Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Jak zajistit ve třídě kázeň
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=100&t=19147
Stránka 4 z 7

Autor:  Návštěvník [ sob 21. dub 2012 18:53:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zajistit ve třídě kázeň

ono je mozna castecne nestandartni, kdyz mate ve tride kluka, ktery ma papiry na to, ze se k vam chova jako k povlu a obcas mu ujede "vykour mi curaka" (8.B) a ted si vemte, co tato situace musi delat se zbytkem tridy...a jak to zvladat ukocirovat. Ze se sam od sebe zveda ze zidle, nebo si uprostred hodiny s jinymi presedavaji, to uz neresim, protoze bych neprobrala latku a musela celou dobu resit, ze se nechovaji jak maji. jako ja to zvladnu, je to rok a uz je to daleko lepsi, pot ze mne tece jen nekdy a uz nemusim tolik rvat, uz me trochu poslouchaji, asi jim doslo, ze ten mesic, co mi davali, nez odejdu, neodhhadli a zacli me tedy brat..ucit prvni rok, to taky asi neprida. takze - nezvladam je a bohuzel, nezvladam ani ty hodnejsi, protoze kdyz mam je, a to je trida, kde maji vsichni koupeny pracovni sesit a nikdo tam nerekne sprosta slova, tak jsem stastna a leccos jim odpustim, nema se to, ale ve srovnani se tridou, kde kdyz jim dam petku, tak vztekle mlati do lavic a trhaji obal zakovske na kusy, jsem rada, ze tam se to nedeje a proste jim leccos odpustim. Jinak - myslite, ze na gymnaziu je to lepsi? resp. myslim treba veci ze ten zak totalne odmita pracovat a jeste provokuje ostatni, to by se asi na gymplu stat nemelo, ne? mozna i na lepsi zakladce ne...
jinak, ze by me to vystavilo zatim pocit nemam, mozna to prijde, ale verim, ze prazdniny me nabiji. driv jsem brala persen a mela trochu tiky, ale uz je nemam, takze se to muselo zlepsit, rekla bych.

Autor:  Radek Sárközi [ sob 21. dub 2012 20:28:27 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zajistit ve třídě kázeň

Poslední příspěvek mi přijde buď jako povedená parodie, nebo naprostá tragédie... Úkolem učitele je učit, nikoliv přežít ve zdraví pracovní dobu. Pokud žáky neučí, ať jde dělat něco jiného a nebere výplatu za to, že marně křičí na žáky a rozdává pětky...

Autor:  Návštěvník [ pon 23. dub 2012 12:46:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zajistit ve třídě kázeň

pane sarkozi, ono je takovychto pripadu ve skole dost a dost..po kolegovi hazeli pytliy naplnene vodou.. jak byste resil, hned v uvodu, nejruznejsi kazenske prestupky zminene vyse? poznamky nepomahaji, dutky uz maji, neposlouchaji, nereaguji. je jim to jedno, rodice na schuzky neprijdou. radu od zkuseneho, co veri, ze se to da zvladat, uvitam, dekuji

Autor:  Miloš Kafka [ pát 29. čer 2012 20:59:43 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zajistit ve třídě kázeň

Dobrý den,

učím na SŠ, nicméně takovéto studenty, kterým je všechno jedno a nic je nezajímá máme také. Bojím se říci, že jich bude víc a víc. A škola je nemůže jen tak vyhazovat, protože je závislá na penězích za tyto žáky.

Jednou jsme měli školení a tam nám řekli, že pokud jde o nezletilé žáky, kteří se chovají častěji neukázněně než ukázněně a rodiče nejeví zájem o řešení problémů, je možnost podle zákona o sociálně-právní ochraně dětí §7 nahlásit porušení povinností vyplývající z rodičovské zodpovědnosti na orgán sociálně-právní ochrany. Ten je pak zodpovědný za řešení situace.

Otázka ale je: Vyřeší se tím něco? Věřím, že u mnohých ano, ale věřím, že některými to nehýbne. Budou potom děti lepší, ukázněnější? Těžko říct.

Zatím jsem ale k tomuto nikdy nesáhl.

Mnoho rad bylo už v této diskuzi řečeno a přidám jen své zkušenosti.

Osobně se snažím se všemi žáky bez výjimek vidět i mimo vyučovací hodinu a zajímám se o jejich život. Někteří prochází těžkým obdobím, jiní mají jiné problémy, o některé nemají zájem rodiče, ... Dozvíte se mnoho zajímavého a podnětného (ne vždy a hned :) ) a váš vzájemný vztah se může upevnit. Takto mi to funguje. Žáci tak ale dostanou jakýsi impulz a myslí si, že si mohou více dovolit, když se spolu normálně bavíme jako kamarádi. Jenomže já držím jasná pravidla a kamarád nekamarád budeme to řešit. Pak si ale můžeme klidně popovídat zase normálně. Několikrát se mi stalo, že jsem se při nekázni pouze podíval na toho dotyčného, se kterým se na chodbě normálně bavíme a byl klid. Říkám si, jestli "kamaráda" nechtějí urazit, naštvat, ... ? Jednoduše chci být žákům blízko, ale hranice v chování jim překročit nedovolím

Samozřejmě jsem se dostal do situací, kdy jsem musel zvýšit hlas a ne vždy a všichni žáci mě poslouchali. A myslím si, že takové situace vždy budou, protože takový žáci vždy budou. Nesmíme ale polevit v naší snaze žáky nějakým způsobem vychovat, urovnat, ... Někdy to chce čas, někdy dobrý nápad, někdy osobní rozhovor, někdy jeden pohlavek řekne více než 1000 slov. Když nepolevíme, tak i když se žáci nezmění, my jsme udělali, co jsme mohli. Oni si to jednou snad uvědomí.

Ještě zmíním takový netradiční přístup. Věřím, že Bůh existuje a proto se za žáky modlím. Věřte nevěřte, jednoho žáka jsem podle chování druhý den nepoznal.

Autor:  Věra Slámová [ stř 12. úno 2014 21:08:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zajistit ve třídě kázeň

Sylva Hrabětová píše:
nahlas proto, že je v mé třídě řev jako když učitelka z obecné školy vykládala dětem o čmelácích.

když přijde učitelka z jiné třídy a seřve je, okamžitě ztichnou (není to jejich třídní)

já nevím už co dělat. měls jsem jim nasekat poznámky v září, možná, že tím, že jsem to neudělala, už to nedoženu poznámkami ťed, já vůbec netuším. bylo to proto, že jsem je neznala a myslela jsem, že s nimi bude rozumná řeč jako s dětmi v áčku, ale není, je to anarchie. jak se to má na začátku podchytit? dejme tomu že řve celá třída, vy je neznáte jménem ještě a někdo sice dává pozor, ale většina nepracuje, baví se, takže na poznámku má nárok třeba 19 lidí z 25..všem teda napsat poznámku, a příště klidně další, i když by to znamenalo dát poznámky celé třídě? (oni jsou jim hlavně i ty poznámky docela jedno.

rodiče by mi nadávali, že u jiných pedagogů nemají problémy, že je to moje vina - tak asi je to moje vina!

Pokud je u jiných učitelů ve třídě klid, tak bych se zamyslela, proč u mě není a šla bych k nim na náslech.

Autor:  Zzzzzzzzzzz [ čtv 27. úno 2014 15:02:43 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zajistit ve třídě kázeň

Nechci bejt hnusná, ale učím už pátým rokem a na VŠ jsem se nic praktického nedozvěděla, kromě toho, že "učitelem se člověk rodí".
Pokud je v hodinách tak šílená nekázeň, hrubě odhaduji, že z 30% budou na vině patologické vlivy výchovy žáků a 70% je (alespoň podle mě) učitelem.
Tady je už pozdě, učitel si musí určit pravidla hned v první hodině, dát jim šanci o nich diskutovat, ale taky aby pochopili, že tato pravidla přicházejí v platnost nejpozději v následující hodině... musí to být profík ve svém oboru, zajímavý, vtipný a hlavně spravedlivě přísný a důsledný. Sranda začíná a končí tam, kde určí on.
Pak je podle mě vcelku klid, a pokud je učitel normální, nějaký hloupý "pind" ho jednou za čas určitě nevykolejí, protože má i svůj život, své zájmy a to ta děcka nakonec berou úplně nejvíc ;-).

Autor:  enrika [ čtv 03. dub 2014 13:50:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zajistit ve třídě kázeň

jak řešíte situaci, že žák vám odmítá předložit ŽK? ani po opakovaném vyzvání, tvrdí vám, že ji nemá, ale v TK zapsán první hodinu není? Neplatí na ně nic, a takto pak zapírají žk opakovně... lze se toho nějak vyvarovat, tohle je odnaučit? Rozmohlo se to velice a jestliže se to stane v hodině, kde nemůžu s jedním či dvěma jít do ředitelny a tam řešit, že to zapírají, a ostatní nechat samotné ve třídě, jak jinak toto řešit?

Autor:  Jana Petrů [ čtv 03. dub 2014 18:23:43 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zajistit ve třídě kázeň

A co vám brání zatelefonovat rodičům? Nebo poslat mail? Copak ŽK je jediný komunikační prostředek? Hlavně se nenechte vystresovat. Držím palce.

Autor:  Sylva Hrabětová [ pon 28. dub 2014 12:39:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zajistit ve třídě kázeň

jen pro doplnění obrázku... jak to pokračuje..vedení za mnou stojí, ale třídu vyhodit nemůžeme, a nějak z toho vždycky vyplyne, že se omluví a pak to udělají zas.

Mluvila jsem o křídách a opdrazech, dnes mi na židli přistál připínáček. sedla jsem si na něj a třída strašný záchvat smíchu. hned jsem to šla řešit s ředitelem, ten jim promluvil do duše, viník se nenašel.
Zavedla jsem samostudium, ať si mě tedy vyhodí.


Ale možná začínám pomalu přemýšlet o změně povolání, i když bohužel netuším co dělat...jako učitelka možná v kavárně, možná prodávat v obchodě..? to netuším.

Nejvíc mě ale na tom mrzí to, že mě jinak tahle práce neskutečně těší a baví a naplňuje a jiné třídy zvládám, nebo alespoň tak trochu spolupracují. Průser je, že jsem mladá a oni na mě prostě vidí, že mě ničí a o to víc je to baví. Jednou jsem je slyšela říkat - dávám jí rok, maximálně dva.

A asi jo.

Autor:  Návštěvník [ úte 29. dub 2014 7:25:10 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zajistit ve třídě kázeň

Sylvo, jindy celkem zvladatelná třída se vůči mladé učitelce někdy mění ve zdivočelou smečku, která jedná zcela iracionálně, už prostě proto, že to tak smečka cítí. Zajímavé je, že když se situace uklidní, tak se titíž žáci chovají docela normálně a učitelku mají rádi, jen pár zabržděných jedinců se před třídou nechce shodit a svou hloupou hru na šikanu učitelky nebo i učitele hrají dál. Spouštěcí mechanismus a další průběh je celkem obecný, prvotní podnět bývá zcela malicherný a netušený. To se na žádné fakultě nedá naučit, nedá se tomu předejít. Stačí maličkost, když při prvním seznámení učitelka promluví pro ně novým hlasem, způsob jakým chodí nebo jak se pohybuje, jak bere křídu, jak se zatváří (i když zcela normálně), způsob jak přijde oblečená (i když zcela normálně), jak vypadá, nebo cokoliv, nebo vůbec nic. Je to boj, tvrdá hra, psychologové mají o čem psát, nebo to ani netuší, protože do skutečných situací nepřicházejí, nebo už jsou autorita a před nimi se žáci neprojeví a psychologové to znají jen z doslechu.

Záleží na třídě jak novou učitelku přijmou, mnohdy s otevřenou náručí, berou ji jako ochránkyni, kvočnu hlídající svá kuřátka pod křídly, nebo na středních školách jako respektovanou vůdkyni smečky, nebo obávanou přísnou úču se kterou není radno si zahrávat. Role jsou různé, lidé jsou různí, jen je škoda, že někteří jedinci nebo skupinky dovedou atmosféru, práci učitelky i učitelku ve třídě hodně ničit. Každý má nějaké své zkušenosti a mohl by vyprávět.

Možná vám na ped.fakultě doporučovali četbu:
    Evan Hunter: Džungle před tabulí
    Bel Kaufmannová: Nahoru po schodišti dolů
    John Habberton: Hýta a Batul
    Eric Berne: Jak si lidé hrají

Přeju Vám hodně sil, energie, úspěch a radost ze života.

Stránka 4 z 7 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/