Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Kreacionismus v hodinách biologie
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=101&t=17803
Stránka 1 z 5

Autor:  howto [ stř 20. dub 2011 6:44:04 ]
Předmět příspěvku:  Kreacionismus v hodinách biologie

USA, Velká Británie a Izrael již povolili vyučování kreacionistické (stvořitelské) teorie o vzniku světa na školách, více informací naleznete na www.kreacionismus.cz

Autor:  Marek Frnka [ stř 28. zář 2011 19:57:37 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kreacionismus v hodinách biologie

howto píše:
USA, Velká Británie a Izrael již povolili vyučování kreacionistické (stvořitelské) teorie o vzniku světa na školách, více informací naleznete na http://www.kreacionismus.cz


Nemusíme se opičit ve všem... Dřív jsme lezli do zadního otvoru bratrskému poutu na věčné časy, nyní zas anglosaským západním směrem... Pistole zatím žáci do školy nenosí, i když nedávná příhoda s nožem a paličkou na maso v gymnaziu asi polekala dost lidí...

Autor:  howto [ úte 04. říj 2011 15:50:53 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kreacionismus v hodinách biologie

Podívejte se, nejen biologie, ale i jiné přírodní vědy jako fyzika, chemie, ad. jsou vědy názorově neutrální. Tzn. není budhistická matematika či matematika socialistická, věda by se měla držet objektivních pravd a nevyučovat dosud neprokázané teorie jako je ta Darwinova.

Pokud se však tak již děje, bylo by na místě nechat žáky si vybrat a předložit jim argumenty z více stran. Alternativních názorů na vývoj světa je přece více, kromě kreace jsou zde ještě zastánci exogeneze, trvalého vesmíru nebo vesmíru stále vznikajícího a zanikajícího, apod. Dokonce zastánci evoluce začínají mít i rozpory mezi s sebou, viz. zamrzlá evoluce Jaroslava Flégla, teorie neutrálních mutací versus přírodní výběr, ad.

Podle mého názoru mnohem víc na tom, než čemu žáci více "uvěří", na pěstování jejich vlastního úsudku - tedy vlastního myšlení místo mechanického opakování předkládaných faktů.

A k tomu bohužel současné školství v přírodních vědách naprosto nevede. Kdo chce přemýšlet a diskutovat, musí na obory humanitní.

Výuka kreacionismu může tedy jen školství prospět.

Autor:  Jana Petrů [ úte 04. říj 2011 16:49:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kreacionismus v hodinách biologie

howto píše:
A k tomu bohužel současné školství v přírodních vědách naprosto nevede. Kdo chce přemýšlet a diskutovat, musí na obory humanitní.


To je hodně zajímavá myšlenka. A je tomu skutečně tak?

Autor:  howto [ stř 05. říj 2011 7:07:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kreacionismus v hodinách biologie

Stačí si prolistovat učebnici a pochopíte, že o vlastním úsudku to v ČR moc není. Učitelka přírodopisu většinou předloží dětem fakta a ty pak chce slyšet aniž by se ptala proč?

Vyučují nepokládá otázky způsobem: "Zkuste určit, který živočiš by mohl být nejbližším předchůdcem člověka? Někdo by možná určil prase, jiný veverku a další makaka indonéského a někdo by třeba tvrdil, že člověk byl stále člověkem. Nezáleží na tom, co žák odpoví, ale záleží an tom, jak to zdůvodní.

Dnešní praxe je však taková, že děti musí být schopni zopakovat po učitelce předchůdce člověka opici, protože je to v učebnici a nikdo se třeba ani nezajímá, že toto tvrzení již bylo dávno vyvrácenoa změněno na domněnku, že možná člověk a opice mají společného předka - nicméně není možné aby se jedno vyvinulo z druhého.

Autor:  Radek Sárközi [ stř 05. říj 2011 7:49:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kreacionismus v hodinách biologie

Nevím, zda má smysl diskutovat s anonymem... Ale řekl bych, že v přírodních vědách se pravda nalézá experimentem, nikoliv čtením Bible :-)

Autor:  matejkoj@seznam.cz [ stř 05. říj 2011 8:15:48 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kreacionismus v hodinách biologie

Anonym má do jisté míry pravdu - učitel se nezeptá ve třídě "Proč myslíte, že Slunce hřeje?", ale vnutí žákům nějakou pravdu, kterou mají opakovat. Oni by přece na něco přišli sami. Ale jsou na tom humanitní obory jinak? Můžeme si vymyslet, jak umřel Jan Hus, jak se vyvinula demokracie, co dělá nejvyšší soud? Pokud by se učil kreacionismus, tak by to bylo tvořivější? Nešlo by zas o opakování předložených tvrzení?

Autor:  Jirka [ stř 05. říj 2011 12:20:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kreacionismus v hodinách biologie

howto píše:
nejen biologie, ale i jiné přírodní vědy jako fyzika, chemie, ad. jsou vědy názorově neutrální. Tzn. není budhistická matematika či matematika socialistická, věda by se měla držet objektivních pravd


Nemáte pravdu v mnoha ohledech. Zaprvé, matematika není věda, nedrží se "objektivních pravd" (kde by se asi vzaly?) a existují v ní názorové proudy. Zadruhé, vědy názorově neutrální nejsou, ani být nemohou. Každá interpretuje skutečnost svým paradigmatem, což ovšem není na škodu.

Autor:  howto [ stř 05. říj 2011 12:41:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kreacionismus v hodinách biologie

Nejde zde jen o kreacionismus, ale o princip obecně. V současné době školství určuje, co si má žák myslet, ale nenutí žáka, aby dokázal myslet samostatně - aby si dokázal vytvořit názor.

V případě bilogie by zavedením výuky kreacionismu došlo ke změně asi jen 1% obsahu předmětu. Například rostliny dvoudomé jistě nerozlišují jinak kreacionisté a jinak darwinisté, prokaryota, eukaryota, říže plazi, ptáci, savci, rostliny, houby - nic z toho kreacionismus nehce měnit. Ostatně autor taxonomie Linne byl také kreacionista.

Kreacionismus už dávno není jen o Bibli. Řekl bych spíše, že je jakýmsi opozičním vědeckým disentem vůči darwinistům. Většina argumentů proti s Biblí vůbec nesouvisí (např. neredokovatelná složitost, entropie otevřených systémů, živé fosílie, nedostatek důkazů o přechodných článcích v geologickém sloupci, apod.)

Učitelovi by mělo býti jedno, kdo protiargument vůči oficielní převládající teorii o vzniku světa vznese (může to být třeba kreacionista nebo kritický evolucionista či prostě jen žák). Učitel by měl chtít znát důvody, proč to či ono žák tvrdí a měl by o tom umět diskutovat.

Ještě k upálení Jana Husa. Jistě, to je bez diskuze. Datum je historicky nezpochybnitelně podložen. S podobnou jistotou však nemůže dějepisář hovořit například o Neklanovi. Podobně v biologii je třeba rozlišovat mezi fakty a hypotézou (domněnkami).

Darwin svoji teorii nikdy vědecky nedoložil. Byla přijata jen na základě přání, že ji jistě dokáží vědci v budoucnu. Ti se o to sice již 150 let snaží, ale bohužel, většina opěrných bodů teorie nebyla dosud prokázána:

1) Nebyl nalezen přechodný článek mezi naprosto různými druhy.

2) Druhy, které se měly vyvíjet jeden z jednoho, žili často současně. je prokázáno, že některé druhy se miliony let nevyvíjely vůbec.

3) Při pokusech s octomilkami se za 150 let nepodařilo prokázat žádný vývoj (statisíce generací).

4) Je zpochybňován mechanismus přírodního výběru.

5) Darwin neuvažoval o vlivu katastrof, změn klimatu,a pod.

6) Vývoj nejde jen dopředu a už vůbec ne kontinuálně. Získané vlastnosti se vždy nedědí. Pozitivní mutace nelze předem určit jako pozitivní, neboť časem se mohou ukázat jako negativní.

7) Genetika rozbila představu o příbuznosti druhů na základě vizuálních pdoobností.

8) Lidé se geneticky liší jen 1%, ale přesto jsou tak různí.

9) Dvou černým psům se může narodit bílý pes.

10) V zajetí se moho křížit druhy, které se v přírodě běžně nepáří.

Podobných bodů bych mohl vyjmenovat stovky. je škodou vědy a školství také, když ustrne an něčem, o čem se domnívá, že je nezpochybnitelné a neměnné. něco jsitě takové je, ale jinde si stále může klást otázky.

Na serveru http://www.kreacionismus.cz je takových otázek celá řada.

Autor:  Jana Petrů [ stř 05. říj 2011 17:54:50 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kreacionismus v hodinách biologie

Souhlasím s tím, že by učitel měl být hlavně "současníkem" v tom nejlepším slova smyslu, tzn. měl by se aktivně zajímat o nové poznatky v oblasti vědy (alespoň v rámci svého předmětu, což je náročnější asi pro učitele přírodních věd, ale i dějepisář by měl revidovat, prověřovat a samostatně promýšlet moderní dějinné události z mnoha úhlů). Problém je v tom, že to po nás nejen nikdo nechce (abychom samostatně mysleli), ale dokonce nás mohou napadnout, že neučíme podle "posledních (tj. oficiálně publikovaných) poznatků vědy", které jsou ovšem v neaktualizovaných učebnicích a nijak se nevyvíjejí, navíc se na nich skutečně neshodnou ani všichni vědci. Učitel stále stojí rozkročen mezi oficiálními požadavky a svým svědomím (trochu přehnaně řečeno). Ale když už jsem odvážná a dovolím, aby byly oficiální poznatky zpochybněny, stále musím mít na paměti, že to musí být žák, který (s mou pomocí) začne uvažovat jinak (jde jim to snáz než nám) a stále mu zdůrazňovat, aby se tou otázkou zabýval dál, aby neustrnul u první myšlenky, která ho napadne.
Když jsem před 30 lety ( :shock: ) studovala medicínu, profesoři říkali: o lidském mozku už víme úplně vše. Když jsem si aktualizovala vědomosti pro biologii v 8. a 9. třídě, dočetla jsem se: lidský mozek nikdy zcela nepochopíme. Zajásala jsem. A žáci z tohoto příkladu pochopili, že je na nich, kam se se svým poznáním dostanou.
A jinak díky za téma - hodně mě baví ;)

Stránka 1 z 5 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/