O knížce už vím asi 5 let, mezi tím už je vydáno její 4. vydání, v USA se zdá být velice oblíbená. Její autoři Rosemary a Harry Wong se dlouhodobě zabývají třídním managementem. Jejich filozofie se opírá o myšlenku, že učitel stejně jako ostatní profese by měl být opravdovým profesionálem. Knížka má 5 kapitol, první je o prvním dnu, či prvních dnech ve škole, které jsou dle jejich názoru rozhodující pro další práci, pak je kapitola a pozitivních očekáváních a také teorie pozvání studentů k učení, je to hlavně o přístupu a komunikaci mezi učitelem a žákem. Nejdůležitější dvě kapitoly jsou věnovány učiteli jako manažerovi třídy, který by měl mít vypracovaný třídní plán discilíny, v něm jsou jasně popsány pravidla pro třídu a také, což považuji za velice důležíté, seznam jednotlivých postupů při práci ve třídě. Jde o to, že učitel si dopředu rozmyslí a připraví postupy práce při běžných činnostech. Jde třeba o pozdní příchody, vedení sešitu, postup pokud žák ve škole chybí, způsob jak vybírat domácí úkoly, testy, první aktivitě na začátku hodiny, která umožní nastartovat žáky a učiteli dá čas zapsat do třídní knihy a zjistit nepřítomné žáky atd. Zdůrazňují také, že je nutné vypracovat si jasný způsob hodnocení. S tím vším navrhují seznámit žáky hned první den a v průběhu prvního týdne a to jak tím způsobem, že každý žák dostane seznam všem pravidel,důsledků jejich nedodržování, postupů práce a systemu hodnocení. To se předkládá i rodičům, kteří to přečtou a podepíšou. Cíl jej jasný, mít klidné nestresující prostředí ve třídě, které podporuje každého jedn. žáka,zajisti takovou atmosféru ve třídě, aby vše probíhalo hladce a žáci se mohli učit. Eliminuje to jak problémy s chováním tak i diskuse se žáky o tom, jak se co dělá. Žák přesně ví, co může ve třídě a od učitele čekat a učitel žákům jasně vysvětlí, jak chce, aby pracovali a jak to bude ve třídě fungovat. Měl by být jasně čitelným pro žáky.
|
|