Pravidla fóra


Pokud máte dotaz k fungování modulu DUM na Metodickém portálu, něco se vám nedaří udělat, něčemu nerozumíte, nebo vás něco k modulu DUM zajímá, projděte si existující témata, možná odpověď najdete. A když nenajdete, ZEPTEJTE SE! Klikněte na tlačítko NOVÉ TÉMA a svou otázku napište. Fórum sledují lidé, kteří o modul DUM pečují, ale i vy můžete odpovídat na dotazy svých kolegů!



Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Kolik barev je na české vlajce:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - Nepřesnosti a podivné formulace v DUM
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: Nepřesnosti a podivné formulace v DUM  Odpovědět s citací
To samé u nového DUM "Přechodné jevy" téhož autora. Podle toho se nedá učit, hlavně že to má oficiální hlavičku se všemi náležitostmi. Podle klíčového slova "přechodové jevy", "přechodné jevy", "transient circuits" si žáci najdou v Google mnohem lepší vysvětlení. Nehledě na to, že toto téma je spíš pro odborné školy, než pro gymnázia.

Pro žáky gymnázií by stačilo použít nějakou vybranou kapitolu, například nabíjení a vybíjení kondenzátoru v RC obvodu v návaznosti na matematiku, na praktické využití Eulerovy konstanty a výpočty okamžitého napětí na kondenzátoru v závislosti na čase, grafy, vyhodncení napětí pro časovou konstantu tau=1. Přitom lze využít i tabulkový editor k vytvoření tabulky hodnot a vygenerování grafu průběhu. Samozřejmě doplněné nějakým praktickým předvedením a měřením, které si žáci sami provedou s pomocí jednoduchého obvodu s několika součástkami, zdrojem a laciným digitálním multimetrem.

Publikovaný materiál je nevhodný.
Příspěvek Napsal: úte 19. srp 2014 17:45:45
  Předmět příspěvku:  Re: Nepřesnosti a podivné formulace v DUM  Odpovědět s citací
Je s podivem, proč někteří autoři tvoří DUM, když je to v učebnicích a dalších zdrojích vysvětleno správně a pochopitelně.

Například z poslední doby TRANSFORMÁTOR žáky zcela zmate, předloží jim několik podivných příkladů a znechutí jim celou fyziku. Nejen že je zmatené, nic nevysvětětlí ale v příkladech se používá napětí 220 V, které už naše norma opustila dávno dávno. Na ilustrační fotografii na obrázku 1. s názvem Transformátor si pozorný žák všimne tří vodičů (viz*) a marně hledá souvislost se čtyřmi vodiči transformátoru s vinutím N1 a N2 na předchozích stránkách a na obrázku 4. Nepoužitelné.

Podobně zbytečný je i další materiál PŘENOS o přenosech elektrické energie. Odtržený od praxe, žáci se nemají čeho chytit a pokud chtějí dobrou známku, musí se naučit a odpapouškovat těch pár informací z DUMu. Autor žákům nutí uvažovat spotřebič napájený napětím 200 V, které se nepoužívá. Nepoužitelné.

Na rozdíl od žáků gymnázia, pro které jsou DUMy určené, mají žáci učebních oborů elektrotechniku vysvětlenou prakticky, pochopitelně a správně.

* Jedná se o třífázový transformátor, tři vodiče jsou na primáru, výstup ze sekundáru je vedený kabelem a není na obrázku vidět.
Příspěvek Napsal: úte 05. srp 2014 17:28:25
  Předmět příspěvku:  Re: Nepřesnosti a podivné formulace v DUM  Odpovědět s citací
Pane JP,
názvosloví je jistě svým způsobem formální hra s koncovkami názvů a vzorci.Vymyslel jste opravdu pěkný příklad, skoro bych ho bral i do výuky, ale je pro mé žáky složitý. Pro ně spíš tak HeO = oxid helnatý - byl byste taky pro?
Příspěvek Napsal: sob 28. zář 2013 20:45:53
  Předmět příspěvku:  Re: Nepřesnosti a podivné formulace v DUM  Odpovědět s citací
Dobrý den,

panu Krobotovi děkuji za odpověď. Nicméně musím přiznat, že mě ne zcela uspokojila

Ivo Krobot píše:
Materiály v modulu DUM přinášejí různorodé informace, jejichž interpretace často vedou k odlišným a rozporuplným reakcím

Tak předně, ta informace o zlaté soli a mrtvé soli je na 99 % opsaná z Necyklopedie, tedy webu, který publikuje pouze lži. Sice často zábavné, ale pořád lži. Nevadilo by mi, kdyby to byla informace "pouze" opsaná z Internetu (i když i to má svá úskalí), ale toto je prostě přes čáru. Myslím, že učební materiál by měl být především fakticky správný, pokud by v DUM na fyziku někdo napsal, že např. voda teče do kopce, asi by to mělo vyvolat případnou reakci recenzenta. Ta se bohužel v tomto případě nedostavila (podotýkám, že problém není v tom, jestli někdo umí nebo neumí napsat vzorec soli).

Nebudu dopodrobna rozebírat ostatní nepravdy v materiálech, na to tu není prostor. Ale rád bych podotknul, že ze SOU (nebo co to je), kde se používají materiály paní Bc. Marholdové, bych kuchaře nechtěl. Ono nejde o to, že materiál vytváří averzi k cukru - to nemusí vadit, a mně taky přeslazená jídla nechutnají. Problém by byl, kdyby takový kuchař například nahradil sacharózu v jídle laktózou (ať už by to udělal jakkoli, při vyspělosti chemického průmyslu je bohužel potřeba připravit se na všechno) a tvrdil, že strávník po takovém jídle neztloustne. No - pokud má třeba intoleranci laktózy, tak skutečně neztloustne. To ale asi není žádoucí stav, mimochodem, tomuto důležitému tématu se materiál úplně vyhýbá.

Abych to shrnul, zdá se mi, že "různorodé informace" by neměl být eufemizmus pro "polopravdy a lži."

Návštěvník píše:
Vysvětlete fyzikální podstatu faktu: Děti přikládají ucho na koleje, aby zjistily, jestli jede vlak.>> Přes kolejnici se zvuk šíří rychleji a do větší vzdálenosti než ve vzduchu a proto je možné přes vibrace slyšet přijíždějící vlak. (poznámka.: Upozorněte žáky, že před zkoušením je nutné se ubezpečit, že nepřijíždí vlak a předejít tak nebezpečnému úrazu!)".

Ucho na koleje možná přikládal pan přednosta snad před sto lety, kdy ještě koleje nebyly svařované a kola na konci každé kolejnice drncla a byl slyšet typický zvuk. Učit děti dávat ucho (nebo cokoliv) na koleje je ... (dosaďte si samy(i)).

Tady bych návštěvníkovi oponoval. Sice možná není úplně nejlepší nápad přikládat hlavu na koleje, ale znám např. vtip, který na tomto jevu stavěl, ten jev jistě existuje a fyzika by ho měla vysvětlit. Jinak se návštěvník mýlí, že kolejnice nebyly svařované "snad před sto lety" - bezstyková kolej se ve skutečnosti masově zřizuje až v posledních 15 letech, takže se s ní setkáme pouze tam, kde od té doby proběhla rekonstrukce. Je pravda, že dnes je spíše standard zřizovat bezstykovou kolej i na lokálkách, ale stále máme spoustu tratí, nespočet lokálek i hlavních (např. Praha-Beroun, většina trati Brno-Havl. Brod-Kolín-Mělník-Děčín), kde je stykovaná kolej. Dále se mýlí v tom, že na bezstykové koleji vlak není slyšet; je, akorát charakteristické cvakání nahradilo charakteristické šustění. Je slyšet často na kilometry daleko a ani nemusíte nikam přikládat ucho, stačí stát u kolejí. Pokud by se to mělo udělat jako pokus, tak bych asi na kolejnici přilepil (zboku!) mikrofon (nebo telefon).

Co je na tom materiálu špatně, je udané vysvětlení, které ve skutečnosti nevysvětluje, proč ty kolejnice ten zvuk vedou. Že nejde o absolutní velikost rychlosti zvuku, ale o poměr rychlostí v obou prostředích, Snellův zákon lomu atd.

Miroslav Melichar píše:
V chemických DUMech se již dlouho a neúspěšně snažím vnutit, že žáci se nemají učit vzorce a názvy látek, které prokazatelně neexistují.

Tohle je diskutabilní: vy se to snažíte vnutit v materiálech, které učí názvosloví, a pokud systém názvosloví vnímáme jako způsob, jak přiřadit názvu vzorec atp. (jako že o nic jiného ve skutečnosti nejde), tak vcelku nevidím problém, aby žák napsal vzorec seskvihydrátu chloristanu radiového, i když je to na 99.99 % blbost. Můžete lobovat za to, aby výuka chemie více stavěla na popisu reálných věcí, ale dokud bude (jako že je) důraz kladen hlavně na tyhle formální dovednosti, tak čistě formálně na těch úlohách není nic špatně. Podobně v biologii v cvičeních na manipulaci s DNA nikdo neřeší, jestli daná sekvence je nebo může být součástí skutečného genu. V matematice zase ve slovních úlohách často neodpovídají podmínky stavu v České republice (např. se tam platí DPH jinak). Ve slohu píšeme reportáže o událostech, které se nestaly. Atd. Asi by to tak nemělo být, ale bohužel.

JP
Příspěvek Napsal: stř 25. zář 2013 22:44:24
  Předmět příspěvku:  Re: Nepřesnosti a podivné formulace v DUM  Odpovědět s citací
Pro pana Návštěvníka:
ad 1) Současní autoři výukových materiálů zpravidla tyto materiály nevytvořili dobrovolně a ani je dobrovolně nezveřejnili
ad 2) Web rvp.cz sice materiály hodnotí a nechává projít recenzí,ale při nejmenším v některých oborech tento systém opakovaně selhává
ad 3) Pokud pečlivý vyučující upozorní na chybu materiálu, tak jistě potenciálně umožní jeho korekturu - provedení oné korektury ovšem následovat nemusí.
ad 4) Cizelovat a zvyšovat užitnou hodnotu zní vznešeně. Můj slovník tak vznešený není. Teď se snažím v jednom DUMu vnutit, že vzorec soli je NaCl a že když někdo nahoru připíše dvojky či trojky, tak dělá nesmysly. V chemických DUMech se již dlouho a neúspěšně snažím vnutit, že žáci se nemají učit vzorce a názvy látek, které prokazatelně neexistují.Je to něco, jako kdyby si učitel biologie volně vymýšlel zvířata, učitel češtiny spisovatele a jejich romány. Má se tohle opravdu pojmenovávat vznešeně?
Příspěvek Napsal: stř 25. zář 2013 21:58:08
  Předmět příspěvku:  Re: Nepřesnosti a podivné formulace v DUM  Odpovědět s citací
Dobrý den,
na doporučení paní Hublové jsem napsal připomínky k materiálu Želírovací prostředky, syntetická sladidla jako komentář k tomuto konkrétnímu DUMu.Jen nevím, zda je toto doporučení myšleno výhradně tak, jak to zní - poskytnout varovnou informaci pro učitele, kteří materiál stahují. Vyznívá to tedy tak, že autorky nebo recenzenta/tky se věc již netýká, ti svůj úkol splnili. Jak píše pan Krobot, dále je to v kompetenci odbornosti učitele, kterého navíc vede počet hvězdiček.
Příspěvek Napsal: stř 25. zář 2013 21:28:55
  Předmět příspěvku:  Re: Nepřesnosti a podivné formulace v DUM  Odpovědět s citací
Dobrý den,
doporučuji konkrétní připomínky psát do komentářů ke konkrétním materiálům - právě proto, aby učitelé, kteří materiál stahují, věnovali pozornost těmto problematickým místům.

Nicméně přikládání ucha ke kolejím mě také zarazilo (a pobavilo). A že více než 5 000 učitelů, kteří si materiál stáhli, nemělo připomínku mě také zaráží...
Příspěvek Napsal: stř 25. zář 2013 10:00:58
  Předmět příspěvku:  Re: Nepřesnosti a podivné formulace v DUM  Odpovědět s citací
ad 1 Je chvályhodné a obdivuhodné, že mnozí autoři učebních materiálů nenechávají své učební materály na půdě škol a zavřené za sedm západů za firewally školních sítí a poskytují je (a navíc zdarma) k posouzení a případnému dalšímu užití dalším kolegům nebo jejich prostřednictvím i dalším žákům.

ad 2 Je chvályhodné, že kromě prostoru zdejšího webu rvp.cz existuje a funguje i služba posouzení a hodnocení vhodnosti k publikaci a označení kvality materiálu hvězdičkami a tím umožňují zájemcům o DUM rychlejší rozhodování, zda mají věnovat svůj vlastní čas jejich stažení, prohlížení a posouzení vhodnosti pro vlastní použití při vyučování.

ad 3 Je chvályhodné, že pečliví vyučující, kteří najdou chyby, na tyto chyby upozorní a umožní korekturu publikovaného materiálu.

ad 4 I ementál má díry a tak se stane, že se v DUM najdou různé perly, většinou přehlédnuté a skryté a někdy se dostanou k přetřásání v diskuzích, což také publikované materiály cizeluje a působí jako vzor pro další autory a pobídka ke zvýšení jakosti a užitné hodnoty publikovaných a dále používaných materiálů.

Jedna z perel: viz http://dum.rvp.cz/materialy/zvuk-a-jeho-vnimani.html
citace:
Vysvětlete fyzikální podstatu faktu: Děti přikládají ucho na koleje, aby zjistily, jestli jede vlak.>> Přes kolejnici se zvuk šíří rychleji a do větší vzdálenosti než ve vzduchu a proto je možné přes vibrace slyšet přijíždějící vlak. (poznámka.: Upozorněte žáky, že před zkoušením je nutné se ubezpečit, že nepřijíždí vlak a předejít tak nebezpečnému úrazu!)".

Ucho na koleje možná přikládal pan přednosta snad před sto lety, kdy ještě koleje nebyly svařované a kola na konci každé kolejnice drncla a byl slyšet typický zvuk. Učit děti dávat ucho (nebo cokoliv) na koleje je ... (dosaďte si samy(i)). A navíc rada, aby se žáci před zkoušením ubezpečili, že nejede vlak je sice správná, ale pak opravdu nic není slyšet).
Příspěvek Napsal: stř 25. zář 2013 8:52:57
  Předmět příspěvku:  Re: Nepřesnosti a podivné formulace v DUM  Odpovědět s citací
Dobrý den, ještě jsem se včera večer zapomněl pozeptat na další osud chybného materiálu Chem.názvosloví - Alkyny, cykloalkyny.
Děkuji předem za odpověď.
Příspěvek Napsal: stř 25. zář 2013 7:51:23
  Předmět příspěvku:  Re: Nepřesnosti a podivné formulace v DUM  Odpovědět s citací
Vážený pane Krobote,
jsem rád, že materiály, u nichž jsem v poslední době upozornil na chyby, prošly novou recenzí. Rozumím tomu správně, že se konkrétně jedná o 3 materiály: Sůl, Chemické názvosloví - Soli a Chem.názvosloví - Kyseliny? U materiálu Sůl není výslovně uvedeno, že již byl opraven - stalo se tak snad? V jeho anotaci se stále dočteme, že sůl je potravina rostlinného původu, v textu pak chybí slova "dvojmocná", "trojmocná" sůl, ale zůstávají podivné vzorce soli s dvojkami nebo trojkami nahoře, které cosi jako ono mocenství označují. Vzorec obyčejné soli (včetně porozumění) je učivo 8. tř. ZŠ - paní autorka ani recenzent/ka to nezvládá. Pokud je to výsledek opakované recenze, pak to znamená, že snad tuto recenzi prováděla stále tatáž osoba (a tím pádem se stejným výsledkem)? Výuka odborného předmětu o výživě přece předpokládá i určité chemické znalosti vyučujícího - tím spíše autora výukových materiálu a jejich recenzenta. Je pak záměna inzulin/inulin dvojí přehlédnutí - autorky i recenze? Doporučuji vřele k opakované recenzi další chybný materiál Želírovací prostředky, synt.sladidla. Chyby nejsou otázka různé interpretace.
Příspěvek Napsal: úte 24. zář 2013 22:16:54


Přejít na:  
cron