Souhlasím s tím, že jedním z hlavních problémů českého dějepisu jsou učebnice, které vnucují svůj názor. Problém je v tom, že takto učebnice nemusí vypadat. Moderní evropské učebnice dokáží najít rovnováhu mezi syntetickými texty (které jsou výrazně omezeny, ale zase je každé slovo váženo na lékarnických vážkách) a analýzou pramenů. V praxi to funguje tak, že každá kapitola má polovinu textů syntetizující a poovinu analytických materiálů - včetně ikonických pramenů. Ikonografie je výzvou k analýze, nikoli pouhou ilustrací.
Touha po syntéze a přehledném příběhu je ale příliš silná - tak třeba zajímavý web, na který kolega Sotolář odkazuje - kde jsou nějaké činnosti směřující k vyšším kognitivním znalostem? I ty hry jsou pouhou zábavou. Tak třeba pexeso - zahraju si ho - a co? Aby nedošlo k mýlce - nekritizuji kolegu - je to obdivuhodné, jakou databázi se mu podařilo shromáždit a je to hodné ocenění a jak na jiném místě psal kolega Sárközi, učitelé nejsou placeni za vymýšlení nových postupů. Nicméně je to především databáze, která organizuje fakta a její hlavní funkcí je tato data dětem zpřístupnit tak, aby si je osvojili. Jak to trochu oživit?
Odkázal bych na jiný zdroj:
http://gate.gameresearch.nl/UserFiles/F ... istory.pdf