Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Třídním učitelem na druhém stupni
PříspěvekNapsal: úte 02. čer 2009 20:05:01 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 16:16:00
Příspěvky: 721
Dobrý den všichni,
učím na druhém stupni fyziku a angličtinu. Zdá se mi, že pokud jde o práci učitele jako třídního, jde o vražednou kombinaci. Letos to vyšlo tak, že jsem dostala jako třídní šestou třídu a učím tam jen dvě hodiny týdně. Za tu dobu nemám šanci jako třídní učitel na svou třídu působit a nějak ji vést. Sotva stihnu vyškrtat omluvenky :(
Vím, že se děti mezi sebou dost hádají, ale mám tak málo času s nimi pracovat. Zavedla jsem páteční třídnické hodiny před vyučováním, ale nechodí na ně všichni, takže, i když tam využívám metodiky vypracované v sdružení Odyssea (byli jsme pilotní školou v zavádění OSV), nepůsobím zdaleka na všechny.
Na začátku školního roku jsem s nimi byla na týdenním pobytu, abych se lépe poznali, jezdím s nimi na různé exkurze a pod, ale stále se mi zdá, že to nestačí, třída se spíš chová jako třicet jednotlivců, a to poměrně nedůtklivých, než jako třída.
Jak tohle řešíte vy?

_________________
Petra


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Třídním učitelem na druhém stupni
PříspěvekNapsal: úte 02. čer 2009 21:06:14 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 15:36:45
Příspěvky: 23
Dobrý den Petro, :)
myslím si, že prostor pro působení třídního učitele, musí být mnohem větší. Řekl bych , že ve Vašem případě je chybou ředitele (zástupce), že při vytváření úvazku pro třídního učitele na to nemyslel. Já učím ve své třídě 6 hodin týdně (4 ČJ,2 VV), což je ideální. Myslím si, že by Vám měl do příštího roku přidělit alespoň OV, RV, Svět lidí atp.
Možná by bylo dobré jednou za měsíc (nebo 14 dní) zařadit třídní projektový den, při kterém byste pracovala se svou třídou během celého jejich vyučování. Tak získáte větší pole působnosti ve Vaší třídě...Ovšem nevím, jak dalece je to ve Vaší škole realizovatelné...
S.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Třídním učitelem na druhém stupni
PříspěvekNapsal: pát 05. čer 2009 9:45:24 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 01. čer 2009 11:07:29
Příspěvky: 1671
Dobrý den,
paradoxně Vám sem vstupuji se svou zkušeností z prvního stupně. Věřili byste, že na prvním stupni ve čtvrté třídě učí každý předmět jiný učitel?
Jinak i já si myslím Petro, že byste rozhodně měla mít víc prostoru k třídnické práci. Snad se to v příštím roce podaří. U nás bohužel ne. Vedení zastává názor, že se tím děti připravují na přechod na druhý stupěň, taky je důvodem prý to, že jsme malá škola a ten rozvrh prostě nejde jinak udělat. :!:
Jana

_________________
Jana


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Třídním učitelem na druhém stupni
PříspěvekNapsal: pát 12. čer 2009 8:12:42 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 8:40:03
Příspěvky: 530
Zdá se mi to, nebo je většina sem docházejících učitelů spíš z 1. stupně, MŠ a pár speciálek ?

_________________
LenkaRi
http://www.i-sen.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Třídním učitelem na druhém stupni
PříspěvekNapsal: sob 08. srp 2009 17:27:41 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 05. srp 2009 11:11:24
Příspěvky: 54
Vážená paní kolegyně,
vidím dvě příčiny vašich problémů.
Tou prvou je chyba vedení školy, když vám přidělili třídnictví ve třídě, kde prakticky neučíte. To je zásadní věc, kterou nemůžete nijak změnit ani ovlivnit. Můžete pouze žádat v novém školním roce, pokud budete třídní v této třídě dál, abyste ve své třídě byla alespoň 3 x týdně a určitě víc než jednu hodinu denně. Omyl vedení školy je o to závažnější, že jde o 6. ročník, který je po přechodu z 1. stupně vždycky problémový. A to je druhá příčina vašich potíží. Žáci po přechodu z 1. stupně zažívají svým způsobem "šok"[, zvykají si na nové prostředí, střídání učitelů, u mnohých navíc nastupují vlastní potíže s pubertou a škola jim začíná jít "kolem hlavy". Pokud jsem měl jako třídní 6. ročník, trval jem na tom, abych tam denně učil ( mám v aprobaci matematiku, takže to nebyl problém zařídit). Ale stejně to na začátku školního roku nestačilo. Alespoň prvé dva měsíce jsem byl denně ve třídě ráno před vyučováním a bavil se se svými dětmi o jejich problémech. Školních, ale i těch mimo školu. Přicházel jsem často mezi ně i o hlavní přestávce. Při absenci učitelů v mé třídě jsem se hlásil přednostně o suplování v ní. Žáci pochopili, že mi na nich záleží a brzy jsme si porozuměli. Po několika měsících už dohled a dozor nebyl tak akutní a děti se svými potížemi spíš chodily za mnou, než já za nimi.
V situaci ve které jste byla jste určitě udělala maximum. Mimoškolní aktivity, které jste jim nabídla, jsou ale nepovinné a asi se nedotkly všech žáků. To samé třídnické hodiny před vyučováním. Ty jsou ale dobré spíše ve vyšších třídách ZŠ: Mně se osvědčily již zmíněné neformální kontakty o přestávkách. Také bych vám doporučil domluvit se s některou ze vstřícných kolegyň (kolegů) kteří ve vaší třídě učí a domluvit si možnost jít se na své žáky podívat na jiné hodině, než té vaší. Bude to pro vás určitě překvapení, co uvidíte a budete mít dost klidu k tomu, abyste si o svých žácích udělala objektivní obraz. Navíc si můžete popovídat s někým, který stejné děti učí a vyslechnout si jeho názory na ně.
A vůbec nejvíce se mi osvědčily konzultaace s předcházející třídní, která učila děti na 1. stupni. Na začátku roku jsme si sedli a ona mi o třídě řekla svůj názor. Zatím jsme ještě neprobíraly jednotlivé žáky, ty jsem stejně neznal. K tomu jsme se sešli ještě jednou asi za 2 měsíce. Fungovalo to výborně, protože jsem věděl, na co mám navazovat a na co si dát pozor, kde přitlačit a kde povolit. A také to utužilo vztahy mezi námi učiteli obou stupňů na naší základní škole, protože to začali praktikovat i další učitelé. Jako učitel ( i jako ředitel) jsem vždy vysoko uznával práci učitelek na 1. stupni a je dobře jejich nesporné pedagogické umění i zkušenosti využít. Je to vždycky ku prospěchu svěřených žáků.
Snad jem vás svým mentorováním moc neotrávil ! :roll:


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Třídním učitelem na druhém stupni
PříspěvekNapsal: stř 12. srp 2009 8:02:24 
Dobrý den Petro (+ ostatní),
naše škola se potýká se stejným problémem. Máme kolem 170 žáků - tedy 1 třídu v každém ročníku a dlouhodobě neúspěšně sháníme aprobované učitele několika předmětů (F,CH, Př). Proto vypomáhají (a jsme za to ve stávající situaci rádi) kolegové v důchodovém věku. Ti však mají hodiny rozvrženy pouze do 2 -3 dnů kvůli jiným (mimoškolním) aktivitám a o třídnictví nestojí. Pokud má jiný kolega aprobaci Hv, Tv a k tomu obdrží třídnictví, dochází zákonitě k tomu, že během týdne učí ve své třídě maximálně 3 hodiny, což je žalostně málo. I my to řešíme exkurzemi, několikadenními výlety, tzv. "školním spacákem", projektovými dny.
Já sama mám ve své třídě hodin dost (v minulém roce 7 hodin - 6. třída), přesto se mi nedaří stmelit žáčky podle představ. Problém je v tom, že v průběhu školního roku k nám přicházejí žáci, kteří se potýkali na předchozích školách s velkými kázeňskými problémy (sexuální aktivita, drogy a krádeže, psychická labilita, absolutní ignorace autority...), a nemají zájem cokoli na svém chování měnit. Kromě zmiňovaných akcí máme jednou za 14 dní třídnické hodiny, ráno před začátkem vyučování - noví žáčci pravidelně "zaspávají". Vymyslela jsem třídní soutěž. Ve skupinách došlo k nahodilému propojení bezproblémových a problémových žáků. Body mohli získat i za mimoškolní aktivitu, tedy i ti, kteří zrovna v učení nevynikají, přesto se mi bohužel nepodařilo nadchnout celou třídu. Co mě ale příjemně překvapilo, bylo, že se vítězná družstva přes neaktivní přístup některých členů neváhala rozdělit o ceny i s nimi. Ty dotyčné jejich přístup viditelně šokoval. Uvidím, zda se díky tomu v jejich chování po prázdninách změní. Snad ano, přes třicetiletou praxi zůstávám optimistkou... ;)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Třídním učitelem na druhém stupni
PříspěvekNapsal: čtv 13. srp 2009 10:05:29 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Téma práce třídního učitele je velmi důležité. Oceňuji vaše nápady. Proto bych si dovolil shrnout vaše dobré postřehy a závěry, aby nám nic neuniklo a mohli pokračovat v diskusi.
Předpoklady pro práci třídního:
- Větší počet hodin ve své třídě
- Dobrá znalost žáků. Zde upozornil kolega Suchoradský na důležitou věc – konzultace s vyučujícími z prvního stupně.
Proč je práce třídního důležitá:
- zvláště v 6. třídě pomoci žákům v přechodu na druhý stupeň
- třídní učitel plní důležitý úkol – individuální přístup k žákům
- je důležitou součástí budování pozitivního klimatu ve škole
- prevence patologických jevů
- individuální pomoc žákům při jejich potížích – problémy s učením, se vztahy se spolužáky atd.
Formy práce třídního:
- Třídnické hodiny
- Neformální setkání s žáky během přestávek
- Exkurze
- Využívat suplovaných hodin
- Výlety
- Spaní ve škole – „školní spacák“
- Projektové dny
- Třídní soutěž

Asi by bylo důležité uvědomit si co je vlastně úkolem třídního. Jak byste definovali jeho povinnosti?
Zdraví Jenda

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Třídním učitelem na druhém stupni
PříspěvekNapsal: ned 16. srp 2009 14:37:43 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 16:16:00
Příspěvky: 721
Moc vás všechny zdravím
a zároveň děkuji za rady, kterých si velmi vážím.
Také se snažím chodit do třídy o přestávkách, mluvím s dětmi i mimo školu - dost jich bydlí v mém okolí.
Ráda bych poprosila tu, která psala jako návštěvník 1š. srpna, nepopsala byste prosím víc tu vaši zmiňovanou třídní soutěž? Třeba by pro nás mohla být inspirací....
Díky.

_________________
Petra


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Třídním učitelem na druhém stupni
PříspěvekNapsal: pon 17. srp 2009 11:31:23 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 28. čer 2009 0:28:38
Příspěvky: 9
Dobré odpoledne,
moc se omlouvám za anonymní příspěvek z 12. srpna – nebyl to můj záměr, jen nepozornost (zapomněla jsem se přihlásit :shock: )…
RE: Petruš, pokusím se Vám (vám) zmiňovanou třídní soutěž popsat, snad alespoň trochu srozumitelně. Soutěž jsem nazvala ROK V POHÁDKOVÉ ZEMI. Na nástěnce byla vyvěšena mapa ( tu jsem našla náhodou v jednom dětském časopisu) s lesy, zámky, chudými chaloupkami, rybníky… jen 10 různých míst „hyzdily“ bílé čtverečky. Ta místa představovala 10 známých pohádek, ovšem neúplných. Chybějící části obrázků jsem rozstříhala na dílky - počet odpovídal počtu soutěžících skupin - a každý dílek označila z druhé strany názvem skupiny (Víly, Kašpárci, Černokněžníci, Vodníci, Čerti, Princezny a Králové). Vždy po získání předem stanoveného počtu bodů dostala úspěšná skupinka svůj chybějící dílek - nejprve z první pohádky, poté z druhé, … až se dostala do poslední a tím pro ni hra skončila. Skupiny si samy dílky do mapy nalepovaly, a tak měly přehled o úspěšnosti své i těch ostatních. Kladné body děti získávaly např. za aktivitu školní i mimoškolní, pochvaly, dobrý prospěch, účast v soutěžích, výrazný úspěch v soutěžích, práci pro třídu (výzdoba třídy – časopisy, kytičky, plakáty, výzdoba oken (Velikonoce, Vánoce, atd.), nezištnou pomoc druhému, přípravu programu na besídku, akademii, příspěvky do almanachu, který vydávám na konci každého školního roku… Mínusové body dostávaly za přestupky proti školnímu řádu (časté zapomínání, výrazný kázeňský prohřešek – u nás to byla např. krádež peněz spolužákům, šikana). Předposlední den školy proběhlo vyhlášení vítězů. Ceny jsem nakoupila (sladkosti), případně nastřádala (věcné) ze soutěže s Lipánkem. Ve škole jsem odpoledne vystříhávala z krabiček od mlíček penízky tzv. Lipoše (děti mi házely obaly do velkých krabic místo do koše) a posílala poštou na adresu zmiňovaného Lipánka (viz http://www.lipanek.cz/). Tady mají obchůdek, kde si podle počtu penízků můžete vybrat, co chcete poslat. Nyní, jak jsem zrovna dneska zjistila, tam mají dokonce nabídku ještě bohatší než minulý rok.
Tak to je asi tak všechno. Nevím, zda jsem vše podala dost srozumitelně, ale když v někde začnete tápat, budu na příjmu. Krásný den všem. Zdraví Lenka.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Třídním učitelem na druhém stupni
PříspěvekNapsal: pon 17. srp 2009 12:10:24 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 10:59:11
Příspěvky: 1720
Podobně máme laděnou celoškolní soutěž, kdy celý rok za účast na akcích školy, ve školních a dalších soutěžích a za umístění, za pomoc ve škole ap. získávají děti body. Na konci školního roku přeměníme body na Strážské penízy a den před vydávním vysvědčení si mohou na tržišti nakoupit drobné hračky, školní potřeby, atd. Tyto ceny nakupujeme jednak z peněz vydělaných během vánočních a velikonočních trhů, a pak také přispívá SRPDŠ. Výsledek je, že každý si odnese něco, podle toho, jak byl během školního roku aktivní.

Dříve jsme celoškolní soutěž měli jako soutěž tříd a vítězná třída jela na tajný výlet. To mělo nevýhodu v tom, že někdo se snažil a body pro třídu získával a někdo se prostě jen vezl.

Soutěž jednotlivců nám přijde spravedlivější.

_________________
H.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 13 ]  Přejít na stránku: 1, 2  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron