Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se



Odeslat odpověď
Uživatelské jméno:
Předmět:
Tělo zprávy:
Vložte sem vaši zprávu, může obsahovat maximálně 60000 znaků. 

Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:
Velikost písma:
Barva písma
Možnosti:
BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí
Zakázat BBCode
Zakázat smajlíky
Zakázat URL adresy v tomto příspěvku
Otázka
Kolik barev je na české vlajce:
Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
   

Přehled tématu - Konkretizované očekávané výstupy - KOV
Autor Zpráva
  Předmět příspěvku:  Re: Konkretizované očekávané výstupy - KOV  Odpovědět s citací
KoV vnímáme jako pomocný materiál, který jsme dlouze diskutovaly. Naše obavy směřují k tomu, aby se z dítěte nestal objekt, který se budou snažit pedagogové " dotáhnout" k nějakému nastavenému očekávání. Každé dítě se vyvíjí svým tempem a každé dítě potřebuje na zrání svůj čas. A někdy to trvá i déle, než 6 let. Tedy víme, co by mělo dítě...teď ještě aby bylo jasno, co má dělat učitelka.
Více bychom uvítaly profesní standardy učitele - podle toho by na sobě mohla pracovat učitelka, bylo by jasné, co je kvalitou předškolního vzdělávání.Podle této kvality pak může růst a vzdělávat se i dítě.( inspiraci je možné hledat v dokumentu Kompetentní učitel 21.stoleti - Step by Step ČR.)
Příspěvek Napsal: pon 02. zář 2013 11:58:26
  Předmět příspěvku:  Re: Konkretizované očekávané výstupy - KOV  Odpovědět s citací
Plně souhlasím se všemi nebo alespoň s většinou. KOVy i kompetence jsou pomocné a užitečné jejich detailní členění a vypisování pasáží z RVP je již přílišným papírováním. A ano opravdu chybí metodiky podle níž by se dalo alespoň přibližně řídit končím nyní studium učitelství MŠ léta praxe nemám a za tři roky rychlo kurzu ač významných a zkušených profesorů neznám mnoho. Například nevím, jak již někdo zmiňoval přesný postup u cviků či hodu. S hrůzou v očích listuji odbornou literaturou a říkám si no tohle si nemůžu nikdy zapamatovat snad ani přečíst za celé roky zároveň si říkám, že již teď ovlivňuji vývoj i první vzdělávací proces dětí. Naštěstí pracuji se zkušenou kolegyní. Pořád se ale děsím až tyto zkušené učitelky odejdou do důchodu nebo se natolik konkretizují, že jim z jejich zkušeností nezůstane nic, protože jim to div někdo nezakáže. S kompetencemi zářím, oblasti umím, cíle vymyslím během mžiku KOVy znám z paměti. Ale jaké činnosti zvolit pro nejmladší děti, co je pro ně vhodné a co už moc, kdy je to zas málo to my sami na rozdíl od těch straších neřeknou a já si říkám, že vlastně nic neumím. Pracuji ve smíšené třídě a hrůzou my vstávají kolikrát vlasy, zda rozvíjím individuálně vůbec nějakou osobnost jedince když ani u těch nejmladších netuším, jak správně postupovat. Chce to prý zkušenost, říkám si však, že děti ovlivňuji už dnes. Rozhodně bych uvítala jakýkoliv nápomocný dokument :)
Příspěvek Napsal: čtv 25. dub 2013 13:34:00
  Předmět příspěvku:  Re: Konkretizované očekávané výstupy - KOV  Odpovědět s citací
Ještě jednou děkujeme za vaše hodnotné příspěvky!
Téma jsme pečlivě zapracovali. Z obsáhlého přehledu témat vznikl souhrn, který najdete v příloze.

Ze zpracování témat vyplynuly některé podstatné body:
  • Většina účastníků diskuze se shodla, že KOV jsou pro jejich práci užitečné.
  • Největší přínos vidí zejména pro pedagogy s kratší praxí.
  • Mnoho účastníků uvádí, že KOV jim jsou oporou při evaluaci výchovně vzdělávací práce a při vyhodnocování rozvoje dětí.
  • KOV bývají často zapracovány do ŠVP školy, ačkoli ne vždy to bylo snadné (nesourodost cílů).
  • KOV mohou pomoci při plánování.
  • Účastníci považují KOV za vhodný doplněk RVP PV, přímo do RVP PV by však KOV nezařazovali.
  • Účastníci považují KOV za vhodný metodický materiál. Zároveň velmi často volají po konkrétních a ucelených metodikách, domnívají se, že takových materiálů je nedostatek.
  • Značnou důležitost účastníci diskuze připisují využití KOV při profesní přípravě učitelů.
    Zazněly také obavy z nepřiměřeného nárůstu administrativy.

Chcete komentovat či doplnit?


Přílohy:
Souhrn diskuze k 20 unoru.pdf [819.54 KiB]
587 krát
Příspěvek Napsal: stř 13. bře 2013 12:42:58
  Předmět příspěvku:  Re: Konkretizované očekávané výstupy - KOV  Odpovědět s citací
Děkujeme všem za množství odpovědí! Pečlivě vaše příspěvky čteme a s tématy pracujeme! Velmi si vážíme vaší ochoty odpovídat!

Právě zpracováváme další souhrn všech témat v diskuzi. Jakmile bude hotový, předložíme vám jej k vyjádření a požádáme vás o upřesnění a další komentáře.

Byli bychom rádi, kdyby se nad tématy rozvinula debata. Prosíme, pokud v některém příspěvku najdete něco, k čemu byste se rádi vyjádřili, co byste rádi okomentovali, udělejte to.
V případě reakce na konkrétní příspěvek doporučujeme kliknout u onoho příspěvku na tlačítko "Citace". Dostanete se do editačního okna nového příspěvku, jak jste zvyklí, ale v okně bude připraven obsah příspěvku, na který chcete navázat. Ostatním pak bude jasné, co komentujete.
Další možností, jak se vyjádřit, jsou také hvězdičky pod příspěvkem, ty však mohou přidělovat jen přihlášení uživatelé.

Děkujeme!
Příspěvek Napsal: sob 23. úno 2013 9:55:36
  Předmět příspěvku:  Re: Konkretizované očekávané výstupy - KOV  Odpovědět s citací
1. Konkretizované očekávané výstupy jsme využili při poslední aktualizaci ŠVP.
2. Paní učitelky je považují za velmi užitečné pomocníky při plánování činností s dětmi. KOV usnadňují učitelkám orientaci v jednotlivých oblastech RVP pro předšk. vzdělávání. Jsou pro ně srozumitelné. Využívají je při sestavování týdenních plánů práce.
Příspěvek Napsal: pát 22. úno 2013 14:10:15
  Předmět příspěvku:  Re: Konkretizované očekávané výstupy - KOV  Odpovědět s citací
Souhlasím s tím, že KOVY by měly být metodickým materiálem a zcela jistě potřebnýmv naší každodenní práci
Příspěvek Napsal: čtv 14. úno 2013 8:24:17
  Předmět příspěvku:  Re: Konkretizované očekávané výstupy - KOV  Odpovědět s citací
1. Využila jsem tím, že jsem si pročetla. Je možné, že využijeme při tvoření nových dokumentů, (ŠVP, TVP). Já osobně jsem do této doby často nahlížela do Metodiky pro podporu individualizace vzdělávání. Zde je vše podrobně vypsáno - očekávaný výstup, jak dítě může postupovat ve vývoji a čeho konkrétně si všímat, tím mám možnost následně zaznamenávat postup dítěte i do diagn. listů. KOV je pro mě vlastně to stejné, mimo to, že je zde pouze souhrn výsledných očekávaných výstupů.
2. Využiji pro rychlejší orientaci, bude to pro mě takový dokument po ruce ;)
Příspěvek Napsal: ned 10. úno 2013 17:24:51
  Předmět příspěvku:  Re: Konkretizované očekávané výstupy - KOV  Odpovědět s citací
Já se domnívám, že KOV nám tak připomínají "Program výchovné práce" proto, že při jejich zpracovávání se do "programu..." musely členky pracovní skupiny prostě dívat.
Jinak... měla jsem tu možnost učit na ZŠ i v MŠ a jako zásadní problém vnímám to, že po osobnostně orientovaném, integrativním přístupu dnes již mnohých MŠ přichází ostrý střih - nástup na základní školu - kde se naopak ve většině případů jede "postaru" a to jak v přístupu k dětem (žádné "Respektovat..." nečekejte), tak ve formách a metodách výuky. Pak samozřejmě základkoví učitelé mají pocit, že děti nic z MŠ neumí, nejsou zvyklé na to či ono, protože dříve děti chodívaly z MŠ "vycvičené" dle výchovných složek a vpodstatě předpřipravené na frontální způsob výuky. Ale to že se s dětmi v MŠ nic nedělá, je prostě omyl a nedorozumění. (Já osobně jsem byla často v šoku, jak zanedbané děti do školky chodí, a teď nemyslím materiální stránku, ale to, že se s nimi doma nestříhá, nekreslí, obyčejně nepovídá - a když to hodně zjednoduším, kdybychom si s nimi jako učitelky "jen" sedly k legu, naučily děti hrát si, povídaly si s nimi, vyslechly je, uděláme často moc. A já myslím, že děláme víc než to.)
Třetí pohled je pohled matky prvňáčka: současná škola není schopna zajistit většině dětí vzdělání podle jejich potřeb. Můj syn se nudí, potřeboval by náročnější podněty, ale je trestán za to, že má slabikář už přečtený. Jiné děti nestíhají. Ale jede se podle "kolonek", podle jakýchsi jednotných metodik, co by kdy děti měly umět. Realita je zcela jiná, vždy byla a bude - zapátrejte ve své paměti, co si ze školy pamatujete, co jste se učili a co bylo skutečně smysluplné a potřebné pro váš život. A k tomu se máme v MŠ vracet?
Příspěvek Napsal: stř 06. úno 2013 23:06:56
  Předmět příspěvku:  Re: Konkretizované očekávané výstupy - KOV  Odpovědět s citací
Ne, Leni, nesouzním s příspěvkem :!: Ani náhodou. Ale také se mi nelíbí, že si některé MŠ přidávají práci a KOVy zapracovávají do ŠVP :? . To mne celkem zaskočilo. Já bych si představovala, teď budu hodně konkrétní :mrgreen: , že mám KOVy po ruce, snad někde na stole, a když si nebudu vědět rady (ať už při plánování nebo v konkrétní situaci během dne), mrknu do nich a ujistím se, že jsem zvolila správně. Záměrně jsem vše takto zjednodušila, nemám ráda šroubované výrazy :mrgreen: :D :D
Příspěvek Napsal: stř 06. úno 2013 22:19:17
  Předmět příspěvku:  Re: Konkretizované očekávané výstupy - KOV  Odpovědět s citací
V debatě o Smyslu RVP PV se objevil zajímavý příspěvek, který se věnuje také konkretizovaným očekávaným výstupům. Cituji i zde:
Libuše Parmová píše:
... RVP PV definuje jako jeden z hlavních principů akceptovat přirozená vývojová specifika předškolního dítěte, umožňovat rozvoj a vzdělávání v rozsahu jeho individuálních možností a potřeb a vytvářet základy klíčových kompetencí dosažitelných v etapě předškolního vzdělávání. Přičemž kompetencepředstavují soubory činnostně zaměřených a prakticky využitelných výstupů. Jejich osvojování však vyžaduje dlouhodobý a složitý proces, který je zahájen právě v předškolním vzdělávání, na nějž má ve stejném duchu navazovat vzdělávání základní, střední a předpokládá se, že se budou postupně dotvářet v průběhu celého života. Z uvedeného je zřejmé, že tyto činnostní výstupy nejsou jednoduše měřitelné kategorie. Nelze proto ani počítat s tím, že když si vytvoříme rastr velmi podrobných, konkretizovaných očekávaných výstupů, které si „odfajfkujeme“ jako splněné, budeme mít konečně po problému, budeme mít argumenty pro ty, kteří chtějí jednoduchá řešení. KOV trochu připomínají „Desatero předškoláka“, další materiál zveřejněný na stránkách MŠMT, který má prý pomoci pochopit rodičům RVP PV. Myslím si, že jít touto cestou, znamená popřít celou filosofii osobnostně orientovaného přístupu ke vzdělávání dětí předškolního věku v RVP PV. KOV jako povinnou součást RVP PV, považuji za návrat k dřívějšímu analytickému pojetí předškolního vzdělávání podle Programu výchovné práce pro jesle a MŠ, kde byl obsah vzdělávání členěn do výchovných složek, odpovídajících předmětové skladbě v ZŠ, aby byly děti na přechod dobře připravené. Stejně tak, pokládat KOV za metodiku (zejména pro začínající učitelky), dle mého názoru nelze, protože sice vymezují co, ale neříkají nám jak, nedávají žádnou metodickou podporu. Domnívám se, že RVP PV je dobrý výchozí dokument pro předškolní vzdělávání, ale určitě si zaslouží celkové zpřesnění, zjednodušení a zpřehlednění, nikoli rozšiřování. Za naprosto nezbytné ale považuji, aby se nad jeho revizí sešli nejen předškolní pedagogové, ale rovněž učitelé prvního stupně ZŠ, aby byly oba dokumenty propojené, navazovaly na sebe a bylo jasné, za co nese odpovědnost MŠ a kde začíná odpovědnost ZŠ. Aby nehledali jedni chybu na druhých, ale dospěli k vzájemnému pochopení, a tím prospěli dětem a kvalitě vzdělávání. ...

Souzníte s příspěvkem?
Příspěvek Napsal: stř 06. úno 2013 17:40:28


Přejít na:  
cron