Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Modernizace učebních pomůcek X modernizace učitelů
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=100&t=2747
Stránka 1 z 2

Autor:  Jakub Konečný [ ned 03. led 2010 22:40:58 ]
Předmět příspěvku:  Modernizace učebních pomůcek X modernizace učitelů

Navazuje na mou myšlenku z blogu (http://konecny.blogy.rvp.cz/2010/01/03/ ... -se-menit/). Budu velmi rád, když si se mnou na toto téma někdo popovídá :) . Třeba si zase naivně myslím něco, co vůbec není pravda :roll:

Autor:  Lucie Slejšková [ pon 04. led 2010 11:37:47 ]
Předmět příspěvku:  Re: Modernizace učebních pomůcek X modernizace učitelů

Otázka toho, jak jiní jsou současní žáci a zda učitelům stačí vyměnit učební pomůcky za modernější, nebo zda je nutné, aby vyměnili myšlení, mi přijde rozhodně zajímavá.

V říjnu 2008 jsme tehdy ještě s kolegy z VÚP vystupovali na jedné konferenci k problematice vzdělávání právě s tématem, jací jsou dnešní žáci a jak je třeba změnit vzdělávání, potažmo myšlení učitelů. Přikládám jednu prezentaci, která se tím zabývala.

Nejvíce mne zaujalo, jak změnu v myšlení žáků popsal tehdy Bořivoj Brdička na České škole (bohužel článek nejde nyní citovat, původní odkaz je nefunkční a archiv dočasně nedostupný; původní odkaz je součástí prezentace):
Současné žáky označuje jako tzv. Net generaci, pro kterou je charakteristické:
• nespojité tempo
• multi-tasking
• nelineární přístup
• přerušované zpracování informací
• ikonické vnímání
• propojenost
• spolupráce
• aktivní
• učení hraním
• stále ve střehu
• fantazie
• technologie jako přítel

Naopak tzv. Starší generace, kam bychom nespíš spadali my všichni, se vyznačuje:
• běžné tempo
• mono-tasking
• lineární přístup
• zpracování jedné informace naráz
• vnímání čtením
• samostatnost
• ctižádostivost
• pasivní
• učení a hraní odděleno
• klid
• realita
• technologie jako nepřítel

Jak vám to sedí s vašimi zkušenostmi? A jak si myslíte, že by měl učitel reagovat na takové změny?

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ úte 05. led 2010 12:59:13 ]
Předmět příspěvku:  Re: Modernizace učebních pomůcek X modernizace učitelů

Změnila se společnost, musí se změnit i učitelé. Otázkou je, co a jak. Já se přimlouvám k tomu, aby se změnilo sebevědomí učitelů. Podrobněji zde v blogu

Autor:  Jakub Konečný [ stř 06. led 2010 23:15:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: Modernizace učebních pomůcek X modernizace učitelů

Ta prezentace je velmi zajímavá a srovnání dvou odlišných způsobů myšlení, myslím, poměrně přesně vystihuje realitu. Někdy se také hovoří o tzv. digitálních domorodcích a digitálních přistěhovalcích. Myslím, že je třeba se zamyslet nad tím, za jakých okolnosti jsou domorodci ochotni nejen poslouchat, ale především akceptovat to, co jim překládá přistěhovalec - a zda jsou schopni svým "novým, domorodým" myšlením pochopit obsah sdělení. Naštěstí již existuje spousta pokrokových a moderních vyučujících. Bohužel je však také spousta těch, které by bylo třeba velmi razantně probudit z dogmatického spánku.
Přiznám se, že nad sebevědomím učitelů jako určitým obecným jevem jsem se nezamýšlel. Mohu jen říct, že dnešním studentkám a studentům učitelství sebevědomí rozhodně nechybí. Bohužel i mezi nimi je spousta takových, kteří odmítají akceptovat jakýkoliv pokrok a ve svých názorech by si mnohdy nezadali s "dogmatickými spáči". A to mě, přiznám se, děsí ještě o trošku více.

Autor:  Mgr. Taťána Bagári [ čtv 07. led 2010 11:28:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: Modernizace učebních pomůcek X modernizace učitelů

Zaujal mě Váš blog. Píšete v něm: "K tomuto zamyšlení mě vlastně vedla i nedávno absolvovaná praxe na střední odborné škole. I když věkový rozdíl mezi studenty a mnou nebyl vetší než je počet prstů na jedné ruce, jejich přístup ke studiu, k učivu, způsob myšlení a komunikace byl tomu mému na hony vzdálen."
Mohl byste své zkušenosti z praxe popsat trochu podrobněji? Hlavně v čem jsou studenti s tak malým věkovým rozdílem od Vás o tolik jiní?
Díky Táňa

Autor:  Jakub Konečný [ čtv 07. led 2010 20:10:43 ]
Předmět příspěvku:  Re: Modernizace učebních pomůcek X modernizace učitelů

Třeba to jednou rozvedu na blogu - nyní jen v krátkosti. Studenti průmyslové školy, kde jsem praxi absolvoval, byli nejen nemotivováni, ale také téměř nemotivovatelní (pravda, ve 3. ročníku s tzv. dospělými se těžce začíná), absolutně bez zájmu, bez chuti vyjádřit vlastní názor. Naprosto neměli potřebu diskutovat, nevyužili prostor ve výuce, který jim byl nabídnut. Navíc se mi při kontrole domácího úkolu valná většina přiznala k tomu, že se na úkol vykašlali. Současní středoškoláci, alespoň z mého pohledu, ztrácejí zbytky respektu k autoritám, což může být dáno také uvědoměním si své výlučné pozice ve škole - když to řeknu pregnantně, tak žák může všechno a učitel nic. Ano, podobné jevy jsem pozoroval také u svých spolužáků, avšak šlo vždy spíše o jednotlivce a občasné jevy. I my jsme mívali na výuku studenty-praktikanty, vždy jsme se k nim chovali s patřičnou úctou, která vycházela minimálně z toho, v jaké pozici se nacházel on a v jaké my. Dnešní středoškoláci jsou více a více sobectější a nedovedou (či to nechtějí) se vcítit do role druhých lidí. Nejsem rozhodně v pozici, kdy bych si mohl dovolit "nadávat na mladé". Zrovna dnes jsme s naší didaktičkou společenských věd hovořili o tom, že učit takové žáky by měla být pro učitele výzva. Problém ale také může být ve mě - jsem, a vždy jsem byl, až přehnaně pečlivý, aktivní a kritický - především k sobě, tím pádem ale také k ostatním. Možná, že s žáky je vše v pořádku a ten "zvláštní" jsem tady já :roll:

Autor:  Mgr. Alexandra Blažková [ čtv 28. led 2010 18:50:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: Modernizace učebních pomůcek X modernizace učitelů

Ahoj Jakube,
jestli tě to "potěší", stejný pocit jsem měla loni při absolvování souvislé pedag. praxe také. "Vtip" je v tom, že já jsem učila na druhém stupni ZŠ. První týden jsem chodila domů a uvažovala co dělám špatně, protože učitelé kolem mne mi stále říkalo to samé - je to dobré, chovají se tak stále atd. Já se s tím ale nechtěla smířit :) Denně jsem proto sváděla boj nejen se sebou, ale i s žáky (hlavně osmáky a deváťáky), protože ti už byli "zajetí" v kolejích, kde je nikdo neobtěžoval, nikdo po nich nic nechtěl a najednou jsem přišla já a chtěla jsem DÚ, chtěla jsem aktivitu, chtěla jsem hrát hry (ty je bavily prvních pár minut, poté zjistili, že něco také musí umět nebo musí přemýšlet a bylo opět zle). Ale abych nebyla pesimista, šesťáčky jsem si "vycvičila" celkem rychle a brzy začali téměř všichni pracovat. Možná, že kdybys měl ony třeťáky na povel delší dobu nebo by sis je mohl modelovat od prváku, bylo by to jiné, aspoň v to věřím ;)

Autor:  Janek Wagner [ pát 29. led 2010 10:02:37 ]
Předmět příspěvku:  Re: Modernizace učebních pomůcek X modernizace učitelů

Lucie Slejšková píše:
Nejvíce mne zaujalo, jak změnu v myšlení žáků popsal tehdy Bořivoj Brdička na České škole (bohužel článek nejde nyní citovat, původní odkaz je nefunkční a archiv dočasně nedostupný; původní odkaz je součástí prezentace):
Doporučuji:

http://www.ceskaskola.cz/search?q=brdi%C4%8Dka
http://docs.google.com/viewer?url=http://www.spomocnik.cz/pub/Konektivismus_BB08.pdf
http://www.slideshare.net/bobr

Autor:  Lucie Slejšková [ pát 29. led 2010 14:04:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: Modernizace učebních pomůcek X modernizace učitelů

Janku, díky za odkazy.
Na tom prvním to při nejlepší vůli nemohu stále najít, i když klikám dole na Starší záznamy.

Nechce se mi smířit s myšlenkou, že by dnešní teenageři byli prostě tak nemotivovatelní, sobečtí atd., jak se někdy říká. Vždyť je mnozí z nás mají doma, jsou to naše děti - takže opravdu jsme vychovali takové děti?

Nebo je to třeba více o tom, jak se s nimi ve školách pracuje? Jak píše Alexandra - když se děti "vedou" od začátku, jde to, když ne, upadnou do letargie a škola je pro ně nutné zlo - je to tak, nebo jinak? Mají tyto děti jiné potřeby a priority?
Nevymlouváme se na ně náhodou, aniž bychom přemýšleli o své práci?

Jak to vidíte :?:

Autor:  Lenka Říhová [ ned 31. led 2010 21:20:44 ]
Předmět příspěvku:  Re: Modernizace učebních pomůcek X modernizace učitelů

Lucie Slejšková píše:

Nechce se mi smířit s myšlenkou, že by dnešní teenageři byli prostě tak nemotivovatelní, sobečtí atd., jak se někdy říká. Vždyť je mnozí z nás mají doma, jsou to naše děti - takže opravdu jsme vychovali takové děti?

Děti jsou většinou takové, jací jsou jejich rodiče...možná máte, Lucie, kolem sebe samé (nebo většinou) motivované a nadšené dospělé, kteří stejným způsobem vedou i svoje děti (i já mám ze svého okolí takovou zkušenost). Bohužel si myslím, že jich ve skutečnosti většina není.

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/