Možná jste tam někdo byli - v březnu se konal kulatý stůl SKAV na téma profesní standardy učitele. U nás docela ožehavé téma. Tentokrát šlo ale o zkušenosti ze zahraničí.
Hovořilo se mmj. o Holandsku a Velké Británii. Model v Holandsku je založen na sedmi kompetencích učitele, které se mi opravdu líbí. Jde o reálné činnosti učitele ve třídě a během výuky:
1) kompetence interpersonální
2) kompetence pedagogická
3) kompetence odborná a didaktická
4) kompetence organizační
5) kompetence pro spolupráci s kolegy
6) kompetence pro spolupráci s okolím
7) kompetence k reflexi a sebezdokonalování
Přeložený standard, který obsahuje i indikátory jednání učitele, je
ZDE.
Zaujal mne rozhovor s Lexem Stompem (s titulky), vedoucím oddělení vzdělání učitelů na Windesheimské univerzitě užitých věd v Holandsku, o tom, jak jejich standard vznikal a jak funguje:
ZDE (13 minut, .wmv, 14, 2 MB).
Pan Stomp mimo jiné říká: neměli bychom mít některé kompetence srovnatelné, když učíme žáky?