Zdravím.
K jinému než anglickému jazyku od 3. třídy:
Nehledě na to, že v naprosté většině škol je prvním jazykem angličtina, už jsem se setkal s tím, že se přistěhovalo dítě, které se od 3. třídy učilo němčinu, a školu, ve které by mohlo s tímto jazykem pokračovat, pro ně rodiče nenašli. Škola by měla na toto riziko rodiče upozornit, pokud chce od 3. třídy jiný než anglický jazyk nabízet. Nicméně si myslím, že angličtina je rozhodně vhodnější, třeba jen proto, že se s ní děti setkávají ve svém okolí daleko častěji než s jakýmkoli jiným cizím jazykem (anglikanismy, názvy výrobků, názvy sportů, filmy, reklama apod.), a toho se dá ve výuce také využívat.
Ale k otázce, která byla položena jako první: jaké didaktické zásady jsou platné pro výuku cizího jazyka na prvním stupni?
Těch zásad je jistě hodně, ale vyjmenoval bych několik:
1. Hlavně žákům jazyk nezprotivit – neustále podněcovat motivaci a projevovat nadšení při porozumění, apod.
2. Učit žáky správnou výslovnost – ta špatná se později těžko přeučuje.
3. Pracovat s chybou pozitivně. Vštěpovat žákům od začátku, že se chybami učíme a dokazovat jim to.
4. Poslouchat jeden druhého. Přesvědčovat žáky, že se učí nejen tím, když poslouchají angličtinu z audio záznamu či od učitele, ale že je moc důležité, poslouchat všechnu angličtinu, tedy i tu, když jiný žák mluví anglicky při hodině (odpověď na otázku, otázka při hře, čte, hláskuje, apod.). Kdo poslouchá angličtinu toho druhého, učí se tím. Učí se rozlišovat, co je jazykově správně a co ne, učí se mluvit srozumitelně, apod.
Výborná aktivita, která pomůže žákům naučit se vzájemnému poslouchání, se jmenuje ZUNK. Popsal jsem ji ve starší verzi portálu RVP, ale už asi zmizela.
ZUNK: Vezměte obálku a vložte do ní čtyři kartičky s číslem 5, čtyři kartičky s číslem 10, čtyři kartičky s číslem 20 a čtyři s nápisem ZUNK. Během vzájemného poslouchání, si žák, který se přihlásí a opraví chybu, může z obálky vytáhnout jednu kartičku. Pokud má kartička číslo, žák je přičte ke svému skóre. Jde-li o kartičku s nápisem ZUNK, žák ztrácí všechny nabyté body. Skóre lze počítat buď každému žákovi, nebo skupině jako celku. Při sčítání skóre jednotlivcům, lze také žáka s vysokým skóre ocenit například známkou (kartičku ZUNK můžete také ze hry odstranit). Tento způsob opravy se osvědčuje hlavně u mladších žáků. (převzato od Janete Aguirre)
5. Používat při hodině angličtinu co nejvíce, tzv. „nesklouzávat“ do češtiny.
6. Vše, a hlavně to nové, co se žáci naučí, okamžitě „aktivovat“, tzn. hned začít používat.
7. Dávat žákům (popř. i rodičům) od začátku návody, co mají dělat s angličtinou doma, jak se učit, čeho využívat. (Pozn. Rodiče bohužel často vyžadují, aby se děti učily hlavně gramatiku.)
Určitě jsem na spoustu věcí zapomněl.
Bert.