Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=101&t=16661
Stránka 4 z 6

Autor:  Lucie Slejšková [ pon 20. pro 2010 17:26:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe

Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Naši žáci mají stále horší čtenářské dovednosti? Jak je možné, že desítky vysokých škol chrlí tisíce absolventů? Jak s takovou čtenářskou negramotností lze absolvovat vysokou školu?


Odbočka: Asi jak kterou, ale některé určitě v pohodě :ugeek: . Asi jako základní a střední. Všechno přece závisí na tom, jaké jsou požadavky a jak se kde učí. Nevěřím, že si skutečně myslíte, že zhoršování výsledků žáků je jen blamáž.

PLN je skvělý nápad!
Další úlohy by měly být uveřejněny v lednu, jak slíbila Jana Palečková z ÚIV na tiskové konferenci k PISA. Tak mě napadlo, že ji zkontaktuji, zda by nám sem nenapsala něco víc právě o úlohách, kolik jich bude k dispozici, jaké, kde jsou starší atd.
Rozpracovávat úlohy mi přijde velmi praktické, rychle použitelné v hodinách.
Ještě by mi přišlo fajn, kdyby existoval nějaký soupis, jaké dovednosti vlastně mají učitelé u dětí rozvíjet a co tedy mají ovládat oni sami. Určitě existují nějaké popisy, co je ČG, ale je to použitelné takto prakticky? Víte někdo o něčem? Mám takovou představu, že by pak byly ty dovednosti a ke každé z nich přiřazeny nějaké úlohy, které jsou na ně zaměřeny - učitel by se v tom líp vyznal. Je to realizovatelné, nebo to je hloupost?

Autor:  Návštěvník [ pon 20. pro 2010 17:50:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe

P. Solotáři, připomínám jen, že současná (ta testovaná) generace se dostane na střední a pak vysoké školy až za pár let, případně napřesrok. Pak se teprve máme na co těšit :cry:

Autor:  Návštěvník [ pon 20. pro 2010 19:20:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe

Vsaďte se, že absolventů z této negramotné generace neubude.

Autor:  Návštěvník [ pon 20. pro 2010 19:26:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe

Haló, všimá si někdo toho, že zprávy o špatných výsledcích různých testů se objevují souběžně s projednáváním učitelských platů?

Autor:  Lucie Slejšková [ pon 20. pro 2010 19:33:36 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe

Sama jsem tu odbočku podpořila, ale sypu si nyní virtuálně popel na hlavu :) a pojďme se vrátit k původní otázce: co si myslíte, že by se mělo dělat, aby příští testy PISA dopadly lépe? A do čeho naopak neinvestovat?

P.S. Debatám na ostatní téma (zda jsou čeští žáci opravdu čtenářsky negramotní apod.) se ale meze nekladou, jen pro ně prosím použijte již existující témata jinde, nebo případně zakládejte nová, abychom tu nevařili diskusní guláš ;) . Díky!

Autor:  Mgr. Ludmila Kovaříková [ pon 20. pro 2010 19:52:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe

Lucie Slejšková píše:
Ještě by mi přišlo fajn, kdyby existoval nějaký soupis, jaké dovednosti vlastně mají učitelé u dětí rozvíjet a co tedy mají ovládat oni sami. Určitě existují nějaké popisy, co je ČG, ale je to použitelné takto prakticky? Víte někdo o něčem? Mám takovou představu, že by pak byly ty dovednosti a ke každé z nich přiřazeny nějaké úlohy, které jsou na ně zaměřeny - učitel by se v tom líp vyznal. Je to realizovatelné, nebo to je hloupost?


Při rozvíjení by se dalo vyjít se strategií nebo z definice čtenářské gramotnosti od VÚP. Ale dalo by se to odvodit i z testů PISA. Určitě by byla taková práce kvalitnější od odborníků, ale můžeme se o to pokusit i sami. V tom nevidím problém. Sama mám vytvořená jak kritéria k dovednostem podle strategií, tak způsoby vyučování. Jen by se to vše muselo propojit s testy a pořádně propracovat a prodiskutovat.

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ pon 20. pro 2010 20:38:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe

Byli jsme na tom s ČG lépe? Proč vlastně došlo ke zhoršení? Neměli bychom hledat příčiny? Pokud je nepojmenujeme, dokážeme odpovědět Co dělat, aby příští PISA dopadla lépe? Nemyslím, že jde o odbočku.

Autor:  Marie Slavíková [ pon 20. pro 2010 21:17:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe

O gramotnostech vyšly dnes dobré články na www.ceskaskola.cz - článek R. Sárkosiho (20.12.2010) a článek Gramotnosti ve vzdělávání (20.12.2010) - p. Wagner promine, že vynáším informace.. :)

K tomu podivování se nad úrovní našeho školství podotýkám, že se vedou obsáhlé debaty na stejném serveru i na mnoha blozích. Upadající vzdělanosti žáků a jejich malé motivovanosti k práci ve škole si všímají mnozí, včetně rodičů. Každý kantor asi ví, o čem je řeč. Ostatním doporučuji jít si na týden zaučit na 2. stupeň ZŠ a netřeba mu již nic dodávat... Kdo nezažil, neuvěří.

Autor:  Lukáš Križko [ úte 21. pro 2010 0:36:04 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe

Jen pro inspiraci přikládám odkaz na novou publikaci, která vyšla ve VÚP a popisuje gramotnosti. Jmenuje se Gramotnosti ve vzdělávání.

Ke stažení je publikace ZDE.

Velmi doporučuji. LK

Snad někdo z netmoderátorů pomůže s odkazem :-D.

Autor:  Lucie Slejšková [ úte 21. pro 2010 19:43:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe

Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Byli jsme na tom s ČG lépe? Proč vlastně došlo ke zhoršení? Neměli bychom hledat příčiny? Pokud je nepojmenujeme, dokážeme odpovědět Co dělat, aby příští PISA dopadla lépe? Nemyslím, že jde o odbočku.


Nyní už ne :-), díky za upřesnění.
Myslím, že tu padají i odhady příčin, např. to, že učitelé neumí ČG trénovat - proto metodická podpora a vzdělávání.

Jaké vidíte přičiny vy (Vy) a jaká byste doporučili opatření?

Stránka 4 z 6 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/