Chtěla bych upozornit na článek
http://ascestinaru.cz/jana-johnova-dida ... ach-psani/Jsou v něm citované jak publikované články, tak poznatky a dosavadní zkušenosti s CS. Článek rovněž poukazuje na didakticky nevhodnou písanku CS pro 2 a 3 třídu. Např. v písance pro 2. třídu mají děti psát - v rozporu s didaktikou - akusticky a graficky odlišná slova (např. Chile, Eiffelovka). Jo, jo ... další důkaz, že pí Lencové jde více o to, aby se její "produkt" líbil (barevná písanka, myška ...) a aby na tom patřičně vydělala, než aby se děti postupně, logicky a progresivně naučily psát správně, rychle, plynně.
Další připomínky z jiného soudku
- pro odlišení kapitol a podkapitol při psaní poznámek na přednáškách jsem vždy používala velké / malé tiskací písmo .... samotné poznámky jsem psala vázaně (ne tým "dětským" písmem, ale vázaně). Jak to budou dělat budoucí studenti, kteří budou ovládat jen Comenia Script? Odlišnosti mezi CS a tiskacím písmem jsou minimální, v textu nevyniknou. Tak asi budou muset nosit s sebou pastelky, jako ti prvňáčci
- zejména při studiu technických a přírodovědných oborů píše každý student vzorce převážně výhradně TISKACÍM písmem (např. vzorec pro výpočet ujeté vzdálenosti "s = v.t" nebo z chemie NaCl pro kuchyňskou sůl). Vzorce tak v ručně (vázaně) psaném textu vyniknou, umožňují orientovat se v něm. Právě pro němožnost odlišit vzorce od textu, pokud jsou vytištěné stejným fontem, musí být vzorce v učebnicích buď zvýrazněné, nebo psané jiným fontem, jinou velikostí, jinou barvou ... výpočetní vzorce jsou vždy na samostatném řádku. Radana Lencová je umělkyně, měl ji na to někdo upozornit, že studiem psaní ještě povinná školní docházka nekončí a většina dětí dokonce míří dál na střední a vysoké školy, kde jim vázané písmo může být nadmíru užitečné.
Dle mého názoru, ze stanovisek většiny rodičů obhajujících CS lze vyčíst sobecké "jak snadné to BUDU MÍT JÁ, když to bude mít snadné (myslím tím, naučit se psát) moje dítě". Každé dítě je rádo, když se mu podaří překonat překážku a vyhledává je - chce vyšlapat nebo sjet na lyžích i "ten větší kopec", chce vyluštit křížovku, chce se umět samo podepsat - nejdřív tiskace, pak chce mít svůj vlastní podpis (popřípadě napodobit tatínkův nebo maminčin
). Lezlo by Vaše dítě raději na horský štít nebo na blízký kopeček?
Každé dítě má chuť dokázat víc, proč jim my samy snižujeme mety? Je to proti jejich přirozenosti.