Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Přehlížíme matematiku?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=101&t=20401
Stránka 1 z 2

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ pon 02. črc 2012 13:34:56 ]
Předmět příspěvku:  Přehlížíme matematiku?

V rozhovoru Dnešním dětem chybí technická představivost na http://www.novinky.cz/kariera/271805-dn ... ivost.html zazněla od redaktora otázka: Má na tomto stavu podíl i přehlíživý přístup k matematice v našem vzdělávacím systému? Opravdu přehlížíme matematiku?

Autor:  Radek Sárközi [ úte 03. črc 2012 18:48:37 ]
Předmět příspěvku:  Re: Přehlížíme matematiku?

Nebyl ten rozhovor spíše o tom, že zanedbáváme "pracovní vyučování"? Znám základní školy, které např. zrušily učebny dílen... V RVP došlo rozhodně k silnému okleštění v oblasti Člověk a svět práce oproti předchozím osnovám, a to hlavně kvůli víceletým gymnáziím, které pro výuku tohoto oboru neměly materiální podmínky.

Autor:  matejkoj@seznam.cz [ úte 03. črc 2012 20:03:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: Přehlížíme matematiku?

O přehlížení matematiky mluvil redaktor, ředitel technické skutečně spíš zdůraznil zrušení dílen. Ale příčítat zrušení dílen víceletým G? Ty za to mohou jen málo - zaprvé rozhovor uvádí, že na ZŠ zbylo vaření, batikování apod - dílny jsou komplikované a taky rizikové z hlediska bezpečnosti práce. Za druhé: není nesmysl vnucovat totéž víceletým G a ZŠ? Přehlížení matematiky - nevím, to snad říci nelze.

Autor:  Miloš Kafka [ pon 09. črc 2012 13:41:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: Přehlížíme matematiku?

Dobrý den,

chci se s Vámi podělit o zkušenosti, které mám z vyučování MA v 1. ročníku na SOU, ale nechtěl bych udělat závěr nad tím, zda se MA přehlíží. Nicméně si nemyslím, že je ve vzd. systému MA přehlížena, ale otázka je, co se děje v hodinách a jaký přístup mají žáci.

Tak tedy k mým zkušenostem.

Jsem si vědom několika osobních chyb z prvního roku, kdy jsem učil MA a snažil se přivést třídu k nějaké činnosti. Třída je ale dost separovaná, co se znalostí a dovedností týče.
Na začátku ročníku jsem jim zakázal používat kalkulátory, protože jsem chtěl, aby si zopakovali počítání "růčo". Navíc takováto dovednost je pro MA nutná. Studenti toto rozhodnutí nesli s nelibostí, jelikož byli od ZŠ zvyklí kalkulátory používat a jak jsem se brzy přesvědčil, "růčo" počítat neuměli.
Látku jsme tedy probírali od základů, ale nemohli jsme se u každého tématu zdržet 5 hodin a tak jsem rozdával i domácí úkoly, které ale většinou vypracovali jen jedinci.
Minimum z nich ročníkem prošla víceméně dobře. Nicméně té drtivé většině z nich (18 z 23) jsem dal na konci roku 5.

Závěrečnou písemku, kde byly příklady např.:

1) 1,25 * 4 + 3 * 0,25 - 12 =
2) 3 kuchaři vaří polévku a 5 kuchařů smaží řízky. Kolik procent z celkového počtu kuchařů tvoří každá skupina?
3) 4 kuchaři, což je 5 % z celku, onemocnělo. Kolik kuchařů tvoří celek?
...

Zvládlo právě jen 5 studentů.

Hledám, kde je chyba a rád bych Vás požádal o nějaké návrhy k zamyšlení. Nicméně mi tito žáci ukázali realitu o jejich vědomostech a dovednostech, se kterými vycházejí ze ZŠ.

Autor:  Radek Sárközi [ pon 09. črc 2012 17:55:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: Přehlížíme matematiku?

Popravdě mi ty příklady nedávají vůbec smysl, proč by to měli studenti počítat, ale procenta by umět měli! Co zkusit příklady smysluplnější např. dneska jsem kupoval zakysanou smetanu a měli na výběr s 30% tuku, 15% tuku a 11% tuku... Předpokládám, že jde o kuchaře. Možná by mohli počítat 20% DPH - s tím se v životě setkají...

Autor:  Miloš Kafka [ pon 09. črc 2012 19:23:59 ]
Předmět příspěvku:  Re: Přehlížíme matematiku?

Tak myslím, že sem tam nějaký početní příklad spočítat by měli umět, vzhledem k tomu, že se s počítáním setkají v MA všude. Co se týče těch procent, tak souhlasím, že to nejsou zrovna příklady z praxe, nicméně, v obtížnosti s Vámi navrhovanými by se srovnat dali.

Jeden z dalších příkladů byl na nepřímou úměrnost - dělníci a příkop.

Další: Předloňský rok získalo 10 % ze všech vyučených kuchařů a kuchařek zaměstnání, což byli 2 lidé. Kolik kuchařů a kuchařek úspěšně ukončilo školu v předloňském roce?

Další příklad byl na výpočet plochy omítky nakresleného domu.

Tento příklad je z hodiny: 4^2 = 8 apod.

Pro úplnost jenom dodám, že se tito žáci stěží chytali na jakémkoliv příkladu z písemky - ať klasické počty, procenta, trojčlenka, obsah

Děkuji za reflexi. Musím zapracovat na zpraktičtění úloh.

Nicméně žáci ze ZŠ by to měli umět vypočítat a zvlášť, když jsme si to ještě prošli v hodinách, kde jsem zjistil jak "nulové" jsou znalosti většiny z nich.

Toto mi vnuklo další otázky. Vzhledem k tomu, že žáci nezvládají učivo ZŠ mám se více (než jenom zopakovat) zaobírat tím učit je to na SOU, kde mají počítat složitější příklady? Jenomže tyto složitější příklady vypočítat nedovedou, protože neumí počítat ty jednoduché, neznají vzorečky a nejspíš trochu chybí i logické uvažování.

Pokud se mám snažit o individuální přístup k žákům a rozvíjet je tam, kde jsou, jak mám potom třídu hodnotit? Takovéto příklady z písemky by měli vypočítat všichni! Nebo mám hodnotit pokrok každého studenta?

Nechci házet vinu jenom na žáky a učitele, které měli. Vím, že tyto problémy vznikají u mnoha žáků díky špatnému rodinnému prostředí. A sám jsem si vědom některých chyb, protože jsem se sám snažil najít v tom, jak učit takto diferencovanou třídu. Jak ale mohli neznalí žáci úspěšně ukončit ZŠ?

Učím teprve třetím rokem, ale prvním rokem MA a tento stav je na naší škole každý rok! Vím, že to přesahuje toto téma o MA, ale co s tím?

Autor:  Radek Sárközi [ pon 09. črc 2012 21:09:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: Přehlížíme matematiku?

Odpovím vám na otázku, jak mohli žáci dokončit ZŠ, přestože neumějí základy matematiky. Na 2. stupni ZŠ mohou žáci propadnout pouze jednou. Pak už jdou dál, i když to neumí...

To, že žáci neumějí matematiku, se ukázalo jako holý fakt. Takové žáky jste na svou školu přijali. Je to tedy vaše výchozí pozice, kterou nijak neovlivníte. Žáci, kteří umějí matematiku lépe, jsou zřejmě na jiných středních školách... Mohl byste se jít maximálně zeptat na ZŠ, odkud ti žáci přišli, co se tam děje, že neumějí základy matematiky.

Dávat skoro celé třídě za 5 podle mě není řešení. Nejsem ovšem matematik, ale češtinář. Takže víc vám neporadím... Podle mě by pomohlo dávat takové úkoly, které by jim mohly pomoci v jejich budoucí práci. Nebo v případě jejich nezvládnutí by jim mohly zabránit tuto práci vykonávat... Tedy sami si to musí uvědomit, že je budou opravdu potřebovat, nebo je dokonce potřebují už teď!

Jinak zřejmě tito žáci nebudou maturovat z matematiky, takže je zbytečné klást na ně požadavky nad jejich možnosti... Spočítat si úrok z půjčky by ovšem umět měli! Soustředil bych se v jejich případě na finanční gramotnost. Tedy peníze a nákupy... "Sin a cos" bych oželel.

Autor:  Mgr. Hana Pilařová [ pon 09. črc 2012 21:45:49 ]
Předmět příspěvku:  Re: Přehlížíme matematiku?

jako matikář na ZŠ vím, že všechny zmiňované příklady v různých variacích se na základkách řeší

a stejně tak vím, že ač teď moji sedmáci třeba procenta či trojčlenku dávali až na jednu dvě výjimky s přehledem, už v září to bude jinak .. natož za dva roky

nevím čím to je, marně si od května lámu hlavu nad celkovými výsledky testování deváťáků z matiky (nemyslím tím jen naši školu, ale komplet republiku), kdy test z matiky dopadl v podstatě o 20% hůř než z test češtiny

Autor:  Miloš Kafka [ úte 10. črc 2012 4:44:58 ]
Předmět příspěvku:  Re: Přehlížíme matematiku?

Máte pravdu, maturovat nebudou - jde o učební obor kuchař a číšník.

Co se týče pětek, tak v tom mám úplně jasno. Nemohl jsem jinak, pokud takovéto příklady nespočítají. To, že to byla většina třídy, tak s tím nic nenadělám - holt se sešli žáci.
Jinak ty pětky zatím sklízí malý ohlas. Zatím 4 žáci ze zmiňovaných 18-ti se přihlásilo k doučování přes prázdniny. Tak jsme se dohodli na nějaké formě, která je založena na jejich snaze. Já jim zprostředkovávám online množství příkladů, odkazuji na stránky, kde jsou vysvětlené mat. operace, apod. Očekávám ale, že bude nutné nějaké osobní nebo online setkání.

Budu se tedy snažit více se zamyslet nad příklady, se kterými se v jejich oboru setkají.

Co se týče dvou měsíců prázdnin, tak si pomalu začínám myslet, že i přes prázdniny by to nějaké domácí úkoly chtělo :) Je to dlouhá doba na zapomínání. Ale pokud jsme takovéto jednoduché příklady v hodinách probrali, tak by mělo dojít pouze k oživení, připomenutí, ale já se většinou setkal s "ničím".

Ale děkuji za připomínky a do příště se poučím :)

Autor:  Radek Sárközi [ úte 10. črc 2012 9:24:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: Přehlížíme matematiku?

Asi ty příklady nejsou pro ně až tak jednoduché... Viděl jsem pěkný film o učiteli matematiky, který učil na periferii a nakonec všechny žáky matematiku naučil, ale stálo ho to hodně úsilí. Na název si teď bohužel nevzpomenu...

Možná by se vám mohla hodit tato videa s učivem ze ZŠ: http://www.youtube.com/user/adlif57?ob= ... sults_main

Myslíte, že si škola může dovolit učitele, kterému půlka třídy propadne?

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/