Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Začínající učitel
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=100&t=16555
Stránka 8 z 8

Autor:  Bc. Simona Techetová DiS. [ pon 23. čer 2014 19:57:28 ]
Předmět příspěvku:  Re: Začínající učitel

Děkuji všem za příspěvky, pečlivě jsem si je pročetla a důležité věci zapsala, a jsem moc vděčná za každou radu, kterou ze své zkušenosti sdílíte. Vím o sobě, že jsem příliš mateřský typ, který má tendenci odpouštět, tolerovat a ustupovat v konfliktech, takže se budu muset moc snažit, abych si udržela autoritu. Doufám, že mi vaše rady pomůžou a budu trochu připravená na situace, jaké popisuje Hedvika.

Autor:  Marie S. [ úte 16. pro 2014 17:16:56 ]
Předmět příspěvku:  Re: Začínající učitel

Dobrý den, jsem ještě studentka učitelství a byla jsem na praxi na jedné zš. O přestávce jsem slyšela, jak jejich tříddní pár klukům vytýkala, že je viděla s cigaretou, že o tom ví, že jí teda rychle schovali! Asi byli u supermarketu večer, či co.

No, ale jdu ze školy, a těsně před branami školy takhle skupinka kouřila cigatery. Bylo to vidět dost zjevně a kdokoli mohl jít kolem. Chtěla jsem se zeptat, kdybych byla skutečná učitelka na ZŠ a šla z práce, jak se postupuje?, mám je odtáhnout zpátky do školy? Bylo to po vyučování. ebo volat rodičům? Ale co když nejsem jejich třídní? informovat tedy třídní nebo jim napařit poznámku já?A jak velké je to provinění? V areálu školy nebyli, stáli těsně před branou...

Autor:  Pavlína Hublová [ úte 16. pro 2014 17:41:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: Začínající učitel

Dobrý den Marie.
Bohužel tady se žádný návod nenajdeme. Žáci nebyli na půdě školy, takže na ně neplatí školní řád.
Tím pádem (co bych udělala já) je můžete pouze upozornit, že si kazí zdraví apod. Stejně tak můžete informovat třídní, která usoudí, zda bude rodiče informovat či nikoli (informovat rodiče, nikoli trestat žáky).
Ale možná, že by tu někdo měl i jiné řešení/radu, popř. přímo osobní zkušenost... Těším se na další názory.

Autor:  Miriam. [ čtv 08. led 2015 18:00:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: Začínající učitel

Je mi 30 let, vypadám standartně o několik let mladší a ačkoliv už mám praxi 5 let, (to není mnoho, v mnoha věcech si připadám hodně jako začátečník a obzvlášť v konfrontaci se staršími rodiči vypadám jako jejich dcera...)

Asi na to není žádná rada, jen se chci svěřit, jak mě každý rok na třídních schůzkách zamrzí, když přijdou rodiče a říkají: vy jste tak mladičká, vy jste taková...vás bych si nikdy netipoval na učitelku. Nebo Vás bych si spletl se žáky...

Vím, že si to moc beru, ale cítím, že to na mě doléhá ponižujícím způsobem.:(
Snažím se nad to povznést a vím, že jiná rada na to nebude, jen jsem to potřebovala ze sebe dostat. Kdybych totiž byla superučitelka, která zvládne jakoukoli bandu dětí ukočírovat, tak neřeknu ani popel na to, jak vypadám. Ale jsem nejistá (což je předpokl. znát i z tohoto mého projevu)a na děti dost hodný, ochranitelský typ, což zejména v 9. ročníku moc ovoce nepřináší.

To je ale jedno, když mivšak někdo řekne vás bych si spletl s žákyní, mám pocit, že mě nerespektují ani ti rodiče a to je pak hodně, hodně špatné. V takových chvílích bych chtěla, aby mi bylo padesát. Díky za možnost se tu vypovídat... trochu závidím kolegyni, která je o pět let mladší než já a dostala již třídnictví. Vypadá totiž daleko starší než já, opravdu rozená učitelka. Hloupé je, že ačkoliv ona má stejné nováčkovské pocity jako já, jí děti toik neprudí, rodiče jí respektují a získala třídnictví..prostě je člověk na svém místě. Já, přestože mě práce s dětmi dost vyčerpává (ale koho ne) se kvůli svému působení cítím trochu nepatřičně:(

Autor:  Jana Kneřová [ ned 18. led 2015 16:31:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: Začínající učitel

Miriam. píše:
Je mi 30 let, vypadám standartně o několik let mladší a ačkoliv už mám praxi 5 let, (to není mnoho, v mnoha věcech si připadám hodně jako začátečník a obzvlášť v konfrontaci se staršími rodiči vypadám jako jejich dcera...)

Asi na to není žádná rada, jen se chci svěřit, jak mě každý rok na třídních schůzkách zamrzí, když přijdou rodiče a říkají: vy jste tak mladičká, vy jste taková...vás bych si nikdy netipoval na učitelku. Nebo Vás bych si spletl se žáky...

Vím, že si to moc beru, ale cítím, že to na mě doléhá ponižujícím způsobem.:(
Snažím se nad to povznést a vím, že jiná rada na to nebude, jen jsem to potřebovala ze sebe dostat. Kdybych totiž byla superučitelka, která zvládne jakoukoli bandu dětí ukočírovat, tak neřeknu ani popel na to, jak vypadám. Ale jsem nejistá (což je předpokl. znát i z tohoto mého projevu)a na děti dost hodný, ochranitelský typ, což zejména v 9. ročníku moc ovoce nepřináší.

To je ale jedno, když mivšak někdo řekne vás bych si spletl s žákyní, mám pocit, že mě nerespektují ani ti rodiče a to je pak hodně, hodně špatné. V takových chvílích bych chtěla, aby mi bylo padesát. Díky za možnost se tu vypovídat... trochu závidím kolegyni, která je o pět let mladší než já a dostala již třídnictví. Vypadá totiž daleko starší než já, opravdu rozená učitelka. Hloupé je, že ačkoliv ona má stejné nováčkovské pocity jako já, jí děti toik neprudí, rodiče jí respektují a získala třídnictví..prostě je člověk na svém místě. Já, přestože mě práce s dětmi dost vyčerpává (ale koho ne) se kvůli svému působení cítím trochu nepatřičně:(

Podle toho, co ctu, tak se citite nejista, ale mate na skole blizkou osobu, ktera je take kratce v praxi a vy ji vidite jak rozenou ucitelku. Co se jit k ni podivat na hodinu a posbirat inspiraci? Nebo k jinym kolegynim, abyste ziskala jistotu.

Autor:  Lenka [ pon 19. led 2015 15:47:04 ]
Předmět příspěvku:  Re: Začínající učitel

:P Ano, zcela Vás chápu. Je mi také 30 let a praxi mám s dětmi také 5 let. Stává se mi, že mě rodiče a dokonce i vedení školy například při skupinové práci s dětmi přehlédnou a ptají se dětí: "Kde máte paní učitelku?" Nebo mi rodiče žáků z jiných tříd na chodbě na můj pozdrav odpoví: "Ahoj". Já to ale přijímám v kladném slova smyslu a celkem mne to hřeje ;) Už jsem si i nejednou ověřila, že se mi žáci více svěřují než učitelkám vyššího věku a přisuzuji to právě bližšímu věku k věku žáků a mé vizáži. Samozřejmě je to i tím, že učím na 1. stupni a tam mám u žáků jinou autoritu než bych pravděpodobně měla v 9. roč. Každopádně držím palce v další práci a myslím si, že pozorováním vyučování v jiných třídách se můžete leccos přiučit, ale spíše musíte začít věřit sama sobě a začít s překonáváním překážek a své bázně u sebe.

Autor:  Návštěvník [ pon 19. led 2015 20:40:09 ]
Předmět příspěvku:  Re: Začínající učitel

Samozřejmě se lze inspirovat u kolegyně, ale na druhé straně nemá smysl pokoušet se být věrnou kopií někoho druhého, kdo je zcela jiný. Každý musí najít svou vlastní profesní cestu a musí vycházet z toho, jaký je. A jak potvrzuje předchozí příspěvek, tak výše popsané dispozice mohou vyznívat v mnohém velmi pozitivně. K profesi také patří soubor praktických dovedností - technických triků, které můžeme okoukat a převzít nebo přizpůsobit pro sebe a na něco (co nejvíc sedí právě nám) časem i sami přijdem. Je dobré, když nejsou všichni učitelé stejní.

Autor:  vlasta P. [ úte 27. úno 2018 17:51:34 ]
Předmět příspěvku:  Re: Začínající učitel

dobrý den, chtěla bych vás poprosit. učím VV na druhém stupni, děti kreslí, jsem hodná, vstřícná...

jde o to, že mi hodně vadí jena šestá třída, která je velmi hlučná. některé z dětí tam výskají v hodině nahlas, překřikují se, volají na sebe. povídají si dost nahlas a to i přes to at je rozsadím v podstatě jakkoliv. potřebovala bych aby pracovali soustředěne. neříkám aby se mezi sebou vubec nebavily, ale aby byla ve třídě pohoda, takový ten normální šu. což u nich není.

stěží slyším je, stěží slyší oni mně. nijak nezlobí a upřímně řečeno - nechci to řešit jednotlivě poznámkami. poznámky z výtvarky, že mluví v hodině? to není můj styl a taky si myslím, že hodní mají být ne kvuli hrozbě poznámek. ale měly by to nějak vnitřně cítit.

znáte ty hodiny kdy jste prostě automatcky nezlobili? ačkoliv učitel nedal jedinou poznámku? připomínám že děti také nijak extra nezlobí, ale postupem se začínají rozjíždět a skupina se mi rozbíjí.

jak je upevnit? když hlaitě zatleskám a poprosím o ticho, už mě respektuje jen tak půlka třídy a mě to frustruje. vždyt chci jen jim něco říct, aby mě poslouchaly. připadám si bezmocná ve chvíli, kdy je žádám o pozornost a ony neeagují a já neí jak reagovat.

rozčilovat se nechci, nemá to smysl, daleko lepší je vysvětlení plus příčina a dusledek.

ale v tu chvíli se mi těžko hledají důsledky...


není na to nějaký postup? děti musí vědět že postup je stále stejný a hierarchický a příště a vždy se bude stejně opakovat. ale nevím co vymyslet, co funguje vám?
- poslání na chodbu nefunguje, zobí tam a já na ně nevidím.
- napomínámí je jen první krok ale není to dusledek. stejně tak poznámka nic neřeší.

trochu pomůže když jim dám písemnou práci na známky. s vysvětlením, že se nejprv musí naučit soustředění a to jde nejlíp z textu. až příště zkusíme soustředění u obrázků.

takže mám v záloze písemné práce a když bude soustředění neunosné, budou pracovat. ale - co když budou zlobit i při tom? trošku se zklidnili, ale stále vykřikovali přes sebe že tomu a tomu nerozumí atd.

příště vymyslím líp - bude to práce a pracovní listy kde bude i vysvětlení a prostě jako písemka. ale je škoda a moc mě mrzí že třída nefunguje.

jiné rady? promluva do duše, zákaz něčeho? j k je donutit být zticha? bolí mi z nich totiž hlava. osttní třídy jsou však v klidu.

Autor:  Martina Křápková [ pon 13. kvě 2019 11:33:52 ]
Předmět příspěvku:  Re: Začínající učitel

"Dnes mi ten dotyčný, s kterým jsem si promluvila, zablokoval dveře koštětem, abych se nemohla dostat do třídy.
v klidu jsem třídu upozornila,...
...v klidu se to řešit dá, ale stejně vždy něco provedou, hecují se. myslím, že když dám najevo, že mě nezajímá, jestli mám koště na dveřích nebo židli počmáranou od křídy, tak s tím třeba přestanou.
Ano, jsem na ně hodná. moc hodná. mám to v povaze, těžko říct, co s tím. ale poučuji se a u těch nových šesťáčků už jsem přísná prostě z principu. a bude to lepší.
mám to toakhle myslíte dál vést? je to v pořádku?"


Pročetla jsem si váš případ a nabyla jsem dojmu, že se jedná převážně o jednoho aktéra, který sebou strhává ostatní děti k nevhodnému chování. Z mého pohledu vychovatelky v diagnostickém ústavu by mě u daného jedince zajímal osobní pohovor, z očí do očí:
- zajímala bych se, zda se jeho chování děje i jinde
- pojmenovala bych mu veškeré chování, které dělá (jedná se o podání zpětné vazby)
- ptala bych se ho na to, co se děje doma (mnohdy problémové děti na sebe svým nevhodným chováním poukazují právě proto, že mají doma problémy a na nás si tak vybíjí zlost. U Vás může docházet k tzv. projekci, například otec mládí mámu a vy jste žena. V jeho očích jsou ženy slabé a zaslouží si být trestány.)
- někdy samotné pojmenování možných potenciálních příčin u dítěte odhalí, že máte o něj zájem a jste tady, abyste mu pomohla. Někdy sami tyto děti čekají, že se jich na jejich problémy zeptáte vy sami, zlobí, protože si neumějí sami říci o pomoc.
- vhodné je také říci, jak to na vás jeho chování působí a zde mám na mysli, jak jeho chování brání ve výuce, kterou tak ráda učíte a mrzí vás, že ostatní děti, které výuka zajímá tak přicházejí o příležitosti
- napadá mě také, co rozhovor s jeho rodiči? Pozvat si rodiče a společně s přítomností aktéra probrat jeho chování.

POZOR: pokud mu budete nadále psát poznámky, můžete ho tak v nevhodném chování podporovat. Dítě to může pochopit tak, že když nejsem dobrý, tak budu mít aspoň nejvíce poznámek.

Stránka 8 z 8 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/