Rozhovor s Radanou Lencovou – výňatky (citovány doslovně) osvětlující, proč je zavedení Comenia Script NUTNÉ, a jak na to :
„Proč píšeme dnes tak málo, je to tím, že se za písmo stydíme nebo to neumíme?“
„České psané písmo není pro cizince vždy čitelné“
„Dospělých rukopisů jsem nasbírala několik stovek exemplářů...Dětských rukopisů jsem měla k dispozici kolem 900." "Když vynechám písmo hůlkové, tak nejčitelnější písmo byla kurziva“
„Psaní se smyčkami se může zdát z logiky rychlejší, ale z vizuálního hlediska k čitelnosti tolik nepřispívá. Ergonomie psaní je v souvislosti se stylem písma individuální.“
„Písmo je jako tanec. Když máme ale tančit podle přesně daných kroků, neposkytuje nám tolik svobody ani radost“.
„Děti mají na výběr u několika písmen a číslic dva tvary, volitelný sklon, možnost používat ligatury (praktická spojení 2-3 písmen), levákům jsou nabídnuty jiné tahy při psaní písmen atd.“
„Comenia Script vyjde vstříc i těm „spontánním a nezávislým“, kteří se chtějí na písmu naučit jen to nejnutnější.“
„Učitelé nebo rodiče by se měli nejdříve s písmem seznámit teoreticky (Praktický manuál Comenia Script) a pak samozřejmě i prakticky. To znamená naučit se jím psát - do sešitu, na tabuli, kdekoliv. To vidím jako zásadní. Děti nás mají jako vzor, a pokud chceme, aby se písmo naučily, musíme jim ukázat, že to umíme.“
„Rodiče by si ale měli také uvědomit, v jaké době jejich dítě žije a jakým způsobem komunikuje. A také, jak to mají oni sami - když rodiče píší málo (nebo vůbec), používají na psaní PC, e-mail, internet, SMS, ICQ atd., tak potom nemohou klást na dítě příliš velké nároky.“
„Je skvělé dětem vyjít vstříc v tom, co potřebují. V tuto chvíli nevím, jak krutý by byl typický střet dvou „písmových“ generací, ale možná by se učitelé mohli zamyslet nad tím, že kromě školy se s „písankovým“ písmem děti tolik nesetkávají...“
(
http://www.rodina.cz/clanek7679.htm Děkuji za upozornění na tento zdroj.)