Dobrý den, myslím, že vzhledem k množství vynaložených prostředků (počet hodin, jazykové vybavení škol atd.), není produktivita naší práce příliš vysoká. Tohle mi vadí na českém školství nejvíc. Přidáváme hodiny a zbytečně přetěžujeme žáky bez toho, aniž bychom se zajímali o výsledky. Píšeme pravidelně Scio testy a sledujeme vývoj našich žáků. Těší nás zlepšující se výsledky, ale stále jsou zkreslené tím, že se účastní jen málo škol a my si myslíme, že jsou to ti odvážní, kteří se nebojí porovnání nebo svého neúspěchu. Málo posloucháme, co naši žáci chtějí, a protože v neustálém boji proti nekoncepčním úpravám a nařízení měnících se ministrů už dávno sami nehoříme, nemůžeme zapalovat žáky pro smysluplné poznávání světa. Dnes jsem litoval kolegyni, která se třemi páťáky hrála karetní hru a navzájem se anglicky ptali, zda mají kartu, o kterou mají zájem. Slyšet po desáté za sebou Has you? z jedněch úst, když kolem padesátkrát zaznělo Have you?, to by rozplakalo i Jana Ámose. Ti kluci už budou mít druhý jazyk povinný (děkujeme, paní Buzková) a jen těžko se podaří rodičům ambiciózním, lhostejným, málo informovaným (to je i naše vina) vysvětlit, že němčina nebude z mnoha důvodů to pravé. Škola hrou se začíná měnit v podivné panoptikum politických populistických výkřiků. Chtěli dát všem. Nedají nikomu, protože jsem až do morku kostí přesvědčen, že další tři hodiny druhého cizího jazyka nejen že nezlepší jazykovou gramotnost dalších generací, ale ve skutečnosti ještě oslabí úroveň angličtiny, která se za poslední roky určitě zlepšila. Tato věta není v rozporu s tím, že bychom mohli mít vzhledem k vynaloženým prostředkům ještě lepší výsledky. Myslíte, že jsem s těmito názory sám? Dá se ještě něco dělat? Mnozí mi dají za pravdu, ale krčí rameny. "Císař pán" rozhodl, musí to tak být.
|
|