Dobrý den,
učím na SŠ, nicméně takovéto studenty, kterým je všechno jedno a nic je nezajímá máme také. Bojím se říci, že jich bude víc a víc. A škola je nemůže jen tak vyhazovat, protože je závislá na penězích za tyto žáky.
Jednou jsme měli školení a tam nám řekli, že pokud jde o nezletilé žáky, kteří se chovají častěji neukázněně než ukázněně a rodiče nejeví zájem o řešení problémů, je možnost podle zákona o sociálně-právní ochraně dětí §7 nahlásit porušení povinností vyplývající z rodičovské zodpovědnosti na orgán sociálně-právní ochrany. Ten je pak zodpovědný za řešení situace.
Otázka ale je: Vyřeší se tím něco? Věřím, že u mnohých ano, ale věřím, že některými to nehýbne. Budou potom děti lepší, ukázněnější? Těžko říct.
Zatím jsem ale k tomuto nikdy nesáhl.
Mnoho rad bylo už v této diskuzi řečeno a přidám jen své zkušenosti.
Osobně se snažím se všemi žáky bez výjimek vidět i mimo vyučovací hodinu a zajímám se o jejich život. Někteří prochází těžkým obdobím, jiní mají jiné problémy, o některé nemají zájem rodiče, ... Dozvíte se mnoho zajímavého a podnětného (ne vždy a hned
) a váš vzájemný vztah se může upevnit. Takto mi to funguje. Žáci tak ale dostanou jakýsi impulz a myslí si, že si mohou více dovolit, když se spolu normálně bavíme jako kamarádi. Jenomže já držím jasná pravidla a kamarád nekamarád budeme to řešit. Pak si ale můžeme klidně popovídat zase normálně. Několikrát se mi stalo, že jsem se při nekázni pouze podíval na toho dotyčného, se kterým se na chodbě normálně bavíme a byl klid. Říkám si, jestli "kamaráda" nechtějí urazit, naštvat, ... ? Jednoduše chci být žákům blízko, ale hranice v chování jim překročit nedovolím
Samozřejmě jsem se dostal do situací, kdy jsem musel zvýšit hlas a ne vždy a všichni žáci mě poslouchali. A myslím si, že takové situace vždy budou, protože takový žáci vždy budou. Nesmíme ale polevit v naší snaze žáky nějakým způsobem vychovat, urovnat, ... Někdy to chce čas, někdy dobrý nápad, někdy osobní rozhovor, někdy jeden pohlavek řekne více než 1000 slov. Když nepolevíme, tak i když se žáci nezmění, my jsme udělali, co jsme mohli. Oni si to jednou snad uvědomí.
Ještě zmíním takový netradiční přístup. Věřím, že Bůh existuje a proto se za žáky modlím. Věřte nevěřte, jednoho žáka jsem podle chování druhý den nepoznal.