Už se stalo. Průběh viz níže (v obrácené souslednosti).
----- Original Message ----- From: Karel Fous To: Kitzberger Jindřich Sent: Friday, March 05, 2010 4:27 PM Subject: Re: psaní, písmo a školy
Vážený pane náměstku, Děkuji za Vaši briskní odpověď. Jsem rád, že ještě není vše uzavřeno a o věci se bude ještě jednat. Překvapila mne nicméně informace, že MŠMT nemá pravomoc určovat základní pilíře vzdělávání, což je věc, kterou bych od ministerstva očekával. Domníval jsem se, že ŠVP rozpracovává právě tyto "pilíře". Dovolím si nicméně vyjádřit obavu, že pokud bude vývoj v tak zásadních věcech ponechán na jednotlivých školách, které jsou, co si budeme nalhávat, pod tlakem rodičů, pak patrně nezvítězí moudrost, ale jednodušší řešení, tedy patrně lenost. Dovolím si Váš argument o slabém používání písma v současné době obměnit. V současné době se ani znalost násobilky nevyužívá tolik jako před lety, máme kalkulačky a počítače, které nám vše vypočítají. Budeme tedy uvažovat i o případném dobrovolném nevyučování násobilky? Při vší úctě, většina věcí, které se v základní škole učí se v praktickém životě moc nevyužívá. Jde ale o stavební kameny fundamentu dalšího vědění, na těchto znalostech se dále studuje a teprvě pak, následně, se něco uplatní v životě. Školní výuka je především o obecné gramotnosti, o všeobecné vzdělanosti. Jestliže nepotřebujeme psaní, protože se málo rukopisně píše, nepotřebujeme ani počítání složitější než násobení, protože už nikdo nic nepočítá, zadá to stroji. Nepotřebuje ani gramatiku, protože editor nás upozorní na chyby. Nepotřebuje se učit dějepis, protože vše se "vygoogluje". Věc s písmem má dvě roviny - jedna je ta viditelná, zda se písmo používá, zda je úhledné, kolik času se věnuje jeho nácviku, zda je nutné psát psace a proč ne tiskace atd. Druhá rovina je obecná - jestliže se přestane učit psaní jen proto, že se "málo" využívá, pak s stejnou či velice podobnou argumentací je možné zahájit kampaň za redukci jakéhokoli jiného předmětu, a protože precedens již bude existovat, argumentační pole obhajoby předmětu bude velmi zmenšeno. Dovedu-li svou úvahu ad absurdum, pak ve školách se budou učit pouze základy čtení a počítání a zavede se snad jen vaření, účetnictví, teorie silničního provozu, ovládání počítače a ovládání ovladačů k televizi s DVD. Vážený pane náměstku, věřím, že zdravý rozum nakonec zvítězí i Vaším úsilím. Věřím, že se najdou cesty, jak nesnižovat laťku obecné vzdělanosti, ale naopak se najdou jiné, které tuto laťku dále pozvednou. Vážený pane náměstku, děkuji Vám za čas, který jste věnoval mému dotazu, byť laickému. S úctou a přáním příjemného víkendu Karel Fous
----- Original Message ----- From: Kitzberger Jindřich To: Karel Fous Sent: Friday, March 05, 2010 9:50 AM Subject: RE: psaní, písmo a školy
Vážený pane inženýre, zcela určitě věc není v poloze ukončování výuky psacího písma. Návrh na zavedení písma nicméně chceme podrobněji prozkoumat, a to ve spolupráci s Pedagogickou fakultou. V současné době se má rozběhnout pilotní ověřování na několika desítkách škol. Samozřejmě do toho nebudeme školy nutit, ale zájem je poměrně velký. Teprve na základě ověření písma v praxi a důkladného posouzení i odborníky budeme uvažovat o zavedení tohoto písma jako alternativy k současnému psacímu. I v tomto případě ale půjde podle mého odhadu spíše o minoritní záležitost, kterou by rozšířila jedině úspěšná praxe. MŠMT ani nemá kompetence k tomu, aby nařizovalo ten nebo onen typ písma, naše regulace je v podstatě jen přes učebnice, kterým dáváme doložku. V nich můžeme akceptovat jinou variantu než tu, která dnes je univerzálně používána a je vázána na tradiční normy písma. Je to tedy ještě věc dlouhého vývoje, ale nevylučuji, že praxe opravdu ukáže, že takový typ písma je užitečný a lepší než tradiční. Já osobně na to zatím nemám vyhraněný názor, ale myslím, že ten návrh stojí za prozkoumání, protože tradiční psací písmo už v dnešní době není příliš používáno, děti se sice na něj ve škole vycvičí, ale ve vyšším věku pak hojně začínají používat něco velmi podobného právě písmu Comenia Script.
S pozdravem Jindřich Kitzberger
From: Karel Fous Sent: Friday, March 05, 2010 8:53 AM To: Kitzberger Jindřich Subject: psaní, písmo a školy Vážený pane náměstku, Rád bych věděl více o údajném plánu na ukončení výuky psacího typu písma. Občas tu a tam média informují o různých krocích, které směřují k této zásadní změně ve vzdělávání, ale oficiálně, pokud vím, nebyla vedena žádná diskuse. Rád bych zvěděl, kolik pravdy je na tomto šprochu. Osobně jsem přesvědčen, že zavedení licencovaného písma Comenia, ale i jakéhokoli jiného tiskacího, které by mělo nahradit psané formy, je škodlivé a špatné. Na internetu zveřejněné záměry, výchozí teze i důvody změny naprosto pomíjejí nejzákladnější vlivy, principy a podmínky užívání ručního psaní. V některých případech jsou důvody dokonce zcela neopodstatněné. Jinými slovy - potřeba změny se zdůvodňuje fakty, které na úroveň používání písma nemají žádný vliv, příčiny a důsledky se zcela míjí. Je také signifikantní, že na diskusích je slyšet či vidět jen "křičící menšina" či líné moderní maminy, které nechtějí cvičit s dětmi písmo (= učit se s dětmi) a domnívají se, že bez tréninku lze dosáhnout skvělých výsledků. Většina seriózně diskutujících na netu má ale argumenty spíše proč navrhovanou (?) změnu nezavádět. Vážený pane náměstku, budu rád, když si vyšetříte trochu času a sdělíte mi svůj názor. S úctou Ing, Karel Fous Praha 2
|
|