Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Kolik barev je na české vlajce:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - Hodnocení žáků bez vlastního PC - předmět Informatika na ZŠ
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: Hodnocení žáků bez vlastního PC - předmět Informatika na  Odpovědět s citací
Miloslav Khas píše:
.. Jen se mně vlastně potvrdil můj předpoklad, že žáci, kteří se vymlouvali, že úkol nemohou vypracovat, protože nemají přístup k vlastnímu PC, či internetu, se budou opět vymlouvat, že v tento čas nemohou chodit :) Chodí tedy většinou žáci, kteří mají o předmět zájem a pojali jsme to jako kroužek, což vlastně také není úplně špatné.

Tuto zkušenost má spousta vyučujících ve všech oborech na všech typech škol. A také všude jsou nějací ochotní vyučující, kteří se těmto nadšencům věnují, "což vlastně také není úplně špatné".
Příspěvek Napsal: stř 27. lis 2013 11:19:23
  Předmět příspěvku:  Re: Hodnocení žáků bez vlastního PC - předmět Informatika na  Odpovědět s citací
Tohle vše je samozřejmě pravda a nezbývá, než s tím zcela souhlasit. Na straně druhé je tady realita. Realita našeho školství. Hodinu navíc mně nikdo nezaplatí, alespoň ne v tomto školním roce. Na příští školní rok zkusím vyprosit jednu hodinu do úvazku navíc. Momentálně mám 14 hodin, nejednalo by se tedy o nadúvazkovou hodinu. Tak to snad vyjde. Zatím jsem to vyřešil tak, že domácí úkoly zadávám minimálně, je to spíše na aktivitě samotných žáků a každé pondělí jsem po vyučování ve škole mezi 15.-16. hodinou ve třídě k dispozici žákům. Je to nepovinné a dobrovolné.
Co si ale budem povídat... Jen se mně vlastně potvrdil můj předpoklad, že žáci, kteří se vymlouvali, že úkol nemohou vypracovat, protože nemají přístup k vlastnímu PC, či internetu, se budou opět vymlouvat, že v tento čas nemohou chodit :) Chodí tedy většinou žáci, kteří mají o předmět zájem a pojali jsme to jako kroužek, což vlastně také není úplně špatné.
Příspěvek Napsal: stř 27. lis 2013 8:43:52
  Předmět příspěvku:  Re: Hodnocení žáků bez vlastního PC - předmět Informatika na  Odpovědět s citací
Kroužky, nebo zůstat s dětmi ve škole, aby si mohly na počítačích dělat domácí úkoly mají čertovo kopýtko ve vyhlášce o platu, kde je v části Příplatek za přímou pedagogickou činnost nad stanovený rozsah jasně stanoveno, že

"8a) Pedagogickému pracovníkovi přísluší za hodinu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické činnosti nebo přímé pedagogicko-psychologické činnosti vykonávané přímým působením na vzdělávaného, kterým uskutečňuje výchovu a vzdělávání na základě zvláštního zákona, kterou vykonává nad rozsah hodin stanovený ředitelem školy, ředitelem školského zařízení nebo ředitelem zařízení sociální péče podle zvláštního právního předpisu, příplatek ve výši dvojnásobku průměrného hodinového výdělku."

Ve škole nemá dobrovolnost co dělat, když učitelka nebo učitel vede kroužek, zodpovídá za děti, majetek a vybavení školy i vykonávanou činnost a provádí tudíž výchovnou činnost a náleží mu spravedlivá odměna. A dvojnásobek průměrného hodinového výdělku je hodně jak pro toho, kdo ho má dát i pro toho, kdo by se ho kvůli dobrovolnické práce vzdal i s rizikem, že přesto nese za svěřené děti, majetek i činnost plnou odpovědnost.

K původnímu příspěvku autora tématu. Jen pro zajímavost, jak jste domácí úkoly žáků, kteří nemají vlastní počítač vyřešil?
Příspěvek Napsal: stř 27. lis 2013 8:12:49
  Předmět příspěvku:  Re: Hodnocení žáků bez vlastního PC - předmět Informatika na  Odpovědět s citací
Miloslav Khas píše:
...jak řešíte zadávání domácích úkolů a jejich následné hodnocení při hodině informatiky u dětí, kteří buď nevlastní PC nebo nemají např. přístup na internet?

Domácí úkol má být takový, aby ho žáci zvládli buď na vlastním zařízení (železo+software) nebo na zařízení, které jim škola poskytne mimo vyučování formou volně přístupného zařízení nebo formou zde diskutovaného dobrovolného zájmového kroužku.

Není možné po žácích chtít, aby měli stejný licencovaný software, jako má škola, nebo speciální zařízení a software. Pokud žáci pracují s kancelářským balíčkem, je třeba, aby škola akceptovala i práce v OpenSource software (OpenOffice, linuxové aplikace, apod.).

Pokud chce vyučující po žácích výtisk na papíru (v dnešní době elektronických dokumentů to je kupodivu anachronismus, protože si je vyučující může prohlédnout na monitoru), je třeba, aby škola poskytla žákům, kteří nemají k dispozici tiskárnu, možnost tisku ve škole. Totéž se skenerem a další speciální technikou.

Domácí úkoly není možné hodnotit známkou, je to aktivita, kterou si žáci podle zadání vyučujícího sami opakují to, co se naučili při vyučování. Případně to mohou být úlohy, na které není třeba PC (vývojové diagramy, jednoduché grafické návrhy kreslené rukou, obrázky, jednoduché notové podklady pro editor hudby, atd., podle pokročilosti, zájmu a ročníku žáků).

Jako vhodné vybavení žáků by snad mohla být malá flash memory (paměťová fleška), která by mohla být v penálu stejně samozřejmě jako kružítko nebo guma, není drahá a je užitečná pro ukládání a přenos souborů (pozor na riziko ztráty dat, citlivých údajů, identity, informací, apod., ale to je zase další kapitola).

Je vhodné už při prvním setkání žáků s klávesnicí žáky vést k psaní všemi deseti, ale to je jiná kapitola. To mohou žáci trénovat doma i na školních počítačích v době mimo vyučování, viz předchozí teze.
Příspěvek Napsal: úte 05. lis 2013 22:54:48
  Předmět příspěvku:  Re: Hodnocení žáků bez vlastního PC - předmět Informatika na  Odpovědět s citací
Miloslav Khas píše:
.. Dám vědět, jak to dopadlo.

To víte předem, stejně jako všichni, kteří kroužky, o které mají děti zájem, vedou: děti nevědí kdy skončit a učitel jim musí podesáté v osm hodin říci, že už opravdu musejí skončit a že jim vypíná proud, zhasíná a že školník už chrastí klíči, aby školu za posledními nadšenci zamknul.

Ale děti jsou nadšené a je to pro ně do života velký přínos, že mají kde, na čem a pod dobrým vedením poznávat taje počítačů a mají si o čem vášnivě povídat se spolužáky. Takové štěstí jako učitelky a učitelé IKT nemají vedoucí školních skleníků, akvárií, terárií, políček, tam se děti moc nehrnou. Stejně nadšené jsou děti z kroužků modelování, keramiky a podobných ručních prací, nebo z tanečních kroužků a podobných, ale to je OT (offtopik - jak říkají děti).
Příspěvek Napsal: úte 05. lis 2013 15:26:31
  Předmět příspěvku:  Re: Hodnocení žáků bez vlastního PC - předmět Informatika na  Odpovědět s citací
S tím určitě počítám. Vzhledem k tomu, že nemám kabinet, ani vlastní židli ve sborovně :D, trávím většinu času u sebe ve třídě. Tak to snad nebude problém. Dám vědět, jak to dopadlo.
Příspěvek Napsal: úte 05. lis 2013 10:09:51
  Předmět příspěvku:  Re: Hodnocení žáků bez vlastního PC - předmět Informatika na  Odpovědět s citací
Žáci nemohou mimo vyučování zůstat ve škole bez dozoru, aby si šli sami do tělocvičny zahrát vybiku, cvičit aerobik nebo mažoretky, aby si sami něco dělali na počítačích, nebo v učebně hudební výchovy hráli na klávesy a další nástroje nebo pouštěli televizi, atd., které jsou žákům "volně" k disozici v době vyučování. Vždy je třeba alespoň dozor. A ten by měl být zaplacený, nebo alespoň oficiálně stanovený.
Příspěvek Napsal: pon 04. lis 2013 16:42:23
  Předmět příspěvku:  Re: Hodnocení žáků bez vlastního PC - předmět Informatika na  Odpovědět s citací
Velmi děkuji za tuto reakci. Přesně postihuje daný problém. Vše to opravdu směřuje k tomu, že 2 × v týdnu zůstanu ve škole déle a umožním těmto žákům zpracování úkolů, včetně možnosti procvičení nové látky. zatím jsem tam byl dle domluvy, ale asi by to opravdu chtělo pravidelnost.
Příspěvek Napsal: pon 04. lis 2013 15:57:18
  Předmět příspěvku:  Re: Hodnocení žáků bez vlastního PC - předmět Informatika na  Odpovědět s citací
Ve škole (nebo kurzu) se žáci naučí pracovat se zařízením (vč. příslušenství, u PC software, dále jen zařízení), které má škola k dispozici. Za domácí úkol je možné dávat pouze takové úlohy, které mohou řešit i bez tohoto zařízení.

Pokud se jedná o problematiku, pro níž mají někteří žáci k dispozici domácí vybavení, je zřejmé, že ho mohou využít. Ale nesmí dojít jakémukoliv vylučování těch, kdo zařízení nemají.

Pokud se jedná o běžné zařízení, například učení kolik je hodin, jsou hodiny asi ve všech domácnostech.

Pokud se jedná o speciální zařízení, například o mikroskop, hvězdářský dalekohled, chemická laboratoř, speciální nebo licencovaný software, není možné, aby děti, které taková zařízení nemají, byly nějak vylučovány.

Řešení: zájmové kroužky pro příchozí. Žák nemusí být registrován a zapsán do kroužku po celý rok, kde by byla sledovaná jeho docházka a aktivita. Jde o to umožnit žákům používat zařízení školy podle jejich zájmu, tedy například k provádění domácích úkolů.

U PC jde například o software, škola má na vybraný sw licence a nemůže chtít po žácích, aby měli tentýž software. Nejde jen o kancelářský balíček nebo kreslení, ale i o další a další software, výuková CD, využívání příslušenství (skener, tiskárna, připojení na internet) a rady vedoucího kroužku. Vedoucí už neučí, to se se žáci naučili při vyučování, pouze jim umožní přístup k zařízení a podle potřeby jim radí. Hlavní je umožnit jim rovný přístup.

Například na středních odborných školách mají školy licence na speciální software, který žáci doma většinou nemají. Tolik jen na okraj k tématu.
Příspěvek Napsal: pon 04. lis 2013 15:44:57
  Předmět příspěvku:  Re: Hodnocení žáků bez vlastního PC - předmět Informatika na  Odpovědět s citací
Tak to zkusím navrhnout! :D Jaký tomu dáme název?
Příspěvek Napsal: pon 04. lis 2013 14:33:27


Přejít na:  
cron