Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Dějepis - jak jej učit?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=101&t=20007
Stránka 5 z 8

Autor:  Radek Sárközi [ ned 08. dub 2012 14:06:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: Dějepis - jak jej učit?

"Mně osobně přijde ta minimetodika špatná. Plná podivných výroků. Nevím, komu je určena a co bylo jejím cílem. Nic inspirativního jsem v ní nenašel. Opakuje samozřejmosti v podivném rádobyvědeckém jazyce... Kvalitní minimetodika by měla obsahovat alespoň zajímavé weby."

Opravdu jsem se snažil v metodice najít něco přínosného, ale marně - nic jsem tam bohužel nenašel. Jak je vidět z citace, ve svém příspěvku jsem navrhl i příklad toho, co by měla kvalitní minimetodika obsahovat - odkazy na www stránky. V dalším příspěvku jsem doporučil, které konkrétní odkazy by to mohly být.

"V této "minimetodice" mi chybí odkazy na zajímavé internetové stránky využitelné ve výuce dějepisu, například na skvělý blog Zuzany Loubet del Bayle "Jak zlepšit školní dějepis a zeměpis" (http://dejepis1zemepis.blogy.rvp.cz), nebo na web Moderní dějiny (http://www.moderni-dejiny.cz)."

Nepsal jsem nic o jejích autorech, nikoho jsem neurážel... Odpovědí pana France byly ale osobní invektivy. Pokud bych měl ocitovat konkrétní ukázky z textu minimetodiky, musel bych ocitovat skoro každou větu. Např. celou pasáž nazvanou "Co je školní dějepis?". Uvedu aspoň jeden příklad, a to závěrečnou myšlenku:

"Vyvarovat se užívání interpretačně úplně otevřeného učebního systému, který může uškodit slabším žákům."

Rozumí někdo této větě? Já nikoliv...

Myslím si, že autoři minimetodiky (bohužel nejsou uvedeni, ale asi jde o lidi, kteří v části "Informační zdroje" uvádějí své vlastní publikace...) by měli vrátit svůj honorář, který za její tvorbu obdrželi, a minimetodika by se měla stáhnout z webu RVP a přepracovat. A to na základě podnětů od dějepisářů z praxe...

Rád se do takového přepracování zapojím, jak mi bylo nabídnuto, pokud bude zároveň osloven např. pan Sotolář, Brom či paní Loubet del Bayle. Myslím, že bychom společně dokázali vytvořit mnohem přínosnější materiál, který by učitelům dějepisu skutečně mohl pomoci zkvalitnit výuku.

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ ned 08. dub 2012 20:13:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Dějepis - jak jej učit?

K Minimetodice podruhé, tentokrát na téma balast:
"Zdeněk Beneš, přední český odborník na didaktiku dějepisu, chápe školní dějepis v několika rovinách:
ŸJako předmět, který:
Ÿje určen hodinovou dotací,
Ÿje formován prostřednictvím kurikula a jeho vazeb
k ostatním předmětům,
Ÿje určován a řízen administrativními a legislativními
předpisy (např. rámcovými vzdělávacími programy)."

A kterého předmětu se tyto "charakteristiky" netýkají? Přírodopis (třeba) není určen hodinovou dotací, není formován kurikulem a řízen legislativními předpisy? Minimetodika je prý určena učitelům ZŠ: Co si z této části učitel ZŠ má vlastně odnést pro praktickou výuku? Tohle je "inspirativně laděný přístup"? Že je dějepis určován rámcovými vzdělávacími programy? No, to je objev hodný předního českého odborníka na didaktiku dějepisu. Stejně jako zjištění, že: "Na formování historického vědomí se kromě školního dějepisu podílí celá řada mimoškolních aktivit a vlivů – např. média, rodina, četba, film." Takováto myšlenková vata je nám "řadovým dějepisářům" opravdu na nic. Z výše uvedeného blogu Zuzany Loubet jsem se naučil daleko, daleko víc.

Autor:  Jana Petrů [ ned 08. dub 2012 21:37:58 ]
Předmět příspěvku:  Re: Dějepis - jak jej učit?

Dívala jsem se na několik jiných minimetodik a máte pravdu, že v té dějepisné je asi více "zbytečných" slov. Na druhou stranu, Zuzana Loubet nám předává víceméně jen to, co má v učebnicích (a ty jsou evidentně lepší než ty naše).
Navrhuji, abychom se zaměřili na jednotlivé "odstavce", např.:
- Rozvíjet čtení verbálních a ikonických textů, vyhledávání informací z časové osy a z map, porovnávání informací z různých zdrojů (seznam?, obecná doporučení pro výběr?...)
- ŸUmožnit spolupráci ve skupině spolužáků (aktivity vhodné pro skupinovou práci?...)
- ŸRozvíjet vnímání uměleckých děl, chápání jejich hodnoty (vlastní zpracování?, projekt napříč předměty?, nebo jen jejich popis - zaujme?...)

A co třeba "přemýšlení o kladech a záporech různých historických forem soužití lidí"? Jsme schopni na dnešní úrovni vědomí posoudit klady a zápory z pohledu tehdejších lidí? Není nutné upozornit žáky, že každé hodnocení z pozice současníka je poznamenáno současnými zkušenostmi? Jak budou hodnotit lidé za 2000 let (no, dobře, tak za 200 let) NAŠE formy soužití?

Autor:  Radek Sárközi [ ned 08. dub 2012 22:04:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: Dějepis - jak jej učit?

"Zuzana Loubet nám předává víceméně jen to, co má v učebnicích"

S tímto tvrzením si dovolím nesouhlasit. Autorka vystudovala dějepis na univerzitě ve Francii, prošla tam velmi náročnými zkouškami (které podrobně popisuje v jednom z příspěvků - klobouk dolů, kdo z nás by to zvládl?), stala se učitelkou ve Francii a přibližuje nám tamější velmi promyšlené pojetí výuky dějepisu. Supluje tak roli českých vysokoškolských didaktiků dějepisu, jejichž výplodem je např. velmi nekvalitní RVP ZV či zmíněná tragická minimetodika...

Škoda, že nemáme podobné informace "od pramene" i z jiných zemí a v jiných vyučovacích předmětech!

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ ned 08. dub 2012 22:14:59 ]
Předmět příspěvku:  Re: Dějepis - jak jej učit?

O využívání verbálních a neverbálních zdrojů mluví už i RVP ZV, co tedy přináší nového Minimetodika? Místo neverbální říká ikonický. Kde jsou např. tabulky a grafy? Ať už jejich čtení, interpretace nebo tvorba? (Nemáme podle PISy v nelineárních textech problémy?)

Skupinová práce? Účinně splupracovat ve skupině požaduje Kompetence sociální a personální z RVP ZV. Co nového přináší Minimetodika? Proč třeba Minimetodika nenabízí nějaká kritéria pro skupinovou práci? Je něčím skupinová práce zvláštní právě v dějepisném vyučováni? Minimetodika se drží zase jen obecné roviny. (Co takhle využití prvků dramatické výchovy?)

Minimetodika roztahuje křídla příliš do šířky. Nepatří rozvíjení vnímání uměleckých děl spíše do výtvarky? Není daleko konkrétnější vnímání a interpretace uměleckých děl jako historického pramene? (Co takhle nabídnout příklady vhodných uměleckých děl k interpetaci?)

Autor:  Radek Sárközi [ ned 08. dub 2012 22:47:09 ]
Předmět příspěvku:  Re: Dějepis - jak jej učit?

Navrhuji zde přestat diskutovat o minimetodice k dějepisu - o té by se mělo diskutovat přímo v diskuzním fóru pod ní: http://digifolio.rvp.cz/view/artefact.p ... &view=5473

Myslím si, že nás tento nepovedený text zavedl všechny na zcestí...

Autor:  Lenka Urbanová [ pon 09. dub 2012 12:27:59 ]
Předmět příspěvku:  Re: Dějepis - jak jej učit?

Myslím, že teď diskuzi k minimetodice na tomto místě neukončíme řezem. Pokud ostatní budou chtít dořešit to, co tu zaznělo, mělo by se to odehrát tady.

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ úte 10. dub 2012 19:09:48 ]
Předmět příspěvku:  Re: Dějepis - jak jej učit?

Několikrát zde byl vzpomenut ASUD. Zabrousil jsem na jejich web a...
rozumíte větě, že "by výsledky (vzdělání) měly být v souladu s potřebami všeobecného vzdělání odpovídajícího současné společnosti a požadavkům života v 21. století" ? S tím se dá souhlasit, nesouhlasit, je to celkem jedno, protože každý si ty požadavky společnosti a života zřejmě představuje jinak. V citovaném materiálu k dikusi o standardech a testech se také příliš zdůrazňuje sjednocování obsahu (např. "žádoucí by mělo být i navržené rozvržení faktografického obsahu do ročníků"), svoboda učitele se opět redukuje, protože "spočívá ve způsobu realizace a využití vymezeného obsahu výuky" a dále se důrazně volá po tom, aby "K vybraným základním poznatkům a dovednostem by pak mohly být odborně zpracovány testy".

Přiznám se, že tohle není zrovna můj šálek čaje. To je spíše Dobešovo pitíčko.

Autor:  Mgr. et Mgr. Aleš Franc [ úte 10. dub 2012 22:41:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: Dějepis - jak jej učit?

Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Několikrát zde byl vzpomenut ASUD. Zabrousil jsem na jejich web a...
rozumíte větě, že "by výsledky (vzdělání) měly být v souladu s potřebami všeobecného vzdělání odpovídajícího současné společnosti a požadavkům života v 21. století" ? S tím se dá souhlasit, nesouhlasit, je to celkem jedno, protože každý si ty požadavky společnosti a života zřejmě představuje jinak. V citovaném materiálu k dikusi o standardech a testech se také příliš zdůrazňuje sjednocování obsahu (např. "žádoucí by mělo být i navržené rozvržení faktografického obsahu do ročníků"), svoboda učitele se opět redukuje, protože "spočívá ve způsobu realizace a využití vymezeného obsahu výuky" a dále se důrazně volá po tom, aby "K vybraným základním poznatkům a dovednostem by pak mohly být odborně zpracovány testy".

Přiznám se, že tohle není zrovna můj šálek čaje. To je spíše Dobešovo pitíčko.


Je dobré, že jste tady odcitoval alespoň zlomky toho, jak se na směřování současného dějepisu dívá ASUD. A ještě lepší je, že jste přiznal, že naznačený přístup Vám příliš nekonvenuje. A v tomto myšlenkovém kvasu zkuste spolupracovat s ASUDem a hlavně se dohodnout na nějakém společném materiálu... Pane Sotoláři, pokud toto dokážete a vznikne smysluplné společné dílo na podporu výuky dějepisu, tak slibuju, že tu tolik kritizovanoum minimetodiku veřejně zmačkám a hodím do koše:-), a to za potlesku a skandování pana Sárkoziho.
Ještě poznámka k té nešťastné minimetodice - dobrá, beru kritické připomínky, ale znovu říkám, že vznikla na formátu dvoustranného letáku A4. Znávám, že je hodně obecná a šlo by asi i upravit některé formulace, ale pořád se musíme pohybovat na velice omezeném prostoru. A pokud některým formulacím nerozumíte Vy nebo pan Sárkozi, tak těm upraveným nebude rozumět zase někdo další. A takto můžeme postupovat dále a dále, pořád upravovat a měnit... Ještě k těm tzv. banálním konstatováním - ta minimetodika by měla mít určité ukotvení, proto v úvodu ty zdánlivě banální citace prof. Zdeňka Beneše. A dále je třeba si uvědomit, kolik nás tady k tomu textu dějepisné minimetodiky diskutuje? Dva tři čtyři lidé? A těchto pár jedinců je velmi nadstandardně informovaných a jinak aktivních pedagogů-dějepisářů, ale co ta masa ostatních méně informovaných a pasivních - aprobovaných i neaprobovaných? Já bych nebyl až tak skeptický k té avizované nízké informační úrovni minimetodiky. Netuším, zda máte podrobnější přehled o situaci ve výuce dějepisu na našich školách, ale někde je ta situace docela tragická - jedna učebnice, třeba 15 let stará, striktní výklad dle dané učebnice, zápis na tabuli a do sešitů a tím to končí, pak opakování a zkoušení, a to je celý dějepis. Tudíž z hlediska osvěty by mohla minimetodika alespoň trochu působit na ty méně informované dějepisáře.
Úplně na závěr chci uklidnit vášně pana Sárkoziho ohledně případných vyplacených honorářů za zpracování minimetodiky - na svou čest zde prohlašuji, že nikdo z citovaných osob, tj. v informačních zdrojích uvedených se nijak finančně neobohatil. Tedy zmiňované osoby působili pouze jako konzultanti a zdroje informací bez finančního ohodnocení, vyjma mé osoby jakožto pracovníka BÝVALÉHO VÚP, zdůrazňuji BÝVALÉHO, abych nejitřil vášně...

Autor:  Radek Sárközi [ stř 11. dub 2012 13:09:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Dějepis - jak jej učit?

Faktem je, že ASUD je jedinou profesní organizací dějepisářů u nás, a už proto by neměl být obcházen... Jelikož nejsem jeho členem, nevím, kolik má členů, jak se generují jeho výstupy, jak je otevřen dialogu apod. Třeba by přijal určité argumenty, kdyby s ním někdo dialog navázal. Například ohledně zkušeností s výukou dějepisu v zahraničí...

Velký problém vidím v tom, jak VÚP Praha přistoupil k očekávaným výstupům z dějepisu. Pokud se podíváme na RVP ZV, vidíme tam samé "žák uvádí..." a další výstupy na nejnižší hladině Bloomovy taxonomie kognitivních cílů. Zdá se mi, že dějepis je z tohoto pohledu vůbec nejméně povedenou částí celého RVP ZV.

Poslední poznámka k minimetodice: Skutečný odborník dokáže oddělit důležité od nedůležitého - podle toho se pozná. A právě při této redukci na dvě stránky se myslím dobře ukázalo, že autoři minimetodiky prostě odborníky nejsou! Zahltili ji informacemi s nulovým přínosem a naopak opomněli důležité informace uvést. Samozřejmě se mohou utěšovat tím, že minimetodiku kritizují jen dva lidé v celé ČR. Ale to neznamená, že ostatním přijde přínosná... Ostatní ji prostě nečetli :-)

Stránka 5 z 8 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/