Když moji patnáctiletí studenti sdělovali (strukturovaně, samozřejmě, každý dobrý učitel má stanovený standard výstupů jak řekl V. Klaus ml.) své poznatky, dojmy a zážitky z knihy Peníze od Hitlera R. Denemarkové, nebo když jsme si s dětmi na táboře vyprávěli o novele K moři a povídce Věneček Petry Soukupové, když jsme si s bývalými studenty na maturitním večírku vzpomněli na Annu Zonnovou, Patrika Linharta, Edgara Dutku, Stanislava Komárka, Erazima Koháka, nezažil jsem tedy žádnou nudu! Holkám z Denemarkové tekly slzy po tvářích.
Je prostě potřeba, aby se čtení považovalo za pilíř vzdělanosti a pedagogové se na tom shodli. Češtináři s fyziky
Pak se nebude stát u katedry, kázat a kazané vymáhat dětem z hlav, ale začne se i ve škole pracovat dle aktuálního data s informacemi a se světem, jaký je. Pokud mají školy "deset let" starý počítač a nebo učitelé pochybují, že svět je složen z bitů dat, přístupných a pěkně zmotaných na síti, pokud mají v knihovně jen Čuka a Geka a kytičky, je to špatný!
Co dělat? Změnit to. Učebnice, internet, práce s aktuální publicistikou jako normální, standardní,
převažující činnost ve škole! Zavedení konfrontace názorů studentů plynoucích přímo z přečteného s jiným, "odbornějším" postojem jako nezbytná (a hodnocená) metoda získávání informací, postojů a hodnotové orientace. Nalezení nového smyslu v textu, zařazení této zkušenosti do svého světa a její využití při dalším získávání informací jako indikátor, který si dítě vyhodnotí samo v portfóliu, a zkontroluje si také, že jej využilo i v dalším učebním tématu. Možných aktivit na podporu rozvoje funkčního čtení je spusta, ve škole jde ale ze zásady o nastavení
priorit učitele, vy zde tomu říkáte systémový přístup - dokud bude trvat na transmisi informací, budou mít vzdělávací agentury (jak píše Radek Sárközi) i nadále rito zaručené a stát bude své desítky miliard sypat do jámy. Pokud vezme v potaz svět jaký je, s facebooky, minikamerami, minidiktafony a kalkulačkou, ale také s twitterem a sociálními sítěmi. Může žáky třeba i něco naučit. Takový facebookový profil Iana McEwana nebo Erika Taberyho a Václava Cílka jako třídní projekt v kvintě může pomoci rozvoji čtenářství více než účast v této diskusi. Hezký nový rok!