Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Kolik je na jedné ruce prstů?:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - První dojmy
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: První dojmy  Odpovědět s citací
Dobrý den.
Děkuji za velmi inspirativní hodinu, která mi jako začínající učitelce pomohla otevřít nové obzory pro realizaci praktické výuky hláskosloví.
S pozdrvavem,
Lucie Šilarová
Příspěvek Napsal: pon 13. led 2014 2:52:28
  Předmět příspěvku:  Re: První dojmy  Odpovědět s citací
Určitě si myslím, že mezi hodinami natočenými pro virtuální hospitace vyniká hodina kolegy Kostečky jeho vystupováním (chcete-li "šarmem"). Také atmosféra na hodině je velmi příjemná. To není ve školách běžné, a proto to musím jednoznačně ocenit :-) Sledoval jsem pana Kostečku opravdu s velkým zaujetím!

Ale možná právě to je problém frontální výuky - sledujete se zaujetím učitele (případně film), ovšem znamená to, že jste se něčemu skutečně naučili, že jste něco nového pochopili?

Učení se podle mého názoru odvíjí od činností žáků. To, že jsme se něco nového naučili, zjistíme třeba tak, že poprvé nám to moc nešlo, podruhé byl náš výkon lepší a potřetí už v tom excelujeme! Úkolem učitele je v tom žákům pomoci.

Právě proto jsem z této vyučovací hodiny trochu rozpačitý. Abychom si něco mohli dobře osvojit, potřebujeme pro to čas, např. něco, co nám nejde, si vícekrát vyzkoušet. Tím, že je hodina přetížená různorodými činnostmi, je vlastně povrchnější. Leccos se zmíní a nakousne, ale máloco dokončí... Učitel toho hodně předvede, ale méně už skutečně naučí.

Pan Kostečka je autorem řady učebnic, pracuje s vybranými žáky na prestižní soukromé škole - v tom má výhodu oproti učitelům na běžných školách, kteří pracují s učebnicemi, které si sami nenapsali, a žáky, které si nemohli nijak vybírat, protože třeba sotva naplnili třídu (míst na středních školách je nějak moc a žáků čím dál méně...). Může se tedy spolehnout na to, že se žáci potřebné věci naučí sami. V hodině ale mnoho učení nevidím (u žáků) - vidím vyučování (učitele) - a v tom je velký rozdíl!
Příspěvek Napsal: pát 25. bře 2011 19:13:50
  Předmět příspěvku:  Re: První dojmy  Odpovědět s citací
Pod článkem k této hospitaci se objevily (zatím) dva komentáře. A protože Petr Koubek tam nabádá k pokračování diskuze o hodině zde, ocituji tu oba zmíněné komentáře.
Tak tedy:
Citace:
Radek Sárközi, 8.3.2011: Z hodiny jsem rozpačitý ve dvou ohledech: 1) Žáci si osvojují jazykovědné pojmy na takové úrovni, která už přesahuje požadavky střední školy a jsou spíše na vysokoškolské úrovni. 2) Není čas na přemýšlení žáků a jejich dotazy. Pan Kostečka "jede" frontálně a chrlí jeden úkol za druhým a valí je na žáky s kadencí kulometu. Takže si říkám, zda méně (pojmů, úkolů...) nemůže být někdy více (přemýšlení, dovedností...). Na nácvik dovedností není v této hodině moc času...
Citace:
Petr Koubek, 11.3.2011: Nesouhlasím, Radku, hodina je přiměřená specifikům žáků a profilu absolventa školy. Kostečkovi umožňuje takto vyučovat také jeho šarm. Jeho vztah se studenty je - prostě jediněčný. Hodiny stíhá jen někdy :) a to pro mě osobně není problém, navíc to učitel žákům řekl a omluvil se. Chci ocenit zejména, že hodina je vystavěna na bloomově taxonomii a je tam velký prostor pro žákovskou improvizaci a také přirozená metodologická inspirace (můžete si to zkusit ve volném čase - přitom tozkoušejí a nejde jim to; je šance, že to zkusí doma, teda na koleji). Pojďme diskutovat do diskusního fóra a 21. 3. je on-line debata!
Příspěvek Napsal: pát 11. bře 2011 15:40:59
  Předmět příspěvku:  Re: První dojmy  Odpovědět s citací
Děkuji S. Z. za jeho příspěvek. Pan Jiří Kostečka si může dovolit frontální výuku, protože je silný v erudici a je přirozený v komunikaci se studenty (řečnický a komunikativní talent). Jeho výhodou je dlouhá praxe a didaktické zázemí fakulty a autora testů, cvičení a celých řad učebnic.
Mám jedinou otázku, která nesouvisí přímo s hodinou, ale s tím, co padlo na začátku - hodina je jistým vyústěním bloku věnovaného zvukové stránce řeči a jazyka a jejich popisu, rozumím-li dobře, této teorii byly věnovány 2 měsíce. Zde si nejsem jistý, zda účelně, protože se jedná o studenty sice výběrové školy, ale zaměřené na všeobecné dovednosti a znalosti. Patří mezi ně takto detailní osvojení si jazykovědného aparátu?
Příspěvek Napsal: pát 11. bře 2011 10:31:10
  Předmět příspěvku:  Re: První dojmy  Odpovědět s citací
S radostí jsem se vypravil na hodinu pana Kostečky, byl pro mě v 90. letech, kdy jsem začínal učit, jedním z důležitých průvodců na cestě do jazyka i literatury jinak.
A byla to hodina velice příjemná a užitečná! Za jednu ze zásadních věcí ve škole považuji atmosféru – cítil jsem zde, že studenti jsou s učitelem rádi, že s ním spolupracují partnersky na společném výsledku, že se nebojí bůhvíčeho. Že neodpovídají „jak si to pan učitel asi představuje“, ale s porozuměním skutečnému jádru věci. Že tu nejde o učivo, ale o cíl.

Pedagog řídil hodinu jistě a s klidem Angličana; bylo mi potěšením vidět, jak se opírá o svoji zkušenost a odbornou erudici bohemisty a anglisty (výborné spojení pro práci na fonetické základně!). Líbil se mi oblouk hodiny od fyzického tréninku artikulace (jazykolamy) po aktuální mluvní cvičení. A ten bonus - znovu jsem si mohl připomenout vršovický dloubák, jeden z vrcholů českých sportovních dějin!

Jako též amatérský dramatik a režisér mám samozřejmě tendenci šťourat do výkonu druhých, zvlášť je-li co režírovat. Tedy jinak bych režíroval především hlasitou četbu větších mluvních úseků souvislého textu. Zde jsem viděl u studentů největší slabiny – zkrátka bych byl kritičtější k jejich schopnosti číst nahlas, zvlášť když jsou už kvintáni. Po zkušenosti nabyté zhlédnutím hodiny bych asi zkrátil cvičení pohotovosti a vypustil mluvní cvičení (ano, s krvácejícím srdcem; nicméně nejméně souvisí s jádrem tématu hodiny) a získaný čas bych věnoval identifikaci a následné opravě artikulačních nedostatků, nepřesné realizace mluvních taktů, intonace a kadence; větší pozornost bych věnoval efektu pauzy a větného důrazu.

Nic to však nemění na tom, že to byla hodina viditelně běžná v tom nejlepším smyslu slova. Pro mě byla příjemným pobavením a hlavně poučením. Hned následující den jsem např. změnil svůj letitý způsob kolektivního čtení po horizontálně lineárních řadách a zavedl lepší systém Kostečka (čtení vertikální ob – žáci musí dávat víc pozor).

Těším se na více podobných hospitací!
Příspěvek Napsal: stř 09. bře 2011 9:55:16
  Předmět příspěvku:  První dojmy  Odpovědět s citací
Viděli jste videozáznam vyučovací hodiny Českého jazyka a literatury z Open Gate, gymnázia a základní školy, s.r.o., v Babicích?

Jaké jsou vaše první dojmy z hodiny?
Co vás na této hodině zaujalo nebo překvapilo?


Těšíme se na vaše příspěvky a názory.
Příspěvek Napsal: stř 02. bře 2011 17:31:09


Přejít na:  
cron