Svým radikálním prohlášením jsem parodoval předchozí příspěvek adresovaný rodičům dětí
Ale možná shledáte, že něco na tom je... Že spíš než rodiče mohou za špatný stav čtenářské gramotnosti učitelé. Samozřejmě čtení knížek je důležité a rodiče, kteří si na něj udělají čas a jdou tak příkladem svým dětem, určitě dělají dobře. Těžko to po nich ale může někdo vyžadovat, nebo je kárat, když to nedělají (asi je v tomto případě jejich učitelé kdysi nepřesvědčili, že četba je přínosná a že by se jí měli věnovat i po opuštění školy...).
Čtenářská gramotnost ovšem není jen a pouze o čtení knih. Jde o soubor konkrétních dovedností, které rodiče neznají, a tudíž je nemohou ani svým dětem předat! Děti si je musejí osvojit ve škole... Musí se je naučit v rámci výuky. Tedy díky pedagogickému působení učitelů.
Nevidím učitele jako nějaké viníky současného stavu, ale spíše jako jedinou cestu ke zlepšení. Pokud se učitelé nenaučí čtenářským dovednostem vyučovat, nikdy se žáci v dalších šetření PISA nezlepší
Učitelé k tomu mohou být nějak donuceni vnějšími tlaky (začleněním čtenářské gramotnosti do RVP, kde nyní vůbec není...), nebo sami od sebe, že se rozhodnou, že je to důležité. Nikoliv kvůli šetření PISA, ale kvůli žákům a jejich budoucnosti. Z šetření PISA totiž vyplynulo, že 30% českých patnáctiletých chlapců nemá ani základní čtenářské dovednosti, což ohrožuje jejich zapojení do života i práce!