Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 26 ]  Přejít na stránku: 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Co učit na I. stupni?
PříspěvekNapsal: pon 26. črc 2010 16:43:08 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Co učit na prvním stupni, abychom žáky zbytečně nepřetěžovali a zároveň využili efektivně daný čas? Podle RVP máme učit výstupy, rozvíjet kompetence a ještě vhodně začleňovat průřezová témata. A to se objevují pořád další "gramotnosti". Jak je vidět, je to problém i v jiných zemích. Dokazuje to studie o přetíženosti elementárního vzdělávání, kterou vypracovali v Irsku. Jak jste na tom vy? Co považujete za zbytečné vyučovat na prvním stupni a co naopak za důležité?

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co učit na I. stupni?
PříspěvekNapsal: pon 26. črc 2010 16:51:05 
Letos mě dojala maminka, která se asi dvakrát zeptala, zda děti budou umět vše, co musí umět v páté třídě. Myslela především češtinu- kdo nahlédl do jakékoliv učebnice, musel zákonitě přemýšlet, kam vlastně jdeme. Děti mají chabou slovní zásobu, ale i když se mluví o čtenářské gramotnosti- kolik hodin je čtení věnováno v obyčejné páté třídě? Jak potom mohou děti získat jazykový cit a zvládnout vzory, shody atd. To prostě není v jejich silách a učitel se může rozkrájet- kolik dys se trápí s cizím jazykem a nezvládá mateřštinu?
No ale na druhém stupni čas učitele tlačí ještě víc a tak zase tlačí na první stupeň....je to kolotoč, který už by se opravdu měl zastavit a měli bychom děti učit to, co využijí.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co učit na I. stupni?
PříspěvekNapsal: pon 26. črc 2010 19:43:05 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Mgr. Jan Zouhar píše:
Co učit na prvním stupni, abychom žáky zbytečně nepřetěžovali a zároveň využili efektivně daný čas? Co považujete za zbytečné vyučovat na prvním stupni a co naopak za důležité?


K efektivnímu využití času bych navrhla plně integrovanou tematickou výuku minimálně do 3. ročníku. Později nějaké to učení v blocích, rozhodně bych zrušila rozvrhy v podobě, jako jsou dnes, stejně tak dělení na předměty tak, jak většina škol nechala ve svých švp.

Abychom mohli odpovědět na druhou otázku, myslím, že by to chtělo položit stejnou otázku učitelům na II. stupni a psychologům.

Není příliš brzy vysvětlovat např. zlomky v 5. ročníku? Já vím, že jsou jen jako rozšiřující, jenže učitelé z II. stupně pak nemají čas na jejich vysvětlování. Jaký paradox - my nemusíme, oni nemohou.
Co taková shoda přísudku s podmětem? Pořád to těm dětem nějak nejde, i když to do nich "rveme" už od 4. ročníku! Kde je zakopaný pes? Proč není čas na procvičování a rozšiřování na II. stupni?
A české dějiny? Slyšela jsem výtku jedné učitelky dějepisu, že to nemáme na I. stupni přehánět, že pak nemá co učit :lol: .

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co učit na I. stupni?
PříspěvekNapsal: ned 10. říj 2010 10:30:40 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Možná bychom se mohli pokusit tuto otázku rozkouskovat. Zkuse začít v matematice: Máte pocit, že je v požadavcích rvp něco zbytečného, co žáci nemohou zvládnout nebo to prostě není potřeba?

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co učit na I. stupni?
PříspěvekNapsal: úte 12. říj 2010 21:03:56 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 03. čer 2010 9:17:35
Příspěvky: 29
A nemyslíte, že o tom měl přemýšlet ten, kdo RVP tvořil?
Jen co ho vytvořili, už se po nás chce, ať tam napasujeme finanční gramotnost, etickou výchovu...
Spousta výstupů a učiva je nekonkrétní a učitelé, kteří spoustu předmětů učí neaprobovaně se z toho můžou "opupínkovat". :(


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co učit na I. stupni?
PříspěvekNapsal: stř 13. říj 2010 18:29:55 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Dagmar Lupačová píše:
Spousta výstupů a učiva je nekonkrétní a učitelé, kteří spoustu předmětů učí neaprobovaně se z toho můžou "opupínkovat". :(


Pro porozumění tomuto tvrzení by nám pomohlo uvést konkrétní příklady z jednotlivých předmětů na prvním stupni. Můžete nám je uvést?

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co učit na I. stupni?
PříspěvekNapsal: úte 19. říj 2010 20:26:15 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 21. kvě 2010 6:21:00
Příspěvky: 90
Zdravím - osobně mi připadá opravdu předimenzované učivo vlastivědy - zeměpisná, ale především opravdu ta dějepisná část - myslím, že tak jak je to v RVP, je pro dětský mozek ještě nepochopitelné navzdory všem číselným osám a snahu o moderní metody. Ty rozumově nadanější děti se to naučí a ty "hloupější" ne. Ale moc tomu nerozumí ani jedni. Sama za sebe si vzpomínám, že já některé souvislosti pochopila až na gymnáziu.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co učit na I. stupni?
PříspěvekNapsal: úte 19. říj 2010 21:59:42 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Znovu jsem si vzal RVP - Člověk a jeho svět - a našel jsem tam jen jeden tematický celek, vztahující se k lidem a dějinám - Lidé a čas. Myslíte tento tematický celek? CO je tam předimenzované?

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co učit na I. stupni?
PříspěvekNapsal: čtv 21. říj 2010 8:05:29 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Myslím, že předimenzované bývají spíše požadavky učitelů než výstupy RVP.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co učit na I. stupni?
PříspěvekNapsal: úte 26. říj 2010 21:05:29 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 03. čer 2010 9:17:35
Příspěvky: 29
Dobrý den,
možná právě proto měl být RVP napsán tak, aby se zamezilo učitelům přetěžovat žáky.

Neustále jsme "tlačeni" do testování žáků. Pokud budou hodnoceny znalosti, kdo stanoví kriteria, když výstupy nejsou dány konkrétně. To pak může lehce vést k přetěžování, aby žáci (škola) uspěli.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 26 ]  Přejít na stránku: 1, 2, 3  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron