Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Jak zajistit ve třídě kázeň
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=100&t=19147
Stránka 5 z 7

Autor:  Návštěvník [ úte 29. dub 2014 9:31:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zajistit ve třídě kázeň

To Sylva:
Při čtení posledního příspěvku od Vás mě napadlo: což takhle reagovat úúúplně jinak – naprosto neočekávaně. Smečka OČEKÁVÁ Vaše pobouření, i to, že bude následovat bonzování řediteli – čímž pádem je jasné, že další vyšetřování autora nápadu s připínáčkem smečku jenom více stmelí – čili dle mého názoru jít za ředitelem = chybný krok.
Nabízí se: vzít to jako žert, případně jako test prahu bolestivosti, rozvinout kolem této události debatu – třeba: jak by reagovali členové kolektivu, kdyby zasedli na připínáček – zda by se "atentátníkovi" mstili, zda by žalovali atd. – zkrátka jakým způsobem by řešili takový /a jiný/ útok, resp. provokaci směrem na svou osobu.
Vidím to na rozhovor – i kdyby na to měla padnout vyučovací hodina, dvě…..
Zjistit, co je cílem smečky /případně nadhodit "předpokládaný cíl"/– pokud vyřazení a odrovnání učitelky do stavu K.O., položit otázku k zamyšlení /aniž by musela zaznít odpověď/, co by nastalo poté…tedy jakým směrem by pak smečka zaměřila své aktivity, co by mělo následovat, resp. zda by po dosažení svého cíle byli spokojeni – jak vypadá spokojenost, co člověk cítí, když je spokojen – čím je možné vyvolat spokojenost – např uvést příklady: co potřebuje ke spokojenosti hladující dítě v nějaké zaostalé oblasti, nevyléčitelně nemocný člověk, slepec……/toto momentálně napadá mě – možností je hodně/ + jak je možné naplnit potřeby těchto lidí, jaké jsou pro ně priority.
JAKÉ jsou /jaké by mohly, měly být/životní priority, hodnoty, potřeby lidí, CO obohacuje život a co naopak znehodnocuje.
Anebo prolézt si filozofii buddhismu /v rámci psychologie/ a nechat se inspirovat – pokud nátlaku kladu odpor, vzniká napětí – tlak, protitlak, nekonečné akce v tomto duchu. Pokud vše „nechám proudit“, nedávám impuls k dalšímu nátlaku – je šance na mírové řešení, někdy nastane pozitivní změna přirozeně.
Cituji: Pokud ti někdo něco daruje a ty ten dar nepřijmeš, komu ten dar patří? /Buddha/
Odpověď: Když tě někdo obdaří názorem nehledě na to, o co jde, pokud to nepřijmeš, pak ti to nepatří. Proč by nás tedy mělo znepokojovat něco, co patří někomu jinému? Je to jeho, není to tvoje.
Můj komentář k Vaší situaci a k aplikaci citátu:
Nebrat si připínáček osobně, nepřijmout útok jako útok., resp. „nepřijmout“ připínáček.
Anebo /skvělá záležitost/: nebýt pouze aktérem v dané situaci, být zároveň pozorovatelem – jakoby divákem nějakého filmu, nezúčastněným + nebýt soudcem nikoho, být spíše „advokátem“ – hledat pohnutky, důvody – potom člověk více pochopí všechny účastníky a řešení v míru se časem najde – až nastane stav vzájemného NASLOUCHÁNÍ a POCHOPENÍ a začne PROUDĚNÍ bez překážek.
Další možnost: nechat si inspirovat filozofií Aikidó = s využitím síly útočníka a vložením minimální vlastní námahy /a síly/ útočníka pacifikovat, aniž by mu bylo ublíženo.
Mně se nesmírně líbí příběh /uplatnění filozofie Aikidó v běžném životě/ k nalezení např. tady:
http://psychologie.cz/skutecne-pouziti-aikida/
+ viz další díly seriálu Aikidó v každodenním životě – pod článkem.
Další inspirace je možné čerpat např. i z videí MrDogwhisperer2 na YT.
Videa se zabývají výchovou psů, ale nejde mi o přirovnání žáků ke zvěři. Jde vlastnš o psychologii.
Z videí Dogwhisperer je možné dozvědět se např. i to, jak /NEJEN/ pes vnímá naladění člověka dle držení těla. „Vůdce smečky“ = pán situace je VNITŘNĚ klidný, vyrovnaný, postoje napřímeného, záleží i na držení ramen, hlavy – sebejistota. Pes vnímá i vnitřní rozpoložení člověka – pokud je člověk nejistý, nervózní atd., stává se pánem pes – např. při venčení pak nejde o venčení psa člověkem, ale naopak – pes venčí páníčka.
Dle mého názoru to podobně funguje i mezi lidmi navzájem.
Další inspiraci k řešení situace by bylo možné najít v systemické psychologii – krátce vysvětlit nemá cenu, chce to prostudovat, event. vyzkoušet na vlastní kůži – a poté aplikovat ve třídě.
Existuje i systemické koučování – nejen individuální, ale i koučink pro kolektivy – ovšem za penízky.
Určitě je možné hledat a inspirovat se i jinak, jinde – napadají mě další a dalí možnosti, které už nevyjmenuji.
Přidám pouze ještě poznámku: zamyšlení nad Vašim tématem bylo pro mě velmi přínosné a poučné. Průběžně mi chodily otázky i směrem k sobě a mým tématům, které se mi zdají těžko řešitelné – a na tyto své otázky jsem našla odpověď – i díky Vám.
Děkuji a srdečně zdravím - to dáte!
K.

Autor:  Návštěvník [ úte 29. dub 2014 16:04:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zajistit ve třídě kázeň

to: Sylva Hrabětová
Máte výdrž. První příspěvek jste psala v pátek 13. dubna 2012 a další stejně nešťastný po dvou letech 28. dubna 2014.
Na připínáčky jste si asi zvykla, ale nesete to těžce. Máte větší výdrž než citovaná učitelka z filmu Obecná škola s výkladem o čmeláčcích. Asi si hned vybavíte jejího nástupce. Igor Hnízdo (prásk rukou to tabule... a je ticho). Možná jste už za dobu co učíte zjistila, jakým způsobem ostatní učitelky získávají respekt a udržují ve třídě kázeň, aby mohly v klidu učit. Trocha kasárenského režimu, podobně jako kázeň v tělocvičně, je někdy nutná pro dobro dětí i pro klid na učení.

Autor:  Jana Petrů [ úte 29. dub 2014 20:39:27 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zajistit ve třídě kázeň

Sylvo, podle všeho se jedná o klasickou šikanu. Všem zúčastněným, a žákům třídy zvlášť, by pomohla práce s odborníkem na šikanu. Pokud s tím rychle škola něco neudělá, propustíte ze školy pár (kolik jich ve třídě vlastně máte?) poškozených osobností a ponesou si to celý život. Máte ve škole preventistu, ten by měl mít kontakt na specialistu. Vřele doporučuji se na něj obrátit. Se třídou je nutné pracovat. Pokud se bude ředitel cukat, vysvětlete mu, že to není žádná ostuda, navíc "získá body" a může si to zapsat do výroční zprávy jako prevenci proti šikaně. Sama si s tím evidentně neporadíte. Uvidíte, že nakonec budou všichni rádi. A hlavně se uleví dětem. A pokud potřebujete "první pomoc", kupte do školní knihovny knihu Michala Koláře Nová cesta k léčbě šikany. Ale stejně si myslím, že už bude muset zasáhnout specialista. Např. Prevalis.

Autor:  Sylva Hrabětová [ pon 05. kvě 2014 7:26:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zajistit ve třídě kázeň

děkuju za podporu. Nevím co k tomu říct, jen, že když mě potkáte na ulici, tak mám dost malou postavu, vypadám na 20, přestože je mi už 29 a mám jemný hlas. Ale byla jsem přesvědčená, že o vzhledu to není, že to musí jít z té výuky, přístupu, atd.

besedu o šikaně měli, měli i etiketu, protože jsou problematičtí n celé škole, mívají často třídnické hodiny a sezení s psycholožkou, ale to nemá absolutně efekt. Kolegyně, jejich třídní mi chodí na náslechy a za její přítomnosti je klid. Samozřejmě, že je to pro mě potom také ponižující a nemůžu si pak v té třídě vybudovat vůbec nic, ale věřím, že s dalšími novými třídami, které přijdou po nich, se naučím vychytat problémy už v začátku a být přísnější.
Na mně je asi tak moc vidět, že jsem hodná, tak moc, až to prostě žáky svádí k šikaně.
Knížky čtu. Zatím Hýtu a Batula. Děkuji moc.

Autor:  Elena M. [ pon 09. čer 2014 14:47:52 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zajistit ve třídě kázeň

jen takové ppoznámky, jako začínající učitelka jsem si všimla v praxi věcí, které měly opačný efekt, než nás na fakultě učili.

Např. žáky máme chválit a motivovat. Když jsem nastupovala, hodně jsem se snažila žáky chválit při samostatných pracích. Trochu mě udivilo, proč se mé pochvale někteří smáli. Jakoby ani nebyli rádi. Někteří po pár pochvalách velice zmírnili tempo a začali se ulejvat. Po nějakém čase jsem zjistila, že největší uznání berou od kolegyně, která je nechválí téměř nikdy. Po pochvale od ní se dmou štěstím.

Druhý případ - učili nás rovný, přísný, ale laskavý přístup. Žáky někdy poprosit, někdy poděkovat, usmát se na ně. Když mě děti zdravily, na každého jsem se usmála, odpověděla. Začali mít ze mě poněkud legraci.

Takže to jen tak k tomu co do nás lijí fakulty a jaké s tím pak máme "úspěchy" v praxi.

Autor:  Milan Václavík [ ned 23. lis 2014 17:44:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zajistit ve třídě kázeň

Milá Sylvo,

pročítám si zdejší diskusní fórum ve kterém se zmiňujete o svých problémech a trápeních. Je dobře, že jste hodná a jemná, jen jedno vám chybí což lze v případě zájmu získat a to je určitý druh vědění a poznání v otázkách lidské duše, její osudovosti, která má co dočinění s osudovostí druhých. Problém společnosti je v tom, že život považují za jistou nahodilost bez hlubšího smyslu a významu samotného života, pro vývoj lidské duše.

Možná v tom momentálně nevidíte jistou kontinuitu, ale ať již o tom víte či nikoliv, neznamená to, že to neexistuje. Mnozí tvrdí, že nic kromě našeho smyslového světa neexistuje, tento omyl vychází z nevědomosti která je způsobena znečištěním vnitřního zraku. Ale abychom se dostali k tomu podstatnému je třeba si uvědomit, že každá lidská i zvířecí duše si přeje být neskonale milována, protože je to její přirozená podstata, ale jelikož společnost o těchto přirozených právech neví, proto v ní je tolik násilí a problémů. Takže, na prvním místě by mělo být hluboké uvědomění, že tomu tak doopravdy je, proto máme smysly, abychom to mohli vidět, vnímat a rozum, který to při správném nazírání muže pochopit. Předpokládá to osvobodit svého ducha od společenského vlivu a mít na zřeteli prospěch všech i těch nejproblematičtějších lidí .....

Chce-li člověk skutečně něco poznat v otázkách ducha a osudovosti, měl by se učit od nejlepších, od těch co o tom skutečně něco vědí a jejíž vědomí není zastřeno nevědomostí a zmatkem tohoto světa, v němž jsou tak špatné mezilidské vztahy popírajících práva o kterých se hovoří v mezinárodní listině lidských práv a svobod, v mezinárodní úmluvě o právech dětí, i tom, co je v tomto duchu stanoveno v novém školském zákoně, že škola má vytvořit klidné a bezpečné prostředí pro harmonický osobnostní vývoj mladého člověka. Při tomto studiu, by měl mít člověk vždy na mysli všeobecný prospěch celého lidstva, ve kterém každý jedinec má svou nezastupitelnou úlohu, tak jako každá buňka v lidském organismu. Nevědomí člověk vnáší do života chaos, protože si není vědom toho, že prospěch všech je zároveň prospěchem i jeho.

Možná si říkáte, že vy sama nemůžete změnit svět, což je z vašeho pohledu pravdivé, ale přinejmenším, můžete mít na život pozitivní vliv a to tím, že přijmete a budete prosazovat dobré věci, které jsou dost dobré aby byly přijaty. A jak to udělat? Jak poznat svou hodnotu a tím hodnotu i druhých? V evangeliích je zmínka o tom co lidskou duši znesvěcuje, a to jsou všechny věci které by měli být z duše odstraněny poznáním jejich destruktivního vlivu na naše vzájemné vztahy, jsou to zároveň i vlivy které nám brání poznat skutečnou PRAVDU o životě. Vyčištěním duše neboli psychické základny se nám otevře vědomí a my poznáme to, na co jsme již dávno zapomněli a o čem jsme třeba měli jen malé povědomí ještě v raném dětství. Proto přišel Ježíš na zem, aby duším připomenul jejich původní stav a jak jej možné znovu dosáhnout. Mluvil o silách které zatemňují lidskou duši a činí ji letargickou a nechápavou pro věci ducha a rovněž o silách, které ji probouzejí k poznání, ale pozor !!! nikoliv podle organizovaných náboženstvích skupin, které lidi rozdělují a staví proti sobě, vytvářejí tak nesnášenlivost, bezohlednost a války zrovna tak jak to dělají národní, ideologické a mocenské zájmy. Duše se probouzí pomocí lásky k PRAVDĚ a k tomu, kdo s ní druhé seznamuje. A jelikož život není jen o znalostech odborných předmětů, které mohou být zneužity k sobeckým i mocenským cílům, proto je na prvním místě nejdůležitější rozvíjet v každém člověku lidskost, tak aby si byl vědom práv každého lidského života, aby dovedl v životě prosazovat právo a spravedlnost. Rovněž Buddha vyučoval o škodlivých psychických jevech a o nutnosti vyčištění psychické základny od těchto jevů, aby mohla být poznána PRAVDA.

Chcete-li tedy dopomoci sobě i druhým a nemít problémy s žáky je dobré učit se o těchto věcech, být si vědom, že každá duše prahne po tom být milována a vést s dětmi rozhovory o těchto skutečnostech. Oslovovat zajímavým způsobem jejich duše, říci jim s láskou co jejich duším prospívá a co škodí, což samo o sobě začne upravovat vzájemné vztahy k lepšímu, až jednoho dne, vám jednou možná sdělí, že díky vám poznali co je to opravdová lidskost, láska i smysl života. A věřte tomu nebo ne, jakmile zajímavým způsobem oslovíte lidskou duši, začne projevovat opravdový zájem o věci ducha i o vlastní osud. Je dobré na toto téma s dětmi hovořit a dotazovat se jich na to, co o tom vědí a co si o tom myslí. Je dobré jim ukázat jak si mohou zlepši své osudy, které mají vliv i na ostatní a zároveň na následující generace. Je dobré jim pomoci pochopit i na životních příkladech, že vše co dělají se jim dřív nebo později vrátí a nedejte se odradit počátečním odporem, který bývá průvodním jevem, než překonají navyklý způsob tradičního omezeného myšlení. Mějte na paměti, že většina silně negativních jedinců je také hodně inteligentní, jinak by nemohli tak lehce ovlivňovat vědomí druhých, ale jde o zvrácenou inteligenci zaměřenou výhradně sebestředně, proto seznamovat tyto děti s PRAVDOU je to nejdůležitější, že jejich mazaný druh inteligence ničí nejenom druhé, ale hlavně vnitřně je samotné. Tyto děti by neměli mít pocit, že i když se s nimi mluví o těchto věcech, že nejsou milovány. Když dokážete pečovat o jejich duše s láskou, pak vám to život tisíceronásobně vrátí. Nejprve však budete procházet obdobím zrání a v tomto období můžete pomoci postupně dozrávat i vám svěřeným dětem a k tomu vám přeji mnoho sil a lásky, bez které to skutečně nejde. Pomůžete-li jim rozkvést, sama též rozkvetete :-)

Autor:  Helena M. [ stř 22. dub 2015 9:58:10 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zajistit ve třídě kázeň

mohu se zeptat, jako začínající učitelka, co dělat s mobily v hodině u devátého ročníku? jsou již všichni přijatí na SŠ a bojkotují hodiny, jsou drzí.

Na moji výzvu mi mobil neodevzdají, hrozí, že si budou stěžovat rodičům,bla bla. Vím, že mám právo jim je zabavit, napsat poznámku. Ale...asi ano, žádný pedagog to nepřizná, ale bojím se jejich vzteku. V devítce ano. Loni někdo kolegyni vypustil pneumatiky od auta. Já měla mokrou houbu na židli, málem jsem si do ní celá sedla. Atd...
Jak reagovat na to, že dítě mobil okamžitě schová a nechce ho vydat? vím, že v minutě ho zas mít bude.

Na poznámku reagují ještě větším virválem.

Nechci na ně řvát. To jsem zkoušela a nic.
děkuji.

Autor:  M. [ stř 22. dub 2015 12:07:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zajistit ve třídě kázeň

ještě jsem chtěla podotknout, že mě tohle, co se kázně týče, naprosto vyčerpává a vysává, zvedá tlak, atd...nevíte jak tomu předejít?

Autor:  Návštěvník [ stř 22. dub 2015 15:18:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zajistit ve třídě kázeň

Skutečně má vyučující právo mobil zabavit? Dovoluje to Váš šk. řád? Na jak dlouho, jak s ním vyučující má nakládat? Hned ho po hodině vrátí?

Autor:  Helena M. [ stř 22. dub 2015 16:24:59 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak zajistit ve třídě kázeň

bohužel ve šk. řádu to výslovně napsané není. Zabavila bych je během hodiny a na konci hodiny vrátila. Ale oni mi ho nebudou chtít stejně dát. Už jsem dost zoufalá.

pokud tedy zabavení není ve šk. řádu - ale je tam, že je nesmějí používat - a pokud se poznámkám i postihům smějí a jen je to utvrdí v přesvědčení, že to na just budou dělat a ještě se vám pomstí (u nás např.. kyberšikana učitele - kolegyně, kdy ji vyfotili zadek a haněli na internetu (a to je věcí, kolik se jich nedovíme))

jak tedy postupovat? do ředitelny nepůjdou,z poznámky si nic nedělají. Psát každou hodinu test? I na to si stěžují rodičům. Je to primárně moje chyba, že nejsem důsledná, ale moc ráda bych se dostala do fáze "hodná a důsledná". Ale nejde mi to. Když jsem hodná, prostě prominu. To je můj způsob projevení jim náklonnosti (kromě ještě pochval). Když hodná nejsem, ničí to mě, ničí to i je, protože cítí nespravedlnost, rozpor.
Já chápu, že kdyby měli režim mobil = poznámka okamžitě, bylo by to jiné. Nastavovat tenhle režim v květnu - jeden měsíc a půl, kdy se budou učit, pak je čekají různé akce. mi přijde až směšné...

nebo něaké aktivity, které je nějak přirozeně zapojí do práce a na mobil nebudou mít čas? Však se nemusíme jen učit mluvnici...jsou v devítce, jsou přijatí...možná by je šlo zaměstnat jinak, rozdělit do skupin, nějakou hru...atd...nemají to tedy rádi (čuchají z toho práci a nutnost něco dělat), ale třeba by to odvedlo jejich pozornost ...ale nemám zkušenost s tím, zda to funguje.

Stránka 5 z 7 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/