Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Kolik je na jedné ruce prstů?:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - Umělecká autorita učitele
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: Umělecká autorita učitele  Odpovědět s citací
Katka píše:
...Osvědčilo se mi také propojení technik coachingu a evaluace... Dává mi to zabrat ...návyky a postoje....ale vyplácí se. Efektivita mne až šokuje
Mrzí mne, že postup je těžší, než by byl, kdyby jsme nemuseli nástroje vytvářet sami.
Aspoň že nám instituce, nabízející další vzdělávání pomáhají....
Nebo že by pomohly i vysoké školy pedagogické a svým absolventům dávaly do výbavy jak kompetence, tak nástroje?...Já vím, v tom druhém případě jsem asi trochu snílek


Můžete mi někdo říci z čeho čerpáte při používání koučinku ?

Faktem je, že autorita učitele se přesouvá od direktivně autoritářské polohy, postupně k mentorsko(tutor)-trenérskému koučování...
(nejsem zastáncem ani příliš liberálního způsobu učení a výchovy, ani příliš autoritářského...)

Jaký kdo máte názor na výše uvedené styly učení, včetně koučinku? :?:
Příspěvek Napsal: stř 22. čer 2011 23:12:46
  Předmět příspěvku:  Re: Umělecká autorita učitele  Odpovědět s citací
Jelikož ZUŠky dobře znám, dovolím si přidat se k Vašim úvahám. Byla bych moc ráda, kdyby se k této rozpravě také připojili učitelé dalších oborů.

Plně souhlasím ohledně obsahu pojmu „kvalita“ učitele. Záměrně nepíši umělecká kvalita, protože mám zkušenost, že vynikající umělec nemusí být zrovna dobrý pedagog a obráceně. Nejlepší je, když výborný učitel je také výborným umělcem. A proto bych si dovolila pochybovat o tom, že vysokoškolský titul zaručuje spoustu diplomů u žáků.

Vždycky záleží na úhlu pohledu, který si zvolíme. Myslím si, že je nutné klást důraz na odbornost učitele, i když také nadání dítěte podmiňuje výsledek pedagogického snažení. Dobrý vyučující dokáže hodně naučit i méně talentovaného, ale pracovitého žáka. Na druhou stranu znám případy, že velmi perspektivní studující pod autoritativním vedením nesplnil očekávání atd.

Prezentace školy na veřejnosti je sice potřebná, ale podle mého soudu by měla být jen součástí pedagogického snažení.
V žádném oboru ZUŠ také nemůže být prvotní profesní příprava studentů. Samozřejmé je, že nadřízené potěší každý žák, kterého vyučující připraví ke studiu střední nebo vysoké školy s uměleckým zaměřením. Většina žáků však bude získané dovednosti využívat jako zálibu. A to není zrovna málo.
Naši nadřízení někdy zapomínají na osobnostní hodnoty, které mohou studující v průběhu docházky na výuku získat. A proto měřit kvalitu vyučování podle počtu získaných diplomů a úspěšně profesně připravených žáků není správné.
Příspěvek Napsal: ned 19. čer 2011 10:31:10
  Předmět příspěvku:  Re: Umělecká autorita učitele  Odpovědět s citací
Katka píše:
...Podtrženo, sečteno: respekt učitele k žákovi = respekt žáka k učiteli...
...Přejít od transmise k aktivizaci žáka je leitmotivem čerstvého větru v didaktice...


Katko Váš komentář mne zaujal a inspiroval k založení blogu (abych se nerozepisoval dlouze zde v diskusi, zajímá mne Váš názor, nebo názor ostatních - viz zde:

http://mafr.blogy.rvp.cz/2011/06/18/co- ... sni-forum/

Jak to vidíte vy? :?:
(využijte rychlý komentář dole pod blogem, nebo se zapojte do diskuse v tomto diskusním fóru)
Příspěvek Napsal: pát 17. čer 2011 22:43:58
  Předmět příspěvku:  Re: Umělecká autorita učitele  Odpovědět s citací
Krize autority...
Co je jejím projevem? Nekázeň ve výuce? Nedostatečná domácí příprava dětí? Nedostatečné výsledky žáka vzhledem k očekávaným?
Co s tím...děti nevyměníme, jiné děti nám prostě nikdo nedá a pokud něco chceme změnit, musíme něco změnit my (pokud nechceme utéct ;) )

Cílem mého studia na LŠU i konzervatoři bylo zvládnutí konkrétních skladeb v dokonalém provedení učitelovy představy (s odstupem si to tvrdě uvědomuji). Cítila jsem se jako cvičená opička.
Tento přístup vidím jako překonaný a tak jsem hledala nástroje smysluplnějšího působení. Jak dát prostor žákovi k sebeuplatnění, jak mu dělat jen poradce, který se opírá o teorii jako zhmotněnou obecnou zkušenost, ne hlavně o svůj subjektivní pohled. Podpořit jeho motivaci, kreativitu, touhu po sebeuplatnění a sebevyjádření.

Cíl mého působení jako kantora vidím v tom, že absolventem základní umělecké školy bude člověk ovládající postupy a metody jak hudbu chápat, interpretovat a v ideálním případě i tvořit...a bude namotivován dál ve svém životě s hudbou samostatně pracovat.

Myslím, že tento přístup je důvodem, přoč necítím krizi autority ve svém oboru. Z debat s kolegy usuzuji, že podobnou změnou přístupu (jako reakce na požadavky doby) prošlo množství učitelů v uměleckém školství...možná proto ZUŠ-ky nemají problém s počty žáků i při klesající natalitě české populace. ;)
Podtřženo, sečteno: respekt učitele k žákovi - jeho respekt k učiteli.

Zdraví Katka

P.S.: Přejít od transmise k aktivizaci žáka je leitmotivem čerstvého větru v didaktice, kterého jsem velkým příznivcem.
Doporučuji odb. literaturu např.: Školní didaktika, autoři Z.Kalhous, O.Obst
nebo cokoli o konstruktivistických metodách, evaluaci a pod.
Příspěvek Napsal: pát 17. čer 2011 11:28:20
  Předmět příspěvku:  Re: Umělecká autorita učitele  Odpovědět s citací
Milá Katko,

díky za zapojení do diskuse a pohlazení na závěr (které asi řada pedagogů ke konci roku již potřebuje) :-).

A myslíte si, že se na ZUŠ nějak projevuje krize autority? U učitelů ZŠ se o tom někdy dost hovoří...
Příspěvek Napsal: čtv 09. čer 2011 20:32:32
  Předmět příspěvku:  Re: Umělecká autorita učitele  Odpovědět s citací
Lucie Slejšková píše:

Jak to vidíte vy? Je tu nějaká krize umělecké autority učitele? Je to nějaký problém? Na čem tato autorita stojí podle vás?


Zdravím všechny kolegy a moderátorce děkuji za otázku, kterou mě inspirovala k příspěvku.
Krize autority učitele je jistě problém, který musí řešit hlavně ten, který se v krizi ocitl. Jeden z účinných léků uváděný odborníky je vzdělávání se, s čímž z celé duše souhlasím. Sice v tomto ohledu čeští učitelé nemají všude rovné podmínky (nedostatečná podpora vedení školy, finance atp.), díky internetu a třeba i těmto stránkám však lze najít spoustu inspirace, jak z případné šlamastiky ven.
Na čem podle mne stojí autorita jakéhokoliv učitele...na schopnosti zvládat řemeslo (odbornost, didaktika, metodika, psychologie, sebereflexe, evaluace...). Nu a když k tomu má pedagog i rád děti a lidi obecně, krása je žít :D
Přeji krásný konec roku všem pedagogům, obzvláště těm uměleckým ;)
Katka
Příspěvek Napsal: stř 08. čer 2011 21:24:58
  Předmět příspěvku:  Re: Umělecká autorita učitele  Odpovědět s citací
Jano, díky za reakci!
Určitě to je i věcí rodičů, resp. jak doma o učiteli mluví atd.

Ale možná je to v ZUŠ opravdu jinak, navíc tady mluvíme o umělecké autoritě. není to prostě tak, že učitel na ZUŠ má oproti učitelům na ZŠ velkou výhodu v tom, že on prokazatelně - viditelně, jednoznačně... umí. To žákům nejspíš musí imponovat samo o sobě a rodičům taky. Nebo to nestačí?
Příspěvek Napsal: stř 08. čer 2011 19:16:13
  Předmět příspěvku:  Re: Umělecká autorita učitele  Odpovědět s citací
Myslím, že je to, stejně jako u jiných autorit, věcí výchovy v rodině. (A vlastně mě překvapuje, že se to řeší i v ZUŠ, protože jsem se domnívala, že sem chodí jen motivovaní žáci.) Pokud rodič vede dítě k pokoře a k úctě obecně (a k těm, co něco opravdu umí, zvlášť), pak by dítě nemělo mít s autoritou problém. Vážit si kvalitního muzikanta, zvlášť když prokáže empatii a rozumnou míru náročnosti, je pro dítě přirozené. Pokud ale rodič (zpravidla z lenosti či vlastní arogance) mluví o učiteli jako "služebníkovi, kterého si platíme", pak můžeme jen doufat v zázrak, že jeho dítě bude úplně jiné...
Příspěvek Napsal: úte 07. čer 2011 18:24:22
  Předmět příspěvku:  Re: Umělecká autorita učitele  Odpovědět s citací
Milí kolegové,
díky za příspěvky - nicméně, držme se prosím tématu! (A pro jiná témata zakládejme nová vlákna ;). )

Sluníčko (bylo by skvělé, kdybyste se registroval/a, přeci jen by bylo příjemnější vědět, s kým diskutujeme :-)) otevřel/a téma umělecké autority.

Jak to vidíte vy? Je tu nějaká krize umělecké autority učitele? Je to nějaký problém? Na čem tato autorita stojí podle vás?
Příspěvek Napsal: sob 04. čer 2011 21:16:02
  Předmět příspěvku:  Re: Umělecká autorita učitele  Odpovědět s citací
OPRAVA : správně:

POCHVALA - Zaměřuje se na osobní zisk a vyvyšování se...

PODPORA - Zaměřuje se na klady, přínosy a ocenění
Příspěvek Napsal: pát 03. čer 2011 15:17:54


Přejít na: