Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 6 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Sdílení zkušeností učitelů v rámci jedné školy - jak na to?
PříspěvekNapsal: ned 14. bře 2010 17:28:48 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
V diskusi Hospitace naťukla Petra Stanjurová téma, jak učitelé na jedné škole sdílejí zkušenosti a zda o to vůbec stojí.
Kopíruji sem příspěvky Petry a Pavlíny.

Mgr. Petra Stanjurová píše:
Došli jsme k tomu, že by to měl kontrolovat.
Na jednu stranu s tím souhlasím, protože by si na to učitelé zvykli a začali si dělat kvalitní přípravy, na druhou stranu si to nedovedu představit časově.
To, že by to se mnou pak ředitel probíral, by mi vůbec nevadilo. Spíš by mě to potěšilo.
Přípravy patří k práci učitele, ale pokud by měla na každou hodinu obsahovat vše, co tam patří, tedy písemně zpracovány cíle, kompetence, metody, formy využití, pomůcky......, tak by to bylo strašně náročné a nevěřím tomu, že by to učitelé stíhali. A už vůbec nevěřím tomu, že to učitelé dělají.
Navíc chybí tady motivace. Alespoň v naší škole. Proč si mám dělat tak podrobné přípravy, když si je nikdo jiný nedělá a hlavně když je nikdo nekontroluje a nehodnotí. Samozřejmě pro sebe, ale mně osobně stačí si právě cíle výstupy přípravit "v hlavě". Při hospitaci se paní ředitelka NIKDY na mnou přípravu nepodívala, i když jsem ji měla viditelně na stole a čekala, zda si jí vůbec všimne. To mě vždy hodně mrzelo a říkala jsem si, "asi je to tady zvykem a nikdo si přípravy nedělá". Jediné, co ji zajímalo, byly cíle. Vlastně jeden CÍL. Žádně kompetence, výstupy......

Chtěla bych, aby hospitace a následně rozhovor po hospitaci byl přátelským posezením, kde se vše podrobně probere. Tak to ale není. Záleží na velikosti školy, na počtu tříd, ale na naší malotřídce by to šlo. Hrozně ráda si povídám o práci s dětmi. Co se povedlo, co ne, co vymyslíme příště apod. Kdybych byla já ředitelkou, toto bych rozhodně zavedla. Vždyť ve škole si o svých úspěších a zkušenostech nikdo nepovídá. Učitelky se někdy ani celý den nevidí. Hospitace by mohla být takovým začátkem pro posezení s učiteli a diskutování o dětech, o naši práci. Třeba tak, jak je tomu zde v diskuzích.
Skutečnost je však jiná. Každý je zavřený ve své třídě a práce se řeší pouze na peg.radě jednou za čtvrt roku. Tam každý přečte výsedky a práci své třídy, ředitelka oznámí, co se bude dít v následujích měsících, dá prostor k diskuzi, nikdo nic neřekne a jde se domů.


Pavlína Hublová píše:
Milá Petro,
narazila jste tady na hodně bolavé místo - vzájemnou komunikaci a sdílení mezi učiteli. Proto asi tak rády chodíme na portál do diskuzí, že?

Moc se mi líbí, co teď probíhá v Gymplišti - virtuální hospitace...

Souhlasím s vámi, že výchozím bodem by mohla být hospitace. Ale podle mne to není bezpodmínečně nutné. Pravidelné schůzky vyučujících v daných ročnících, daného období, na daném stupni, celé školy by však měly být obvyklou praxí. By měly být... bohužel, nejsou.
Už jste tady zmínila klady takových schůzek. Tuším, že by se objevily i další, a stejně i zápory. Zkusíme je společně najít?


Tak tedy, jak se ptá Pavlína: Zkusíme najít klady a zápory, nebo možná rizika vzájemných schůzek vyučujících z jedné školy s cílem sdílet zkušenosti?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Sdílení zkušeností učitelů v rámci jedné školy - jak na to?
PříspěvekNapsal: čtv 01. dub 2010 10:49:15 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Začala bych tedy těmi klady:
  • souběžný postup dává rodičům jasný signál, že není horších ani lepších tříd (na dané škole);
  • vzájemné učení pedagogů je přirozené a vesměs příjemné - při společných schůzkách se mnohdy dá odpovědět na velké množství otázek z oblasti výukových strategií, námětů k práci, nejasností v učebnicích apod. (tady mám praktický příklad: Moje mladá kolegyně se přihlásila na kurz výuky M v 1. a 2. ročníku - už absolvovala 2 semináře a s úsměvem tvrdí, že je klidně mohla překročit, protože všechno už ví z našich společných schůzek);
  • metodické schůzky učitelů předmětů ze společných vzdělávacích oblastí napomáhá k motivaci učitelů a umožňuje spolupráci, např. tvorba mezitřídních projektů apod.

Kromě otázky PROČ? bych ještě přidala JAK?
Zkoušeli jste někdo využívat nějakou technologii ke spolupráci?
PS: Pro ty, co mne už trochu znají: Co jiného byste ode mne čekali než zapojení technologií, že?!

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Naposledy upravil Pavlína Hublová dne ned 04. dub 2010 14:13:18, celkově upraveno 1
úprava vzhledu


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Sdílení zkušeností učitelů v rámci jedné školy - jak na to?
PříspěvekNapsal: sob 03. dub 2010 9:10:12 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Možná bychom to mohli rozšířit - zkoušeli jste jakékoliv způsoby spolupráce? Jaké? Co byste mohli doporučit, a co moc nefungovalo?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Sdílení zkušeností učitelů v rámci jedné školy - jak na
PříspěvekNapsal: pát 25. čer 2010 23:03:59 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 15. črc 2009 5:28:52
Příspěvky: 5
Dobrý den,
myslím, že mám dobrou zprávu..na naší ZŠ fungují již po několik let tzv. Vzájemné hospitace učitelů. Začali jsme tím, že každý třídní učitel měl za povinnost jednou za čtvrtletí minimálně jednou "navštívit" svou třídu v hodině svého kolegy. Následný rozbor hodiny se týkal spíš třídy, ale vždy taková hospitace byla velmi přínosná. Třídní např. zjistil, že "jeho" žáci, na které by nedal dopustit, se skutečně u kolegy chovají nepřípustně, nebo naopak, že takhle pracovití v Českém jazyce nejsou jako v Matematice...čím to je? A je o čem diskutovat. Nyní již fungují vzájemné hospitace v rámci vzdělávacích oblastí a chodíme na "hospitace"..matematici, češtináři,..jazykáři. Někteří jdou na hodinu kolegy, udělají si čárku a dál nediskutují. Ale např. v rámci přírodovědných předmětů si běžně předáváme materiály, po hodině se bavíme o tom, proč dnes skupinová práce nevyšla a minulý týden to bylo skvělé, nebo že dnes počítali skvěle, ale včera jsme se nemohli hnout z místa.

Přimlouvám se za sdílení zkušeností učitelů v rámci jedné školy. :)

_________________
Jana Šenfelderová


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Sdílení zkušeností učitelů v rámci jedné školy - jak na
PříspěvekNapsal: pon 28. čer 2010 19:59:11 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Dobrý den Jano,
tak to jste pro mne takovým pozitivním zjevením, díky moc za Vaši zkušenost!

Myslím, že vzájemné hospitace jsou strašně důležité a užitečné, i když asi není lehké se k nim zpočátku odhodlat a také to chce dostatečně vybudovanou důvěru ve sboru.

Jak jste toho na Vaší škole dosáhli, že to učitelům nevadí? Vadilo jim to na začátku?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Sdílení zkušeností učitelů v rámci jedné školy - jak na
PříspěvekNapsal: čtv 01. črc 2010 22:32:11 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 15. črc 2009 5:28:52
Příspěvky: 5
Dobrý den,
asi to kolegům vadilo, možná to některým vadí , ale stále sdílení funguje. Přemýšlela jsem , kdy to vlastně vše u nás začalo a myslím, že startem byl projekt realizovaný na naší škole , který byl součástí "Dokážu to?".....jmenoval se "Týmy vzájemné spolupráce"...a tehdy jsem díky vzájemným hospitacím v hodinách matematiky na I. i II.stupni sestavila minisbírku aktivit, které měli pomoci kolegům na škole lépe odstartovat hodinu matematiky. Soustředili jsem se hlavně na "začátky" vyučovacích hodin a o nich diskutovali. Bylo to velmi zajímavé.

_________________
Jana Šenfelderová


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 6 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na: