Autor |
Zpráva |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Děti nechtějí zpívat - záleží na tom vůbec ? |
 |
|
Lucie, zdravím*
K napomenutí ohledně držení se tématu:
Konstatuji, že se do Vámi popsané šablony nevejdu. Je to "díky" jednomu z mých způsobů nahlížení "na svět" - pro mě všechno se vším nesmírně souvisí. Stačí mít "spolupracující způsob" vnímání, sledovat podněty a jít "po stopách". Takto - pomocí "všehochuti" a zdánlivého odbočování od tématu zjišťuji mnohé, lze pak i učit způsobem, který je podle možností co nejlépe šitý dítěti na míru a přináší užitek - ovšem v sevření jakékoliv šablony efekt vyprchá. Domnívám se, že hlavní NEMÁ BÝT žádná šablona a předpis - pokud je nevyhovující a brání posunu vpřed. Nikdo nejsme bábovičky z písku, abychom se vyklopili vzorně "na jedno kopyto" - jsme různí. Podle mého cítění má být důležitý právě smysl toho, co děláme a pokud nějaká šablona brání tomu, aby se smysl našel, je třeba vyměnit šablonu ale neumlčet myšlenku - nástroj a forma má sloužit obsahu a ne naopak....... Kdyby se např. Archimédés měl řídit předpisy a formou diskuse, které stanovujete, nikdy by nepřišel na svůj zásadní fyzikální zákon............ Přitom je vše v podstatě velmi jednoduché: naslouchat, hledat souvislosti, nesvazovat, být otevřený, atd.
Na portálu RVP jsem hledala inspiraci - ovšem diskutovat sama se sebou anebo s Markem /od kterého pro mě "jdou" zajímavé impulsy/ mohu i mimo portál RVP - nejde mi o to, abych "byla vidět", ráda naslouchám a na základě toho, co slyším anebo čtu si třídím myšlenky a dávám dohromady různé souvislosti, které vedou k novým zjištěním - učím se.
Co se týká přesvědčování kolegů, aby diskutovali na portále RVP: toto podle mého názoru není úkol pro mě ani pro kolegy "z terénu". Domnívám se, že vůbec není jednoduché probojovat se přes docela složitý /z mého pohledu/ systém na RVP, než člověk dospěje k tomu, aby se sám s nějakou svou myšlenkou přidal do diskuse - a když už je "na místě", je usměrněn, co a jak smí a co ne /slušnost jako pravidlo samozřejmě respektuji a pokud vím, toto pravidlo jsem neporušila........./. Další "nevýhodou" , která možná brání větší účasti diskutujících je, že samotný RVP není mezi pedagogy oblíben /jeví se mi to takto/ - jak už jsem v některém svém příspěvku psala, já sama v tomto nejsem výjimkou. Přesto jsem hledala možný přínos portálu RVP pro nás - učitele "z terénu" - proto jsem se svou troškou zapojila mezi přispěvatele. Získala jsem další zkušenost - potvrdila jsem si, že se neřídím žádnou šablonou - což mi naprosto vyhovuje - a pokud to pro sebe shrnu a vyhodnotím, každá zkušenost je k něčemu dobrá, ať je jakákoliv - je to cesta k sebepoznání i poznávání obecně.
Lucie, zdravím*
K napomenutí ohledně držení se tématu:
Konstatuji, že se do Vámi popsané šablony nevejdu. Je to "díky" jednomu z mých způsobů nahlížení "na svět" - pro mě všechno se vším nesmírně souvisí. Stačí mít "spolupracující způsob" vnímání, sledovat podněty a jít "po stopách". Takto - pomocí "všehochuti" a zdánlivého odbočování od tématu zjišťuji mnohé, lze pak i učit způsobem, který je podle možností co nejlépe šitý dítěti na míru a přináší užitek - ovšem v sevření jakékoliv šablony efekt vyprchá. Domnívám se, že hlavní NEMÁ BÝT žádná šablona a předpis - pokud je nevyhovující a brání posunu vpřed. Nikdo nejsme bábovičky z písku, abychom se vyklopili vzorně "na jedno kopyto" - jsme různí. Podle mého cítění má být důležitý právě smysl toho, co děláme a pokud nějaká šablona brání tomu, aby se smysl našel, je třeba vyměnit šablonu ale neumlčet myšlenku - nástroj a forma má sloužit obsahu a ne naopak....... Kdyby se např. Archimédés měl řídit předpisy a formou diskuse, které stanovujete, nikdy by nepřišel na svůj zásadní fyzikální zákon............ Přitom je vše v podstatě velmi jednoduché: naslouchat, hledat souvislosti, nesvazovat, být otevřený, atd.
Na portálu RVP jsem hledala inspiraci - ovšem diskutovat sama se sebou anebo s Markem /od kterého pro mě "jdou" zajímavé impulsy/ mohu i mimo portál RVP - nejde mi o to, abych "byla vidět", ráda naslouchám a na základě toho, co slyším anebo čtu si třídím myšlenky a dávám dohromady různé souvislosti, které vedou k novým zjištěním - učím se.
Co se týká přesvědčování kolegů, aby diskutovali na portále RVP: toto podle mého názoru není úkol pro mě ani pro kolegy "z terénu". Domnívám se, že vůbec není jednoduché probojovat se přes docela složitý /z mého pohledu/ systém na RVP, než člověk dospěje k tomu, aby se sám s nějakou svou myšlenkou přidal do diskuse - a když už je "na místě", je usměrněn, co a jak smí a co ne /slušnost jako pravidlo samozřejmě respektuji a pokud vím, toto pravidlo jsem neporušila........./. Další "nevýhodou" , která možná brání větší účasti diskutujících je, že samotný RVP není mezi pedagogy oblíben /jeví se mi to takto/ - jak už jsem v některém svém příspěvku psala, já sama v tomto nejsem výjimkou. Přesto jsem hledala možný přínos portálu RVP pro nás - učitele "z terénu" - proto jsem se svou troškou zapojila mezi přispěvatele. Získala jsem další zkušenost - potvrdila jsem si, že se neřídím žádnou šablonou - což mi naprosto vyhovuje - a pokud to pro sebe shrnu a vyhodnotím, každá zkušenost je k něčemu dobrá, ať je jakákoliv - je to cesta k sebepoznání i poznávání obecně.
|
|
|
 |
Napsal: stř 12. říj 2011 10:22:43 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Děti nechtějí zpívat - záleží na tom vůbec ? |
 |
|
Kataríno, jako moderátoři upozorňujeme diskutující vždy (a obecně, platí to pro diskusi jako takovou), že je vhodné odkazy komentovat. Důvod jste sama trefila v jednom ze svých příspěvků - témata jsou cílená, na základě odkazu by bylo možné debatovat o mnoha postřezích, my se potřebujeme držet tématu - proto vítám, když jeho provázanost s tématem, případně nějakou otázku na ostatní diskutující sám napíše.  A k tomu, že "je Vás tu mnoho". Donedávna tu byl skoro dám Marek. Všechna čest, vydržel a jste tu nyní Vy, občas zabrouzdá někdo ze ZV. Není lehké dostat sem další lidi, ale nikdo nemá tolik možností jako právě učitelé, co jsou v terénu. Řekněte kolegům o portálu, přesvědčte je, proč má cenu debatovat. Já vím, není to lehké... Máte-li chuť o tom dál hovořit, Vy, Marek, kdokoliv, máme přiležitost tady.
Kataríno,
jako moderátoři upozorňujeme diskutující vždy (a obecně, platí to pro diskusi jako takovou), že je vhodné odkazy komentovat.
Důvod jste sama trefila v jednom ze svých příspěvků - témata jsou cílená, na základě odkazu by bylo možné debatovat o mnoha postřezích, my se potřebujeme držet tématu - proto vítám, když jeho provázanost s tématem, případně nějakou otázku na ostatní diskutující sám napíše. :-)
A k tomu, že "je Vás tu mnoho". Donedávna tu byl skoro dám Marek. Všechna čest, vydržel a jste tu nyní Vy, občas zabrouzdá někdo ze ZV. Není lehké dostat sem další lidi, ale nikdo nemá tolik možností jako právě učitelé, co jsou v terénu. Řekněte kolegům o portálu, přesvědčte je, proč má cenu debatovat. Já vím, není to lehké... Máte-li chuť o tom dál hovořit, Vy, Marek, kdokoliv, máme přiležitost [url=http://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=115&t=18985]tady[/url].
|
|
|
 |
Napsal: ned 09. říj 2011 13:05:20 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Děti nechtějí zpívat - záleží na tom vůbec ? |
 |
|
Zkusím ještě objasnit některá slova z mého předchozího příspěvku - ohledně potřeby více hlasů a názorů. Vnímám zřejmě silně "spolupracujícím" způsobem - domnívám se, že vše se vším souvisí a jaksi se "potřebujeme" navzájem. Sdílet, tvořit, být užiteční sobě i druhým - aby to všechno dávalo smysl. Proto tedy si myslím, že užitečné a tvůřčí může být dělení se o poznatky, zkušenosti, ale i starosti - rozložit, rozprostřít - vzájemně si pomoci, inspirovat se, anebo si jen tak "zamávat" každý z té své "trasy", na které se právě nachází. Každé sdílení je posun vpřed /si myslím/. Sdílení znamená dávat i dostávat. Mě by moc zajímaly praktické zkušenosti kolegů při výuce klavíru a kláves - udělala jsem tedy za sebe "výkop" tématu s tím, že se najdou i jiní, kteří jsou ochotni "sdílet" - což je pro mě možnost naučit se něco nového, inspirovat se anebo pouze "souznít". Tolik na vysvětlenou - též ke slovům "už je mě tady příliš" - i když jsem právě svým dalším příspěvkem to "příliš" vlastně rozšířila. Áchjo........
Zkusím ještě objasnit některá slova z mého předchozího příspěvku - ohledně potřeby více hlasů a názorů. Vnímám zřejmě silně "spolupracujícím" způsobem - domnívám se, že vše se vším souvisí a jaksi se "potřebujeme" navzájem. Sdílet, tvořit, být užiteční sobě i druhým - aby to všechno dávalo smysl. Proto tedy si myslím, že užitečné a tvůřčí může být dělení se o poznatky, zkušenosti, ale i starosti - rozložit, rozprostřít - vzájemně si pomoci, inspirovat se, anebo si jen tak "zamávat" každý z té své "trasy", na které se právě nachází. Každé sdílení je posun vpřed /si myslím/. Sdílení znamená dávat i dostávat. Mě by moc zajímaly praktické zkušenosti kolegů při výuce klavíru a kláves - udělala jsem tedy za sebe "výkop" tématu s tím, že se najdou i jiní, kteří jsou ochotni "sdílet" - což je pro mě možnost naučit se něco nového, inspirovat se anebo pouze "souznít". Tolik na vysvětlenou - též ke slovům "už je mě tady příliš" - i když jsem právě svým dalším příspěvkem to "příliš" vlastně rozšířila. Áchjo........
|
|
|
 |
Napsal: stř 05. říj 2011 8:55:59 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Děti nechtějí zpívat - záleží na tom vůbec ? |
 |
|
Lucko, Vaše poznámka směřuje zřejmě ke mně.....nekomentovala jsem vložený odkaz. Zařekla jsem se, že na portálu RVP "pomlčím" /ale nahlížím průběžně/, mám pocit, že už je mě tady příliš.....chybí mi více lidí do diskuse, reakce, oponování. Nevydržela jsem ovšem mlčet úplně k tomu, co uvádí Marek - tak jsem vložila alespoň ten odkaz "beze slov" - stejně si udělá svůj názor každý sám = což je jen dobře, neměla jsem pocit, že bych měla "zavazet" svým komentářem /ovlivňovat předem..../. K videu těžko něco dodat. Pouze snad toto: je to tak...... Vše je v podstatě úplně jednoduché, pouze se všechno zbytečně komplikuje kvůli mamonu /to je taková zjednodušená teze..../ Srdečně zdravím**********************************
Lucko, Vaše poznámka směřuje zřejmě ke mně.....nekomentovala jsem vložený odkaz. Zařekla jsem se, že na portálu RVP "pomlčím" /ale nahlížím průběžně/, mám pocit, že už je mě tady příliš.....chybí mi více lidí do diskuse, reakce, oponování. Nevydržela jsem ovšem mlčet úplně k tomu, co uvádí Marek - tak jsem vložila alespoň ten odkaz "beze slov" - stejně si udělá svůj názor každý sám = což je jen dobře, neměla jsem pocit, že bych měla "zavazet" svým komentářem /ovlivňovat předem..../. K videu těžko něco dodat. Pouze snad toto: je to tak...... Vše je v podstatě úplně jednoduché, pouze se všechno zbytečně komplikuje kvůli mamonu /to je taková zjednodušená teze..../ Srdečně zdravím**********************************
|
|
|
 |
Napsal: stř 05. říj 2011 5:56:41 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Děti nechtějí zpívat - záleží na tom vůbec ? |
 |
|
Moc zajímavé téma, i pro mě osobně  . Díky. Prosím, pokud vložíte odkaz, zkuste jej také okomentovat, abychom věděli, co nás čeká a čeho si například všímat. Díky.
Moc zajímavé téma, i pro mě osobně :-). Díky. Prosím, pokud vložíte odkaz, zkuste jej také okomentovat, abychom věděli, co nás čeká a čeho si například všímat. Díky.
|
|
|
 |
Napsal: úte 04. říj 2011 13:45:18 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Děti nechtějí zpívat - záleží na tom vůbec ? |
 |
|
http://www.youtube.com/user/Gossscha1#p/u/70/wnuwSdagEvA
|
|
|
 |
Napsal: pon 03. říj 2011 9:44:42 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Děti nechtějí zpívat - záleží na tom vůbec ? |
 |
|
Myslím, že by to mohlo souviset s tou pentatonikou. My ve škole zpíváme denně, 1. - 2. třída téměř výhradně v pentatonice (jednoduše si zhudebňuji říkadla, která se k tomu výborně hodí), od 3. třídy v diatonice a všechny naše děti zpívají i poměrně náročné věci (7. třída - čtyřhlas). A k té otázce v záhlaví - záleží na tom, podle mě, velmi. Žáci (tedy budoucí dospělí) jsou uvolněnější, mají vyšší sebedůvěru, jsou lepší v matematice atd.
Myslím, že by to mohlo souviset s tou pentatonikou. My ve škole zpíváme denně, 1. - 2. třída téměř výhradně v pentatonice (jednoduše si zhudebňuji říkadla, která se k tomu výborně hodí), od 3. třídy v diatonice a všechny naše děti zpívají i poměrně náročné věci (7. třída - čtyřhlas). A k té otázce v záhlaví - záleží na tom, podle mě, velmi. Žáci (tedy budoucí dospělí) jsou uvolněnější, mají vyšší sebedůvěru, jsou lepší v matematice atd.
|
|
|
 |
Napsal: ned 02. říj 2011 21:34:51 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Děti nechtějí zpívat - záleží na tom vůbec ? |
 |
|
Vlasta Marek zase třeba ukazuje jinou cestu. Na videu na odkaze níže – od 5 minuty 30 sec. říká, jak uvolňovat hlasivky a zavýt si společně jako vlci (či vlkodlak z filmu o Harry Potterovi  ) ...lze to využít např. KAŽDÝCH 20 MINUT VE TŘÍDĚ K UVOLNĚNÍ NAPĚTÍ U DĚTÍ… a také vysvětluje proč se tolik dětí stydí zpívat…. V 18 minutě videa, V.Marek vysvětluje jak zpěv pomáhá odstraňovat psych.bloky, koktavost, hyperaktivitu apod. A dále, v 19min 40sec. uvažuje o vlivu nezpěvnosti našeho národa na pokrok celé společnosti a srovnává dnešní přístup škol s daleko pokrokovější dobou Temna Jiráska, kdy byli Češi konzervatoří Evropy...). Zaujalo mne, jak mluví o Japoncích, kteří v 50-60letech byli nejstydlivější národ na světě...proto se pro ně vymyslelo KARAOKE, a vrzání na housličky u malých dětí (kde přestože to příšerně bylo k neposlouchání, děti byli OD MALINKA ČASTO CHVÁLENY, aby se zbavily předsudků a negat.postojů do 6-7 let věku...., slavná Suzukiho metoda apod). V 45min.20sec. zas ukazuje jak zpěv může odbourat a kompenzovat i narušené mezilid.vtahy... http://www.cestyksobe.cz/hoste-ve-studi ... iu/57.html
Vlasta Marek zase třeba ukazuje jinou cestu. Na videu na odkaze níže – od 5 minuty 30 sec. říká, jak uvolňovat hlasivky a zavýt si společně jako vlci (či vlkodlak z filmu o Harry Potterovi 8-) ) ...lze to využít např. KAŽDÝCH 20 MINUT VE TŘÍDĚ K UVOLNĚNÍ NAPĚTÍ U DĚTÍ… a také vysvětluje proč se tolik dětí stydí zpívat…. V 18 minutě videa, V.Marek vysvětluje jak zpěv pomáhá odstraňovat psych.bloky, koktavost, hyperaktivitu apod. A dále, v 19min 40sec. uvažuje o vlivu nezpěvnosti našeho národa na pokrok celé společnosti a srovnává dnešní přístup škol s daleko pokrokovější dobou Temna Jiráska, kdy byli Češi konzervatoří Evropy...). Zaujalo mne, jak mluví o Japoncích, kteří v 50-60letech byli nejstydlivější národ na světě...proto se pro ně vymyslelo KARAOKE, a vrzání na housličky u malých dětí (kde přestože to příšerně bylo k neposlouchání, děti byli OD MALINKA ČASTO CHVÁLENY, aby se zbavily předsudků a negat.postojů do 6-7 let věku...., slavná Suzukiho metoda apod). V 45min.20sec. zas ukazuje jak zpěv může odbourat a kompenzovat i narušené mezilid.vtahy...
http://www.cestyksobe.cz/hoste-ve-studiu/hoste-ve-studiu/57.html
|
|
|
 |
Napsal: ned 02. říj 2011 8:51:18 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Děti (si) nechtějí zpívat - záleží na tom vůbec ? |
 |
|
Lidský hlas je člověku nejpřirozenější a nejdostupnější nástroj. Nejde o to zda někdo umí nebo neumí zpívat, ale o psychické bloky stydět se vokálně projevovat...(slavný pianista Gould svůj hlas velmi používal k lepší hře agogiky na piano, a i jiní muzikanti znají výhody pobrukování melodie při hře na svůj nástroj.). Již léta se tzv. nezpěváky (jak odblokovat jejich zábrany a uvolnit hlasivky ap.) zabývá ve svých knihách, přednáškách a kurzech profesorka Tichá. Lze jen doporučit její knihy a články (stačí zadat do googlu PaedDr. Tichá Alena, Ph.D ). Hezký inspirující článek je zde: http://www.hlasohled.cz/uploads/Rozhovo ... ichova.pdfcituji část: "...zpěv pomáhá okysličovat krev, protože při zpěvu hlouběji dýcháme, a to jistě přispívá ke zdraví. Dále víme, že při zpívání posilujeme hlavní dýchací sval - bránici, což opět přispívá ke kvalitnějšímu dýchání, ale také ke zpevnění břišních svalů. Víme, že zpěv podněcuje energii a přispívá k radosti ze života. Víme, že zpěv spojuje lidi společným prožitkem. ...Práce s hlasem člověka ovlivňuje více, než si myslí. Hlasový projev každého z nás je originální a svébytný. Velmi mě baví, jak je tato práce tvořivá a pokaždé trochu jiná. Je radostné pozorovat rozvoj pěveckých dovedností u osob, které si myslely, že „neumí zpívat“. …Možná je škoda, že většina ZUŠ tolik zdůrazňuje profesionalizaci zpěvu a hudební výchovy vůbec. Vždyť každý z nás máme od přírody schopnost hudbu vnímat, zpívat a tvořit. Podstatné je, abychom mohli být sami za sebe a aby nám někdo nebral naše přirozené schopnosti jen proto, že podle něho to má být nějak jinak.". S hlasovým projevem úzce souvisí např.: – invence – kreativita – aktivita – pohyb – uvolnění – sebeuvědomění Máte nějaké tipy a zkušenosti jak pomoci dětem, aby se nestyděli (si) zpívat? O úrovni hudební výchovy na ZŠ si myslím své... dále v rodinách se už prakticky nezpívá, kde jinde než v hudební škole je to aspoň částečně učit - třeba jako rozcvičku před (třeba i každou) hodinou...?
Lidský hlas je člověku nejpřirozenější a nejdostupnější nástroj. Nejde o to zda někdo umí nebo neumí zpívat, ale o psychické bloky stydět se vokálně projevovat...(slavný pianista Gould svůj hlas velmi používal k lepší hře agogiky na piano, a i jiní muzikanti znají výhody pobrukování melodie při hře na svůj nástroj.).
Již léta se tzv. nezpěváky (jak odblokovat jejich zábrany a uvolnit hlasivky ap.) zabývá ve svých knihách, přednáškách a kurzech profesorka Tichá. Lze jen doporučit její knihy a články (stačí zadat do googlu PaedDr. Tichá Alena, Ph.D ). Hezký inspirující článek je zde: http://www.hlasohled.cz/uploads/Rozhovory%20s%20lektory/Otazky_MarketaGerlichova.pdf
cituji část: "...zpěv pomáhá okysličovat krev, protože při zpěvu hlouběji dýcháme, a to jistě přispívá ke zdraví. Dále víme, že při zpívání posilujeme hlavní dýchací sval - bránici, což opět přispívá ke kvalitnějšímu dýchání, ale také ke zpevnění břišních svalů. Víme, že zpěv podněcuje energii a přispívá k radosti ze života. Víme, že zpěv spojuje lidi společným prožitkem. ...Práce s hlasem člověka ovlivňuje více, než si myslí. Hlasový projev každého z nás je originální a svébytný. Velmi mě baví, jak je tato práce tvořivá a pokaždé trochu jiná. Je radostné pozorovat rozvoj pěveckých dovedností u osob, které si myslely, že „neumí zpívat“. …Možná je škoda, že většina ZUŠ tolik zdůrazňuje profesionalizaci zpěvu a hudební výchovy vůbec. Vždyť každý z nás máme od přírody schopnost hudbu vnímat, zpívat a tvořit. Podstatné je, abychom mohli být sami za sebe a aby nám někdo nebral naše přirozené schopnosti jen proto, že podle něho to má být nějak jinak.". S hlasovým projevem úzce souvisí např.: – invence – kreativita – aktivita – pohyb – uvolnění – sebeuvědomění
Máte nějaké tipy a zkušenosti jak pomoci dětem, aby se nestyděli (si) zpívat? O úrovni hudební výchovy na ZŠ si myslím své... dále v rodinách se už prakticky nezpívá, kde jinde než v hudební škole je to aspoň částečně učit - třeba jako rozcvičku před (třeba i každou) hodinou...?
|
|
|
 |
Napsal: ned 02. říj 2011 8:34:05 |
|
|
 |
|