V tématu Hospitace se vyvinulo nové téma věnované tomu, jak si děláme, nebo neděláme přípravy na hodinu.
Možná na to máme různé recepty a možná spolu budeme o dost nesouhlasit, o to to bude zajímavější. Přenesla jsem sem příspěvky z původního tématu a můžeme dále pokračovat.
Pavlína Hublová píše:
Myslím si, že kompetence stejně jako např. výukové cíle nelze hodnotit z hodiny na hodinu, to by nakonec sklouzlo k formalizmu (alespoň u mě tedy určitě). V týdenním pohledu je to vše tak nějak smysluplnější.
Protože si připravuji týdenní plány (už jsem o nich někde mluvila, k nahlédnutí
zde), je pro mne snažší probrat s dětmi, co se bude během týdne dít, o čem, jak a proč se budeme učit. A stejně tak lze na konci týdne mnohem lépe zhodnotit, co a jak jsme se naučili, co jsme pochopili, kdo a jak pracoval a jaké kompetence jsme rozvíjeli (jen se musím přiznat, že prvňáčky nějakými kompetencemi ještě nezatěžuji).
Pavlíno, a co kdybychom si představili, že výukové cíle lze hodnotit z hodiny na hodinu jinak, než tak, aby to sklouzlo k formalizmu. Například tak, že na konci hodiny nebo klidně i během hodiny po nějakých kratších blocích provedu se žáky reflexi. Tzn. že se každý žák bude zabývat tím, co se naučil za hodinu nového, čemu z toho nerozumí, co ho k tomu napadá, jak se to naučil, co mu v tom pomohlo... A to se může vztahovat jak k cíli poznatkovému (
"dneska se naučíme další vyjmenované slovo po S a procvičíme si ho"), tak kompetencí, aniž by žáci museli zrovna vědět, že se tomu říká kompetence (
"a zároveň budeme při tom trénovat, jak vyhledávat informace ve slovníku" - což je dílčí kompetence v rámci kompetence komunikativní, ale to dětem vůbec nemusím říkat).
Pak bych si přípravy dělala třeba tak, že bych si ty cíle opravdu dobře rozmyslela a nějak si je zaznamenala, klidně i v týdenním přehledu. A co bych opravdu plánovala, by byly právě cíle a reflexe - jak to s dětmi provedem, aby si na konci hodiny mohli krátce zhodnotit, "jak jsou na tom". Samotný postup během hodiny bych si nezapisovala, to bych si opravdu třeba jen nějak stručně poznamenala heslovitě nebo založila v knížkách atd.
Viděli byste v takovém přístupu něco užitečného?