Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Kolik barev je na české vlajce:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - Vzdělávací oblast ICT
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: Vzdělávací oblast ICT  Odpovědět s citací
Petr Naske píše:
Upozorňuji na článek a aktivitu Jednoty školských informatiků
http://goo.gl/s5Wj5

Dne 25/10 jsme poslali klasickou poštou dotazy na MŠMT
  • Jaké jsou důvody, které vedly k vypuštění vzdělávací oblasti ICT z revize RVP ZV?
  • Pokračuje MŠMT v práci na standardech v oblasti ICT (případně byly odborné práce zastaveny)?
  • Plánuje MŠMT v dalších letech inovovat i nadále RVP ZV? Jaký bude harmonogram a jakým konkrétním způsobem to bude provedeno?


MŠMT odpovědělo na dotaz Jednoty školských informatiků s tématem RVP ZV a v současnosti nerevidované oblasti ICT. Citujeme z písemné odpovědi odeslané na adresu sdružení ředitelem odboru Mgr. Tomášem Zatloukalem:
"Výstupy pracovních skupin pro jednotlivé vzdělávací oblasti a obory (tedy i ICT, pracovní skupina pracovala od podzimu 2011) budou využity při inovaci RVP ZV. Práce na této inovaci začnou v lednu 2013. Předpokládáme (MŠMT), že inovovaný RVP ZV by měl být zveřejněn v roce 2015 s účinností od 1.9.2016. Zároveň s inovací RVP ZV budou zpracovány Standardy základního vzdělávání pro všechny vzdělávací obory."

Toliko od nás, tématem se bude výbor Jednoty JSI věnovat na svém jednání dne 25. listopadu v Liberci.

Petr Naske
Příspěvek Napsal: stř 21. lis 2012 20:54:25
  Předmět příspěvku:  Re: Vzdělávací oblast ICT  Odpovědět s citací
To je tzv., aby se vlk nažral a koza zůstala CELÁ!!!
Příspěvek Napsal: ned 11. lis 2012 20:57:29
  Předmět příspěvku:  Re: Vzdělávací oblast ICT  Odpovědět s citací
Lenka Urbanová píše:
Oficiální veřejná diskuze nad současnou úpravou RVP ZV skončila k 10.11.2012.

Jak mohlo skončit něco, co ani nezačalo?

To byla diskuze? Mě to tedy připadá, jako monolog jedné strany.
Příspěvek Napsal: ned 11. lis 2012 16:49:07
  Předmět příspěvku:  Re: Vzdělávací oblast ICT  Odpovědět s citací
Oficiální veřejná diskuze nad současnou úpravou RVP ZV skončila k 10.11.2012.
Děkujeme všem zúčastněným za komentáře!
Diskuze neuzavíráme. Pokud budete mít potřebu pokračovat v debatách, můžete v tomto diskuzním prostoru, nebo i jinde na Metodickém portálu RVP.cz.
Příspěvek Napsal: ned 11. lis 2012 9:30:16
  Předmět příspěvku:  Re: Vzdělávací oblast ICT  Odpovědět s citací
Dobré odpoledne,
tak jsem si ke svému zděšení pročetl, že ICT neprochází revizí. Mohu se otevřeně připojit k názoru dr. Brdičky, dr. Pešata, pana Naskeho a dalších - fakt se těším na to, jak nám budou naskakovat případy v týmu E-Bezpečí, protože se nebude ve škole rozvíjet pozitivní využívání AKTUÁLNÍCH technologií...

Nicméně upozorňuji, že alespoň rizika internetu se nějakým zázrakem dostala do vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět - v totálně roztříštěné a nesystematické podobě, kdy se mezi sebou míchá sexuální agrese, internetová agrese, šikana a pravidla silničního provozu.

Nicméně šikana (asi i kyberšikana) je například uvedena v sekci auto-destruktivní závislosti, pak je tam podivný mix rizikové chování (pod závislostmi) - a za ním je uvedeno zbraně a nebezpečné látky. Asi to znamená, že budou žáci autodesktuktivně závislí na nošení zbraní. Je to psáno horkou jehlou...

Jo a docela by mě zajímalo, kdo to bude ve finále učit. Učím předmět Informační a komunikační systémy v rámci Ochrany obyvatel a studenti - frekventanti - neví o technologiích téměř nic...

Pokud se IT nebude rozumným způsobem rozvíjet, rizika spojená s ICT porostou...

Díky za váš čas
Příspěvek Napsal: sob 10. lis 2012 13:40:36
  Předmět příspěvku:  Re: Vzdělávací oblast ICT  Odpovědět s citací
Ano, protože přesně to potřebujeme :/
Příspěvek Napsal: úte 30. říj 2012 9:45:21
  Předmět příspěvku:  Re: Vzdělávací oblast ICT  Odpovědět s citací
Martin Rusek píše:
Jsem zvědavý, co Vám odpoví. My ve snaze zjistit, jaktože Přírodovědná gramotnost není řazena mezi gramotnosti základní, dostali odpověď opisující plytké argumenty člena týmu pracujícím na Dokumentu, se kterými jsme se nechtěli spokojit a psali panu ministrovi. Tím akce pohasla. Vám přeji více štěstí.
Nejspíše neodpoví, je to na rozdíl od původní verze RVP anonymní tým.
Příspěvek Napsal: pon 29. říj 2012 23:46:17
  Předmět příspěvku:  Re: Vzdělávací oblast ICT  Odpovědět s citací
Jsem zvědavý, co Vám odpoví. My ve snaze zjistit, jaktože Přírodovědná gramotnost není řazena mezi gramotnosti základní, dostali odpověď opisující plytké argumenty člena týmu pracujícím na Dokumentu, se kterými jsme se nechtěli spokojit a psali panu ministrovi. Tím akce pohasla. Vám přeji více štěstí.
Příspěvek Napsal: pon 29. říj 2012 23:18:43
  Předmět příspěvku:  Re: Vzdělávací oblast ICT  Odpovědět s citací
Upozorňuji na článek a aktivitu Jednoty školských informatiků
http://goo.gl/s5Wj5

Dne 25/10 jsme poslali klasickou poštou dotazy na MŠMT
  • Jaké jsou důvody, které vedly k vypuštění vzdělávací oblasti ICT z revize RVP ZV?
  • Pokračuje MŠMT v práci na standardech v oblasti ICT (případně byly odborné práce zastaveny)?
  • Plánuje MŠMT v dalších letech inovovat i nadále RVP ZV? Jaký bude harmonogram a jakým konkrétním způsobem to bude provedeno?

Petr Naske

Moje osobní poznámka:
Diskuse o oblasti ICT není jen o navyšování povinné hodinové dotace či o "nafukování" textu v RVP ZV, jak bývá někdy mylně interpretováno. Vnímám za důležité prolnutí ICT gramotnosti do většiny oblastí RVP ZV a metodické vedení škol v tom, jak efektivně a moderně učit principy fungování technologií a jejich využívání pro řešení problémů ve všech oblastech života a vzdělávání. RVP ZV určuje nyní v učebním plánu povinnou jednu hodinu ICT na prvním stupni ZŠ a povinnou jednu hodinu ICT na stupni druhém, není řečeno v jakém ročníku tato hodina má být realizována. Neexistují tvrdá data ze škol, kolik disponibilních hodin školy věnují už nyní na oblasti ICT. Žáci přicházející na střední školy mají většinou velmi rozdílné znalosti a dovednosti z oblasti ICT, neexistuje shoda o hloubce osvojení oborových výstupů na konci základního vzdělávání tak, aby přechod žáků ze základní školy na další stupeň vzdělávání reflektoval optimální profil absolventa základní školy.
Příspěvek Napsal: ned 28. říj 2012 11:31:18
  Předmět příspěvku:  Re: Vzdělávací oblast ICT  Odpovědět s citací
Přihodím pár oblázků, ať voda nestojí.

Nejen výuka ICT, ale celý mechanismus vzdělávání se stále víc točí úplně jinak a tady se staví na koncepcích a organizaci z dob Marie Terezie.

Není to zase tolik let zpátky, kdy jsem se skoro celý jeden ročník věnoval s žáky hardware. Pěkně od podlahy, jednotlivé komponenty, klíčové parametry, srovnání, ukázky, rozebírání a skládání, čištění, na závěr pak výběr komponent z ceníků několika firem a sestavení vlastních PC, které těch několik majetnějších i realizovalo.
To vše na druhém stupni běžné základní školy.
Dnes hardware nevěnuji ani 10% z toho. S nákupem PC odkazuji žáky na repasované počítače za 2k Kč.

Dnes je to zkrátka jinak. Už v páté třídě si dovoluji ten luxus, že si žáci sami volí oblast ICT na kterou se zaměří: grafika, video, programování tvorba webových stránek, správa SW, audio, kancelářské aplikace. Oblasti jsou jen orientační, vůbec se jich nemusí držet.
Každý žák si volí učivo podle sebe, plynule se spojují do skupin se stejnými zájmy, spolupracují, někteří pracují na započatých věcech i mimo školu, někteří zase potřebují záchranné lano v podobě jednoduchých step-by-step návodů.

Těch pár frontálních minut, o které je okradu, věnuji otázkám výběru cílů, hledání zdrojů, třídění a řazení znalostí, překonávání překážek, komunikaci, sebemotivaci a prezentaci prací.

Jak mám vysvětlovat školní inspekci návaznost na RVP?

Což takhle to postavit jinak:
Vzdělanostní minima, aby se řešilo to co žáci na své úrovni aktuálně potřebují, a aby mohli ve vyšších ročnících navázat a dále se rozvíjet.
Směrování ke znalostem potřebných v praxi.
Motivační prvky (rychlá zpětná vazba, dostatek oprávněného kladného hodnocení, přehledy znalostí, prostor pro prezentaci prací i nad rámec výuky, motivace k činnostem užitečným pro druhé, ...).
Bloomova taxonomie v digitálním světě.
http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=2230
Schopnosti konkrétních skupin žáků.
Vlohy a preference jednotlivých žáků.
A kolem toho samozřejmě nezbytný aparát rozvoje znalostí a dovedností učitelů + smysluplné vybavování škol potřebnou technikou.

Ale ouha. Už jen ta minima. Obávám se, že někteří žáci zažijí výuku "základy práce s kancelářským balíkem" 4x i 5x za život :(
A znalosti potřebné v praxi? Tedy pro páťáky za 14..18 let. Pro srovnání, před 18 lety tu frčelo T602 a MS-DOS, navíc to nevypadá, že by měl vývoj v úmyslu zpomalovat.

Filip Vaculík

PS: Příště už se možná strefím do tématu a napíšu něco k revizi RVP.
Au revoir
Příspěvek Napsal: pon 22. říj 2012 18:16:46


Přejít na:  
cron