Taky mohu doplnit, jak to vypadá s praxí na PedF MU. (1.st.ZŠ)
1. ročník - V 1. i 2. semestru povinná tzv. asistenská praxe. To znamená, že po dvou jsme umístěny na fakultní školu (jiná v každém semestru) a každý pátek jsme přítomny ve vyučování. Naším úkolem je vést si pedagogický deník a zaznamenat to, co nás zaujme. Plus paní učitelka nám může dávat individuální úkoly (nejčastěji to je opravování písemek, dozor na chodbách, individuální pomoc žákům v hodině atd.)
2. a 3. ročník - Nepovinná asistentská praxe. Plus různé náslechy v rámci předmětů (Komunikační dovednosti, Pedagogická diagnostika), kdy máme přesně určeno, co máme sledovat.
4. ročník - 2x souvislá (třítýdenní) praxe. Ještě jsem ji neabsolvovala, ale myslím, že probíhá ve dvojicích a každá musí odučit minimálně 10 hodin + jednu, kdy je přítomen cvičný učitel z fakulty.
Je možné, že jsou i nějaké praxe v rámci didaktik. Ale to nevím určitě.
5. ročník - opět 2x souvislá (čtyřtýdenní) praxe. Myslím, že probíhá na stejném principu, jak praxe ve 4.ročníku.
Praxe nebo jakýkoliv kontakt s opravdovým školním prostředím a žáky mi dává hodně. I když jen sedím a koukám se. Nicméně sama osobně si myslím, že to není uděláno nejlépe a že to jde určitě udělat i jinak.
Byla jsem minulý semestr ve Slovinsku a praxi jsem tam absolvovala. Nejenže slovinské studentky z 1.stupně začínají s "učící" praxí (třeba jen jedna hodina) už v 1. semestru, ale povinná praxe se jim táhne od 1.-4.ročníku a její četnost, intenzita a náročnost se s každým semestrem stupňuje. Ve Slovinsku jsem vlastně poprvé učila.
Anglicky! Prvňáčkům to paní učitelka překládala a čtvrťáci už komunikovali anglicky samostatně. Úžasný zážitek (jak učení, učení v angličtině, tak 10 leté děti, které té angličtině rozumí
)!
Miriam