Autor |
Zpráva |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Které jsou základní ICT kompetence? |
 |
|
ještě poznámka k definici ICT gramotnosti Nevnímám definici analyticky, jako pokus o objasnění známého pojmu. Nevycházím z toho, že všichni víme, nebo intuitivně máme představu, co ICT gramotnost je, a nyní se pokoušíme dohodnout na přesných formulacích, které tento pojem vystihují. Vnímám ji v opačném gardu, synteticky, jako pokus o „definiční shodu“ při vymezení nového pojmu. Dohodneme se na základních kompetencích, které souvisejí s ICT a které považujeme za podstatné pro praktický život, a tedy za důležité pro rozvoj žáků? Nazvěme je (třeba) ICT gramotnost. My jsme se o to pokusili a ptáme se: má tato definice smysl, je srozumitelná a použitelná (najdete v ní právě to, co vy považujete za podstatné a důležité)?
ještě poznámka k definici ICT gramotnosti
Nevnímám definici analyticky, jako pokus o objasnění známého pojmu. Nevycházím z toho, že všichni víme, nebo intuitivně máme představu, co ICT gramotnost je, a nyní se pokoušíme dohodnout na přesných formulacích, které tento pojem vystihují.
Vnímám ji v opačném gardu, synteticky, jako pokus o „definiční shodu“ při vymezení nového pojmu. Dohodneme se na základních kompetencích, které souvisejí s ICT a které považujeme za podstatné pro praktický život, a tedy za důležité pro rozvoj žáků? Nazvěme je (třeba) ICT gramotnost. :)
My jsme se o to pokusili a ptáme se: má tato definice smysl, je srozumitelná a použitelná (najdete v ní právě to, co vy považujete za podstatné a důležité)?
|
|
|
 |
Napsal: stř 22. zář 2010 19:06:05 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Které jsou základní ICT kompetence? |
 |
|
ICT gramotnost a ICT kompetence Vyjdu z Pavlíniných množin a Jendova dotazu k nim: Představme si ideální situaci, že existuje množina základních kompetencí, k nimž máme za úkol žáky dovést v dané etapě vzdělávání. Vztahují se k různým oborům, činnostem, situacím. Když z této množiny vyberu ty, které souvisejí s používáním informačních a komunikačních technologií a porozumění jejich vlivu na společnost, získám podmnožinu, kterou z praktických důvodů nazvu ICT gramotnost. Toto pojetí mi pro další práci s ICT gramotností stačí, i když vnímám různá úskalí, váhání a hrozby nedorozumění. Přistupuji k tomuto problému tak, že pojem gramotnost se vyvíjí a mění nikoli na základě nějakého racionálního, autoritativně předloženého rozhodnutí, ale vlivem používání v jazyce a komunikaci v různých souvislostech. Proto je v článku k ICT gramotnosti pro jistotu  takto vymezen.
ICT gramotnost a ICT kompetence Vyjdu z Pavlíniných množin a Jendova dotazu k nim: Představme si ideální situaci, že existuje množina základních kompetencí, k nimž máme za úkol žáky dovést v dané etapě vzdělávání. Vztahují se k různým oborům, činnostem, situacím. Když z této množiny vyberu ty, které souvisejí s používáním informačních a komunikačních technologií a porozumění jejich vlivu na společnost, získám podmnožinu, kterou z praktických důvodů nazvu ICT gramotnost. Toto pojetí mi pro další práci s ICT gramotností stačí, i když vnímám různá úskalí, váhání a hrozby nedorozumění. Přistupuji k tomuto problému tak, že pojem gramotnost se vyvíjí a mění nikoli na základě nějakého racionálního, autoritativně předloženého rozhodnutí, ale vlivem používání v jazyce a komunikaci v různých souvislostech. Proto je v článku k ICT gramotnosti pro jistotu :) takto vymezen.
|
|
|
 |
Napsal: stř 22. zář 2010 18:00:58 |
|
|
 |
Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D. |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Které jsou základní ICT kompetence? |
 |
|
Bylo by hloupé, kdybychom se začali sáhodlouze hádat o slovíčka. Gramotný je ten, kdo umí číst a psát, ale není úplně jisté, že ví, co. Kompetentní je ten, kdo ví, co. Z tohoto pohledu je ICT gramotnost znalost funkce počítačů a schopnost je ovládat. Proto mi od začátku vadí, když se o ní uvažuje jako o samostatné záležitosti. Sama o sobě má totiž minimální význam. Přimlouvám se za to ji chápat za všech okolností (snad kromě kroužku programování) jako nedílnou součást gramotnosti informační. Ověřovat ji je tudíž nutné zásadně v kontextu získaných funkčních kompetencí pro zpracování informací!!! Konkrétně např. asi takto - nezkoušet klávesové zktratky, ale schopnost je používat.
Bylo by hloupé, kdybychom se začali sáhodlouze hádat o slovíčka. Gramotný je ten, kdo umí číst a psát, ale není úplně jisté, že ví, co. Kompetentní je ten, kdo ví, co. Z tohoto pohledu je ICT gramotnost znalost funkce počítačů a schopnost je ovládat. Proto mi od začátku vadí, když se o ní uvažuje jako o samostatné záležitosti. Sama o sobě má totiž minimální význam. Přimlouvám se za to ji chápat za všech okolností (snad kromě kroužku programování) jako nedílnou součást gramotnosti informační. Ověřovat ji je tudíž nutné zásadně v kontextu získaných funkčních kompetencí pro zpracování informací!!! Konkrétně např. asi takto - nezkoušet klávesové zktratky, ale schopnost je používat.
|
|
|
 |
Napsal: stř 22. zář 2010 9:39:13 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Které jsou základní ICT kompetence? |
 |
|
Člověk gramotný, vyhledá běžně dostupný pojem (tedy informaci) na Internetu. To považuji za minimum, abych prohlásil o někom, že je dostatečně gramotný v ICT. Neřeším pak už, nakolik posoudí relevantnost těchto informací (čtení s porozuměním) či dokáže-li zanalyzovat k danému pojmu více informací a využít vybrané části k vyřešení určitého problému ("mezipředmětové vztahy").
Člověk gramotný, vyhledá běžně dostupný pojem (tedy informaci) na Internetu. To považuji za minimum, abych prohlásil o někom, že je dostatečně gramotný v ICT. Neřeším pak už, nakolik posoudí relevantnost těchto informací (čtení s porozuměním) či dokáže-li zanalyzovat k danému pojmu více informací a využít vybrané části k vyřešení určitého problému ("mezipředmětové vztahy").
|
|
|
 |
Napsal: stř 22. zář 2010 7:25:31 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Které jsou základní ICT kompetence? |
 |
|
Potřeboval bych teď konkrétní příklady do těch množin.
Potřeboval bych teď konkrétní příklady do těch množin.
|
|
|
 |
Napsal: úte 21. zář 2010 21:20:57 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Které jsou základní ICT kompetence? |
 |
|
I já tyto pojmy chápu podobně...
Přílohy: |
Poznámka: Tato to vidím já...

kompetence-gramotnost.jpg [ 10.95 KiB | Zobrazeno 3683 krát ]
|
I já tyto pojmy chápu podobně...
|
|
|
 |
Napsal: úte 21. zář 2010 19:23:27 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Které jsou základní ICT kompetence? |
 |
|
Ono je otázkou, zda "gramotnost" v tom obecném pojetí není "podmnožinou" kompetencí. Jinak řečeno, zda bychom se neměli bavit spíše o ICT kompetencích, z nichž ICT gramotnost víceméně určuje tu základní úroveň. Ale tady jsem "na tenkém ledě" ...
Ono je otázkou, zda "gramotnost" v tom obecném pojetí není "podmnožinou" kompetencí. Jinak řečeno, zda bychom se neměli bavit spíše o ICT kompetencích, z nichž ICT gramotnost víceméně určuje tu základní úroveň. Ale tady jsem "na tenkém ledě" ...
|
|
|
 |
Napsal: úte 21. zář 2010 15:21:33 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Které jsou základní ICT kompetence? |
 |
|
Jaké ICT kompetence považujete vy za základní a nezbytné pro život v současné a budoucí společnosti? Jsou obsaženy v definici ICT gramotnosti?
Jaké ICT kompetence považujete vy za základní a nezbytné pro život v současné a budoucí společnosti? Jsou obsaženy v [url=http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/9629/ICT-GRAMOTNOST.html/]definici ICT gramotnosti?[/url]
|
|
|
 |
Napsal: pon 20. zář 2010 13:32:55 |
|
|
 |
|