Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 79 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Začínající učitel
PříspěvekNapsal: pát 10. led 2014 17:16:48 
Ano, podobně jak píše Vlasta…hlavně se s ničím moc nebabrat, když něco nevyjde, jít od toho, suše to přejít, žádné vyčítání a sebelítost (já se s tím dělám a vy mi to kazíte…) . Zklamání z pěkně připraveného (což jsem si tehdy myslela – dnes by vypadal už asi trochu jinak – to jsou ty zkušenosti:-) projektu už mám za sebou. Když aktivita nevychází a děti zlobí, zneužívají „volnosti“ (podle nich), končíme, do lavic, knížka, sešit….a uklidní se. Podobnou zkušenost se “zlobivcem“ o samotě mám také. Většinou, když nemá dotyčný obecenstvo, zkrotne a vyklube se z něj úlně jiné, mnohdy fajn dítě. Bohužel často jen mezi 4 očima…,ale neškodí to se navzájem poznat i jinak. Co se týče přehledů o zapomínání, zapírání, lhaní atd…..jak pohodlné je nechat to být, zapomenout na to, vždyť to jen zdržuje….největší chyba. Všechno si píšu, všude lístečky, poznámky, nejlépe do kalendáře. Jakmile to neudělám, nejsem si jistá a nemůžu trvat na svém, dítě pak může tvrdit cokoliv…. Dnes už mi stačí jen říct, dobře , nemáš, přineseš ve čtvrtek, píšu si….moc času to nezabere, nelamentuju, bez proslovů….a oni to ve čtvrtek přinesou. Když ne, už kráčí se žákovskou….prostě ví, jak to u mě chodí…
Naschvály během výuky, vlaštovky z písemky, připínáčky atd…..no, to je tedy oříšek, hlavně nedat znát nejistotu neřkuli strach…to je jen uspokojí a posílí. Vlaštovka – díky, aspoň se s tím nemusím opravovat a máš rovnou za 5, připínáček – aha, zase připínáček, nojono….víc bych tomu asi nedala. Jasně, že by mě to vnitřně žralo, pocit úspěchu je jeden z nejdůležitějších (dítě ho má zažít, učitel má „číhat“ na úspěch dítěte, kdo ale číhá na ten náš?...ředitel?, rodič?....haha), tak snad si ho zažíváte v jiných třídách, zde asi nezbývá než „přežít“….(bez ztráty kytičky pokud možno:-)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 4.5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Začínající učitel
PříspěvekNapsal: pát 10. led 2014 19:22:21 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 03. dub 2011 21:16:53
Příspěvky: 61
Koukám, že tahle diskuse začíná být fakt hodnotná. Měla by se vydat jako sborník a distribuovat do škol a na peďáky místo Učitelských novin. Proto si nemohu nechat ujít příležitost, abych si i já udělal trochu ostudy mezi starými zkušenými kantory.

Základní pravidla slušného chování: chce-li žák mluvit, musí se přihlásit o slovo a počkat, až mu já slovo udělím. V opačném případě zásadně neodpovídám na otázky, pouze uděluju pokyny (mlčte! vstaňte! sedněte si!) jako policajt. Chce-li mi žák něco říct a já stojím, musí se postavit, stát rovně, dívat se na mne, mluvit hlasitě, vyslovovat zřetelně -- stejně jako já.

Když mě žáci neposlouchají, nevykládám. Všechno najdou v učebnici, dostanou úkol a ať se ptají, čemu nerozumějí. Já jen nabídnu pomoc a radu, potom už jen hodnotím výsledky (např. všichni dostanou předem zadané anketní otázky a já pak namátkou kontroluju a hodnotím odpovědi).

Pozn.: Na VŠ cvičíme pokud možno v inverzních rolích. Zatímco přednášky mají podobu výkladu, který studenty může ale nemusí zajímat, na cvičení musí aktivita vycházet od studenta a učitel jen pomáhá, radí a hodnotí. Úkoly musí být zadané předem, kritéria hodnocení taky.

Když věci zajdou příliš daleko, učitel musí ukázat tvrdost: komisky, reparáty, trojky z chování. Komisionální přezkoušení na doplnění klasifikace podle mé zkušenosti opravdu funguje, je nepříjemné nejen pro učitele, ale i pro žáka. A důvodem může být pouhý nedostatek známek. Žák musí sám dbát na to, aby měl dostatek známek ke klasifikaci -- opět inverze rolí.

Podlehl jsem vrozenému exhibicionismu, tak jsem tento původně příliš dlouhý příspěvek zkrátil.


Naposledy upravil Ivan Ryant dne úte 14. led 2014 18:21:51, celkově upraveno 14

Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Začínající učitel
PříspěvekNapsal: pát 10. led 2014 23:49:22 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 03. dub 2011 21:16:53
Příspěvky: 61
Návštěvník píše:
...to je jen uspokojí a posílí.

Hry o prestiž -- to je teda téma (viz Eric Berne: Jak si lidé hrají / Games people play). Obvyklá hra: vytočit učitele.

Příklady, které jsem zde původně uváděl, se netýkají Hedviky. V jejím případě jde možná spíš o to, že školní mazáci vykazují nováčka na podřízené místo.


Naposledy upravil Ivan Ryant dne úte 14. led 2014 18:10:50, celkově upraveno 6

Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Začínající učitel
PříspěvekNapsal: sob 11. led 2014 6:46:42 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 03. dub 2011 21:16:53
Příspěvky: 61
Už je tu nový den a já mám pořád chuť psát. Nevím jistě, ale možná se taky jen snažím upoutat na sebe pozornost sympatické začínající učitelky (což je ovšem na pováženou v mém věku, kdy se už vracím zpátky do dětství. Na druhou stranu však zase musím přiznat, že před pár měsíci mě cestou z hospody jeden ze studentů obdivně nazval kancem -- na což jsem patřičně hrdý!)

Citace:
jak řešit situaci, kdy stojte před třídou, důrazně je žádáte o ticho a třída vás absolutně ignoruje


Nerozbrečet se (aspoň ne hned). Nezůstat stát před třídou. Mít záložní plán, náhradní metodu výuky. Nebo: postavit se těsně k tomu, kdo vyrušuje, narušit jeho osobní zónu, a vykládat jakoby nic. To je povolená forma agrese učitele vůči žákovi. Podobná povolená agrese je upřený pohled do očí (jestli to vydržíte a dokážete při tom mluvit jakoby nic), případně kombinace obojího. Bude-li se naopak žák dívat do očí upřeně Vám, můžete mu zamávat rukou těsně před očima a zeptat se ho, jestli je v pořádku, jestli netrpí třeba na epileptické záchvaty, jestli mu nemáte zavolat sanitku -- a vítězství je Vaše. Nebo: postavit se za rušiče a hučet do něj zezadu jako Freud do pacienta. Pokud začnete hystericky ječet, neječte zdálky, nýbrž zblízka do obličeje tomu, kdo Vám ubližuje (to se snadno napíše, ale těžko provede -- nicméně znám lidi, kteří to dokážou). Lepší než ječet je brečet, jít mezi lavice a statečně pokračovat ve výkladu -- tohle kluci fakt špatně snášejí, i když se při tom samozřejmě budou tvářit silácky (o to víc prestižních bodů ztratí u spolužáků a spolužaček, kdežto Vy ne). Ale já bych sázel na tu náhradní metodu a v tom případě nebrečet.

Zažíval jsem občas něco podobného první hodinu po obědě nebo po tělocviku. V těchto výjimečných případech jsem svůj pokus o výklad uzavřel: "koukám, že dneska už máme školy všichni plný kecky, tak novou látku necháme na příště a teď si dáme něco odpočinkového" -- ale to zřejmě není Váš případ. Ve Vašem případě bych asi zadal kontrolní otázky, nařídil samostudium a pak bych namátkou vyhodnotil pár výsledků.

Citace:
Dělala jsem chybu - občas jsem na ně křičela.


Je to lidské a lidskost není neodpustitelná chyba. Ve skutečnosti nelidskost je to, co žáci opravdu neodpouštějí.

Citace:
vy jste nás to a to učila špatně (není pravda!)


Pozor, možná že mají pravdu. To, že Vám tohle naschvál řeknou, aby Vám ublížili, neznamená, že nemají pravdu. Kdybyste učila dobře, nechovali by se k Vám takhle hnusně. Jestli učíte špatně, zkuste neučit. Učit se musí žáci, na Vás zase tolik nezáleží. Žákovi by mělo stačit, když mu nabídnete svoji pomoc.

Citace:
Ano, jsem slaboch


Zkuste využívat vlastní slabosti ve svůj prospěch (proč by se mladá ženská nemohla rozbrečet před třídou, když jí to pomůže?)

Viděla jste film Stalker od Tarkovského? Jen slabí a citliví se dokázali vrátit ze Zóny, kdežto silní a sebevědomí v Zóně zahynuli. Jestli Vám nevadí dobrá hudba, máte aspoň trochu smyslu pro výtvarné umění a dokážete být hodně trpělivá, možná ten film snesete. A jestli ho snesete, možná se pak dokážete podívat na některé věci z trochu jiné stránky -- to by Vám mohlo pomoct.

Pomoct Vám samozřejmě může asi tak tisíc jiných věcí taky -- záleží na tom, co Vám vyhovuje.

Citace:
ale já vám nerozumím


Tak ať si to přečte v učebnici, tam je všechno vysvětlené srozumitelně. Nebo ať se zeptá někoho ze spolužáků, kteří rozumějí. Stejně si nejvíc znalostí předávají žáci mezi sebou. Nepřeceňujte svůj význam.

Citace:
že teď o té jejich lži vím, mě to točí, přitom dřív jsem jim prostě věřila.


Jo, to taky znám. Ale když nemůžu lež vyvrátit, přijímám ji (i když třeba vyjádřím pochybnost). Naučil jsem se raději prohrávat s darebáky, než bych ublížil nevinnému. Ale dávám si pak na podezřelého pozor a kontroluju -- podvod je důvodem k přísnému potrestání (ne důtka, ale rovnou horší známka z chování).

Na druhou stranu se snažím, aby moji žáci lhát nemuseli.

Možná je to jen další hloupá rada od člověka, který se třicet let učil žít ve lži a hrát betla.

Citace:
doma pak říká, že je nic nenaučím a očkuje další děti


Pomluva je trestný čin, sazba do jednoho roku odnětí svobody (Trestní zákoník, Část 2, Hlava II, Díl 2, § 184). I kdyby žák ještě nebyl trestně zodpovědný, jsou prostředky, jak mu v páchání trestné činnosti zabránit a dohlédnout na řádnou výchovu v rodině. Policie i vedení školy vědí, jak na to. Porušuje-li někdo Vaše práva, můžete si zajistit důkazy např. formou tajného nahrávání (v takovém případě neporušujete zákon).

Citace:
Bohužel bych jen ráda věděla, kde se tohle v dětech bere.


Zkuste se jich zeptat. Já jsem žákům na začátku šk. roku dával vyplnit anketu na téma "proč studujete zrovna gymnázium", "co očekáváte od mého předmětu" apod., abych se dozvěděl, co žáky zajímá, co už umějí, jak do hloubky přemýšlejí sami o sobě. Na VŠ máme zase na konci každého semestru anketu na téma "co vám předmět dal a co by se dalo zlepšit" -- to můžete zkusit na konci šk. roku i v té Vaší zlobivé třídě. V těch třídách, se kterými si rozumíte dobře, můžete podobnou anketu zkusit hned (třeba na konci pololetí nebo na začátku druhého pololetí) a nezapomeňte se zeptat, co se komu líbilo, co nelíbilo a co byste Vy mohla udělat, aby byl předmět lepší. Myslím si, že žáci ve všech třídách vědí, co jim na Vás vadí -- tak se ptejte těch, kteří Vám to řeknou na rovinu. A v té zlobivé třídě, když Vám ten Váš jedničkář udělá zase nějaký naschvál, vytáhněte si ho na chodbu a mezi čtyřma očima mu napřed vytkněte, co provedl, a že místo schválností by Vám měl otevřeně říct, co mu na Vaší výuce vadí, protože jedině tak to můžete zlepšit. Děláním naschválů se všechno může jenom zhoršit -- a to především pro něj. A jestli neumí odpovědět hned, ať si to v klidu rozmyslí a přijde za Vámi jindy. Ten kluk jistě nechce dostat pětku na vysvědčení ani dvojku z chování za schválnosti. Má problém a Vy mu nabídnete řešení za to, že on pomůže k řešení Vašeho problému. Tady už radím jen to, co mě napadá, nikdy jsem to nevyzkoušel. Ale jestli je Vám zle, můžete vyzkoušet i to, co selže, ztratit tím nic nemůžete. A pracovat na sobě musíme všichni a cesta k lidem se taky musí prokutávat neustále, průběžně.

Měl bych už konečně přestat dělat chytrého, ale dělá mi to fakt dobře, tak mě prosím berte s rezervou. Samozřejmě, že mám zhruba stejné problémy jako Vy, ale ještě nikdy se proti mně nespikla celá třída. To máte prostě smůlu a je mi to docela líto, protože mám dojem, že se snažíte dělat svoji práci co nejlépe. Pořád mi nějak připomínáte tu naši Vodičkovou...

Tak dost, jdu dělat něco, co mě živí.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Začínající učitel
PříspěvekNapsal: stř 15. led 2014 9:25:39 
Děkuji za rady. Napíšu jak to pokračuje… děti se teď naučily si schválně házet vlaštovky, spolužačka to točila na mobil Dnes jsem si spletla jeden výraz, omluvila se a opravila, bez emocí, a zezadu se ozvalo "no to je demence".
Mám pocit, že se snaží dohnat to do bodu, kdy se zřeknu a příští rok budou mít kolegyni. To už se jednou přihodilo, je nás tam na jeden předmět víc a děti tak srovnávají. Nechtějí mě, na obranu musím říct, že nevím jak to vzniklo, jiné třídy mě mají rády. Promluvila jsem si o samotě s největším zlobičem (ale bohužel je nakažena už celá třída) zeptala se ho, proč to dělá..aby mi to v klidu vysvětlil, že bych to ráda věděla, ať nemá strach.Jestli ho to nebaví? Dělá to kvůli ostatním? Provokuje mě?
Řekl (a bylo vidět, že v tu chvíli ho to trochu zasáhlo - ovšem jen v ten moment) že ho to baví, ale nebaví ho to se mnou. Řekla jsem mu, že samozřejmě nemůžu mu přikázat, abych mu byla sympatická, že to se stává, že si lidé občas nejsou sympatičtí, že není pravda, že se neučíme nic nového, vždyť jsme se naučili tolik nových lekcí a postupujeme úplně stejně jako jiné ročníky a skupiny...že by se měl soustředit na to co se učíme, aby uměl a i když mu nejsem sympatická, musí mi projevovat úctu a chovat se slušně. Že se učí kvůli sobě, ne kvůli mně. A slíbil, že to zkusí.

Zase zlobil. A bohužel jsem si takto nepromluvila s dalšími, kteří by to potřebovali, doufají, že je příští rok mít nebudu a asi toho chtějí docílit. Ale nejde to, to ani já tak nechci je "předat zlobivé dál". Takže si s nimi chci udělat hodinu, ve které si spolu promluvíme. Ale nevím jak to udělat, a jak reagovat. Reakce asi znám - Učíme se pořád totéž, umíme to (přitom se ale dost prospěchově zhoršili) neberete nás na počítače (nebrala, protože se tam chovali jako zřízení a nedalo se s nimi dělat cvičení, přepínali si to tajně na facebook, i přestože měli slíbených posledních 10 minut volno). Asi mi i řeknou, že jim to neumím vysvětlit, že je tu hluk a neslyší mě. Ano, ale ten hluk já neumím zarazit. Mám se jich zeptat, jak docílit toho, že budou zticha? To je tak absurdní..já fakt netuším, ale promluvit si s nimi musím. V klidu, v dobrém a nastolíme nějaká pravidla, nějaké hry.

pomáhá, když je aktivně vyvolávám a dávám jim úkoly. Možná by pomohly projekty, které budou prezentovat, třeba ve dvojicích před třídou, ale tam zase zůstane pasivní zbytek třídy a stane se z toho fraška, nevím.

Když mi řeknou, vadí nám, že se neučíme nic nového a že tomu nerozumíme – přitom tomu nerozumí, protože se baví a házejí po sobě vlaštovky – chci jim říct, že tohle je začarovaný kruh, ze kterého musí vystoupit, jinak se nezlepší nic a že i to jak přistupují k hodině se odráží na tom,

A tisíceré díky za rady, jakoukoli reakci vnímám jako podporu a pomáhá mi. Vedení mi také pomáhá, ale v tom kontextu je pro mě také dost ponižující konfrontovat svoji neschopnost s vedením. Ač při mě stojí.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Začínající učitel
PříspěvekNapsal: čtv 16. led 2014 3:07:51 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 03. dub 2011 21:16:53
Příspěvky: 61
Hedvika píše:
...a zezadu se ozvalo "no to je demence".
Jasně, dělá naschvály. Zaslouží sice za uši, ale já bych mu jeho hloupý názor nebral, má na něj právo. A následky vlastní hlouposti ať přičte na vrub sám sobě.
Hedvika píše:
Mám pocit, že se snaží dohnat to do bodu, kdy se zřeknu a příští rok budou mít kolegyni.
Jestli na to máte sílu, můžete zkusit být lepší než kolegyně -- máte na to ještě půl roku. Na druhou stranu je lepší prohrát jednu bitvu než celou válku. Možná bych takovou třídu rád přenechal kolegyni. Zvlášť jestli jste těm dětem prostě jenom nesympatická -- s tím se nedá nic dělat, jak píšete o kousek dál.
Hedvika píše:
Promluvila jsem si o samotě s největším zlobičem ... a i když mu nejsem sympatická, musí mi projevovat úctu a chovat se slušně. Že se učí kvůli sobě, ne kvůli mně.
To se mi líbí, děkuju za důvěru v mé rady.
Hedvika píše:
Zase zlobil.
To nevadí, on ten rozhovor stejně působí, i když předvádí, že ne.
Hedvika píše:
nechci je "předat zlobivé dál".
Těžko je můžete napravit a už vůbec ne, jestli je příčinou osobní antipatie.
Hedvika píše:
Takže si s nimi chci udělat hodinu, ve které si spolu promluvíme.
Jenom jestli si oni budou chtít promluvit s Vámi?
Hedvika píše:
Ale nevím jak to udělat, a jak reagovat.
Bacha, budou dělat naschvály. Asi bych udělal raději písemnou anketu třeba jako součást pololetního hodnocení. Otázky kladete Vy. Někdo si bude dělat vlaštovky a někdo možná využije příležitosti, kterou mu dáte. Jestli jediný, kdo má problém, jste Vy, nečekejte slitování.

Jak jsem napsal minule, anketu bych raději zadal ve třídě, která se mnou spolupracuje. Oni taky znají moje chyby a spíš mi udělají tu laskavost, že mi o nich napíší.
Hedvika píše:
Reakce asi znám
Ptejte se na to, co nevíte, ne na to, co víte. A jestli se nemáte na co zeptat, neptejte se.
Hedvika píše:
Mám se jich zeptat, jak docílit toho, že budou zticha?
Už jsem Vám napsal, že žáci musí mít zájem poslouchat, co říkáte, jinak nemluvte. Zadejte úkol (např. samostudium) a po uplynutí stanovené lhůty ohodnoťte výsledky. Pište si, kdo provádí jakou lumpárnu -- podklady ke kázeňským postihům nebo k přeřazení do jiné třídy. Kdo si dělá vlaštovky, dostane navíc pětku za aktivitu. Kdo nepředvede výsledky, musí si doplnit klasifikaci před komisí.
Hedvika píše:
ale promluvit si s nimi musím. V klidu, v dobrém a nastolíme nějaká pravidla, nějaké hry.
Nemusíte. Nemůžete počítat ani s klidem ani s dobrou vůlí ze strany žáků. Když oni nebudou chtít, ničeho nedosáhnete. Když nemáte šanci na úspěch, ustupte.
Hedvika píše:
pomáhá, když je aktivně vyvolávám a dávám jim úkoly.
Blahpřeju k úspěchu, tudy možná vede cesta.
Hedvika píše:
Možná by pomohly projekty, které budou prezentovat ... stane se z toho fraška
Toho bych se taky bál. Já jsem projekty vyhodnocoval napřed sám a až na konci školního roku jsme uspořádali projektový den, kde studenti prezentovali jen ty nejlepší projekty.
Hedvika píše:
...přitom tomu nerozumí, protože se baví a házejí po sobě vlaštovky – chci jim říct
Je zbytečné, abyste jim cokoli vysvětlovala, dělají Vám naschvály. Musíte jim to dát vyžrat, zakusit na vlastní kůži -- zážitková pedagogika funguje
Hedvika píše:
ze kterého musí vystoupit
To bohužel nemusí. Problém máte Vy, ne oni.
Hedvika píše:
A tisíceré díky za rady, jakoukoli reakci vnímám jako podporu a pomáhá mi.
Potěšení je na mé straně. A neberte mě moc vážně, plácám, co mě napadá. Když čtu o Vašich těžkostech, oceňuju čím dál víc svoje žáky. Vy taky máte žáky slušné, chytré a pilné, kteří se k Vám chovají jako k člověku a ne jako k nepříteli -- užívejte si jich a pěstujte si je, potřebují Vás a Vy potřebujete je. Zdar a sílu!


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Začínající učitel
PříspěvekNapsal: čtv 16. led 2014 20:22:06 
Též mě neberte vážně. Jak tak čtu popis paní Hedviky /ten poslední/ o situaci ve třídě, napadá mě slovo šikana. Kvalifikovaná, profesionální, vychutnávaná. Tedy ze strany žáků - učitelka je oběť, kolektiv je smečka.
Možná napíšu blbost, možná by to bylo neuskutečnitelné, ale.....což tak nahrávat ty hodiny nějak? A furt. Anebo přizvat si do hodin vždy nějakého rodiče anebo kolegu, který má zrovna volno, hospitace průběžně. Prostě obecenstvo. Stačí tiché.
Případně vyměnit si role. Asi na takové hodiny není času nazbyt, pokud by se čas našel, navrhnout, ať někdo z oponujících nespokojených žáků předvede, jak by měla podle jeho kritérií vypadat zajímavá výuka - teba na téma učiva, které je jednoduché a zvládnuté v minulosti. Anebo na jakékoliv téma, které s daným předmětem nemusí souviset, ale cílem je něco užitečného se společně naučit, zaznamenat výsledek, vést užitečnou lekci.
Případně debatovat na téma konstruktivní oponování. Revolta i pochybnosti mohou přinášet pozitivní výsledky, pokud vznikne nové a lepší řešení, lepší postupy práce a zejména spolupráce.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Začínající učitel
PříspěvekNapsal: pát 17. led 2014 15:47:09 
Bohužel musím říci, že podle mých dosavadních zkušeností, si stejně nakonec ve všem budete muset poradit sama. Vedení může chápat, podporovat, ale ono se to po čase "zají"...Vpodstatě to pak obtěžuje. Kolegyně poradí, ale každý má jiný styl a nakonec ve výuce stejně budete jen vy sama a bude to opět na vás.
Souhlasím, že se vpodstatě jedná o šikanu. Co s tím? Já bych to vzhledem k tomu, že to dělá "jen" jedna třída a ostatní vám fungují, nehnala do extrému. Jakože vyšetřování, sepisování atd. To se rozkřikne a máte "cejch" navždy. Buď se nechte (pokud to lze) vyměnit - s touto třídou jsme si vůbec nesedli, trpíme obě strany... a nebo, jak jsem psala výše, vydržet. Rozhodně bych se neptala dětí, co dělám špatně a nenechala si od nich radit, co dělat, aby je to bavilo atd. Tím jen přiznáte porážku. Zkuste se zamyslet, jak se tváříte a jak držíte tělo, když stojíte před nimi, když vcházíte do třídy atd. Nemáte už náhodou poraženecký postoj? Pokud vydržet, tak jen s ledovou tváří, možná bych se ironicky ušlíbla - to je demence, no, taky mi to tu tak připadá...a rychle pryč od toho, uštěpačnou poznámku a dost, nepřipustit rozbředávání....
Ale jasněže to se snadno píše...


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Začínající učitel
PříspěvekNapsal: pát 17. led 2014 17:46:02 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 03. dub 2011 21:16:53
Příspěvky: 61
Šikanovat může silnější slabšího, starší mladšího, nadřízený podřízeného, učitel žáka, voják civilistu, policajt občana, ale ne obráceně. Učitel má všechny profesionální předpoklady i mocenské prostředky, aby mohl šikanovat žáky, ne naopak. V běžné řeči se význam termínů různě posouvá a nehádal bych se o slovíčka, ale tady jsme na odborném portálu.

Jinak souhlasím s návštěvnicí:
  • učitelům, kteří si nerozumějí se žáky, se neprodlužují smlouvy
  • výměna učitele je řešení, ale v současné situaci by to bylo přiznání porážky (porážku by navíc přiznalo vedení školy -- to asi neudělá; bylo by to řešení, kdyby Hedvika šikanovala žáky); účinnější by bylo rozházet iniciátory vzpoury do různých tříd
  • je rozdíl mezi dáváním rad a konstruktivní kritikou; zlobiče bych se neptal na radu, ale vytknul bych mu nepřijatelné chování a jestli se mu něco nelíbí, tak ať konstruktivně kritizuje (přesně jak to udělala H. s tím největším zlobičem)
  • ano, řeč těla je důležitá a je užitečné podívat se sám na sebe; problém je, že řeč těla funguje nevědomky; mně se při obtížném jednání osvědčilo napřed si ujasnit svoje cíle, strategii a taktiku, možnosti ústupků a cenu, kterou za ně budu požadovat, a pak jsem bez velkého snažení dosáhl i přesvědčivé řeči těla; nejsem příslušník kultury Nacirema, abych si ráno před zrcadlem roztáhl pusu do úsměvu a díky tomu očekával, že budu mít celý den skvělou náladu a vyzařovat pozitivní energii


Naposledy upravil Ivan Ryant dne sob 18. led 2014 3:13:51, celkově upraveno 1

Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Začínající učitel
PříspěvekNapsal: pát 17. led 2014 20:08:08 
Pane Ryante, baví mě číst Vaše příspěvky, pokud některé zrovna potkám. Ohledně Vaší definice šikanování není možné s Vámi souhlasit. Šikana učitele žáky /žákem/ skutečně existuje, různé informace k dispozici i na internetu.
Mj. šikanování může probíhat při početní převaze agresorů. Většina proti menšině, většina proti jednotlivci. Šikanovat může i dítě své rodiče, pes svého pána, atd. Samozřejmě máte pravdu v tom, že k šikanování má více příležitostí nadřízený vůči podřízenému = bossing. Bejvávalo.
Nechci Vás ale v žádném případě poučovat, neberte mě vážně. Třeba.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 79 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron