Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Kolik je na jedné ruce prstů?:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - Obsah kompetence komunikativní
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: Obsah kompetence komunikativní  Odpovědět s citací
Dobrý den,
mám pocit, že slov špatná komunikace atd.má každý plnou pusu ( bývá to velmi pěkné alibi pro něco, co se nepovedlo), ale vlastně pro pojem dobrá komunikace toho moc nedokážeme. Vidíme to už v mateřské školce- děti jsou nastaveny na příjem ( DVD, televize, počítač a vlastně ani rodiče neočekávají reakci- jen vykonání nějakého příkazu) a někdy se tento stín nepovede překročit. Po malých krůčcích- naslouchání, dokončení vět, rozšiřování slovní zásoby, argumentování, prezentace atd. postupuje určitě většina z nás, ale stejně vidíme, že ani rodiče ( nakonec ani nás učitele)vlastně komunikace nezajímá- chci říci a prosadit svoje, ostaní mě nezajímá.
Je to běh na dlouhou trať a musíme začít už od školky a běžet a běžet.....
Příspěvek Napsal: ned 25. črc 2010 9:37:14
  Předmět příspěvku:  Re: Obsah kompetence komunikativní  Odpovědět s citací
Dobrý den,

myslím, že tohle je klíčová otázka pro celou oblast klíčových kompetencí.
Protože, komunikaci považuji za hlavní nástroj učitelů k tomu, aby s žáky navazovali 'obyčejný' pozitivní respektující kontakt, protože na základě toho s nimi rozvíjí vzájemné vztahy,a napomáhají tak rozvoji dobrým vztahům i mezi žáky navzájem a posilují motivaci žáků ke spolupracujícímu chování -pro které má učitel ve výuce vytvářet vhodné příležitosti. A tím vést žáky k spoluvytváření příznivého klimatu ve třídě. Bez toho výuka postrádá smysluplnost a nemůže být moc efektivní. Navíc snaha učitele např. udržet pozornost všech žáků ve třídě upoutanou na učitele po většinu výuky je vyčerpávající a marná.

Osobně si pod pojmem 'komunikativní kompetence' představuji učit žáky věnovat si pozornost navzájem, naslouchat si, navazovat oční kontakt při rozhovoru, snažit se vyjádřit jasně a pokud možno stručně, (hlasitostí, jazykově) přiměřeně situaci, mluvit k tématu, navazovat na dané téma a příspěvky jednotlivců, shrnovat, vyjádřit souhlas i nesouhlas, uvádět své odlišné názory a respektovat přitom 'jinakost' těch druhých..
Myšlenka je to sice hezká, ale mnohdy ve specifickém stresovém prostředí konkrétních škol se to obtížně zařizuje.

Mnohdy to jde opravdu těžko, při počtu okolo 30 žáků ve třídách,jejich typu a založení, časové dotaci na předmět, roztříštěnosti rozvrhu, který podceňuje význam vzájemného 'naladění' učitele na žáky a naopak a také v důsledku předchozích zkušeností žáků, kteří na tento způsob práce často nebyli zvyklí.. To vyžaduje čas a soustředěnou pozornost všech zúčastněných. Právě to ale mnohdy nějak není v souladu s 'přecpaným kuriklem' a tzv. 'zónou proximálního vývoje', tedy aktuální úrovní mnoha žáků ve třídách, kteří některé základní sociální návyky v komunikaci ze ŽŠ ani z rodiny prostě zatím nemají. Myslím, že při tvorbě ŠVP je třeba myslet i na to, pro jaký typ žáků plán pro výuku vytvářím a co je vůbec reálné v daném čase a velikosti skupin, jejich dosavadním 'nastavení' zvládnout. Jak si tedy cíle vůbec stanovit. Mnohdy může být dost těžké i samotné vyhodnocování,vzhledem k podmínkám výuky i vlastní subjektivitě a spočívá především v naší interpretaci.

Navíc, podíváme-li se kriticky (případně sebekriticky:-) do svých sboroven a přemýšlíme-li o tom, jak se tzv. komunikativní kompetence projevuje tam, může nás to velmi znepokojovat.Jak mají učitelé u svých žáků rozvíjet něco,s čím si sami neví rady? Ještě k tomu v náročných podmínkách školní výuky..a ještě k tomu, pokud to sami vlastně nepovažují za důležité.

Kolikrát lidé mají problém jiný názor (shodný, natož odlišný od svého) si jen v klidu vyslechnout. Jak přitom vlastně dovedou pracovat se svými emocemi? A to nemusí jít ani o učitele, na které je zvláště po to stránce vyvíjen často tak veliký tlak, že případná lhostejnost, nezájem naslouchat, ironie či agrese je vlastně jejich zoufalou ale do značné míry přirozenou obranou, obvykle vůbec neuvědomovanou.

Jsem velmi zvědavá na komentáře, zkušenosti, názory a postřehy jiných.
Příspěvek Napsal: sob 24. črc 2010 21:50:55
  Předmět příspěvku:  Re: Obsah kompetence komunikativní  Odpovědět s citací
Ahoj Jendo,

je výborné, že jsi téma komunikativní kompetence otevřel - je velice zajímavé :!: (a často nedoceněné a opomíjené). Myslím, že v této oblasti je nejdůležitější schopnost aktivně diskutovat, formulovat a obhajovat své názory a postoje, ale také umění naslouchat a respektovat názory druhých nebo přizpůsobit své verbální a neverbální chování společenské či kulturní situaci.

A co znamená komunikativní kompetence pro Vás ostatní :?: a jak v tomto směru vedete žáky a pracujete s nimi :?:
Příspěvek Napsal: ned 08. lis 2009 13:30:21
  Předmět příspěvku:  Obsah kompetence komunikativní  Odpovědět s citací
Ahoj všichni!
Moc jsem přemýšlel co to vlastně je "KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ". Co vlastně máme děti naučit?
Příspěvek Napsal: čtv 05. lis 2009 9:54:54


Přejít na: