky: Proč? Jak bychom mohli vyřešit? Co když? Co si myslíš o? Jaké jsou důkazy pro?

Jen je prostě škoda (viz mé úvodní povzdechnutí), že jak děti postupují, tak se na tyto postupy zapomíná - už tak nějak považujeme za samozřejmé, že všechny děti rozumí čtenému a "jede se dál".
Příspěvek Napsal: pát 20. led 2012 20:15:35
  Předmět příspěvku:  Re: Znají učitelé techniky, jak rozvíjet ČG u žáků?  Odpovědět s citací
Lucie Slejšková píše:
... přečte v slabikáři krátkou větu, resp. sousloví, a když se ho zeptám, co to znamená, tak se ukáže, že těm slovům nerozumí...
Už nevím, kde jsem to psala, možná na české škole, ale pro mě je nejdůležitější si ohlídat, aby žáci byli vším, co dělají, nějak osobně zaujatí. Aby cítili, že se jich to bytostně týká. Takže pokud je ve slabikáři "Ema má mísu masa", nebude to to pravé a nedivila bych se, že to děti neosloví.
Ty víš, že na naší škole se doopravdy číst učíme až ve druhé třídě. Tím čtením vlastně myslíme čtení s porozuměním, protože v první třídě děti píší a tím se učí i číst. A je to proto, že tyto dovednosti dozrávají postupně, urychlit se nedají, zato "zadrhnout", znechutit poměrně snadno. Já bych to vážně doma nechala jen na to převyprávění vyprávěného :) . Až (pokud) ve škole dojde na zajímavější texty, porozumění přijde samo, zvlášť když je doma někdo jako Ty ;) .
Příspěvek Napsal: čtv 19. led 2012 21:31:08
  Předmět příspěvku:  Re: Znají učitelé techniky, jak rozvíjet ČG u žáků?  Odpovědět s citací
Jano, díky za tvou zkušenost. Ne, to nebyla řečnická ? :-).
Možná jsem to napsala nepřesně, ale měla jsem na mysli možná něco trochu jiného. Synek přečte v slabikáři krátkou větu, resp. sousloví, a když se ho zeptám, co to znamená, tak se ukáže, že těm slovům nerozumí. Že třeba přesně nezná význam slova. A říká, že ve škole se o tom nebaví, že stačí, když to dobře přečte.

Jinak s reprodukcí textu to zkoušíme, když synovi čteme, nebo když se spolu díváme na pohádku. To mi nepřijde brzy - s pomocí dovede říct, o čem to bylo, jednoduše, ale vystihne několik momentů a s dalšími pomohu.

Vracím se k technikám ČG: nevím, co je pro prvňáky adekvátní přístup ve škole, s čím by měli začínat, a tudíž pak nevím, co by s nimi měla paní učitelka dělat. Zatím mi ale bohužel přijde, že nedělají vlastně nic, prostě jen čtou nahlas a to stačí. Měla jsem za to, že už od počátku by měli jakoukoliv formou učitelé ověřovat, že děti rozumí tomu, co čtou. Nebo ne? Dívám se na to laicky, jako rodič, učitelské vzdělání mám pro 2. stupeň a SŠ ;-).
Příspěvek Napsal: čtv 19. led 2012 19:42:35


Přejít na:  
cron