Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Jaká je barva nebe?:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - OBECNÉ KOMENTÁŘE KE STANDARDU FINANČNÍ GRAMOTNOSTI
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: OBECNÉ KOMENTÁŘE KE STANDARDU FINANČNÍ GRAMOTNOSTI  Odpovědět s citací
Velmi zajímavý článek k výuce finanční gramotnosti:

The Economist: Učitelé, nechte děti být! http://www.scio.cz/vyzkum/financni_vzde ... ispiva.asp

Citace:

Výzkum Federální reservní banky Clevelandu říká toto: "Bohužel jsme nenašli žádný přesvědčivý důkaz, že programy finanční výchovy vedou k lepší finanční znalosti ani k celkově lepšímu finančnímu chování.“

Výzkumy provedené Jump$tart Coalition for Personal Financial Literky, skupinou vedoucí kampaň za finanční vzdělávání, prokázaly, že ti američtí studenti, kteří docházeli na kurzy Osobní finance či Management výdajů, nebyli finančně gramotnější než ostatní. Podrobný výzkum studentů ze Středozápadu ukázal, že ti, kteří se neúčastnili finančních předmětů, s větší pravděpodobností splácejí své dluhy na kreditních kartách v plné výši ke konci měsíce (a vyhnou se poplatkům za pozdní platby) než ti, kdo tuto výuku podstoupili.
Příspěvek Napsal: stř 20. bře 2013 16:29:27
  Předmět příspěvku:  Re: OBECNÉ KOMENTÁŘE KE STANDARDU FINANČNÍ GRAMOTNOSTI  Odpovědět s citací
Jana Petrů píše:
Navíc doufám, že než naši školáčci dorostou do věku, kdy by tohle mohli potřebovat, svět už bude jiný alespoň co se peněz týče...
(Tím vůbec nezpochybňuji obsah Vašeho sdělení!)

Ujišťuji Vás, že nebude, budou platit stejné zásady - zvažovat horizont života, plánovat a hledat si takové uplatnění, aby člověk mohl něco z plánů realizovat... (jak upozorňuje Radek Sárközi - i když s tím úplně nesouhlasím, většinu profesního života jsem ve školství a se spořením problémy nemám, vždyť jsou zde otevřeny relativně štědré zdroje! A nabíjí mne pobyt ve třídě; i když teď ve třídě, kde učí jiní učitelé, to je pravda... Klobouk dolů před nimi v době byrokracie CERMATU a dalších vykuků a programátorů stále nových aplikací "na pomoc učitelům" :) )
Příspěvek Napsal: stř 06. čer 2012 11:04:30
  Předmět příspěvku:  Re: OBECNÉ KOMENTÁŘE KE STANDARDU FINANČNÍ GRAMOTNOSTI  Odpovědět s citací
http://finance.idnes.cz/vysledky-testu- ... viteze_zuk
Příspěvek Napsal: stř 06. čer 2012 10:52:48
  Předmět příspěvku:  Re: OBECNÉ KOMENTÁŘE KE STANDARDU FINANČNÍ GRAMOTNOSTI  Odpovědět s citací
Jana Petrů píše:
Vážně si myslíte, že se tohle naučí dítě na ZŠ tak, že ho to bude muset někdo odnaučovat? Možná na SŠ, kdy už jeho rozumový vývoj pokročil na jinou úroveň.

Svůj názor o finančním vzdělávání jsem už publikoval zde výše (viewtopic.php?f=675&t=19749&p=65363#p65363). Zde reaguji jen na to, že v jedné úloze uvolněné ÚIV, je prostě nesmysl. Když se budou žáci učit, že sledovat vývoj aktuální ceny akcií má pro ně nějaký význam, těžko jim vysvětlit, aby si spořili... Nezpochybňuji Vámi zmíněnou pochybnost, jen v úlohách do škol by neměly být hlouposti - pak se budou učit a je lákavé pro psychiku zvnitřnit jednoduché zásady, jako je třeba uvedená, "nakupovat, když je cena dole"... To přeci dělá investiční spekulant v řádech stovek milionů dolarů v čase milisekund; ale běžný střadatel?? Škola (profesionálně poskytované vzdělávání) má jistoty zpochybňovat!

No nic, dík za debatu :)
Příspěvek Napsal: úte 15. kvě 2012 20:17:49
  Předmět příspěvku:  Re: OBECNÉ KOMENTÁŘE KE STANDARDU FINANČNÍ GRAMOTNOSTI  Odpovědět s citací
Předně žák okamžitě zapomene všechno, co aktuálně nepotřebuje znát či umět. Jakákoliv informace o nákupu akcií na ZŠ se mu 100% vykouří z hlavy okamžitě po písemce na "probranou látku" :-) Totéž na SŠ. Doba, kdy začne mít peníze na nákup akcií, bude někdy po absolvování VŠ (nikoliv ovšem učitelství)...

Ovšem "pohádku" o "investorovi", který přišel o všechno díky tomu, že si nakoupil akcie banky, která vzápětí zkrachovala, a pak se oběsil, by si žák zapamatovat mohl!
Příspěvek Napsal: stř 09. kvě 2012 19:25:31
  Předmět příspěvku:  Re: OBECNÉ KOMENTÁŘE KE STANDARDU FINANČNÍ GRAMOTNOSTI  Odpovědět s citací
Petr Koubek píše:
Kdo to později děti odnaučí, když je škola naučí hloupost??
Děláte si legraci, že ano? :D Vážně si myslíte, že se tohle naučí dítě na ZŠ tak, že ho to bude muset někdo odnaučovat? Možná na SŠ, kdy už jeho rozumový vývoj pokročil na jinou úroveň. Ale vážně chceme vyrábět klienty z žáků ZŠ ? (Pokud nebudou studovat dál, stejně nebudou mít co ukládat, kamkoli.)
Navíc doufám, že než naši školáčci dorostou do věku, kdy by tohle mohli potřebovat, svět už bude jiný alespoň co se peněz týče...
(Tím vůbec nezpochybňuji obsah Vašeho sdělení!)
Příspěvek Napsal: stř 09. kvě 2012 13:59:10
  Předmět příspěvku:  Re: OBECNÉ KOMENTÁŘE KE STANDARDU FINANČNÍ GRAMOTNOSTI  Odpovědět s citací
Mgr. Alena Hesová píše:
Představu o testování finanční gramotnosti v rámci PISA vám mohou nabídnout Příklady úloh z finanční gramotnosti, které byly využity v pilotním testování. "Ostré" úlohy budou uvolněny nejdříve v roce 2013.


Ukázková úloha s akciemi (č. 9, s. 20) není správně formulovaná (má nesprávné implikace) - při nákupu cenných papírů se vždy musí zvážit horizont investice... Konkrétně u akcií je nesmírně zjednodušující cokoliv vyvozovat z ročního průběhu ceny. Zde platí obecnější informace typu - pan XY chce zakoupit na trhu cenné papíry:
měsíčně mu přebývá po započtení průměrných výdajů 1000 tolarů; chce měsíčně investovat 300 tolarů a zbytek peněz uložit; do 6 let neplánuje větší nákup či investici (jako je stavba, rekonstrukce apod.)
Má investovat do :
A) akcií
B) kombinace akcií a dluhopisů (dynamické portfolio)
C) portfolia s převahou dluhopisů (vyvážené portfolio)
D) portfolia s převahou pokladničních poukázek (konzervativní portfolio)

(správná odpověď - B)

Při horizontu kratším pak C a D; při delším horizontu (rezerva na přilepšení v penzi), pak A.

K chybné implikaci úlohy: úloha říká, že se při investici rozhodujeme podle aktuální ceny cenného papíru a jejích krátkodobých výkyvů. A to je nesmysl. Volatilní papíry jsou obvykle výhodné při delším investičním horizontu a vice versa!

Kdo to později děti odnaučí, když je škola naučí hloupost??

Ostatní úlohy jsou OK.
Příspěvek Napsal: stř 09. kvě 2012 12:16:17
  Předmět příspěvku:  Re: STANDARDY FINANČNÍ GRAMOTNOSTI  Odpovědět s citací
Děkujeme za postřehy z praxe!
marie.zitna@zspionyru.cz píše:
Systematické výuce finanční gramotnosti se v naší škole věnujeme už třetím rokem. Podstatná část vzdělávacího obsahu Standardu finanční gramotnosti je integrována do vzdělávacích oborů matematika, občanská výchova a člověk a svět práce. Domnívám se, že obsah Standardů v celé jeho šíři pro 1. a 2. stupeň ZŠ je dostatečný a nic zásadního v této části nechybí. Problematika reklamace by byla vhodnějším tématem až na 2. stupni.
Mgr. Marie Žitná, řed. ZŠ Uničov, Pionýrů
Příspěvek Napsal: stř 09. kvě 2012 9:48:37
  Předmět příspěvku:  Re: OBECNÉ KOMENTÁŘE KE STANDARDU FINANČNÍ GRAMOTNOSTI  Odpovědět s citací
Výborně, tuto iniciativu vítáme!

Radek Sárközi píše:
A co ty standardy popsat jednoduše lidským jazykem?:

Jak se nedostat do dluhů (příběh ručitele, příběh rodiny s hypotékou, která neměla na splátky, a tak si vzala nebankovní půjčku, zvoní exekutor, nucená dražba apod.)?

Co dělat, když dlužím peníze? (zaplať dříve, než věc dostane do rukou exekutor)

Co s ušetřenými penězi?

Jak mohu ušetřit?


Apod.
Příspěvek Napsal: stř 09. kvě 2012 9:47:25
  Předmět příspěvku:  Re: OBECNÉ KOMENTÁŘE KE STANDARDU FINANČNÍ GRAMOTNOSTI  Odpovědět s citací
Radek Sárközi píše:
Myslím si, že až dojde na testování PISA, nebude tam otázka, co je debetní karta. ;-)


Představu o testování finanční gramotnosti v rámci PISA vám mohou nabídnout Příklady úloh z finanční gramotnosti, které byly využity v pilotním testování. "Ostré" úlohy budou uvolněny nejdříve v roce 2013.
Příspěvek Napsal: stř 09. kvě 2012 9:45:04


Přejít na: