Otázka bohužel neobsahuje některé důležité údaje, pokusím se odpovědět a některé souvislosti předpokládat. 1) Odpovědnost za situaci, kdy dochází k popsanému problému má jednoznačně zřizovatel. On rozhodl o sloučení škol. Jiná věc je, jaké k tomu měl důvody. 2) Škola musí mít v každém okamžiku statutárního zástupce, tzn., že i v této chvíli, kdy není ukončeno konkurzní řízení, musí existovat někdo, kdo školu (školy?) řídí. Z dotazu není patrné, zda se jedná o sloučenou školu a už nyní je to jeden subjekt nebo se jedná o školy dvě a existuje rozhodnutí zřizovatele o jejich sloučení od příštího školního roku. V každém případě je tento, byť dočasný ředitel odpovědný za to, že škola má funkční ŠVP nebo, že je ŠVP připravován tak, aby byl použitelný pro novou situaci sloučených škol. 3) Vzhledem k charakteru ŠVP si nedovedu představit, jak by mohlo externí zpracování přispět k vyřešení situace. Pokud by se měl pracovníci externí firmy důkladně seznámit s výchozí situací, potřebami a představami obou doposud samostatně pracujících pedagogických sborů, pochopit logiku, se kterou byly jejich ŠVP vytvářeny a najít styčná místa a rozdíly, znamená to nejen prostudovat oba ŠVP, ale především se setkat s pedagogy a to opakovaně. 4) Naopak za užitečnou považuji spolupráci s externím koučem nebo moderátorem, který je důkladně obeznámen s problematikou ŠVP a jeho inovací. Jeho působené by mohlo velmi přispět k věcnému a kvalitnímu vyřešení sporných bodů při vytváření nového ŠVP pro sloučenou školu. 5) Z mé zkušenosti je tvorba ŠVP významným procesem, který může mít velký vliv na kvalitu vzdělávání na škole a měla by být v každém případě v rukou pedagogů a především vedení školy. 6) Pokud je situace taková, jak jí rozumím z dotazu, to, co se dá udělat v současnosti, aniž by byl jmenován nový ředitel s vizí do dalších let, je několik věcí: - Ustavení týmu, který bude mít svého koordinátora a členy z obou pedagogických sborů. - Porovnání obou ŠVP a nalezení a označení částí, ve kterých nejsou rozdíly nebo jsou to rozdíly jen malé, případě formální. - Nalezení a označení těch částí obou ŠVP, ve kterých se pojetí obou zpracování výrazně liší a formulování argumentů. V této fázi jde o popis rozporů a porozumění rozdílným stanoviskům obou stran. - Zahájení prací na zapracování úpravy RVP ZV, kterou vydalo MŠMT a kterou bude nutné do nového ŠVP, tak, jako tak, promítnout. Předpokládám, že tyto práce zaberou nejméně dva měsíce a do té dobu bude již jmenován nový ředitel. Ten jistě uvítá, že na ŠVP již bylo uděláno, to, co uděláno býti mohlo a naváže na tyto přípravné práce představením své vize a dál bude pokračovat standardní proces inovace ŠVP. Omlouvám se předem, pokud jsem situaci nepochopil zcela přesně.
|
|