Autor |
Zpráva |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule? |
 |
|
Například waldorfské lyceum, které dopadlo ze středních odborných škol nejlépe u státních maturit, interaktivní tabuli nemá... Můžeme říci, že je to dobrá škola? Na to by asi měli odpovědět její žáci a jejich rodiče. Stejně tak jsem interaktivní tabuli neviděl ve waldorfských základních školách ani třídách montessori. Nepoužívají se tam ovšem ani učebnice... Ušetřené peníze se investují do jiných věcí. V případě montessori do pomůcek. V případě waldorfských škol (kde se brání i využívání počítačů na I. stupni) do nákupu přírodních materiálů pro výrobky. Na obyčejné tabuli můžeme něco ukázat všem žákům najednou. Na interaktivní tabuli můžeme ukázat mnohem více věcí a rychleji. To, že se žáci dívají na tabuli, ale neznamená, že se učí - možná jejich mysl při tom bloudí bůh ví kde 
Například waldorfské lyceum, které dopadlo ze středních odborných škol nejlépe u státních maturit, interaktivní tabuli nemá... Můžeme říci, že je to dobrá škola? Na to by asi měli odpovědět její žáci a jejich rodiče.
Stejně tak jsem interaktivní tabuli neviděl ve waldorfských základních školách ani třídách montessori. Nepoužívají se tam ovšem ani učebnice... Ušetřené peníze se investují do jiných věcí. V případě montessori do pomůcek. V případě waldorfských škol (kde se brání i využívání počítačů na I. stupni) do nákupu přírodních materiálů pro výrobky.
Na obyčejné tabuli můžeme něco ukázat všem žákům najednou. Na interaktivní tabuli můžeme ukázat mnohem více věcí a rychleji. To, že se žáci dívají na tabuli, ale neznamená, že se učí - možná jejich mysl při tom bloudí bůh ví kde ;-)
|
|
|
 |
Napsal: sob 26. lis 2011 23:25:23 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule? |
 |
|
Návštěvník píše: Janek Wagner píše: A jak se, podle vás, pozná dobrá škola?Podobná otázka tu už byla v době SIPVZ. Tehdy jsem tvrdil, že nemůže být dobrá škola bez osobního počítače. Tu citaci mých slov jste poněkud zkreslil, ne? Návštěvník píše: Je ale obrovský rozdíl mezi dobře využívaným počítačem (výuka ICT) a interkativní tabulí. Taky jich pár máme (4), a využívají se často jen jako tabule s elektronickými fixami  Přiznám se, že moc nerozumím první větě, a k té druhé dvě otázky: A kdo za to může? Tabule nebo kantoři? Ostatně i použití jen "s elektronickými fixy" může být pár kliky doplněno o nahrávání a poté uložení na web. Pro opakování či pro chybějící... atd. Faktem ale je, že i normální tabuli můžete vyfotit digitálním foťákem... Souhlasím s pisatelem v úvodu, který napsal 11 bodů v čem je tabule špatná.[/quote]
[quote="Návštěvník"][quote="Janek Wagner"]A jak se, podle vás, pozná dobrá škola?Podobná otázka tu už byla v době SIPVZ. Tehdy jsem tvrdil, že nemůže být dobrá škola bez osobního počítače.[/quote][/quote]Tu citaci mých slov jste poněkud zkreslil, ne? [quote="Návštěvník"]Je ale obrovský rozdíl mezi dobře využívaným počítačem (výuka ICT) a interkativní tabulí. Taky jich pár máme (4), a využívají se často jen jako tabule s elektronickými fixami :-)[/quote]Přiznám se, že moc nerozumím první větě, a k té druhé dvě otázky: A kdo za to může? Tabule nebo kantoři?
Ostatně i použití jen "s elektronickými fixy" může být pár kliky doplněno o nahrávání a poté uložení na web. Pro opakování či pro chybějící... atd. Faktem ale je, že i normální tabuli můžete vyfotit digitálním foťákem...
Souhlasím s pisatelem v úvodu, který napsal 11 bodů v čem je tabule špatná.[/quote]
|
|
|
 |
Napsal: sob 14. kvě 2011 14:33:52 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule? |
 |
|
Lucie Slejšková píše: Otázka je, zda rozumíte oba stejně pojmu interaktivní výuka. Pojďme to vzít vážně a bavme se o tom, nakolik může být výuka bez IWB stejně efektivní jako s ní. 1)Interaktivní výuka v ICT (SŠ): přinesu studentovi počítač s počkozeným operačním systémem. Musí sám či ve dvojici najít poruchu, navrhnout řešení a provést opravu. Při tom jsem mu stále nablízku a na jeho konkrétních objevech zobecním potřebné principy. (na IntTab tohle udělat nejde, tam to bude jen promítaná teorie...) 2) Interaktivní výuka přírodopisu (ZŠ): probíráme člověka, jeho kostru. Přivezu kostlivce a společně s třídou ho rozebereme (pokud to umožňuje) a každý žák najde na vlastním těle příslušnou kost. (na IntTab by to šlo, ale sáhnout si je vždy lepší než vidět...) Závěrem: za dobrou a interaktivní považuji výuku praxí.
[quote="Lucie Slejšková"] Otázka je, zda rozumíte oba stejně pojmu interaktivní výuka. Pojďme to vzít vážně a bavme se o tom, nakolik může být výuka bez IWB stejně efektivní jako s ní.[/quote]
1)Interaktivní výuka v ICT (SŠ): přinesu studentovi počítač s počkozeným operačním systémem. Musí sám či ve dvojici najít poruchu, navrhnout řešení a provést opravu. Při tom jsem mu stále nablízku a na jeho konkrétních objevech zobecním potřebné principy. (na IntTab tohle udělat nejde, tam to bude jen promítaná teorie...) 2) Interaktivní výuka přírodopisu (ZŠ): probíráme člověka, jeho kostru. Přivezu kostlivce a společně s třídou ho rozebereme (pokud to umožňuje) a každý žák najde na vlastním těle příslušnou kost. (na IntTab by to šlo, ale sáhnout si je vždy lepší než vidět...)
Závěrem: za dobrou a interaktivní považuji výuku praxí.
|
|
|
 |
Napsal: pát 13. kvě 2011 8:10:16 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule? |
 |
|
Janek Wagner píše: A jak se, podle vás, pozná dobrá škola?Podobná otázka tu už byla v době SIPVZ. Tehdy jsem tvrdil, že nemůže být dobrá škola bez osobního počítače. Je ale obrovský rozdíl mezi dobře využívaným počítačem (výuka ICT) a interkativní tabulí. Taky jich pár máme (4), a využívají se často jen jako tabule s elektronickými fixami  Souhlasím s pisatelem v úvodu, který napsal 11 bodů v čem je tabule špatná.
[quote="Janek Wagner"]A jak se, podle vás, pozná dobrá škola?Podobná otázka tu už byla v době SIPVZ. Tehdy jsem tvrdil, že nemůže být dobrá škola bez osobního počítače.[/quote]
Je ale obrovský rozdíl mezi dobře využívaným počítačem (výuka ICT) a interkativní tabulí. Taky jich pár máme (4), a využívají se často jen jako tabule s elektronickými fixami :-)
Souhlasím s pisatelem v úvodu, který napsal 11 bodů v čem je tabule špatná.
|
|
|
 |
Napsal: pát 13. kvě 2011 7:44:18 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule? |
 |
|
Jana Petrů píše: Lucie Slejšková píše: Otázka je, zda rozumíte oba stejně pojmu interaktivní výuka. Pojďme to vzít vážně a bavme se o tom, nakolik může být výuka bez IWB stejně efektivní jako s ní.
A možná také o tom, jakých cílů můžeme s pomocí IWB dosáhnout lépe než bez ní? Výborná otázka, díky! Uvidím, k jakým úvahám nás přivede.
[quote="Jana Petrů"][quote="Lucie Slejšková"]Otázka je, zda rozumíte oba stejně pojmu interaktivní výuka. Pojďme to vzít vážně a bavme se o tom, nakolik může být výuka bez IWB stejně efektivní jako s ní. [/quote]
A možná také o tom, jakých cílů můžeme s pomocí IWB dosáhnout lépe než bez ní?[/quote]
Výborná otázka, díky! Uvidím, k jakým úvahám nás přivede.
|
|
|
 |
Napsal: pon 28. úno 2011 19:14:03 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule? |
 |
|
Lucie Slejšková píše: Otázka je, zda rozumíte oba stejně pojmu interaktivní výuka. Pojďme to vzít vážně a bavme se o tom, nakolik může být výuka bez IWB stejně efektivní jako s ní. Předesílám, že nechci jít do sporu za každou cenu. Vsadím se, že v konečném důsledku bychom našli hodně společných témat. Přesto si dovolím odkaz http://cs.wikipedia.org/wiki/Interaktivn%C3%AD_v%C3%BDuka. Netvrdím, že Wikipedia "ví vše nejlépe", ale s daným vysvětlením se vcelku ztotožňuji ... a z něj plyne, že "interaktivní výuka se automaticky nerovná využívání ICT". A v tom dle mého soudu tkví aktuální spor ... interaktivitu "garantuje" učitel, nikoliv technologie. Problémem je, že dle mého soudu jsme momentálně přesvědčováni (zvláště v souvislosti s EU PES), že "interaktivita je automaticky garantována použitou technologií". A abych byl konkrétní, raději bych interaktivitu řešil pomocí kooperativního učení s využitím "notebooků" přímo v kmenové třídě. Ale to jsem myslím už někde psal ... P.S.: Pokud někdo raději interaktivitu řeší prostřednictvím IWB, je to jeho volba a já mu ji neberu  . Jen polemizuji  ...
[quote="Lucie Slejšková"]Otázka je, zda rozumíte oba stejně pojmu interaktivní výuka. Pojďme to vzít vážně a bavme se o tom, nakolik může být výuka bez IWB stejně efektivní jako s ní.[/quote]
Předesílám, že nechci jít do sporu za každou cenu. Vsadím se, že v konečném důsledku bychom našli hodně společných témat.
Přesto si dovolím odkaz [url]http://cs.wikipedia.org/wiki/Interaktivn%C3%AD_v%C3%BDuka[/url]. Netvrdím, že Wikipedia "ví vše nejlépe", ale s daným vysvětlením se vcelku ztotožňuji ... a z něj plyne, že "interaktivní výuka se automaticky nerovná využívání ICT". A v tom dle mého soudu tkví aktuální spor ... interaktivitu "garantuje" učitel, nikoliv technologie. Problémem je, že dle mého soudu jsme momentálně přesvědčováni (zvláště v souvislosti s EU PES), že "interaktivita je automaticky garantována použitou technologií".
A abych byl konkrétní, raději bych interaktivitu řešil pomocí kooperativního učení s využitím "notebooků" přímo v kmenové třídě. Ale to jsem myslím už někde psal ...
P.S.: Pokud někdo raději interaktivitu řeší prostřednictvím IWB, je to jeho volba a já mu ji neberu ;-). Jen polemizuji ;-) ...
|
|
|
 |
Napsal: pon 28. úno 2011 19:06:25 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule? |
 |
|
Lucie Slejšková píše: Otázka je, zda rozumíte oba stejně pojmu interaktivní výuka. Pojďme to vzít vážně a bavme se o tom, nakolik může být výuka bez IWB stejně efektivní jako s ní.
A možná také o tom, jakých cílů můžeme s pomocí IWB dosáhnout lépe než bez ní?
[quote="Lucie Slejšková"]Otázka je, zda rozumíte oba stejně pojmu interaktivní výuka. Pojďme to vzít vážně a bavme se o tom, nakolik může být výuka bez IWB stejně efektivní jako s ní. [/quote]
A možná také o tom, jakých cílů můžeme s pomocí IWB dosáhnout lépe než bez ní?
|
|
|
 |
Napsal: pon 28. úno 2011 18:59:58 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule? |
 |
|
Janek Wagner píše: Jana Petrů píše: To by mě vážně zajímalo, čím byste nahradil(a) hrnec nebo svěrák. Možná tou interaktivní tabulí? Nikdy jste neviděla žádné výukové video? Otázka je, zda rozumíte oba stejně pojmu interaktivní výuka. Pojďme to vzít vážně a bavme se o tom, nakolik může být výuka bez IWB stejně efektivní jako s ní. Podobné téma máme zde- které jiné interaaktivní prostředky by učitel kromě IWB mohl využít.
[quote="Janek Wagner"][quote="Jana Petrů"]To by mě vážně zajímalo, čím byste nahradil(a) hrnec nebo svěrák. Možná tou interaktivní tabulí?[/quote]Nikdy jste neviděla žádné výukové video?[/quote]
Otázka je, zda rozumíte oba stejně pojmu interaktivní výuka. Pojďme to vzít vážně a bavme se o tom, nakolik může být výuka bez IWB stejně efektivní jako s ní.
Podobné téma máme [url=http://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=535&t=17367]zde[/url]- které jiné interaaktivní prostředky by učitel kromě IWB mohl využít.
|
|
|
 |
Napsal: pon 28. úno 2011 18:50:50 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule? |
 |
|
BTW: o tématu, zda existují lepší (jiné?) interaktivní prostředky a hlavně které to tedy jsou, se otevřela diskuse zde.
BTW: o tématu, zda existují lepší (jiné?) interaktivní prostředky a hlavně které to tedy jsou, se otevřela diskuse [url=http://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=535&t=17367]zde[/url].
|
|
|
 |
Napsal: pon 28. úno 2011 18:47:39 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule? |
 |
|
Návštěvník píše: Myslím, že se tu pořád motáme v kruhu... Tabule jsou zajímavé, tak proč je nevyužívat a zavrhovat... Někdy tu mám už pocit, že když se tu někdo "přizná", že s ní pracuje, tak následují výtky, že by to měl dělat jinak. Stavím-li se do role "kritika tabulí", pak většinou v případech, kdy je atmosféra přesně opačná - "bez tabule nejdete s dobou". Bohužel projekt "EU peníze školám" pravděpodobně bude především spojen s "pořizováním interaktivních nástrojů". Mimo jiné i proto stavím na stranu těch, kteří stojí o vyšší "přidanou hodnotu" než je lepší tabule v každé třídě. Pokud tu přidanou hodnotu nachází a navíc udrží v rozumném rozsahu i jiné "vstupy" (včetně interaktivní tabule), pak nejsem v zásadě proti. Jen drobná poznámka na okraj - většina z nás si vybavuje meotary již ze svých žákovských let. Jako bývalý zástupce ředitele školy a "správce majetku" v jedné osobě jsem měl na jedné malé škole na "skladu" šest takových zařízení. A povětšinou v tom skladu také stále byly... Trochu mám obavy, aby to s tou "interaktivitou na tabuli" nedopadlo obdobně. Někdo řekne nevyhnutelný historický posun, já bych mohl uvést poznámku v duchu TCO. Myslím si, že obě strany mají kus pravdy.
[quote="Návštěvník"]Myslím, že se tu pořád motáme v kruhu... Tabule jsou zajímavé, tak proč je nevyužívat a zavrhovat... Někdy tu mám už pocit, že když se tu někdo "přizná", že s ní pracuje, tak následují výtky, že by to měl dělat jinak.[/quote]
Stavím-li se do role "kritika tabulí", pak většinou v případech, kdy je atmosféra přesně opačná - "bez tabule nejdete s dobou". Bohužel projekt "EU peníze školám" pravděpodobně bude především spojen s "pořizováním interaktivních nástrojů". Mimo jiné i proto stavím na stranu těch, kteří stojí o vyšší "přidanou hodnotu" než je lepší tabule v každé třídě. Pokud tu přidanou hodnotu nachází a navíc udrží v rozumném rozsahu i jiné "vstupy" (včetně interaktivní tabule), pak nejsem v zásadě proti.
Jen drobná poznámka na okraj - většina z nás si vybavuje meotary již ze svých žákovských let. Jako bývalý zástupce ředitele školy a "správce majetku" v jedné osobě jsem měl na jedné malé škole na "skladu" šest takových zařízení. A povětšinou v tom skladu také stále byly... Trochu mám obavy, aby to s tou "interaktivitou na tabuli" nedopadlo obdobně. Někdo řekne nevyhnutelný historický posun, já bych mohl uvést poznámku v duchu TCO. Myslím si, že obě strany mají kus pravdy.
|
|
|
 |
Napsal: pon 28. úno 2011 18:05:57 |
|
|
 |
|