Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se



Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Kolik je na jedné ruce prstů?:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?  Odpovědět s citací
Radek Sárközi píše:
A jak konkrétně Vy rozvíjíte čtenářskou gramotnost u svých žáků?


Děti z učebnice, vyhledávají na internetu a v odborné literatuře, zpracovávají referáty na odborná témata, práce s textem,... Ale to jsou věci, které dělá hěžně každý normální učitel. :)
Příspěvek Napsal: stř 14. zář 2011 19:31:20
  Předmět příspěvku:  Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?  Odpovědět s citací
A jak konkrétně Vy rozvíjíte čtenářskou gramotnost u svých žáků?
Příspěvek Napsal: stř 14. zář 2011 13:29:58
  Předmět příspěvku:  Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?  Odpovědět s citací
Osobně si myslím, že se ze čtenářské gramotnosti dělá velká bublina. Je přece samozřejmé a automatické, že každý učitel ve svých hodinách rozvíjí čtení u žáků a jejich porozumění textu.
To, že se zjistilo, že děti nečtou a nerozumí textu, je hlavní chyba rodičů již už od 1. třídy, kdy s dětmi rodiče nečetli a nepodporovali své ratolesti ve čtení (jsou i výjimky)! Velmi zřídka u svých žáků vidím, že by rodiče jeli s dětmi na výlet, kdy mají možnost se děti ptát, rozvíjet slovní zásobu, mluvit s rodiči, povídat si apod. Málo který rodič čte dětem pohádku, jak mohou tedy být kladně vedeni k četbě...???
Děti tudíž sedí většinou u PC a hrají hry nebo jsou na facebooku.
Podle mého názoru by hlavní břímě mělo být na rodičích, nikole na škole. Pokud si rodiče děti udělali, tak by měli být schopni se o děti postarat a hlavně se jim řádně věnovat. Škola nemůže a nesmí suplovat roli rodiny jako výchovně-vzdělávacího subjektu.
Příspěvek Napsal: stř 14. zář 2011 11:17:20
  Předmět příspěvku:  Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?  Odpovědět s citací
Mgr. Ludmila Kovaříková píše:
Co si z příručky odnáším (Hodně jsem znala, takže jen drobnosti, spíš jsem ráda, že ji vydali pro ostatní učitele.):
- zaujal mě nápad, kterému jsem přesně nerozuměla: jak u učiva o slovních druzích hovořit o odpovědích v řízeném čtení


Díky za to upozornění, že je v té příručce na ČŠI nejasnost. :roll: Protože výklad je dost dlouhý, dávám ho na svůl blog http://ireneus.blogy.rvp.cz...
Přeju hezké léto bez práce, ale s mnohým čtením!
Příspěvek Napsal: úte 06. črc 2010 21:11:52
  Předmět příspěvku:  Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?  Odpovědět s citací
Co si z příručky odnáším (Hodně jsem znala, takže jen drobnosti, spíš jsem ráda, že ji vydali pro ostatní učitele.):
- znovu jsem si zkontrolovala, zda při zavádějí strategií zařazuji všechny fáze
- zaujal mě nápad, kterému jsem přesně nerozuměla: jak u učiva o slovních druzích hovořit o odpovědích v řízeném čtení
- uvědomila jsem si, že bych nedokázala ještě všem žákům pomoci s výběrem knih
- musím si vyhledat a upřesnit termíny: zvládací přístup, tabulka postav
- upřesnila jsem si použití metod (např. při čtení s otázkami většina přednášejících na kurzech vyžadovala jen otázky, na které se odpověď najde v textu, u čtení s předvídáním se rozvíjí sociální dovednosti tím, že jsou nuceni pracovat ve dvojici, u I.N.S.E.R.T.u jsem si uvědomila, k čemu značky jsou - nepracovala jsem s ním, protože mám vlastní značky - tj. zároveň informace hodnotit)
- další odbornou literaturu
- potvrdila jsem si vlastní názory
Příspěvek Napsal: pon 14. čer 2010 10:54:02
  Předmět příspěvku:  Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?  Odpovědět s citací
Ludmilo,
díky za velmi podrobný pohled na příručku :!:
Ráda bych se Vás dál ptala na to, co si odnášíte z příručky, ale nejprve se chci zeptat ostatních louskařů :-), zda přečetli a přidají názor :?:
Příspěvek Napsal: pon 14. čer 2010 5:15:48
  Předmět příspěvku:  Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?  Odpovědět s citací
Tak už jsem se prokousala. Uvedu několik svých názorů a doufám, že nebudu sama.
Ocenila jsem podrobný popis rozfázování při zavádění metod. (s. 6) Pokud se metoda nepovede, nemusí to být vždy v metodě, ale ve způsobu zavádění. Řekla bych, že při jednodušších metodách nemusíme nutně dbát na všechny kroky, ale při strategiích se to vyplatí. U některých metod (strategií) je nechci obrat o radost, proto velmi brzy přecházím od svého modelování k jejich. Problém mám s bodem, kde sami říkají, co se jim nepovedlo. Musím přijít na to, jak je to naučit. (Samozřejmě dalším modelováním.)
Souhlasím s tím, že je třeba zcela změnit organizační podmínky ve škole. (s.7)
s. 8 - myslím, že se u nás stále málo pracuje s takovou formou práce, aby byli začleňováni i ti nejslabší žáci.
s. 9. Nerozumím větě: ... "se nevěnuje tolik času na procvičování v určování slovních druhů, ale bude se o nich hovořit v souvislosti s tím, o čem vypovídají slova, o něž žák opírá své odpovědi při řízeném čtení". Ostatně takových nápadů by tady mohlo být pro inspiraci více.
s. 15 - Oceňuji podrobné rozčlenění složek čtenářské gramotnosti. Je to první krok ke srozumitelnosti definice.
s. 21 - skládankového učení často učitelé (i organizátoři kurzů) využívají jen jako možnosti přenechání "učení se" na žácích se slovy: "Naučí se tím učit se." Bohužel jen někteří. Ti zbývající se potřebují nejdřív naučit se učit. Naučit se "konkrétní strategie či metodu učení" (cituji), než budou schopni něco takového vymyslet.
s. 21 - metoda s klíčovými slovy je často považována za motivaci. Pokud se slova nevyberou správně, neodpovídají principům, kvůli kterým metodu používáme - předvídání nebo evokace. (Tohle jsem několikrát zažila na různých kurzech. Jedná se pouze o použití metody jen proto, že se hodí do evokace.) Autoři neuvádí podrobnosti, ale já bych si je přála přečíst!
s. 22 - práci s "portfoliem" jsem zavedla v jazycích, mohla bych to zkusit i v literatuře.
s. 26 - ohromné rozdělení odkazů na důkazy při předvídání - občas při modelování váhám
s. 27 - Debatu s autorem jsem odmítla jako nezáživnou a nepodporující samostatnost. Takové otázky by se mi také řešit nechtěly. Pak jsem začala uvažovat, jak to využít k výuce k samostatnému uvažování.
s. 29 U dílny čtení (na kterou jsem neměla odvahu) se mi líbí nastínění několika možných cest výuky. Myslím, že střídat by se měly všechny - za určitých okolností. ....k pravidlům: Ale žáci by měli mít možnost se napít. Navíc člověk potřebuje někdy odpočinek při čtení, čas na přemýšlení, ne počítání stránek. I když já vím, že toho žáci zneužívají. ... Líbí se mi odstupňování náročnosti zápisů. S článkem jsem už pracovala dříve, když byl uveřejněn v Kritických listech.... s. 40 - Nemyslím, že je důležitý počet stránek, ale kvalita čtení... s. 41 osleplá je vynikající název
s. 45 - nelíbí se mi slova ředitele Ústavu pro českou literaturu.
s. 44 - Strategii učíme se navzájem nedoporučuji, pokud neznáte dobře ostatní strategie. Dá opravdu hodně práce naučit děti používat jednotlivé strategie + ještě metodu. Ale až se to naučíme my, to bude skvělé!
s. 51 - Souhlasím s autorem, že "rozbory, které se omezují jen na určování metafor .... nebo odříkávání hotových interpretací díla samy o sobě čtení s porozuměním nenavodí a čtenáře nevychovají".
54. momentálně bojuju s aktivitami po četbě a chvílí klidu
Celkově u řady metod jsem si všimla několika maličkostí, které přeskakuju. Tím jsem snad přišla na některé chyby, které dělám. Ale už jsem toho napsala příliš.
Jsem zvědavá na vaše připomínky.
Příspěvek Napsal: sob 12. čer 2010 18:04:36
  Předmět příspěvku:  Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?  Odpovědět s citací
Jestlipak je zde někdo, kdo už se sborníkem prokousal?
Co vás nejvíce zaujalo?
Co vás zarazilo?
Co se vám nezdá?
Příspěvek Napsal: úte 08. čer 2010 15:31:09
  Předmět příspěvku:  Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?  Odpovědět s citací
Já hlavně děkuji za ten odkaz. Nějak jsem ho ve své rss čtečce přehlédla. Tak teď u mě bojuje o prvenství v mém čtení tento sborník a Terry Pratchett. :) (a slohovky) Až to přečteme, mohli bychom o tom více diskutovat.
Příspěvek Napsal: sob 05. čer 2010 12:52:44
  Předmět příspěvku:  Re: Proč je potřebné podporovat ČG ve školách?  Odpovědět s citací
Jsem sama zvědavá, co se dočtu a myslím, že si i počtu.
Sama ráda čtu, sleduji novinky v dětské literatuře, v družině čteme každý den, povídáme si o přečteném a snažím se, aby knížky byly běžnou součástí života dětí.
Ale aby se děti uměly samy ptát a pokládat otázky, tak to je to, na čem musím ještě více "zapracovat"...Myslím, že i v ZV (zde zájmové vzdělávání) se dá dobře rozvíjet ČG, určitě jsem se po přečtení všech příspěvků zamyslela nad tím, jak pracovat v této oblasti "cíleněji"...
Příspěvek Napsal: stř 02. čer 2010 20:16:00


Přejít na: