Miroslav Melichar píše:
škola zprostředkuje základní významné vědecké poznatky (třeba i historicky významné)a ne to, co věda nikdy neuznala.
V tom případě ale musíme docílit, aby bezprostředně po jakémkoli objevu byli písemně vyrozuměni všichni učitelé, nebo dát do pracovní smlouvy, co všechno mají z titulu své funkce číst, aby byli stále v souladu. A taky tentýž den proškrtat učebnice (viz Pluto nebo rychlost světla - a to jsou jen ty nejveřejnější).
Miroslav Melichar píše:
řekneme jim, že to vlastním rozumem dokážou rozhodnout líp.
To žádný učitel (věřím) nevypustil nikdy z úst. Ale říct žákům: jsou tyto dva (tři, čtyři) názory (či teorie). Přemýšlejte o nich, pozorujte, hledejte pro a proti... To přece není totéž.
Miroslav Melichar píše:
Podobně mohou třeba na základě několika vhodně volených informací "objektivně " posoudit, zda existovala Atlantida.
A proto jim radši zatajíme, že existoval jistý Platón a že se v jedné velmi staré knize píše o potopě světa...
Miroslav Melichar píše:
Vychováme si tak mladou generaci opravdu správně tvořivou, ale spíše generaci nových autorů sci-fi nebo léčitelů než vědců a techniků.
Doufám, že i někteří vědci a technici čtou Platóna a Bibli.
To hlavní, co se mají žáci naučit, je samostatně myslet. A ne jen slepě papouškovat informace, které se stejně mohou za určitý čas ukázat jako chybné. Co si s nimi pak, bez té schopnosti myslet, asi tak počnou? Navíc takoví lidé přijímají snadno jakékoli názory, a čím jsou jednodušší, tím líp. Ostatně to moc dobře vědí všechny druhy médií...