Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 74 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Dějepis - jak jej učit?
PříspěvekNapsal: sob 07. dub 2012 10:22:58 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Návštěvník píše:
Ovšem dle mého to má asi tak dva docela zásadní problémy - prvním je, zda by tu polovinu volitelného obsahu zvládli vhodně a účelně vybrat všichni vyučující dějepisu, tj. zde hraje zásadní roli zhruba 1/4 neaprobovaně odučeného dějepisu.


Když to bude volitelná část, tak bude jedno, co si učitel vybere. Přece nebudeme ve volitelné části ještě určovat, co z ní vybírat!


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dějepis - jak jej učit?
PříspěvekNapsal: sob 07. dub 2012 10:47:46 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Dovolím si dokonce "kacířský" názor: Co kdyby se nejmodernější dějiny (nevím zda celé, nebo zčásti) přesunuly na střední školy? ... Nejmodernější dějiny jsou plné "ideologií a politiky" a opravdu vyžadují zralejší osobnosti.

To jsem ráda, že jste to řekl, já jsem si netroufla :oops: :)
Problém vidím v jedné věci: žáci, kteří nejdou dále studovat gymnázium, už z dějepisu nic neuslyší (nebo jen velmi málo, o kvalitě nemám žádnou představu) a přitom tato skupina je nejvíce "ohrožena" neznalostí, rekrutuje se z ní nejvíce (moje domněnka) členů různých extremistických skupin. Není na vině kromě IQ také neznalost? Nebo je na vině spíše snížený EQ a tudíž neschopnost empatie, soucitu, pochopení?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dějepis - jak jej učit?
PříspěvekNapsal: sob 07. dub 2012 12:34:38 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Musel jsem se ohradit proti nekorektnímu příspěvku "dvojitého magistra", který není schopen věcné debaty a osobně mě napadl za věcnou kritiku. Pro mě tímto diskuze skončila. Již se do ní zapojovat nebudu...

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dějepis - jak jej učit?
PříspěvekNapsal: sob 07. dub 2012 13:56:58 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Mám zkušenost, že když jde lidem skutečně o věc, často padají i slova, která nejsou myšlena osobně, ale jen v zápalu. Myslím, že je to lepší, než "ležet na kanapi" a čekat, co nám ministr naservíruje.
Chlapi, stalo se, bohužel nejsme v hospodě - tam byste si mohli podat ruku a pokračovat...


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dějepis - jak jej učit?
PříspěvekNapsal: sob 07. dub 2012 14:06:48 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3385
Rozumím. A věřím, že další obrany nebudou nutné, jinak fórum od veškerých obran promažu.
Doufám ale, že diskuze bude pokračovat, protože i když se patrně nepodaří problém vyřešit, diskuze má smysl vždycky. Díky, že jste ji založili a že jí věnujete čas i mysl!
Jano, díky, moc pěkně jsi to napsala! Nerada jsem drábem :-)
Pěkný den všem! Pojďte, pokračujte, ano?

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dějepis - jak jej učit?
PříspěvekNapsal: sob 07. dub 2012 18:59:01 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Jana Petrů píše:
Problém vidím v jedné věci: žáci, kteří nejdou dále studovat gymnázium, už z dějepisu nic neuslyší (nebo jen velmi málo, o kvalitě nemám žádnou představu) a přitom tato skupina je nejvíce "ohrožena" neznalostí, rekrutuje se z ní nejvíce (moje domněnka) členů různých extremistických skupin. Není na vině kromě IQ také neznalost? Nebo je na vině spíše snížený EQ a tudíž neschopnost empatie, soucitu, pochopení?


Je zřejmé, že nestačí "udělat" něco s dějepisem jen na ZŠ bez souvislosti se SŠ. Pravdou však je skutečnost, že téměř všichni žáci na nějakou "střední" odcházejí. Pokud by se nejmodernější dějiny vysunuly na SŠ, pak by tímto tématem museli samozřejmě všichni (na slušné úrovni) projít, na tom se určitě shodneme. Role nejmodernějších dějin pro preprevenci "rudých" i "hnědých" nálad je nezastupitelná. Ale právě takový středoškolský dějepis by měl opravdový smysl, ne jako ty dýchavičné rychlokurzíky, které se běžně odehrávají (syn má po maturitě, vím, o čem mluvím). Půjdu ve fantazírování ještě dál: Vždyť se to na střední škole nemusí jmenovat ani dějepis, ale třeba Současný svět.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dějepis - jak jej učit?
PříspěvekNapsal: sob 07. dub 2012 23:02:40 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 04. pro 2009 10:09:24
Příspěvky: 30
Radek Sárközi píše:
Musel jsem se ohradit proti nekorektnímu příspěvku "dvojitého magistra", který není schopen věcné debaty a osobně mě napadl za věcnou kritiku. Pro mě tímto diskuze skončila. Již se do ní zapojovat nebudu...


"Dvojitý magistr" od vás chválu nečeká, bohatě by mi stačilo konkretizovat to, co se vám na minimetodice nelíbí. A nikoho jsem nenapadl, jen se bráním proti virtuálním výtkám vůči materiálu, na kterém pracovalo vícero lidí a strávilo nad ním určitý čas a úsilí. Pokud mi napíšete, že minimetodika špatná, protože jsou tam podivné výrazy, aniž je konkretizujete, tak to pro mě není věcná kritika, ale výkřik do tmy. Sám osobně si takovouto jednostrannou kritiku při hodnocení předložených textů velmi rozmýšlím, protože vím, co dá času a práce sestavit smysluplný text, takže vždy se snažím na posuzovaném materiálu najít v prvé řadě pozitiva a až pak se snažím věcně argumentovat, když vznáším kritická stanoviska. Toto je vám ale zřejmě cizí, když se snažíte svými kritickými výpady znechutit a odradit lidi, kteří se snaží přispět ku prospěchu věci.
Tímto se ostatním diskutujícím omlouvám za osobně laděný příspěvek, ale považuji za nutné bránit se vůči výpadům pana S. Tímto pro mě diskuse s panem S. skončila, ovšem do debaty na téma "jak zlepšit výuku dějepisu" se s ostatními diskutéry rád zapojím.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dějepis - jak jej učit?
PříspěvekNapsal: sob 07. dub 2012 23:15:40 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 04. pro 2009 10:09:24
Příspěvky: 30
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Jana Petrů píše:
Problém vidím v jedné věci: žáci, kteří nejdou dále studovat gymnázium, už z dějepisu nic neuslyší (nebo jen velmi málo, o kvalitě nemám žádnou představu) a přitom tato skupina je nejvíce "ohrožena" neznalostí, rekrutuje se z ní nejvíce (moje domněnka) členů různých extremistických skupin. Není na vině kromě IQ také neznalost? Nebo je na vině spíše snížený EQ a tudíž neschopnost empatie, soucitu, pochopení?


Je zřejmé, že nestačí "udělat" něco s dějepisem jen na ZŠ bez souvislosti se SŠ. Pravdou však je skutečnost, že téměř všichni žáci na nějakou "střední" odcházejí. Pokud by se nejmodernější dějiny vysunuly na SŠ, pak by tímto tématem museli samozřejmě všichni (na slušné úrovni) projít, na tom se určitě shodneme. Role nejmodernějších dějin pro preprevenci "rudých" i "hnědých" nálad je nezastupitelná. Ale právě takový středoškolský dějepis by měl opravdový smysl, ne jako ty dýchavičné rychlokurzíky, které se běžně odehrávají (syn má po maturitě, vím, o čem mluvím). Půjdu ve fantazírování ještě dál: Vždyť se to na střední škole nemusí jmenovat ani dějepis, ale třeba Současný svět.


Myslím, že jste "uhodil hřebíček na hlavičku" - když už klasickou chronologii vedenou od nejstarších dějin do současnosti nechat tak, jak je, nechme ji na ZŠ. Tedy na ZŠ by si žáci prošli základním exkurzem po dějinách od pravěku do dnešních dní, ale na SŠ bych věnoval pozornost moderním dějinám cca od konce 18. století do současnosti. Sám osobně bych neměl problém s "přejmenováním" vzdělávacího oboru na alternativní název, třeba "Historie moderního světa" či "Dějiny současného světa". Ovšem co by tomu řekli ortodoxní zastánci pojmenování předmětu "dějepis"? Vzpomínáte si na krajně vyhrocenou diskusi, když se uvažovalo o něčem podobném ještě za ministryně Buzkové? A konzervativci v této "řeži" jasně "pobili" modernisty...


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dějepis - jak jej učit?
PříspěvekNapsal: ned 08. dub 2012 9:30:17 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Kdyby se mělo něco dělat s dějepisem, ještě jsem zapomněl na souvislost s prvním stupněm ZŠ, kdy žáci procházejí také jedním rychlokvašeným průletem dějinami (Člověk a jeho svět, Lidé a čas). Pravda je, že výstupy RVP jsou smysluplnější než skutečnost, kdy se učitelé vedeni tradicí a učebnicemi opravdu pokoušení probrat kompletní dějiny. Vím, co si občaas přicházejí kolegyně půjčovat z kabinetu dějepisu. Tady je prostor pro tu regionální, místní a rodinnou historii.

Novým názvech nechci dráždit tradicionalisty, ale spíše zdůraznit smysl výuky zaměřený na vysvětlování problémů současného světa. Myslím, že nový název by mohl mít i motivační význam, aby žáci i rodiče pochopili, proč mají "zase" dějepis. Ale samozřejmě název je věc až druhotná.

Vím, že nás utlučou čepicemi, ale právě takový dějepis (zaměřený na vysvětlování problémů současného světa) na středí škole by měl mít i důstojnou časovou dotaci. Takový dějepis také chápu jako integraci mnohých témat (minimálně) zeměpisných a občanskářských: vznikaly by nechronologické, paralelní "moduly" např. Současná ohniska konfliktů a jejich historické příčiny, Proces integrace Evropy, Vývoj parlamentní demokracie. To by také odpovídalo konci 18. století.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dějepis - jak jej učit?
PříspěvekNapsal: ned 08. dub 2012 11:25:59 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Pan Franc má pravdu, že kritika Minimetodiky má být konkrétní. To je fér námitka. Proto se ještě vracím k Minimetodice, zaměřím se na nekonkrétnost a balast.

"4. PROMĚNY V OBSAHOVÉM ZAMĚŘENÍ DĚJEPISNÉHO UČIVA Zásadní myšlenka: Akcent klást na dějiny kulturní,sociální, hospodářské a na dějiny každodennosti, které by měly být v rovnováze s dějinami politickými. 5. DŮRAZ NA ŽIVOTNÍ ZKUŠENOSTI ŽÁKŮ Zásadní myšlenka: Uplatňovat Komenského zásadu postupu od blízkého a konkrétního ke vzdálenému a abstraktnímu ve formě jakési propedeutiky sledující postup „proti chronologii“. ŸPreferovat moderní a soudobé dějiny (zejména historii po roce 1945), naopak postupně redukovat dějiny pravěku a starověku. ŸVyvažovat proporcionalitu na úrovni historie místní (lokální), regionální, národní, evropské a světové (globální). ŸZačleňovat poněkud opomíjená témata – např. dějiny minorit a odlišných etnických skupin, genderovou tematiku a historii dětství, historii proměn vztahu lidstva k životnímu prostředí."

1.V první větě cítím logický rozpor: Klást akcent a přitom držet v rovnováze? Aby se vlk nažral a koza zůstala celá? 2. O Komenském a redukci pravěku a starověku jsme už mluvili. Nesmyslná je také zmiňovaná postupnost. To jako rok za rokem budeme něco odebírat? 3. Vyvažovat proporcionalitu? Bez bližšího vysvětlení nicneříkající, nekonkrétní fráze: Máte na mysli redukovat evropské dějiny na 1/5? (Jmenujete pět oblastní dějin.)Proč? Není to dokonce v rozporu s průřezovými tématy? Z některých učebnic už dějiny Evropy úspěšně mizí (Nová škola, středověk).4. Výčet opomíjených témat lze doplňovat: Proč ne minority stejných etnických skupin? (Němci, Poláci, Slováci) Slováci jsou myslím nejpočetnější minorita a jejich dějiny z učebnic zmizely. Proč ne dějiny vědy a techniky? Proč ne také pomocné vědy historické? Proč ne dějiny migrace. Proč by mělo být právě VÚP arbitrem, která jsou ta opomíjená témata? Bude tu nějaký prostor pro svobodnou volbu (viz volitelné moduly), nebo se budeme muset opět podřídit autoritě? A především: Co to znamená začleňovat? V jakém rozsahu? Poměru k ostatnímu? Opět stejná námitka: Je to nekonkrétní fráze.

To celé může být námět k diskusi, ale nelze to nazvat metodikou, i když je pouze mini.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 74 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na: