Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se



Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Jaká je barva nebe?:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - Matematika prof. Hejného
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: Matematika prof. Hejného  Odpovědět s citací
Dobrý den,

píšu jako laik, který má ovšem zkušenosti s Hejného metodou výuky matematiky.
Osobní zkušenost je taková, že naší dceři tato metoda vůbec nevyhovuje ( má poruchu pozornosti ADHD + zrakové omezení), učila se podle ní 2 roky. Dnes se učí podle "starých" metod a začíná matematiku chápat. Byly to 2 ztracené roky. Osobně si myslím, že tato metoda není vhodná pro všechny děti, ale jen pro ty talentované.
Příspěvek Napsal: stř 08. bře 2017 12:32:19
  Předmět příspěvku:  Re: Matematika prof. Hejného  Odpovědět s citací
Výsledky hejného metódy hovoria za všetko:
Kde lze konkrétní výsledky (včetně zde uváděných) najít? Na stránkách jmenovaných škol? Nebo i jinde? Odkud citujete?
Příspěvek Napsal: pát 16. pro 2016 19:40:37
  Předmět příspěvku:  Re: Matematika prof. Hejného  Odpovědět s citací
Výsledky hejného metódy hovoria za všetko:

Vďaka metóde žiaci prvej triedy vedia robiť počtové operácie so zápornými číslami. Piataci a šiestaci čiastočne poznajú učivo zo siedmej a ôsmej triedy. Stane sa aj to, že zlomky v piatej triede ovládajú na úrovni siedmej triedy.

Triedy vyučované hejného metódou majú výrazne lepšie výsledky oproti bežným triedam. Českí šiestaci zo základnej školy Dedina v SCIO testoch dosiahli o 71% lepšie výsledky než český priemer. Ich výkon je porovnateľný s vedomosťami rovnako starých gymnazistov. Ide pritom o bežnú sídliskovú školu.

Rovnako dobre dopadli deti v piatej a šiestej triede. Deti dlhodobo dosahujú vynikajúce výsledky a to aj na iných školách. Napríklad základná škola Ing. M. Plesingera-Božinova v Neratovciach. A to už nie je náhoda.

Hejného metóda sa teší záujmu najmä v Česku. Učebnicu metódy používa 350 z 900 českých základných škôl. Podporujú ju učitelia, rodičia a aj predstavitelia tých oblastí priemyslu, kde je nutné romýšľať, riešiť problémy, argumentovať.

Viac sa môžete dočítať tu: http://bezbolestneucenie.sk/hejneho-metoda/
Příspěvek Napsal: pát 16. pro 2016 15:50:50
  Předmět příspěvku:  Re: Matematika prof. Hejného  Odpovědět s citací
Dobrý den!
Děkujeme za podnět, je rozhodně oprávněný.
Diskuzi jsme upravili.
Příspěvek Napsal: pát 15. dub 2016 8:35:38
  Předmět příspěvku:  Re: Matematika prof. Hejného  Odpovědět s citací
Dobrý den,
ráda bych vnesla upřesnění do názvu Frausovská matematika. Je to zavádějící název, protože v této diskusi předpokládá matematiku vyučovanou metodou profesora Hejného. Učebnice k této matematice vydalo naše nakladatelství a odtud se začal užívat název Frausovská matematika. Ale v současné době nabízíme i ucelenou řadu učebních materiálů ke standardní učební metodě matematiky s názvem Matematika se Čtyřlístkem. Proto navrhuji, aby se téma na tomto portálu přejmenovalo na Matematika prof. Hejného. Děkuji Ivona Ivicová, NF.
Příspěvek Napsal: stř 13. dub 2016 14:26:02
  Předmět příspěvku:  Re: Matematika prof. Hejného  Odpovědět s citací
Matematiku pana prof. Hejného učím od 1. třídy, nyní druháky. Nejoblíbenějším předmětem dětí je matematika a tělocvik. Když zazvoní na hodinu, pustí se děti do "luštění" úloh v učebnici a nemohu je odtrhnout. Často najdou jiná řešení, než já.
Od září za sebe hledám náhradu do 3. třídy v ZŠ Strančice, okres Praha - východ. 35 min. vlakem z Hlavního nádraží.Kontakt: janaj@seznam.cz Děkuji.
Příspěvek Napsal: pát 28. bře 2014 19:27:21
  Předmět příspěvku:  Re: Matematika prof. Hejného  Odpovědět s citací
Plně se ztotožňuji s příspěvkem smutného rodiče. Můj syn přišel k této metodě v učebnici od Frause až ve 4. třídě. Stále s tím má problémy a jeho učitele vůbec nezajímá, zda děti problematice rozumí, zda ji zvládly, atd. prostě jede dál. Nyní je v 5. třídě a výsledky jsou katastrofální. Většinu jeho spolužáků někdo doma doučuje a já sama jsem zakoupila příručku pro učitele a obstarala učitele na doučování, takže ještě si za zvládnutí této nové metody u našeho syna budeme soukromě doplácet.
A ve škole nám rodičům nikdo nic nevysvětlil, ani učitel, ani ředitelka školy, nikdo se nenamáhal vysvětlit rodičům, v čem spočívá přínos nové metody. A v současné době se děsím přechodu z 5. třídy do 6. tř., kde se již zase učí podle jiné "klasičtější" metody.
Též souhlasím s tím, že děti se musí naučit počítat násobilku a dělení drilem. Nové metody ve výuce jsou sice přínosné, ale spíše by prospělo našemu školství změnit koncepci jako takovou. A ne všechny staré metody byly špatné. Dnes děti v českém jazyce podle nových učebnic stále něco vyplňují, ale mnohem méně píší celá slova a celé věty. A alespoň můj syn ve škole píše minimálně diktátů, slohové práce též minimálně, takřka žádné domácí úkoly, a tak, pokud chci, aby měl ucelené znalosti z matematiky a českého jazyka, tak doma supluji školu několikrát do týdne. A co se týče matematiky, tak ho doučuji podle učebnic jako je např. Alter.
Mám pocit, že děti se skutečně staly pokusnými králíky a smutné je to, že rodičů se na školách, kde se rozhodnou učit podle nové metody ani nezeptají, zda s tím souhlasí. Školy si v podstatě osobují právo rozhodovat o způsobu vzdělávání našich dětí aniž v budoucnu ponesou za výsledky odpovědnost. V praxi to vypadá tak, že např. pouze jedna třída v ročníku (a jsou např. 3 třídy v jednom ročníku) učí novou metodu a ostatní učí např podle Altera. Takže je prakticky nemožné převést dítě např. ve 3. třídě na jinou školu s jinou metodikou, pokud to dítě není matematicky nadané. A mnohem větší problémy nastávají, jestliže je to naopak - např. ve 4. tř. přejít na novou metodu. Musím říci, že jsem z toho, jak se v poslední době učí na českých školách dost rozčarovaná.
Příspěvek Napsal: sob 23. lis 2013 22:06:07
  Předmět příspěvku:  Re: Matematika prof. Hejného  Odpovědět s citací
Vladimíra Melicharová píše:
Škoda, že tu diskuse nepokračuje. Ta, která tu byla doposud nebyla zrovna o této matematice vypovídající. Neprojevil se nikdo, kdo s touto metodou má větší zkušenosti a mnohé názory vyjádřily její neznalost........


Dobrý den! Připojím svůj zoufalý výkřik postiženého rodiče!
Ať hledám jak chci, stále jen nacházím kladné a ještě příznivější ohlasy na metodu prof. Hejného aplikovanou na první třídy ZŠ, ale nikde nemohu dohledat, jaká je návaznost na měšťanku a další stupně anebo jak si vedou tímto experimentem postižení žáci při přestupu na jinou školu, případně naopak, jak je zajištěno doučení nešťastníka, který přijde do třídy, kde se již tři roky podle této metody učí. Ano, několikrát jsem narazil na uchlácholující sdělení, že pan profesor má připravené učebnice. Já také vím o palivovém dřevu. Mám je připravené! Ale stromky mají teprve půl metru výšku, zatím netuším, kdy a jak je dostanu do kotelny a navíc nejsou mé! Tak nějak se mi jeví propracovaný systém nasazení nové metody. Několik škol a zde, jak jsem zjistil, nasazení nové metody zkusmo, mnohdy jen v jednom ročníku, nepatrná informovanost a vize do budoucna…? Jak jsou připraveni vyučující? Na kom bude záviset další pokračování výuky na středním a dalším stupni? Bude vůbec? A bude dříve, než se novou metodou částečně postižení stačí propracovat přes vysokoškolské studium? Vždyť na diskusích, které jsem pročítal, se metoda propracovala stěží k páté třídě! Bude to nadále záviset na blahovůli ředitele a zaníceném pedagogovi? Anebo pedagogovi přinuceném učit něco, o čem nemá potuchy?
Je to experiment na žácích a není pak možno se divit rodičům, že při minimální informovanosti, nutnosti studovat novou metodu aby byli schopni děcku poradit a žádné vizi do budoucna, nejsou novotou nadšeni! (A prosím, žádné fráze o tom, že ne NE! Jen dítě neučit! Naopak, rodiče se doma učí od děcka! Nebo jak není potřeba úkolů, neboť látka se fixuje sama. Anebo, což mne obveselilo v mé krušné situaci nejvíce, jak žák nemusí pochopit látku hned, klidně si počkáme. Jak dlouho? Co když žák pochopí až krátce před dosažením penzijního věku? Co se bude učit v mezidobí? Nebo bude mít studijní volno na pochopení? Tak takovýchto prohlášení jsem na netu viděl nepočítaně, stejně jako konstatování rodičů, jak si pořizují metodické příručky!)
Na stránkách http://baby-cafe.cz/forum/diskuse/12/42493 si můžete dohledat postesknutí jedné novou metodou postižené maminky: “ No, nevím, přijde mi to jako trošku odvážné tvrzení. Holka má Frause ve škole, je páťačka, OK, doplňují tedy jinými materiály, ale to myslím není na závadu. Problém s učebnicí nastal až ve chvíli, kdy se holka začala připravovat na přijímačky na osmiletý gympl a začala na jeden gympl docházet na přípravný kurz. Jednak tedy rozhodně neplatilo, že by "uměla víc". Má matiku ráda, nicméně i tak si nejdřív musela zvyknout na jiné úkoly. No a pak nastala fáze ofrňování nosu nad Frausem, že k čemu jsou v životě autobusy a děda Lesoň což byl tedy dost podstatný obrat. Na matiku jako takovou nezanevřela, jenom na učebnice od Frause......“
A pozastavil bych se ještě u povzdechu nad nepochopením rodičů. Již samo prohlášení prof. Hejného „Matematika není o rychlém a správném počítání. Je o kvalitě myšlení. Rychle a spolehlivě umí počítat každá kalkulačka….“ Nepůsobí příliš povzbudivě. Jen si představte čerstvého adepta Hejného experimentu platícího v Albertu u pokladny padesátikorunou a slyšícího ukrajinskou pokladní: „třikrát dvanáct padesát, k tomu jednou sedm šedesát, no, tak to máte málo!“, načež si adeptík vystresovaný nedostatkem financí, zbaven v tom návalu u pokladny možnosti krokování, pomyslí na autobus, (narvaný), rád by požádal o papír na sčítací trojúhelníky, ale není koho a dav za ním začíná již reptat a tak jen ještě s povzdechem vzpomene na dědu Lesoně, připlatí desetikorunu a spokojen, jak mu vzdělání pomohlo úspěšně vyřešit složitou platební situaci se odebere domů, kde mu maminka, neznalá nových průkopnických metod studia matematiky neb sama ještě úpěla pod drilem násobilky, vytne pohlavek za to, že se nechal tak jednoduše okrást. Takže si nyní může tak maximálně kvalitně myslet na zvířátka a Petrovské.
Pan profesor bystře odhadl, že kalkulačka počítá rychle a poměrně spolehlivě, avšak chytře pomlčel o tom, že jen malé procento absolventů ZŠ ji má stále při sobě, nehledě na občasné problémy s napájením. A co si budeme namlouvat, na trhu práce, který je také zmiňován, neznalost základních počtů náhodně projevená při přijímacím pohovoru hojným užíváním kalkulačky nepůsobí nejpříznivějším dojmem.
O něco výše kdosi z diskutujících smutně konstatoval: “ Současný průměrný žák technické střední školy neumí z matematiky takřka nic. Rutinní postupy nezná, o každém zlomku, o každé rovnici dlouze hloubá jako o zcela novém, neznámém a vytrženém problému. K výsledku dojde za neúměrn dlouhou dobu s nekonečným napomáháním.“
Opomněl pouze dodat, že to není jen v matematice. Celé školství, a nakonec jste tu samí odborníci, takže je vám to známé, od jisté doby udělalo prudký a setrvalý propad, bez valných náznaků zlepšení. A nechce se mi věřit, že dřívější metody, tedy myslím skutečně ty dřívější z doby, kdy se školství ještě nemělo za co stydět, byly tak špatné a že změna nastane nasazením nových! Tím jsem nechtěl říci, byť to tak vyznělo, že nová metoda je špatná. Ne, jen bych rád naznačil, že pokud je skutečně tak dobrá, neměla by se aplikovat pokoutně a váhavě, ale v plné šíři a s plnou podporou! Takovýto způsob jejího zavádění se mi však rozhodně, ale opravdu rozhodně nelíbí!
Příspěvek Napsal: stř 09. říj 2013 20:44:09
  Předmět příspěvku:  Re: Matematika prof. Hejného  Odpovědět s citací
V Digifoliu jsem vytvořila 4 diskuzní témata pro účastníky Letní školy, dále pro začínající, ale také zkušené kantory. Přispějete?
http://digifolio.rvp.cz/interaction/forum/view.php?id=373
Příspěvek Napsal: sob 17. srp 2013 20:13:09
  Předmět příspěvku:  Re: Matematika prof. Hejného  Odpovědět s citací
Současný průměrný žák technické střední školy neumí z matematiky takřka nic. Rutinní postupy nezná, o každém zlomku, o každé rovnici dlouze hloubá jako o zcela novém, neznámém a vytrženém problému. K výsledku dojde za neúměrn dlouhou dobu s nekonečným napomáháním.

Bude to s "novými metodami" lepší? Vždycky jsem si myslel, že žák se má ve škole něco důkladně naučit. Zjišťuji, že se má především "bavit".
Příspěvek Napsal: úte 13. srp 2013 18:52:23


Přejít na:  
cron