Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Jaká je barva nebe?:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - Zkouška z českého jazyka
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: Zkouška z českého jazyka  Odpovědět s citací
Děkuji Vám všem za přínosnou diskusi a oznamuji, že již v brzké době budou na Metodickém portálu uveřejněny články k tomuto tematickému vstupu. Doufám, že pomohou rozproudit naši diskusi a přeci jen ji sníží přímo na výuku a na přípravu maturantů, protože je tento portál předně metodický, měli bychom se navzájem obohacovat praktickými zkušenostmi a také hledat společná řešení známých a často zmiňovaných problémů nového modelu. Alespoň v jazykové vzdělávací oblasti rámcových programů míří nová maturita podle mého soudu správným směrem, k ověření komunikativních a čtenářských dovedností pro život a zejména eliminuje prázdné memorování aneb cestu nejmenšího odporu.
Příspěvek Napsal: pon 17. říj 2011 11:30:20
  Předmět příspěvku:  Re: Zkouška z českého jazyka  Odpovědět s citací
Naštěstí nejsem zaměstnanec MŠMT, ani žádné jiné organizace, kterou zřizuje, takže nemám v popisu práce obhajovat novou podobu maturity. Vadí mi na ní administrativní přebujelost, nekvalitně zpracované testové úlohy, nová podoba slohové práce i nový systém ústní části. Starší model byl administrativně méně náročný, více vycházel vstříc zaměření učitelů i žáků a nebyl o nic méně objektivní než ten současný! V neposlední řadě nestál skoro miliardu, kterou bych spíše rozdělil učitelům na platech, případně je investoval do vzdělávání učitelů...
Příspěvek Napsal: čtv 29. zář 2011 16:53:30
  Předmět příspěvku:  Re: Zkouška z českého jazyka  Odpovědět s citací
Je mi jasné, že diskuse k maturitě probíhala již na jaře a že řada argumentů tam již padla. Zároveň probíhají on-line konzultace, které organizuje CERMAT. Nicméně budu rád za konkrétní náměty právě v této diskusi.
Je třeba říci, že ji idealisticky dělám pro možnost navázat konstruktivní diskusi o středoškolském vzdělávání, tedy také o maturitní zkoušce, co chceme u žáků zjistit (co chceme, aby uměli) a proč tomu tak je. (kritizovat zákonný model, že zkoušku zadává centrálně veřejná instituce a ne soukromé společnosti, tak k tomu zde prostor dávat nechci)
V takto postavené diskusi je však třeba postupovat konstruktivně, tedy k věci - u maturity ke konkrétním indikátorům dovedností ("požadavkům" katalogů)?
A) má toto absolvent střední školy s maturitou umět? (Např.: "Žák konající zkoušku použije jazykové prostředky odpovídající komunikační situaci")
B) směřuje moje práce k tomu, aby to uměl? Když ano - pochlubte se, když ne, můžete se svěřit, dostanete rady od kolegů...
Při daném účelu diskuse je zbytečné psát, že je celý maturitní model špatně. Maturita a její katalogy požadavků jsou "materializací" státního závazku, jímž je maturitní vysvědčení. Je třeba i ke kritice přistupovat racionálně a věcně.
Příspěvek Napsal: čtv 29. zář 2011 13:27:07
  Předmět příspěvku:  Re: Zkouška z českého jazyka  Odpovědět s citací
Radek Sárközi píše:
Já osobně k současné podobě maturitní zkoušky z češtiny přistupuji tak, že jsem rád, že už na střední škole neučím, jinak bych musel odejít... A pokud bude zachována, určitě se na střední školu nevrátím.


Můžete napsat konkrétněji co se Vám nelíbí na novém pojetí?
Memorování obsahů a životopisů?
Příspěvek Napsal: stř 28. zář 2011 8:52:48
  Předmět příspěvku:  Re: Zkouška z českého jazyka  Odpovědět s citací
Mne mrzí, že v základní úrovni není literaura, ale zapojení jazyka a stylistiky se trochu zlepšilo - zkrátka musí umět všechno, ne třeba fonetiku. A to, že nemusí na potítku poznat Halase od Holana, je pro úroveň Z také dobře. Že je maturitní písemka kratěí, je také dobře...
Příspěvek Napsal: úte 27. zář 2011 17:07:28
  Předmět příspěvku:  Re: Zkouška z českého jazyka  Odpovědět s citací
Já osobně k současné podobě maturitní zkoušky z češtiny přistupuji tak, že jsem rád, že už na střední škole neučím, jinak bych musel odejít... A pokud bude zachována, určitě se na střední školu nevrátím.
Příspěvek Napsal: úte 27. zář 2011 16:34:06
  Předmět příspěvku:  Re: Zkouška z českého jazyka  Odpovědět s citací
Celu dobu neříkám nic jiného, je to tak.
Subjektivita je v tom, že 1 hodnotitel rozhoduje o tom, zda je etxt ješt (okrajově) k tématu, tedy 1 bod, nebo už ne, a tedy 0 bodů rovnou z celé práce. Totéž pak u otázky, zda práce splňuje zadaný slohový útvar. Zdůrazňuji, že nejsem proti slohové práci.
Příspěvek Napsal: úte 27. zář 2011 12:54:27
  Předmět příspěvku:  Re: Zkouška z českého jazyka  Odpovědět s citací
Myslím, pane kolego, že sám CERMAT nic nezrušil... To jen na okraj.
K poznámce pana kolegy Krupky, hodnotitel slohového úkolu má velmi detailní indikátory, jak při hodnocení postupovat a co hodnotit, subjektivní či "náhodné" hodnocení to tedy zdaleka není.
Kdyby bylo více prostoru, bylo by možno polemizovat se samotným konceptem subjektivní vs. objektivní. Při hodnocení samostatného jazykového projevu žáka stejně jako pak v životě při formální i neformální komunikaci určitě neodlišujeme subjektivní dojem a nějaká objektivní kritéria.
Ve formální, například obchodní komunikaci, jde o to, znát základní pravidla, dodat osobní kouzlo a přesvědčit partnera o tom, že jste spolehlivý a Vaše nabídka k obchodu je pro něj minimálně relevantní. Obojí působí naráz - jen do úrovně asistentek je komunikace strojová, dál je již kreativní. A obojí je třeba trénovat - například programy Master of Business and Administration se zaměřují výhradně na kompetence a kreativitu (postavenou ovšem na znalostech, které jsou ale brány jako samozřejmost! Není to odklon od znalostí, jak se u nás z určitých kruhů šíří, ale je to jejich praktické využití, na co směřuje MBA).
A proto jsem rád, že je v maturitě z jazyka tato "volná disciplina", která umožňuje alespoň minimální interakci žáka (osobnosti) a hodnotitele.

A bylo by velkou a neodpustitelnou chybou, kdyby někdo tuto zkoušku vyloučil ze společné části. Co si budeme povídat, při relativně malém zaměření (co se týdenní hodinové dotace týká) některých odborných škol na mateřský jazyk a rozvíjení jazykových kompetencí žáků by byl dopad zrušení ústní a písemné zkoušky z češtiny takový, že školy by přistoupily k nacvičování didaktického testu a nastal by naprostý konec jazykového vzdělávání ve středním školství...
Příspěvek Napsal: úte 27. zář 2011 8:21:35
  Předmět příspěvku:  Re: Zkouška z českého jazyka  Odpovědět s citací
Ano, je to tak, Cermat zrušil druhého hodnotitele, tak věděl, že tím subjektivitu podpoří.
Příspěvek Napsal: čtv 22. zář 2011 11:21:43
  Předmět příspěvku:  Re: Zkouška z českého jazyka  Odpovědět s citací
Díky za odpovědi!
Prosíme i ostatní, aby našli chvilku a odpověděli.

Dále nabízím k diskuzi citaci z příspěvku v jiném tématu:
Peter Krupka píše:
...V češtině, kde jde o subjektivní hodnocení slohového úkolu, o polovině známky rozhoduje náhoda, kdo je hodnotitelem (pokud už konečně budou hodnotitelé externí, ne učitelé dané školy - tam už vůbec není o čem mluvit)
Příspěvek Napsal: čtv 22. zář 2011 6:59:19


Přejít na: