Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe
PříspěvekNapsal: stř 29. pro 2010 15:06:38 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 01. zář 2010 13:12:36
Příspěvky: 202
Když moji patnáctiletí studenti sdělovali (strukturovaně, samozřejmě, každý dobrý učitel má stanovený standard výstupů jak řekl V. Klaus ml.) své poznatky, dojmy a zážitky z knihy Peníze od Hitlera R. Denemarkové, nebo když jsme si s dětmi na táboře vyprávěli o novele K moři a povídce Věneček Petry Soukupové, když jsme si s bývalými studenty na maturitním večírku vzpomněli na Annu Zonnovou, Patrika Linharta, Edgara Dutku, Stanislava Komárka, Erazima Koháka, nezažil jsem tedy žádnou nudu! Holkám z Denemarkové tekly slzy po tvářích.
Je prostě potřeba, aby se čtení považovalo za pilíř vzdělanosti a pedagogové se na tom shodli. Češtináři s fyziky :) Pak se nebude stát u katedry, kázat a kazané vymáhat dětem z hlav, ale začne se i ve škole pracovat dle aktuálního data s informacemi a se světem, jaký je. Pokud mají školy "deset let" starý počítač a nebo učitelé pochybují, že svět je složen z bitů dat, přístupných a pěkně zmotaných na síti, pokud mají v knihovně jen Čuka a Geka a kytičky, je to špatný!
Co dělat? Změnit to. Učebnice, internet, práce s aktuální publicistikou jako normální, standardní, převažující činnost ve škole! Zavedení konfrontace názorů studentů plynoucích přímo z přečteného s jiným, "odbornějším" postojem jako nezbytná (a hodnocená) metoda získávání informací, postojů a hodnotové orientace. Nalezení nového smyslu v textu, zařazení této zkušenosti do svého světa a její využití při dalším získávání informací jako indikátor, který si dítě vyhodnotí samo v portfóliu, a zkontroluje si také, že jej využilo i v dalším učebním tématu. Možných aktivit na podporu rozvoje funkčního čtení je spusta, ve škole jde ale ze zásady o nastavení priorit učitele, vy zde tomu říkáte systémový přístup - dokud bude trvat na transmisi informací, budou mít vzdělávací agentury (jak píše Radek Sárközi) i nadále rito zaručené a stát bude své desítky miliard sypat do jámy. Pokud vezme v potaz svět jaký je, s facebooky, minikamerami, minidiktafony a kalkulačkou, ale také s twitterem a sociálními sítěmi. Může žáky třeba i něco naučit. Takový facebookový profil Iana McEwana nebo Erika Taberyho a Václava Cílka jako třídní projekt v kvintě může pomoci rozvoji čtenářství více než účast v této diskusi. Hezký nový rok! ;)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe
PříspěvekNapsal: stř 29. pro 2010 20:23:25 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 02. lis 2009 21:44:46
Příspěvky: 2
Dobrý den,
děkuji všem za příspěvky. Pomáhají mi zorientovat se ve vlastních myšlenkách. Systémový přístup vidím možná ještě trochu jinak než pan Koubek. Za základ považuji péči o učitele. Je mnoho skvělých kantorů, kteří odvádějí výbornou práci na základě svého vnitřního přesvědčení a přístupu. Ale jako v každé profesi, je i v našich řadách mnoho těch, kteří se vezou. Zatímco v soukromém sektoru takový pracovník dostane zpětnou vazbu v podobě nižšího platu, v učitelských vodách je něco takového téměř nemožné. Dnes platí, že kantor, který na sobě pracuje, je na tom finančně stejně (nebo hůře, pokud je mladý) jako kantor, který učí více méně stejně nyní jako před deseti lety. Nic (kromě vnitřní motivace, která však naše školství nespasí) nenutí učitele, aby na sobě pracoval - to souvisí s tím, že tzv. kurikulární reforma proběhla převážně jenom a papíře. Když jsem byl v Kolčavě ve škole, tak mi tam paní učitelka ukazovala materiály, jež dokládaly její sebevzdělávání, ke kterému jsou tam učitelé vedeni. Sám jsem si pomyslel: no, u nás v tomto ohledu nikdo nic nemusí... Značná část učitelů smysl reformy nepochopila (a možná ani pochopit nechce), někteří nejsou schopni pracovat s pojmy "cíl" a "prostředek"… Plán je téměř sprosté slovo…

Samostatnou kapitolou jsou některé pedagogické fakulty, jejichž učitelé nechají své studenty psát testy z RVP (dozvěděl jsme se přímo od studentů)… Dalším problémem je úroveň výuky. Moje žena mi vyprávěla, jak jí na fakultě spolužačky, dnes absolventky již cca 6 let v praxi…, po přednášce žádaly o zápisky, neboť nevěděly, co si během přednášky zapsat - K tomu snad není co dodat…

Změnit se tedy dle mého názoru musí způsob odměňování učitelů. Nezbytností je systém vzdělávání učitelů, který bude souviset s platovým ohodnocením. (Kdo svěří dítě lékaři, o němž víte, že je bez atestací a nepracuje na sobě…) Za úvahu stojí rozsah přímé vyučovací povinnosti učitelů. Chceme-li po učitelích kvalitní práci, musí pro to mít podmínky: finanční, časové, metodické, materiální.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe
PříspěvekNapsal: čtv 30. pro 2010 11:17:03 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:57:04
Příspěvky: 79
Chtěl bych vám všem moc poděkovat! Jsem z České školy zvyklý na poněkud odlišné postoje i přístup k diskuzi. Člověk by pomalu už začínal mít dojem, že již žádné skutečně vynikající učitele nemáme, že se nepochopení smyslu RVP blíží 100%. Proto je pro mě setkání s vámi všemi (s panem Koubkem zvláště) velmi úlevné.
Pro Návštěvnici mám jednu radu. Našetřete 10 tisíc, kupte si netbook, zřiďte si domácí připojení do internetu (300-600 podle lokace), dejte se do studia a hledejte si jinou školu (nebo rovnou žáky online)!

Přeji vám všem vše nejlepší v novém roce. Nechcete-li nevědomky přispět k úpadku našeho školství, musíte o sobě a svých názorech dávat vědět! Děkuji předem.

_________________
Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D.
UK PedF, KITTV - Učitelský Spomocník


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe
PříspěvekNapsal: čtv 30. pro 2010 11:37:42 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Opět jsem si pročetla celou diskuzi a vybrala jsem (pro sebe) pár nejzajímavějších myšlenek (dokument zde)

Mrzí mě, že tak nějak trochu pasivně očekáváme, my učitelé, "až do udělají ti nahoře". Doufám, že se nám podaří v lednu rozjet PLN pro čtenářskou gramotnost, protože by byla škoda nevyužít této možnosti...

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe
PříspěvekNapsal: čtv 30. pro 2010 19:58:08 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 03. čer 2008 7:01:06
Příspěvky: 35
K panu Sobotkovi = k "práci učitelů na sobě", "sebevzdělávání" a výši platu učitelů:
Práce na sobě a sebevzdělávání je mnohdy vnitřní záležitost - nejen školení apod. Nevím, jak mohu dokladovat to, že pozorně čtu populárně vědecký časopis nebo sleduji odborný web. Podněty mi dává i četba ze zcela jiných oborů než jsou ty, které učím. Výsledky se pak mají nějak projevit ve výuce.
Hodnocení práce učitele: Samozřejmě, že dobrý ředitel má jakousi představu o práci svých učitelů. Hodnotit jí ale detaïlně může obtížně - např. češtinář matematiku? Známá je situace na stř.odborných školách a SOU, kde školu vede odborník v daném oboru a kde jsou jasně preferovány odborné předměty před všeobecnými. Dnes nastává trend slučování různých SŠ pod jedno vedení - hodnocení konkrétního učitele se stává ještě méně reálné (i časově i odborně).
Konečně zbývá kriterium známé z prostředí trhu: nejvíc platit tomu, koho aktuálně nejvíc potřebujeme - chybí kvalifikovaný angličtinář nebo odborník na počítače? Nabídneme mu víc penez než ostatním, i když bude jinak zcela průměrný.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe
PříspěvekNapsal: ned 02. led 2011 0:15:02 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 30. říj 2010 17:01:16
Příspěvky: 28
Padla tady kritická slova na adresu pedagogických fakult a přípravy studentů na výuku podle kurikulární reformy. Chci k tomu poznamenat: na fakultách je nyní strukturovaná forma studia, tzn. první tři roky je bakalářské studium, pak student může pokračovat v navazujícím magisterském, pokud složí přijímací zkoušku pro příslušné dva aprobační předměty. A teď pozor: v bakalářském studiu není ještě student připravován pro učitelství, nýbrž pro odborně vědecké profese, mnohdy i neučitelské. Nelze tam ještě zařazovat didaktické a metodické otázky školství, atd. Pouze na katedře obecné pedagogiky se studenti obecně seznamují s principy RVP, v rámci dějin pedagogiky. Ovšem bez praktických zkušeností s výukou (mnozí dosud nikdy nestáli před dětským kolektivem) jsou to pro ně plané teorie. Pokud si poznatky mohou dát do souvislosti s konkrétním vyučovacím předmětem, situace se jim ulehčí a mnohé mohou pochopit, ale na odborných katedrách se nedoporučuje tyto věci didakticky probírat, jsou tam vypsané pouze teoretické odborně vědecké předměty. -- Takže s problémy skutečné výuky a aplikací RVP na reálný výukový proces se setkávají až ve 4. ročníku studia (vlastně 1. ročníku navazujícího studia) a hned jdou na výukové praxe do škol, je to na ně velmi rychlé a náročné na pochopení. Navíc z každé školy si přinášejí jiné poznatky o tamním ŠVP, pokud je vůbec vedení škol do něj nechá nahlédnout.

Studium 1. stupně ZŠ je pětileté, trochu jinak pojaté, praxe tam začíná dříve a celé studium je pojímané jako učitelské, tedy i problémy RVP se zřejmě řeší důkladněji.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe
PříspěvekNapsal: pon 03. led 2011 9:24:58 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Martino,
díky za tento příspěvek - pro mě jste uhodila hřebíček na hlavičku, co se týče problému na ped.f.

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe
PříspěvekNapsal: pon 03. led 2011 11:19:25 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Ahoj Martino!
Problém jste popsala velmi přesně. Ví se o tom již dlouho, že struktura studia budoucích pedagogů je zcela špatná, ale žádné změny nenastávají. Již před několika lety jsem četl na Ceskaskola.cz článek prof. Jiřího Mareše, který je údajně předsedou akreditační komise pro pedagogické fakulty. Psal tam, že změny jsou nutné. Ale uplynuly dva roky a nic se neděje. Co myslíte, proč tomu tak je?

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe
PříspěvekNapsal: pon 03. led 2011 12:29:05 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:26:01
Příspěvky: 169
Moc všechny zdravím v novém roce,
přiznám se, že nějak ztrácím optimismus - teda co se týká učitelského studia - na roky slibů o zlepšení situace mi už nestačí prsty na rukou. Vůbec nechápu, že jsou ještě zájemci o toto studium - a nebo, že by stále platilo to, že skvělí učitelé jsou vzorem a motivací ?!?!?!?
A co se týká průzkumů - fascinuje mě jak jednoduše se vždy vše "hodí na hlavy kantorů". Výchova doma je snad nadstandard! Bylo by ideální, kdyby se podařilo do všech těch "gramotností" zapojit také rodinu - je to tak prosté - stačí, aby školu podpořili!

Přeji nám všem krásný nový rok plný dobrých zpráv ;)

_________________
Jitka Krausová, moderátor


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co dělat, a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe
PříspěvekNapsal: pon 03. led 2011 16:20:48 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 30. říj 2010 17:01:16
Příspěvky: 28
Dobrý den a děkuji za pochvalu,
ale napsala jsem jen základní fakta. Abych posoudila všechny příčiny přetrvávajícího stavu, to ode mě nechtějte - my na odborných katedrách do věci vidíme taky jen tak trochu.. A pokud bych si chtěla ohřát svoji polívčičku kritizování, postěžovala bych si, že s námi na fakultách problémy nikdo z ministerstva nekomunikuje, aspoň ke mně se nic nedostalo ..

Opravdu je s podivem, že i při té bídě zatím vše jakž takž funguje a ve školách se učí. Naši absolventi (když už dojdou do konce..) jsou vybaveni technologiemi, tak si snadno opatří všechny potřebné informace a mají-li trochu štěstí, zvládnou to, ale spokojení nejsou a cítí tu spoustu problémů na všech frontách.
Mám ale taky dobrou zprávu, že se snad začíná s věcmi hýbat k lepšímu. Na www.ceskaskola.cz dnes vyšel článek Proč jdeme dolů a co dělat. Jsou tam stanoviska poradců ministra, tentokrát opravdu odborníků - nelze než souhlasit a doufat, že se vše zrealizuje. Každý si tam najde svoji oblast školství a problému, který je mu blízký, je to opravdu ucelený pohled a výsledkem by mohla konečně být ucelená koncepce a jednotná cesta pro nás všechny.
Tak to bych nám do nového roku moc a moc přála a ráda zapřu síly pro dobrou věc :) !
Srdečně zraví Martina


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 60 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: