Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Tematické plány
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=101&t=18807
Stránka 2 z 2

Autor:  Mgr. Dana Svobodová [ pon 12. zář 2011 9:14:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Tematické plány

Dobrý den,
jsem přesvědčena, že tematické plány jsou i v době kurikulární reformy nutností. Ale záleží na tom, v jaké podobě a co se nimi "děje". Pokud by to měl být rozpis učiva do měsíců, který se na začátku školního roku vypracuje, pak ho někdo strčí do šuplíku a "děj se vůle boží" - vyndají se, až přijde inspekce...
Na škole jsme tematické plány také vypracovávali. Na začátku roku obsahovaly měsíc, učivo - téma, průřezová témata (okruhy)- neměnné. Na konci měsíce si do svých plánů každý učitel zapsal - vyhodnotil, které metody a formy ve své třídě a v daném předmětu použil a evaluaci (jakým způsobem - doložitelným - zjistil, že vše plánované uskutečnil.
Druhý (a další) rok (y) převzal takto zpracované plány kolega (kolegyně)v daném předmětu a ročníku. Každý věděl, že tři sloupce jsou povinné, metody a formy byly náměty...V případě, že další učitel použil jiné metody a formy (jiná třída, jiné podmínky, jiné formy...) na konci měsíce dopsal své použité metody i evaluaci. V průběhu let nám vznikla databáze možností metod a forem práce k jednomu tématickému celku nebo průřezovému tématu..Plány jsme zpracovávali v elektronické podobě. Dana

Autor:  Mgr. Dana Svobodová [ pon 12. zář 2011 9:19:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: Tematické plány

Radek Sárközi píše:
Upřesnění: Učitelé pokračují v plánování výuky skrze témata učiva, jak to museli dělat v době osnov. I když nyní mají učit podle svých ŠVP, používají stejné tematické plány jako před tím, případně jen mírně upravené. Nadále plánují témata "učiva", místo toho, aby plánovali "cestu ke konkrétnímu očekávanému výstupu". Řada ředitelů nutí všechny učitele ve škole tvořit tematické plány v podobě, jakou měly před reformou... Často ani nevědí, že už se nemusejí tvořit!


To, že se to děje někde, neznamená, že se toto tvrzení dá zobecňovat!
To, co popisujete, není chyba reformy (tudíž je na její závadu), ale chyba (či nepochopení) vedení školy!

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ pon 12. zář 2011 10:08:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Tematické plány

Mgr. Dana Svobodová píše:
Radek Sárközi píše:
Upřesnění: Učitelé pokračují v plánování výuky skrze témata učiva, jak to museli dělat v době osnov. I když nyní mají učit podle svých ŠVP, používají stejné tematické plány jako před tím, případně jen mírně upravené. Nadále plánují témata "učiva", místo toho, aby plánovali "cestu ke konkrétnímu očekávanému výstupu". Řada ředitelů nutí všechny učitele ve škole tvořit tematické plány v podobě, jakou měly před reformou... Často ani nevědí, že už se nemusejí tvořit!


To, že se to děje někde, neznamená, že se toto tvrzení dá zobecňovat!
To, co popisujete, není chyba reformy (tudíž je na její závadu), ale chyba (či nepochopení) vedení školy!


Plánovat je potřeba. To snad nebudeme zpochybňovat. Otázkou je jak to udělat, aby to bylo funkční. Na některých školách jsem viděl takový přístup: učitelé si zkopírovali osnovy svého předmětu a doplnili: časové rozvržení témat, kompetence a průřezová témata už konkrétně k jednotlivým výstupům, metody a poslední sloupec byl věnován hodnocení. Tyto přidané sloupečky si vyplňovali tužkou a bylo to jednak plánování, ale zároveň evaluace jejich hodin. Pokud si hodinu naplánovali a nevyšla jim podle jejich plánu - bylo to jejich poučení a mohli to poopravit pro příští rok. Vždyť se to pořád učí. Podle ŠVP učili jedenkrát, možná dvakrát. Vedení to nechtělo odevzdávat, ale bavili se o tomto jejich plánu při hospitacích. Jaké vy máte zkušenosti s plánováním výuky?

Autor:  Radek Sárközi [ pon 12. zář 2011 14:34:36 ]
Předmět příspěvku:  Re: Tematické plány

Proto bych doporučoval zrušit označení "tematické plány". Změnil bych ho třeba na "plán výuky podle ŠVP"... Bylo by jasné, že učitelé mohou nyní zpracovávat něco jiného, než dříve museli :-)

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ úte 13. zář 2011 20:08:53 ]
Předmět příspěvku:  Re: Tematické plány

Mgr. Jan Zouhar píše:
Mgr. Dana Svobodová píše:
Radek Sárközi píše:
Upřesnění: Učitelé pokračují v plánování výuky skrze témata učiva, jak to museli dělat v době osnov. I když nyní mají učit podle svých ŠVP, používají stejné tematické plány jako před tím, případně jen mírně upravené. Nadále plánují témata "učiva", místo toho, aby plánovali "cestu ke konkrétnímu očekávanému výstupu". Řada ředitelů nutí všechny učitele ve škole tvořit tematické plány v podobě, jakou měly před reformou... Často ani nevědí, že už se nemusejí tvořit!


To, že se to děje někde, neznamená, že se toto tvrzení dá zobecňovat!
To, co popisujete, není chyba reformy (tudíž je na její závadu), ale chyba (či nepochopení) vedení školy!


Plánovat je potřeba. To snad nebudeme zpochybňovat. Otázkou je jak to udělat, aby to bylo funkční. Na některých školách jsem viděl takový přístup: učitelé si zkopírovali osnovy svého předmětu a doplnili: časové rozvržení témat, kompetence a průřezová témata už konkrétně k jednotlivým výstupům, metody a poslední sloupec byl věnován hodnocení. Tyto přidané sloupečky si vyplňovali tužkou a bylo to jednak plánování, ale zároveň evaluace jejich hodin. Pokud si hodinu naplánovali a nevyšla jim podle jejich plánu - bylo to jejich poučení a mohli to poopravit pro příští rok. Vždyť se to pořád učí. Podle ŠVP učili jedenkrát, možná dvakrát. Vedení to nechtělo odevzdávat, ale bavili se o tomto jejich plánu při hospitacích. Jaké vy máte zkušenosti s plánováním výuky?


A co sloupeček na doporučenou teplotu a vlhkost vzduchu? Honzo, není tohle už přeplánované?

Autor:  midzi [ čtv 29. srp 2013 20:49:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: Tematické plány

Dobrý den, tématické plány ve škole po učitelích nevyžaduji. Máme jasně dané očekávané výstupy a obsah učiva v ŠVP. Tématické plány zatěžují učitele na začátku školního roku, kdy mohou energii věnovat úplně něčemu jinému.

Autor:  Radek Sárközi [ pát 30. srp 2013 0:05:28 ]
Předmět příspěvku:  Re: Tematické plány

Přesto si myslím, že plánovat výuku je nutnost. Tedy promyslet si ji hlouběji, než jak je to napsáno v ŠVP, a s dostatečným předstihem.

Autor:  Pavlína Hublová [ pát 30. srp 2013 16:43:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: Tematické plány

midzi píše:
Dobrý den, tématické plány ve škole po učitelích nevyžaduji. Máme jasně dané očekávané výstupy a obsah učiva v ŠVP. Tématické plány zatěžují učitele na začátku školního roku, kdy mohou energii věnovat úplně něčemu jinému.

Nikdy mě tematické plány nezatěžovaly, naopak. ŠVP mi sice říká, CO mám učit, ale už mi neukazuje, jak smysluplně propojit učivo a navázat na znalosti, které žák získá v jiném předmětu. Díky tematickým plánům jsem si mohla předem rozvrhnout (a třeba i zpřeházet) učivo tak, aby mělo logickou návaznost.

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ sob 31. srp 2013 11:01:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: Tematické plány

Pavlína Hublová píše:
midzi píše:
Dobrý den, tématické plány ve škole po učitelích nevyžaduji. Máme jasně dané očekávané výstupy a obsah učiva v ŠVP. Tématické plány zatěžují učitele na začátku školního roku, kdy mohou energii věnovat úplně něčemu jinému.

Nikdy mě tematické plány nezatěžovaly, naopak. ŠVP mi sice říká, CO mám učit, ale už mi neukazuje, jak smysluplně propojit učivo a navázat na znalosti, které žák získá v jiném předmětu. Díky tematickým plánům jsem si mohla předem rozvrhnout (a třeba i zpřeházet) učivo tak, aby mělo logickou návaznost.


To samozřejmě možné je. Otázkou je ale povinnost vytvářet tematické plány. Jakmile je tato povinnost na škole zavedena plošně, jsou takové plány snadnou kořistí pro vnější kontrolu (třeba inspekce). Nechť si tematické plány vytváří každý dle své potřeby.

Stránka 2 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/