Autor |
Zpráva |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Maturita ve světě |
 |
|
Tady se, milý Honzo, takto nepracuje - jaképak kritické myšlení. Svět je složen z faktů. A "o čem nelze mluvit, o tom je nutno mlčet," že. V HN řekl Jan Macháček, že růst hospodářství svědčí o tom, že převažují úspěšné transakce. Už ale pomíjí analýzu jejich kvality: jsou za "úspěšnými obchody" zdefraudované veřejné prostředky, jsou to spekulace na finančních trzích, burzách komodit, jsou to geniální "certifikáty", jsou to forexové spekulace, vládními politikami vyprovokované realitní bubliny (irský model: domeček za městem + byt 2KK v Dublinu nebo řecké železnice do hor...) Tím se přeci nelze zabývat, že! Zeptejme se v současné době rozhodujících lidí, co svým výrokem v 7 kapitole Traktátu logicko-filosofického L. W. myslel. Půjdou do knihovny a přečtou si dobrodružné putování na dno "rigorózní" logiky (kde autor nalézá prostor pro morálku) na pozadí světové krize v době válečného běsnění, a nebo si řeknou, že je to triviální úvaha? (...) Musíme počkat, až tady přestanou vládnout strojaři. Můj táta je strojař, kvalitář, takže vím, že o něčem se s ním bavit lze - třeba o čínské poezii, šachách a nebo o plánech do budoucna ("o co usilovat a čeho dosahovat"  ). O složitých otázkách sociální soudržnosti, o životním prostředí ve městech a plánování "urbánního designu" neřku-li o vzdělávání a výchově mládeže však ne. Už to, že všichni od krajů výš papouškují blábol, že gymnázia vychovávají "humanitně vzdělanou mládež"; sic!! ukazuje, že diskuse o nastavení české školské soustavy je chromá. Gymnázia jsou u nás reálky, určitě větší část absolventů odchází na obory technické a přírodovědné či ekonomické než na čistě humanitní obory jako je teologie, filologie či společenskovědní studia; a díky většímu soustředění se na obecné souvislosti tam odcházejí daleko lépe připraveni než absolventi "technických" SOŠ. Možná se mýlím, cítím však, že je to marný!
Tady se, milý Honzo, takto nepracuje - jaképak kritické myšlení. Svět je složen z faktů. A "o čem nelze mluvit, o tom je nutno mlčet," že. V HN řekl Jan Macháček, že růst hospodářství svědčí o tom, že převažují úspěšné transakce. Už ale pomíjí analýzu jejich kvality: jsou za "úspěšnými obchody" zdefraudované veřejné prostředky, jsou to spekulace na finančních trzích, burzách komodit, jsou to geniální "certifikáty", jsou to forexové spekulace, vládními politikami vyprovokované realitní bubliny (irský model: domeček za městem + byt 2KK v Dublinu nebo řecké železnice do hor...) Tím se přeci nelze zabývat, že! Zeptejme se v současné době rozhodujících lidí, co svým výrokem v 7 kapitole Traktátu logicko-filosofického L. W. myslel. Půjdou do knihovny a přečtou si dobrodružné putování na dno "rigorózní" logiky (kde autor nalézá prostor pro morálku) na pozadí světové krize v době válečného běsnění, a nebo si řeknou, že je to triviální úvaha? (...) Musíme počkat, až tady přestanou vládnout strojaři. Můj táta je strojař, kvalitář, takže vím, že o něčem se s ním bavit lze - třeba o čínské poezii, šachách a nebo o plánech do budoucna ("o co usilovat a čeho dosahovat" :) ). O složitých otázkách sociální soudržnosti, o životním prostředí ve městech a plánování "urbánního designu" neřku-li o vzdělávání a výchově mládeže však ne. Už to, že všichni od krajů výš papouškují blábol, že gymnázia vychovávají "humanitně vzdělanou mládež"; sic!! ukazuje, že diskuse o nastavení české školské soustavy je chromá. Gymnázia jsou u nás reálky, určitě větší část absolventů odchází na obory technické a přírodovědné či ekonomické než na čistě humanitní obory jako je teologie, filologie či společenskovědní studia; a díky většímu soustředění se na obecné souvislosti tam odcházejí daleko lépe připraveni než absolventi "technických" SOŠ. Možná se mýlím, cítím však, že je to marný!
|
|
|
 |
Napsal: stř 14. zář 2011 8:26:24 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Maturita ve světě |
 |
|
Zajímavé srovnání našeho pojetí maturit a ve Francii podává Zuzana Loubet del Bayle, češka, která učí na francouzké střední škole v Paříži. Srovnání pro nás nevyznívá moc lichotivě. Posuďte sami.
Zajímavé srovnání našeho [url=http://eduin.cz/titulka/u-maturity-by-zaci-meli-tvorit/][b]pojetí maturit[/b][/url] a ve Francii podává Zuzana Loubet del Bayle, češka, která učí na francouzké střední škole v Paříži. Srovnání pro nás nevyznívá moc lichotivě. Posuďte sami.
|
|
|
 |
Napsal: pát 08. dub 2011 9:08:21 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Maturita ve světě |
 |
|
Zajímavý pohled na maturity na Slovensku najdete zde. Článek nás informuje o výsledcích maturit a o tom, že je několikanásobně levnější než má být ta naše.
Zajímavý pohled na maturity na Slovensku najdete [url=http://eduin.cz/titulka/slovenska-statni-maturita-je-dvacetkrat-levnejsi/]zde[/url]. Článek nás informuje o výsledcích maturit a o tom, že je několikanásobně levnější než má být ta naše.
|
|
|
 |
Napsal: ned 19. zář 2010 14:29:56 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Maturita ve světě |
 |
|
Přehled o tom, jak to chodí v evropských zemích naleznete v seriálu ve Zpravodaji NÚOV: http://www.nuov.cz/uploads/Periodika/ZPRAVODAJ/2009/Zp0909a.pdfhttp://www.nuov.cz/uploads/Periodika/ZPRAVODAJ/2009/Zp0910a.pdfhttp://www.nuov.cz/uploads/Periodika/ZPRAVODAJ/2009/Zp0911a.pdfhttp://www.nuov.cz/uploads/Periodika/ZPRAVODAJ/2009/Zp0912a.pdfhttp://www.nuov.cz/uploads/Periodika/ZPRAVODAJ/2010/Zp1001a.pdfhttp://www.nuov.cz/uploads/Periodika/ZPRAVODAJ/2010/Zp1002a.pdfZvláště závěrečné srovnání v posledním díle je obzvláště výživné. Takže až uslyšite zase nějakého ministerského úředníka lhát o tom, že jsme jediní nebo poslední, kdo nemá státní maturitu, již budete bezpečně vědět, kam ho poslat  Země, v nichž je celostátní zadání maturitní zkoušky alespoň v jednom vyučovacím předmětu shodné pro všeobecně vzdělávací i odborné školy, jsou jen tři: Itálie, Polsko, Slovensko. Země, v nichž maturitní zkoušky pořádají jednotlivé školy jsou Belgie, Island, Lichtenštejnsko, Rakousko, Řecko, ve Švédsku, Španělsku a Turecku závěrečné zkoušky nedělají.
Přehled o tom, jak to chodí v evropských zemích naleznete v seriálu ve Zpravodaji NÚOV:
[url]http://www.nuov.cz/uploads/Periodika/ZPRAVODAJ/2009/Zp0909a.pdf[/url] [url]http://www.nuov.cz/uploads/Periodika/ZPRAVODAJ/2009/Zp0910a.pdf[/url] [url]http://www.nuov.cz/uploads/Periodika/ZPRAVODAJ/2009/Zp0911a.pdf[/url] [url]http://www.nuov.cz/uploads/Periodika/ZPRAVODAJ/2009/Zp0912a.pdf[/url] [url]http://www.nuov.cz/uploads/Periodika/ZPRAVODAJ/2010/Zp1001a.pdf[/url] [url]http://www.nuov.cz/uploads/Periodika/ZPRAVODAJ/2010/Zp1002a.pdf[/url]
Zvláště závěrečné srovnání v posledním díle je obzvláště výživné. Takže až uslyšite zase nějakého ministerského úředníka lhát o tom, že jsme jediní nebo poslední, kdo nemá státní maturitu, již budete bezpečně vědět, kam ho poslat ;-)
Země, v nichž je celostátní zadání maturitní zkoušky alespoň v jednom vyučovacím předmětu shodné pro všeobecně vzdělávací i odborné školy, jsou jen tři: Itálie, Polsko, Slovensko.
Země, v nichž maturitní zkoušky pořádají jednotlivé školy jsou Belgie, Island, Lichtenštejnsko, Rakousko, Řecko, ve Švédsku, Španělsku a Turecku závěrečné zkoušky nedělají.
|
|
|
 |
Napsal: sob 20. úno 2010 19:07:02 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Maturita ve světě |
 |
|
Upoutala mne poznámka Zuzany Loubet del Boyle v jejím blogu o kvalifikaci pro učitelství dějepisu, kde se zmiňuje o maturitě z dějepisu" Francii: Mimochodem ve Francii maturují z dějepisu všichni, ale na programu jsou jen dějiny po roce 1945.
Upoutala mne poznámka Zuzany Loubet del Boyle v jejím blogu o kvalifikaci pro učitelství dějepisu, kde se zmiňuje o maturitě z dějepisu" [url=http://dejepis1zemepis.blogy.rvp.cz/2010/02/13/jak-vypadaji-francouzske-zkousky-na-ucitele-dejepisu-a-zemepisu/][u]Francii:[/u][/url] [i]Mimochodem ve Francii maturují z dějepisu všichni, ale na programu jsou jen dějiny po roce 1945.[/i]
|
|
|
 |
Napsal: úte 16. úno 2010 10:55:59 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Re: Maturita ve světě |
 |
|
|
|
 |
Napsal: stř 09. pro 2009 16:22:58 |
|
|
 |
|
|
Předmět příspěvku: |
Maturita ve světě |
 |
|
Je vždy dobré nejprve se podívat jak to dělají jiní a pak posuzovat a vybírat nejvhodnější řešení. Proto doporučuji článek na Učitelském spomocníkovi o maturitě v Dánsku: http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=2406Máte zkušenosti z jiných zemí?
Je vždy dobré nejprve se podívat jak to dělají jiní a pak posuzovat a vybírat nejvhodnější řešení. Proto doporučuji článek na Učitelském spomocníkovi o maturitě v Dánsku: http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=2406 Máte zkušenosti z jiných zemí?
|
|
|
 |
Napsal: pon 07. pro 2009 23:13:22 |
|
|
 |
|