Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Kolik je na jedné ruce prstů?:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - Jak vyhodnocujete výkon žáků v KV?
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: Jak vyhodnocujete výkon žáků v KV?  Odpovědět s citací
Karel píše:
...mám šest kompetencí a šest průřezových témat a výstupy ze svých dvou předmětů. to ještě zvládám. Ale není to trochu na jednoho učitele moc: "rozklíčit" si tohle všechno? Když tedy jste odbornicí na komunikaci, tak nám nabídněte co máme s žáky procvičovat v kompetenci komunikativní, jak to hodnotit, podle jakých indikátorů zjišťovat, zda to zvládají....

Mám poslední dobou pocit, že se ze všeho dělá velká věda a TO právě právě odrazuje učitele a staví je proti kurikulární reformě. Standardy a indikátory to, kupodivu, spíše umocňují. Co kdybychom si dovolili používat selský rozum, cit pro situaci a zdravý, přátelský vztah s žáky? Neudělali bychom pro jejich způsob a dovednost komunikace víc?
Příspěvek Napsal: úte 15. lis 2011 14:28:47
  Předmět příspěvku:  Re: Jak vyhodnocujete výkon žáků v KV?  Odpovědět s citací
Karel píše:
vystudoval jsem matfyz. A mám šest kompetencí a šest průřezových témat a výstupy ze svých dvou předmětů. to ještě zvládám. Ale není to trochu na jednoho učitele moc: "rozklíčit" si tohle všechno? Když tedy jste odbornicí na komunikaci, tak nám nabídněte co máme s žáky procvičovat v kompetenci komunikativní, jak to hodnotit, podle jakých indikátorů zjišťovat, zda to zvládají. To by byla pro nás pomoc.

Dobrý den,
k řešení nabízím návrh hodnotících tabulek, které se dají využít ve všech předmětech - monolog, dialog , prezentace. Uvádím zde i podrobné vysvětlení co vlastně hodnotit.Vše najdete v Digifoliu - Komunikační výchova.
Příspěvek Napsal: úte 15. lis 2011 7:36:59
  Předmět příspěvku:  Re: Jak vyhodnocujete výkon žáků v KV?  Odpovědět s citací
Mgr. Jan Zouhar píše:
Z diskuse vyplynulo, že než budeme hodnotit, musíme mít stanoveny cíle. Tady je první nástřel. Doplníte?
KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ
- porozumí psanému i tištěnému textu
- dodržuje základní pravidla slušné komunikace
- ptá se, odpovídá na otázky, rozmyslí si odpověď
- srozumitelně, nahlas a souvisle vyjádří jakékoli sdělení, diskutuje na dané téma
- dá najevo souhlas i nesouhlas, citlivě vyjádří nepříjemné sdělení, obhájí vlastní názor
- shrne podstatu sdělení vlastními slovy
- vhodně využívá jazykové prostředky, hlas, melodii, artikulaci, frázování,mimiku, gesta
- přizpůsobí komunikaci účastníkům rozhovoru, diskuse
- rozliší vlastní názor, fakta, argument, domněnky, pocity
- drží se tématu
- nenechá se při komunikaci nikým a nikam manipulovat (reklamy)
- zná obvyklé české frazémy
- využívá ke komunikaci digitální technologie

Docelkového výčtu doplňuji:
- používá jazykové prostředky v gramaticky správných tvarech,
- umí vhodně využít řeč těla v dané komunikační situaci (oční kontakt, mimika, gesta, postoj a pohyb v prostoru),
- jeho verbální komunikace je v souladu s neverbální,
- dodržuje informačně věcnou správnost.
Příspěvek Napsal: pon 14. lis 2011 21:38:55
  Předmět příspěvku:  Re: Jak vyhodnocujete výkon žáků v KV?  Odpovědět s citací
Dana Hrušková píše:
Další součástí hodnocení by mělo být hodnocení klíčových kompetencí, což je asi nejvíce problémová část hodnocení. Někteří učitelé jsou sice schopni tuto část dopodrobna rozpracovat, ale bohužel v praxi ve škole již není často čas na jejich dodržování a uplatňování. Snad alespoň částečně je a bude toto hodnocení učiteli využíváno. Přiznám se, že i já mám rezervy.
Přikládám dva z návrhů hodnocení KK, nejdříve ČJ.
DH


Myslím, že tohle je ukázka absurdního odtržení KK od výuky.Copak při ústním nebo písemném zkoušení nekomunikuje? Copak žák nečte s porozuměním zadání? Copak neřeší problémové otázky? V šuplíku "je součástí různých kompetencí" jsou (jak je správně uvedeno) všechny KK obsaženy, ale jejich další, odtržené hodnocení je holý nesmysl. Proto se také některé zbytečně zdvojují (např. pracovní, zvlášť příprava na hodiny a zvlášť zapomínání?).
Příspěvek Napsal: úte 27. zář 2011 8:33:19
  Předmět příspěvku:  Re: Jak vyhodnocujete výkon žáků v KV?  Odpovědět s citací
Reaguji na pana Zouhara a jeho návrh cílů. Kdybychom chtěli být přesní v pojmech, což bychom na stránkách RVP měli, jsou cíle již stanoveny v RVP. Ty jsou závazné, stejně jako jednotlivé body u kompetencí. Ty jsou v RVP, měly by být i v ŠVP. To, co pan Zouhar napsal, jsou dle mého spíše rozpracované jednotlivé výstupy z komunikativní výuky, vhodné do jednotlivých ŠVP. I to jako výstupy zní. To je samozřejmě v pořádku, to musíme udělat, pokud se chceme dobrat k nějakému konkrétnímu cíli.
Ovšem zůstává otázka, nejen jak (a kdy!)tyto kompetence žákům předat, ale i jak je "poměřovat" a hodnotit. Kdybychom toto měli dělat důsledně, museli bychom mít k dispozici na komunikativní výchovu alespoň 1 hodinu týdně. A to je zatím asi nereálné. Proto bude hodnocení těchto komunik. kompetencí spíše otázkou různých zjednodušených kritérií, tabulek s distraktory, podle kterých můžeme rychle stanovit, zda žák tento bod splnil na 90 nebo 80% apod. Na nic jiného není v hodině čas, nanejvýš na nějakou vzorovou ukázku, jak by se mělo hodnotit. Mnohdy to zůstane subjektivní (třeba celkový dojem), i když se budeme snažit vycházet z objektivních kritérií. Dokud to budou hodnotit lidé, je to normální. Jen se musíme snažit procento subjektivity minimalizovat.
Navrhovala bych stanovit maximálně 5-6 souhrnných bodů, kterých bychom si měli při projevu žáků všímat, a ty pak obodovat (ohodnotit procenty apod. a pak převést na známku, bez které to nejde. Nějaký návrh už jsem napsala a já bych jej více nerozšiřovala, spíše bych jednotlivé body propracovala či upřesnila, co do každého může patřit.
Jinak to každý učitel hned zavrhne pro časovou náročnost.

Dana Hrušková
Příspěvek Napsal: pon 26. zář 2011 22:00:28
  Předmět příspěvku:  Re: Jak vyhodnocujete výkon žáků v KV?  Odpovědět s citací
Dana Hrušková píše:
Hezké sobotní odpoledne, moje bývalá škola měla vypracovaná komplexní kritéria hodnocení žáků z každého předmětu. V ČJL to tedy není jen o komunikační výchově, ale ta je samozřejmě jejich součástí. Pro zajímavost vám tato kritéria mohu poskytnout v příloze. Je to jen pro inspiraci nebo porovnání, jak to v různých školách hodnotí. Netvrdím, že je to nejlepší řešení, záleží vždy na učiteli. V příloze je navíc bodové hodnocení, které vytvořila předmětová komise jazyků, dále pak hodnocení v systému SAS, kam se zapisují známky přes internet.
D.Hrušková


Jakým indikátorem měříte např. celkový dojem?
Příspěvek Napsal: pon 26. zář 2011 21:26:45
  Předmět příspěvku:  Re: Jak vyhodnocujete výkon žáků v KV?  Odpovědět s citací
Honzo, tyto cíle mi přijdou příliš obecné. Mám mnoho otázek. Např. Co to jsou běžné frazémy? Kdo stanoví onu běžnost? Jakým indikátorem odhalit, zda si rozmyslí žák odpověď? Přizpůsobíme komunikaci i takovým účastníkům, jako jsou pověstní dlaždiči? Já jsem pro! Ale nevezmou za své ona pravidla slušné komunikace? Jaké digitální technologie máš na mysli? Všechny? Nepatří reklama spíše do průřezového tématu mediální komunikace? Kolik z navržených cílů patří také do čtenářské gramotnosti?
Příspěvek Napsal: pon 26. zář 2011 21:20:57
  Předmět příspěvku:  Re: Jak vyhodnocujete výkon žáků v KV?  Odpovědět s citací
Z diskuse vyplynulo, že než budeme hodnotit, musíme mít stanoveny cíle. Tady je první nástřel. Doplníte?
KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ
- porozumí psanému i tištěnému textu
- dodržuje základní pravidla slušné komunikace
- ptá se, odpovídá na otázky, rozmyslí si odpověď
- srozumitelně, nahlas a souvisle vyjádří jakékoli sdělení, diskutuje na dané téma
- dá najevo souhlas i nesouhlas, citlivě vyjádří nepříjemné sdělení, obhájí vlastní názor
- shrne podstatu sdělení vlastními slovy
- vhodně využívá jazykové prostředky, hlas, melodii, artikulaci, frázování,mimiku, gesta
- přizpůsobí komunikaci účastníkům rozhovoru, diskuse
- rozliší vlastní názor, fakta, argument, domněnky, pocity
- drží se tématu
- nenechá se při komunikaci nikým a nikam manipulovat (reklamy)
- zná obvyklé české frazémy
- využívá ke komunikaci digitální technologie
Příspěvek Napsal: ned 25. zář 2011 16:44:36
  Předmět příspěvku:  Re: Jak vyhodnocujete výkon žáků v KV?  Odpovědět s citací
vystudoval jsem matfyz. A mám šest kompetencí a šest průřezových témat a výstupy ze svých dvou předmětů. to ještě zvládám. Ale není to trochu na jednoho učitele moc: "rozklíčit" si tohle všechno? Když tedy jste odbornicí na komunikaci, tak nám nabídněte co máme s žáky procvičovat v kompetenci komunikativní, jak to hodnotit, podle jakých indikátorů zjišťovat, zda to zvládají. To by byla pro nás pomoc.
Příspěvek Napsal: ned 25. zář 2011 10:35:27
  Předmět příspěvku:  Re: Jak vyhodnocujete výkon žáků v KV?  Odpovědět s citací
Návštěvník píše:
Paní Adámková píše:
pedagogové mají často problém stanovit, jaké složky komunikace mají vůbec hodnotit.
... tak nám poraďte. Co jsou jednotlivé složky?

Dobrý den "Návštěvníku",
takto vytržená věta z kontextu je trochu zavádějící. Řeč byla o nastavení standardů či chcete-li kritérií mluveného projevu. Vysvětlení jsem uváděla v textu níže. Děkuji ale za dotaz, který mě vede ke konkrétnějšímu vysvětlení. Opět tedy vezmu jako příklad hodnocení monologu. Ve svém příspěvku jsem hovořila o průzkumu (zkoumaný soubor 324 učitelů ČJ - ZŠ a VG), který ukázal, že při hodnocení projevu žáka se učitel soustředí na část verbální a část neverbální. To je všem vcelku jasné. Aby však hodnocení bylo objektivní, neboť zde nemáme určeny přesně měřitelné jednotky jako např. ve sportovních disciplínách, je třeba tyto části ještě rozdělit do jednotlivých podčástí - složek. Paní Mgr. Dana Hrušková ve svých diskusních příspěvcích viz níže tyto složky nazývá "Předmět hodnocení". Vezmeme-li tedy např. hodnocení verbální části projevu (stále hovoříme o monologu na zadané téma), pak tedy zmiňovanými "složkami" nebo chcete-li "předmětem hodnocení", lze rozumět např. 1) používání jazykových prostředků, 2) práci s informací, 3) gramatiku, 4)práci s hlasem atd..U těchto složek je pak třeba ještě nastavit "kritéria hodnocení". Jako názorný příklad si můžeme vybrat třeba složku (předmět hodnocení)obecně nazvanou "práce s hlasem".Do kritérií bychom zde mohli zařadit např. intonaci,artikulaci apod..Každá ze "složek" tohoto verbálního projevu pak může na základě předem stanovených kritérií být hodnocena na klasické stupnici 1 - 5, přičemž při stejném hodnotícím postupu u neverbální části projevu je celkem reálné, že konečné hodnocení výkonu žáka bude opravdu objektivní, nikoliv pouze "pocitové". Ke zjednodušení hodnocení je dobré využít předem připravenou hodnotící tabulku.
Příspěvek Napsal: ned 25. zář 2011 9:38:27


Přejít na:  
cron