Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 60 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe
PříspěvekNapsal: sob 18. pro 2010 19:39:08 
Nevím, které úlohy z PISY vlastně máme k dispozici! Ony nejsou všecky tzv. uvolněné, ne? K starším uvolněným jsme v týmu pro VUP udělali rozbory toho, kterou dovcednost využívají a požadují, a i s nápady, co dělat ve výuce, V brožurce "Gramotnosti ve vzdělávání", která právě teď vyšla z VUP, jsou bohužel jen dvě ty rpzebrané úlohy. Ale snad dají na web i to ostatní.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe
PříspěvekNapsal: ned 19. pro 2010 9:40:15 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Mgr. Ludmila Kovaříková píše:
Co takhle vzít např. úlohy z Pisa (když už to tedy musí být, neučím kvůli testům), ke každému typu připojit podrobné popisy aktivizačních metod, postupně připojovat časté chyby v jejich použití, předvést na různých textech, připojit formy práce, teorii didaktiky a prostě rozpracovat didaktiku. Nezapomenout na strategie. Uveřejnit nápady, jak dovést aplikaci dovedností do formy sdílení na internetu. A konečně diskutovat o tom, co znamená číst. Odkazovat rodiče na tyto (a jiné stránky).
Prostě vytvořit PERSONAL LEARNING NETWORK pro čtenářskou gramotnost.


Lidko,
to je skvělý nápad! Líbí se mi, že je to přesně to, co jsme schopni v dané situaci udělat a má to smysl. Myslím, že se mezi svátky porozhlédnu pro Metodickém portálu (a ve svých záložkách)... Můžeme využít Wiki a zkombinovat to s DIGIFOLIEM. Ale možná, že už něco takového existuje, jen to není v jedné kupě (možná, že nám dá pár tipů někdo z netmoderátorů...).
Tuším, že jsi ochotna být jedním z tvůrců/garantů?
Hlásí se ještě někdo, kdo je ochoten to rozjet?

Vytvořila jsem pro tuto příležitost nové diskuzní téma zde.

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe
PříspěvekNapsal: ned 19. pro 2010 10:35:09 
Vše nasvědčuje tomu, že nové reformní snahy začínají testovací kampaní, o které všichni zasvěcení tuší,že jen potvrdí neblahé trendy.V diskusi o dalším směrování českého školství není vidět autorita, která srozumitelně shrne primární příčiny nedobrého stavu a navrhne první - startovací kroky k ozdravění. Výsledky mezinárodního srovnávání navíc vnášejí nyní do debaty nervozitu, objevují se první známky paniky. Naděje na bohulibý obrat se dále komplikuje.
Pozorný pohled do praxe a selský rozum napovídají, že s úklidem je potřeba začít vybudováním moderního obsahu výuky a výchovy pro každý stupeň a postupný ročník ZŠ a všechny obory SŠ. Teprve poté lze výsledky objektivně měřit a srovnávat. /Systém RVP + ŠVP tento výchozí úkol nenaplnily - nikdo neví, co a jak se bude měřit./ Je-li základem dobré školy připravený, motivovaný učitel a kvalitní, zajímavá vyučovací hodina, pak je nutné rychle vytvořit náročný systém celoživotního vzdělávání a z něj odvozený kariérní řád s diferencovaným nenárokovým odměňováním učitelů.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe
PříspěvekNapsal: ned 19. pro 2010 11:11:29 
Zcela souhlasím s předchozím příspěvkem (dr. Jakl). Především je pro další směřování našeho školství nutné ukotvit koncepční základy, tedy konečně vypracovat standardy - osnovy - pro každý ročník každého typu školy, natolik konkrétní, aby se daly dobře měřit a srovnávat výstupy žáků. Bude-li se čekat na vyjádření učitelů, asi se s tím příliš nepohne. Kvalitní návrh by mělo předložit ministerstvo a dát jej pedagogům k posouzení a připomínkování.
Metodické otázky mají smysl řešit teprve až bude takový dokument potvrzen.
Také plně souhlasím s požadavkem zvýšení kvality učitelů a celého výchovně vzdělávacího procesu, zejména nutností celoživotního vzdělávání.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe
PříspěvekNapsal: ned 19. pro 2010 16:35:20 
Dr. Jakl přesně pojmenoval to, co se u nás obvykle chybně docela vynechává: péče o zlepšení (nebo o záchranu nebo zavedení) kterékoliv kvality musí být systémová. A proto nemůžeme vynechat to, že kvalita vzniká tak, že ve třídě při čtení se žáky je učitel a společně se snaží. Když tomuhle procesu pomůžeme, dají se očekávat lepší výsledky. Finové a další tohle jednoznačně potvrzují (jsou na to výzkumy.) Myslím, že všecko ostatní jest marnost a taky vyhazování peněz (nebo spíše vhazování peněz - do čísi kapsy za tvorbu a rozvoz testů atp.).


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe
PříspěvekNapsal: ned 19. pro 2010 18:06:33 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 07. pro 2010 19:05:23
Příspěvky: 4
Mluvili jsme tady o potřebě DVPP pro učitele, o jejich podpoře ohledně zvládnutí metod vedoucích ke zvládnutí čtenářské gramotnosti.
Bylo by možná dobré, kdyby se učitelé mohli vzdělávat i formou virtuálních hospitací, které portál rvp.cz nabízí učitelům různých předmětů. Co kdyby se hospitace zaměřily na metody RWCT a ukázaly i učitelům mladších dětí, kteří třeba i absolvovali kurz, že to také mají zkusit, například podle videozáznamu.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe
PříspěvekNapsal: ned 19. pro 2010 21:12:57 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Naši žáci mají stále horší čtenářské dovednosti? Jak je možné, že desítky vysokých škol chrlí tisíce absolventů? Jak s takovou čtenářskou negramotností lze absolvovat vysokou školu?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe
PříspěvekNapsal: ned 19. pro 2010 21:19:18 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Jitka Panglová píše:
Mluvili jsme tady o potřebě DVPP pro učitele, o jejich podpoře ohledně zvládnutí metod vedoucích ke zvládnutí čtenářské gramotnosti.


Nevím, zda lze spoléhat na DVPP. DVPP je stále obrovským tunelem, kterým léta odtéká spousta peněz do kapes nejrůznějších agentur a lektorů. Nikdo je totiž "nehlídá" a akreditace jsou jen směšnou záležitostí. Jakmile řeknete, že je zapotřebí se vzdělávat v čtenářské gramotnosti, přisaje se na toto téma spousta profesionálních lektorů, kterým je už dávno jedno, co lektorují, hlavně když to sype.


Naposledy upravil Lucie Slejšková dne ned 19. pro 2010 22:05:33, celkově upraveno 1
úprava citace


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe
PříspěvekNapsal: ned 19. pro 2010 23:08:56 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D. píše:
Máme tady miliardy z evropských fondů. A co s nimi děláme - posíláme je do škol, což sice není zcela špatně, ale ani dobře. Je to totiž opatření zcela nekoncepční!
Pokud se nemýlím do ZŠ jde v EU peníze školám 4,5 G Kč a plánuje se dalších 1,5 G pro SŠ a 0,5 G pro MŠ. To je dohromady zhruba osmina prostředků z OP VK, za kterého stále zbývá dle mého odhadu cca 30 miliard pro projekty zahájené do roku 2013.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe
PříspěvekNapsal: pon 20. pro 2010 10:37:41 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 07. črc 2010 7:04:19
Příspěvky: 349
Ano, ale také je pravda, že některé projekty polykají spoustu prostředků neúčelně- jsou obrovské rozdíly mezi náklady škol a některých jiných subjektů ( i třeba díky DVPP, které je mnohdy "o ničem").
Hodnocení projektů má svá pravidla, ale ne všechny projekty jsou přínosem.
A u šablon není záruka, že nezmění smysl- pan ministr školám rozesílal mail, aby šablony využily, protože z běžných prostředků nedosáhnou na pomůcky ( a nemyslel nadstandard!).
Dovedu si představit, že bude spousta nabídek na DVPP s čtenářskou gramotností. A že kromě akreditace tyto semináře nebudou mít se vzděláváním nic společného.
Takže spíš spoléhám na nadšence, které znám z těchto diskuzí, že se něco udělá právě teď a tady
( PLN apod).


Naposledy upravil Jana Kneřová dne pon 20. pro 2010 18:52:26, celkově upraveno 1
vložení odkazu


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 60 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron