Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Dějepis - jak jej učit?
PříspěvekNapsal: čtv 05. dub 2012 21:24:55 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 04. pro 2009 10:09:24
Příspěvky: 30
Paní Petrů, je sice od Vás chvályhodné, že se obracíte na ASUD, který jakožto profesní organizace sdružující dějepisáře má co říci k danému problému, ale v tomto případě by bylo třeba "zatlačit" na MŠMT jako tvůrce vzdělávacích koncepcí. Nepochybuju o tom, že ASUD se k dané věci nesporně kvalifikovaně vyjádří,ale co dál? Příslušná úprava v RVP ZV je možná jen skrze MŠMT.
A proč myslíte, že by se v jednom ročníku nestihly probrat tzv. celé dějiny, jak píšete? A musí se vůbec probrat celé dějiny? Opět jsme u vhodného výběru a případné redukce, protože samozřejmě nejde probrat vždy všechno, proto bude záležet na učiteli, jak provede výběr, aby nepominul nic zásadního, ale na druhé straně není třeba se zabývat podružnostmi...


Naposledy upravil Mgr. et Mgr. Aleš Franc dne pát 06. dub 2012 7:52:24, celkově upraveno 1

Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dějepis - jak jej učit?
PříspěvekNapsal: čtv 05. dub 2012 22:11:46 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Podle mě je cestou zpátky říkat (nařizovat) učitelům dějepisu, co učit ve kterém ročníku. Učitelé dějepisu by se měli shodnout na tom, co nevynechat, ale kdy se co bude učit, by mělo zůstat na učitelích a školách. Kvalitní kurikulární dokument na téma dějepis by tedy vypadal spíše takto:

Žák analyzuje historické prameny (písemné, obrazové, hmotné...)
Žák propojuje více různorodých historických pramenů, interpretuje je a hodnotí
Žák před cestou do zahraničí vyhledá informace o historii navštívené země a vybere památky, které by chtěl navštívit
Žák zná nejvýznamnější stavby ve svém městě a dokáže je seřadit od nejstarší po nejnovější a přiřadit je k uměleckému slohu
Žák dokáže naplánovat cyklistický výlet po technických památkách kraje, ve kterém žije

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dějepis - jak jej učit?
PříspěvekNapsal: pát 06. dub 2012 9:12:21 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Mgr. et Mgr. Aleš Franc píše:
Vhodnější by bylo začít rodinnou historií, historií školy a místa bydliště žáků, v 6. ročníku tedy začít výkladem jakési elementární kulturní historie, samozřejmě dle chronologického přístupu směrem od nejstarších dob k epochám nejnovějším. V 7. ročníku na to navázat sociálními dějinami, v 8. ročníku pokračovat hospodářskými a v 9. ročníku to uzavřít dějinami politickými. Samozřejmostí by byla jasná akceptace chronologického přístupu při výkladu jednotlivých tematických oblastí.


Něco podobného jsem už slyšel jako řešení zeměpisu (od rodného tedy nejbližšího regionu přes vlast k Evropě a celému světu) a přírodopisu (od toho nejbližšího tedy od vlastního těla přes zvířátka k abstrakcím jako je buňka). Až v devítce by se mohly logicky potkat pedosféra a pedologie.

Ale zase jde o nařízení, co, kde, kdy. Já bych ponechal současnou chronologii (6. ročník pravěk, starověk atd.), 50 % uložil jako povinné (na základě diskuse samozřejmě, ne ministerského diktátu), 50 % ponechal na učitelích jako volbu různých modulů. (Nebo 40 : 60?) V tom povinném by měly hrát velkou roli spíše dovednosti (asi tak, jak píše kolega Sárközi).


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dějepis - jak jej učit?
PříspěvekNapsal: pát 06. dub 2012 9:29:44 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Jana Petrů píše:
Pane Franci, to je docela zajímavý pohled. Jenom si nejsem jistá, zda by se během roku zvládly probrat CELÉ dějiny, byť jenom z jednoho úhlu pohledu.


Nevím, jestli si dobře rozumíme, ale CELÝM dějinám rozhodně říkám NE. Celé dějiny jsme neprobrali ani na fakultě, a vlastně ani nevím, co to jsou ty CELÉ dějiny.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dějepis - jak jej učit?
PříspěvekNapsal: pát 06. dub 2012 9:35:28 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Mgr. et Mgr. Aleš Franc píše:
...Příslušná úprava v RVP ZV je možná jen skrze MŠMT....

To je právě ta otázka - má to být opravdu ministerstvo, kdo to bude schvalovat? Neměla by to být spíše ta profesní asociace? Co ví Dobeš nebo jiný politik o tom, jak, proč a co se učí/má učit?
Mgr. et Mgr. Aleš Franc píše:
...musí se vůbec probrat celé dějiny? Opět jsme u vhodného výběru a případné redukce...bude záležet na učiteli, jak provede výběr, aby nepominul nic zásadního, ale na druhé straně není třeba se zabývat podružnostmi...

Zcela souhlasím. (Buďme upřímní, stejně to dobrý učitel dělá; aby se mohl některými tématy zabývat důkladněji, jiná musí pominout.)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dějepis - jak jej učit?
PříspěvekNapsal: pát 06. dub 2012 9:51:50 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Jedno z možných východisek další diskuze je možná tady: http://digifolio.rvp.cz/view/artefact.p ... &view=5473


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dějepis - jak jej učit?
PříspěvekNapsal: pát 06. dub 2012 12:52:41 
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Mgr. et Mgr. Aleš Franc píše:
Vhodnější by bylo začít rodinnou historií, historií školy a místa bydliště žáků, v 6. ročníku tedy začít výkladem jakési elementární kulturní historie, samozřejmě dle chronologického přístupu směrem od nejstarších dob k epochám nejnovějším. V 7. ročníku na to navázat sociálními dějinami, v 8. ročníku pokračovat hospodářskými a v 9. ročníku to uzavřít dějinami politickými. Samozřejmostí by byla jasná akceptace chronologického přístupu při výkladu jednotlivých tematických oblastí.


Něco podobného jsem už slyšel jako řešení zeměpisu (od rodného tedy nejbližšího regionu přes vlast k Evropě a celému světu) a přírodopisu (od toho nejbližšího tedy od vlastního těla přes zvířátka k abstrakcím jako je buňka). Až v devítce by se mohly logicky potkat pedosféra a pedologie.

Ale zase jde o nařízení, co, kde, kdy. Já bych ponechal současnou chronologii (6. ročník pravěk, starověk atd.), 50 % uložil jako povinné (na základě diskuse samozřejmě, ne ministerského diktátu), 50 % ponechal na učitelích jako volbu různých modulů. (Nebo 40 : 60?) V tom povinném by měly hrát velkou roli spíše dovednosti (asi tak, jak píše kolega Sárközi).


Pane kolego, plně Vás chápu a souhlasím s Vaším návrhem cca půlku vzdělávacího obsahu uložit jako povinnost a půlku nechat na výběru učitele. Ovšem dle mého to má asi tak dva docela zásadní problémy - prvním je, zda by tu polovinu volitelného obsahu zvládli vhodně a účelně vybrat všichni vyučující dějepisu, tj. zde hraje zásadní roli zhruba 1/4 neaprobovaně odučeného dějepisu. No a ten druhý háček, či spíše "hák" je v tom povinně nastaveném obsahu - tady půjde o zásah do RVP ZV, a tedy o nutný souhlas a schválení MŠMT, které je tvůrcem a "strážcem" vzdělávací politiky.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dějepis - jak jej učit?
PříspěvekNapsal: pát 06. dub 2012 12:59:23 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 04. pro 2009 10:09:24
Příspěvky: 30
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Jana Petrů píše:
Pane Franci, to je docela zajímavý pohled. Jenom si nejsem jistá, zda by se během roku zvládly probrat CELÉ dějiny, byť jenom z jednoho úhlu pohledu.


Nevím, jestli si dobře rozumíme, ale CELÝM dějinám rozhodně říkám NE. Celé dějiny jsme neprobrali ani na fakultě, a vlastně ani nevím, co to jsou ty CELÉ dějiny.


Jednoznačně souhlasím s tím, že tzv. celé dějiny nelze probrat, a to z vícero důvodů - zejména časových, a pak z důvodu obsahově definičních - co to ty "celé dějiny" jsou a jak je lze vlastně identifikovat. Tudíž jsme u cíleného a uvědomělého výběru vzdělávacího obsahu, tj. opět jsme se vrátili na začátek naší diskuse, tedy co, jak a proč z dějepisu učit?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dějepis - jak jej učit?
PříspěvekNapsal: pát 06. dub 2012 13:05:55 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 04. pro 2009 10:09:24
Příspěvky: 30
Jana Petrů píše:
Jedno z možných východisek další diskuze je možná tady: http://digifolio.rvp.cz/view/artefact.p ... &view=5473


Paní kolegyně, díky za avízo na minimetodiku ke školnímu dějepisu - jako jeden z tvůrců jsem na ni nechtěl příliš upozorňovat,abych nebyl obviňován ze sebepropagace ;). Přičemž bych uvítal konkrétní reakce praktikujících dějepisářů, zda obsahové zaměření minimetodiky směřuje k jádru věci a minimetodika tak bude k užitku, a pokud ano, tak bych samozřejmě byl rád, aby se dostala k co nejširšímu okruhu uživatelů.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dějepis - jak jej učit?
PříspěvekNapsal: pát 06. dub 2012 18:58:45 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Mně osobně přijde ta minimetodika špatná. Plná podivných výroků. Nevím, komu je určena a co bylo jejím cílem. Nic inspirativního jsem v ní nenašel. Opakuje samozřejmosti v podivném rádobyvědeckém jazyce... Kvalitní minimetodika by měla obsahovat alespoň zajímavé weby.

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 75 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: